Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Catedrala ortodoxă St. Alexander Newsky din Copenhaga
1999
ÎN SFÎRŞIT,
ACASĂ…
Interviu
realizat de către Pr. Toderiţă Rusu
la Aarhus
(Danemarca) cu un [danez] proaspăt
convertit
la Ortodoxie: Nicholas Michael [1]
Pr.
Toderiţă Rusu: V-aş ruga să faceţi o trecere în
revistă a biografiei dumneavoastră de pînă acum, pentru ca să fiţi mai bine
cunoscut de către credincioşii Bisericii noastre Ortodoxe…
Nicholas
Michael:
Am 36 de ani, m-am născut şi locuiesc în Regatul Danemarcei. Viaţa mea nu a
urmat calea pe care ar fi dorit-o părinţii mei, în iubirea lor faţă de mine. La
16 ani, am devenit narcoman şi alcoolic. Viaţa mea s-a surpat chiar înainte
de a începe. M-am înscris pe o cale a suferinţei spirituale, emoţionale
şi fizice, de care nu m-am putut desprinde timp de încă 16 ani. Pentru cei ce
n-au străbătut un astfel de drum al patimilor, ororile şi degradarea sînt
inimaginabile.
N-am fost
educat într-o atmosferă creştină, dar întotdeauna am căutat “ceva”, un “ceva”
oricum “nepămîntesc”. O vreme mi s-a părut că acest “ceva” l-am găsit în
droguri şi în alcool.
Am avut
înclinaţii artistice şi, vreme de cîţiva ani, cu tot viciul meu, am fost chiar
muzician.
În mod inexplicabil, pe cînd eram tot mai asaltat
de demonul beţiei, a început să mă fascineze povestea vieţii Împăratului
Nicolae al II-lea al Rusiei. N-a fost doar un interes oarecare. În stările mele
de mare narcoză, doream să citesc şi să meditez asupra unor fotografii vechi,
negre şi arse, vroiam să mă îmbăt şi să ascult vechea muzică liturgică
rusească. Îmi venea să urlu! Simţeam nevoia să plîng pentru acest conducător imperial ortodox şi pentru familia
lui, pentru tragica soartă a acestei ţări mari. Zbuciumul a durat mulţi
ani.
La 31 de ani, eram extrem de bolnav, atît psihic,
cît şi fizic; la un pas de moarte. Aveam nevoie de ajutor şi, ca din întîmplare,
am întîlnit o comunitate de oameni buni, salvaţi ei înşişi de la alcoolism şi
narcomanie. Ei mi-au sugerat să caut o soluţie spirituală, pentru că, după
spusa lor, cauza vieţii mele mizerabile şi a suferinţei nu era alta decît o
gravă criză de ordin spiritual. Am întrerupt băutura şi drogurile brusc,
într-o zi. Atunci m-au cuprins negurile spaimei şi L-am rugat mult pe Dumnezeu
să-mi deschidă o altă cale, o cale a Lui.
Am plecat spre Sankt Petersburg în vara anului
1995, dornic să văd unde locuise Împăratul Rusiei cu familia lui. Am ajuns la
Tsarskoe Selo, unde era reşedinţa imperială. Am participat la Sfînta
Liturghie, pentru prima dată în viaţa mea, în mica biserică a palatului lui Alexandru,
şi am fost uimit de atmosfera spirituală a slujbei.
După trei luni de luptă cu
ispita de a bea, sufeream încă atît de teribil încît transpiram şi tremuram
întruna.
Am simţit chemarea să mă rog Sfîntului Ţar Martir
Nicolae [2]. Deoarece acestuia nu i
se zugrăvise încă o icoană, m-am rugat dinaintea icoanei Sfîntului Nicolae,
Făcătorul de Minuni, şi totdeodată, cu rugăciune mută, Ţarului Martir.
Neştiind rugăciuni, m-am rugat din inimă: pentru toate rubedeniile mele, pentru
a mă întoarce cu bine acasă, pentru cerşetorii din faţa bisericii.
Deodată, ceva s-a petrecut în mine. Inima mea s-a
umplut de o înţelegere, nouă, şi m-am putut convinge pe mine însumi să încep o
viaţă altfel rînduită, curată şi plină de rugăciune. Am avut descoperirea că
Sfinţii Îngeri au plîns tot timpul zilelor mele de viciu şi că n-a fost niciodată
în voia lui Dumnezeu să păcătuiesc, torturîndu-mă de moarte.
După Sfînta Liturghie, prietenii m-au întrebat ce
se întîmplase. I-am privit straniu. Le-am spus că nu ştiu, dar că m-am simţit
bine. Din ziua aceea, ispita de a bea m-a părăsit şi
nu s-a mai întors. Aceasta s-a întîmplat cu patru
ani în urmă...
Ajuns acasă, am simţit o recunoştinţă fără
margini, care îmi cerea să rostesc neîncetat, în sinea mea, cuvîntul “mulţumesc”.
Dar nu venise încă vremea să devin ortodox. În oraşul meu, nu era biserică
ortodoxă. Cea mai apropiată se afla la Copenhaga, la cîteva sute de kilometri.
I-am trimis o scrisoare preotului de acolo, însă n-am primit răspuns...
Mi-am amenajat un mic loc de rugăciune, în casă,
şi am început să mă rog lui Dumnezeu, de unul singur. Fără un îndrumător a
fost foarte greu, căci calea era plină de capcane şi ispite. În patru ani,
viaţa mea lăuntrică a intrat încet-încet în declin, din cauza lipsei de
comuniune cu alţi ortodocşi. Atunci s-a întîmplat altă minune. La şcoala locală
de diaconie a venit un preot român ortodox, care a rămas vreo cinci luni.
Evlavia acestui preot mi-a înteţit flacăra credinţei, gata să se stingă. Apoi,
la biserica ortodoxă rusă din Copenhaga a fost numit un nou preot. L-am întîlnit…
şi Calea a început să mi se deschidă iarăşi.
Un preot deosebit din Statele Unite mi-a trimis
atunci o mulţime de cărţi şi materiale religioase, precum şi un extraordinar
dar în vederea apropiatului Botez – o aşchie nepreţuită din Sfînta Cruce a
Domnului.
Preotul rus a hotărît să mă boteze, pe 16 iulie
1999, cu numele de Nicolae, după cel
al Ţarului Martir. Poate că Dumnezeu m-a găsit pregătit acum, după patru ani
de rugăciune şi grele încercări de tot felul. Acum, simt că mă întorc, în sfîrşit,
Acasă!
Ţarul Nicolae II Romanov (1898)
Pr. T. R.: Cum vedeţi şi apreciaţi dumneavoastră credinţa ortodoxă?
N. M.: Credinţa ortodoxă mi-a
oferit o dragoste şi o îngăduinţă pe care niciodată nu le-am găsit altundeva,
poate doar la iubita mea mamă şi la părinţii ei. Dar mama şi bunicii îmbătrînesc
şi mor. Credinţa ortodoxă nu moare. Este întotdeauna viaţă deplină. Ortodoxia
mi-a oferit mijloacele spirituale de folos în toate situaţiile: întristare,
bucurie, pătimire, supărare – orice. Mi-a oferit o lucrare zilnică şi un ciclu
duhovnicesc de trăire adevărată, cea mai profundă întoarcere către mine
însumi. Venirea la credinţa lui Hristos, Domnul nostru, este un bine ce
nu seacă, niciodată.
Mulţi creştini ai altor denominaţiuni
interpretează de unii singuri Sfînta Scriptură, fără a înţelege în Duh Cuvîntul
lui Dumnezeu. Aşa ceva este imposibil în Ortodoxie, datorită comorii
duhovniceşti care este învăţătura Sfinţilor Părinţi ai Bisericii. Găsim în
scrierile filocalice referiri la toate situaţiile fundamentale de viaţă şi
soluţii avînd totdeauna rădăcini în Sfintele Scripturi. Cine sînt eu ca să
cred că pot citi de unul singur Scriptura şi ca să interpretez de capul meu
Cuvîntul lui Dumnezeu?!
Pr. T. R.: Sînt încîntat că aţi înţeles perfect spiritul Ortodoxiei în această
problemă a interpretării Scripturii, care, dacă ar fi pricepută de toţi, multe
schisme şi dezbinări s-ar evita.
N. M.: Cred că e aici o formă de megalomanie. Dacă am putea înţelege singuri Biblia, fiecare ar putea
deveni sfînt. Dar nu e aşa. Eu am început să studiez Filocalia cu un preot, apoi am înmulţit rugăciunea în acord cu lecturile
din scrierile Sfinţilor Părinţi. Am cumpărat nu demult o Biblie organizată
după ciclul pascal, cu comentarii din Sfinţii Părinţi. În acest fel mă simt
şi în siguranţă, şi călăuzit de învăţăturile Sfintei Tradiţii. A citi Biblia
fără un îndrumător e ca şi cum ai încerca să înţelegi o teză de doctorat, de
1200 pagini, avînd doar... şcoala primară!
Mai mult chiar, acele rînduri din Sfînta Scriptură
înţelese de un om obişnuit în literă, iar nu în Duh, îi vor exalta ego-ul în cel mai nesănătos mod, biruind
smerenia necesară şi autentică, fără de care nimeni nu poate să se roage şi să
mediteze la Adevăr. De altfel, rezultatele citirii Bibliei fără o îndrumare
în dreapta credinţă se pot vedea la tot pasul. Mulţi membri ai diferitelor denominaţiuni
pretind că Duhul Sfînt îi ajută să interpreteze
Scripturile, cînd, în realitate, pe ei îi ghidează mîndria devastatoare
din propriul lor eu.
Sfînta Ortodoxie are o reţea de siguranţă spirituală
ce previne această situaţie. Nu înţeleg nici măcar cum funcţionează ceasul de
mînă! Cum aş putea eu interpreta cuvîntul lui Dumnezeu după propria-mi minte?!
Diavolul simulează cele ce vin de la Dumnezeu, dar poate face aceasta numai
prin patimi şi concupiscenţă. Cînd experiază progresul spiritual, omul învaţă
să recunoască amăgirile, care sînt senzuale, niciodată spirituale. Cu cît
cineva practică mai mult rugăciunea, cu atît diavolul va încerca să-i slăbească
duhul credinţei, manifestîndu-se, deghizat, în felurite chipuri. Liberatea
sexuală, umanismul şi ecumenismul contemporan sînt doar cîteva dintre aceste
deghizări, slăvite de către toate societăţile democratice, căci diavolul se
poate preface chiar în “înger de lumină”. Ele primesc laolaltă numele de “creştinătate
naturală şi modernă”, sub pretextul că “Dumnezeu doreşte o Biserică Creştină
unită”.
Pentru a evita astfel de capcane, adevăraţii
creştini trebuie să cunoască învăţătura dogmatică a Bisericii Ortodoxe şi pericolele
descrise de sfinţii apologeţi ai Ortodoxiei.
Pr. T. R.: Mi-a plăcut ideea potrivit căreia Occidentul şi-a confecţionat
propriul creştinism. Ideea vă aparţine...
N. M.: Creştinătatea nu are
nevoie să fie “modernizată” sau “reînviată” de către o societate modernă pentru
a se “potrivi” timpurilor de azi. Mesajul spiritual deplin al creştinătăţii
este conţinut în Sfînta Tradiţie, Sfînta Scriptură, Sfînta Liturghie şi
Sfintele Taine. Aceste valori sînt nedegradabile în timp, fiind deasupra
timpului, iar Hristos, Domnul nostru, a întemeiat doar o singură Biserică. Nu
două, trei sau patru! El a întemeiat ceea ce este astăzi Biserica Ortodoxă.
Ţarul Nicolae II şi familia sa (1911)
Cred că am fost călăuzit către această
Biserică-Una pentru rugăciunile Sfîntului Martir Nicolae, Ţarul Rusiei. El
este pentru mine modelul ideal de tată, soţ şi adevărat credincios. Toate
relatările demne de încredere ne spun că a fost modest, iubitor, foarte loial
şi perseverent de-a lungul vieţii sale. A fost conducătorul celui din urmă
imperiu creştin ortodox, cu adevărat iubitor de Dumnezeu şi plin de smerenie.
Îl cinstesc foarte mult pentru că s-a încredinţat lui Dumnezeu în toate şi a
purtat crucea grea a muceniciei cu răbdare şi nelimitată îngăduinţă. El a
înţeles în inima sa adevărul că omul nu poate trăi negîndu-şi condiţia de
făptură a lui Dumnezeu. A fost cinstit şi iubit de către oamenii simpli şi
ţăranii din Rusia. Cea mai mare grijă a sa a fost întotdeauna binele Rusiei şi
al oamenilor de rînd. Familia imperială a suferit grelele încercări ale
captivităţii şi morţii cu o credinţă nemărginită. Cele din urmă cuvinte ale
Ţarului, cînd a fost executat de către criminalii bolşevici, au fost:
“Iartă-i, Tată, că nu ştiu ce fac”. El şi iubita sa familie martirizată merită
prosternarea noastră, a tuturor creştinilor ortodocşi, împreună cu toţi noii
martiri ai Rusiei, ai României şi ai altor ţări prigonite de vrăjmaşii
Ortodoxiei.
În urma acestor dezastruoase pierderi din lumea
ortodoxă, foarte multe suflete au căzut victimă sectelor şi ciudatelor
denominaţiuni aşa-zis “creştine”. O, Doamne, primeşte-ne pocăinţa şi iartă-ne!
Doar preoţii credincioşi şi evlavioşi ai Bisericii Ortodoxe îi pot întoarce la
Adevăr pe bieţii oameni. Tineretul din Vest ar putea descoperi bogăţia
Ortodoxiei, dacă ar cunoaşte ţările ortodoxe şi istoria lor.
Psihologia şi filosofia nenutrite de dreapta credinţă
au fost absorbite de fenomenul New Age,
îndepărtînd şi mai mult conştiinţele confuze de la Cel ce este Calea,
Adevărul şi Viaţa. Chiar şi ortodocşii sînt ispitiţi să opteze pentru “soluţia
terapeutică sau psihologică” în momentele de dificultate. Dar armele
într-adevăr bune nu sînt altele decît Sfintele Taine ale Bisericii, viaţa
liturgică, neîncetata rugăciune, iubirea de semeni, lucrările de caritate,
discrete, aşa cum ne învaţă Mîntuitorul.
A-l ţine pe diavol la distanţă presupune o luptă
în care eu de multe ori simt sprijinul Patronului meu. Faptul că-i port numele îmi impune respect şi-mi dă puterea să
n-o apuc pe un drum nedemn de măreţia duhovnicităţii lui imperiale. În acest
fel, Sfîntul Ţar mă ajută tainic, zi de zi. Pe măsură ce înaintez, mă simt tot
mai păcătos. Îl rog zilnic pe Hristos să-mi dea smerenie şi să pot fi de
ajutor celor robiţi de narcomanie şi alcoolism. Nu voi uita niciodată iadul
din care abia ieşisem cînd Ţarul m-a lăsat să-i văd mijlocirea pentru mine
dinaintea lui Hristos, Dumnezeul nostru.
Cei ce-şi doresc să
crească duhovniceşte trebuie să rămînă în Biserica dreptmăritoare, sub binecuvîntarea
Episcopului şi a Preotului, îndrumaţi de Duhovnic; să se simtă mădulare vii în
Trupul tainic al lui Hristos, chiar şi acolo unde nu există biserici de zid. Să
se simtă persoane, în comuniune liberă cu Hristos şi Biserica Lui, văzută şi
nevăzută, luptătoare pe pămînt şi biruitoare în cer. Noi înşine, ca verigă în
Sfînta Tradiţie, deşi nedemni, sîntem Biserica, sîntem Tradiţia Ortodoxă vie,
atîta vreme cît rămînem nedespărţiţi de ea prin voinţă şi faptă.
În
încheiere, permiteţi-mi să citez rugăciunea alcătuită în captivitate de Ţarina
Martiră Olga Nicolaevna, fiica Ţarului Martir: “Dă-ne, Doamne, răbdarea Ta
acum, / în zilele durerii noastre, / furia norodului s-o îndurăm, / şi chinul
supliciului. / Sfîntul Mir al iertării Tale / să cureţe păcatul nostru şi al
semenilor noştri, / cu blîndeţea mielului jertfit / să purtăm, asemenea Ţie,
/ o cruce însîngerată. / Şi cînd omul de nimic are mai multă trecere, / iar
nebunii vin să ne prade, / să suferim ruşinea cu umilinţă, / o, Mîntuitorule,
ajută-ne! / Iar cînd ceasul trecerii pe cea din urmă poartă a-ngrozirii vine,
/ insuflă-ne puterea să ne rugăm zicînd: / Tată,
iartă-i pe ei! / Domnul nostru să ne mîntuiască / şi să ne ocrotească pe
toţi. Amin!”.
Pr. T. R.: Vă mulţumesc şi vă felicit pentru autentica înţelegere şi trăire în
spiritul ortodox. Nu mă îndoiesc că veţi fi un bun misionar printre danezi.
[1] Traducerea în româneşte
aparţine realizatorului interviului. Am optat să redau aici textul în forma
îmbunătăţită în care a apărut în volumul Occidentali
convertiţi la Ortodoxie. Şase ipostaze mărturisitoare, ediţie îngrijită de
Răzvan Codrescu, cu un cuvînt înainte de Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa,
Editura Christiana, Bucureşti, 2002, pp. 19-27 (col. “Tainele credinţei”), reeditat cu titlul Occidentali convertiţi la Ortodoxie. Drumuri
spre Adevăr, ediţia a doua, revăzută şi adăugită, sub îngrijirea lui Răzvan
Codrescu, cu un cuvînt înainte de Preot Gheorghe Calciu, Editura “Lumea Credinţei”, Bucureşti, 2012, pp. 21-30 (col. “Orientale lumen”).
[Nota Blog]
[2] Sanctificat în anul 2001.
În revistă a apărut mare, pe fundalul paginii, semnătura sa. [Nota Blog]
* “«Acum,
în cele din urmă, vin Acasă…». Interviu
realizat de către Pr. Toderiţă Rusu la Aarhus (Danemarca) cu un convertit la
Ortodoxie: Nicholas Michael”, în Puncte
cardinale, anul IX, nr. 12/108, decembrie 1999, p. 16. Text inclus ulterior,
cu titlul “În sfîrşit, Acasă”, în vol. Occidentali convertiţi la Ortodoxie. Şase
ipostaze mărturisitoare, Editura Christiana, Bucureşti, 2002, pp. 19-27
(reed.: Occidentali convertiţi la
Ortodoxie. Drumuri spre Adevăr, Editura “Lumea Credinţei”,
Bucureşti, 2012, pp. 21-30).
Domul din Aarhus
Mai puteţi citi pe acest blog:
(1999)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire