SUMARUL BLOGULUI
Acum mai bine de 75 de ani,
Sfîntul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a condamnat în mod ferm
(franc)masoneria, iar hotărîrea respectivă nu a fost niciodată invalidată
oficial de atunci încoace, ceea ce înseamnă că ea rămîne principial în vigoare,
dincolo de diferitele contexte istorico-politice sau de posibilele discuţii de
amănunt.
Prin urmare, la repetata provocare
„amicală” a masonului X. Y. (sau a oricărui altuia) cu privire la pretinsa
compatibilitate dintre poziţionarea masonică şi poziţionarea creştină, eu nu am
de ce să angajez discuţii oţioase şi să exprim opinii personale, ci, ca mădular
al Bisericii Ortodoxe Române, e de ajuns să reamintesc poziţia oficială a
Bisericii mele (cu simpla precizare că, din cîte am cunoştinţă, poziţii
asemănătoare au fost formulate de-a lungul vremii, din secolul al XIX-lea
încoace, şi de alte Biserici ortodoxe – rusă, greacă, cipriotă etc. – precum
şi, în mai multe rînduri, de Biserica Romano-Catolică).
Nu-i treaba mea să fac
speculaţii despre cum e cu putinţă ca membri ai Bisericii (şi uneori chiar
clerici) să adere la – sau fie şi numai să cocheteze cu – această organizaţie
para- şi anti-bisericească, divergentă – total sau parţial – faţă de temeiurile
dogmatice şi morale ale creştinismului în general. Eu nu pot decît să
mărturisesc că mie Hristos îmi este de ajuns şi că nu simt nevoia să-mi
proptesc statutul de creştin ortodox cu ideile şi practicile masonice, nici cu
alte oferte „spirituale” mai mult sau mai puţin exotice.
În ce priveşte cazul Mircea
Eliade (ce pare să fie obsesia lui X. Y.), mi-am exprimat altădată un modest
punct de vedere (postat şi pe acest blog) şi nu mă simt tentat să plusez, nici
n-am pretenţia să-l impun şi altora (mai ales că sînt departe de a deţine toate
datele problemei). Mă rezum la a spune că nu mi se pare că sensibilul caz Mircea
Eliade ar ţine esenţial de raportul creştinism-masonerie, chiar dacă unele
tangenţe se pot invoca.
Îl rog, deci, pe „amicul” cu
pricina (Doamne, cu mulţi „amici” ne mai pricopsim în viaţă!) să ia act de cele
de mai jos şi să-şi direcţioneze în altă parte provocările insidioase, care pe
mine unul mă lasă… „nemuritor şi rece”. (R. C.)
ÎPS Nicolae Bălan (1882-1955), Arhiepiscop al Sibiului
şi Mitropolit al Ardealului (1920-1955)
Hotărîrea Sfîntului Sinod
al Bisericii Ortodoxe Române
din data de 11 martie 1937
Biserica osîndeşte francmasoneria ca doctrină, ca organizaţie
şi ca metodă de lucru ocultă, şi în
special pentru următoarele motive:
1. Francmasoneria învaţă pe
adepţii ei să renunţe la orice credinţă şi adevăr revelat de Dumnezeu, îndemnîndu-i
să admită numai ceea ce descoperă cu raţiunea lor. Ea propagă astfel
necredinţa şi lupta împotriva creştinismului, ale cărui învăţături sînt
revelate de Dumnezeu. Vînînd pe cît mai mulţi intelectuali să şi-i facă membri
şi obişnuindu-i pe aceştia să renunţe la credinţa creştină, francmasoneria îi
rupe de Biserică şi, avînd în vedere influenţa însemnată ce o au intelectualii
asupra poporului, e de aşteptat ca necredinţa să se întindă asupra unor
cercuri tot mai largi. În faţa propagandei anticreştine a acestei organizaţii,
Biserica trebuie să răspundă cu o contrapropagandă.
2. Francmasoneria propagă o
concepţie despre lume panteist-naturalistă, reprobînd ideea unui Dumnezeu personal
deosebit de lume şi ideea omului ca persoană deosebită, destinată nemuririi.
3. Din raţionalismul său,
francmasoneria deduce în mod consecvent o morală pur laică, un învăţămînt laic,
reprobînd orice principiu moral şi orice educaţie ce rezultă din credinţa
religioasă şi din destinaţia omului la o viaţă spirituală eternă.
Materialismul şi oportunismul cel mai cras, în toate acţiunile omului, este
concluzia necesară din premisele francmasoneriei.
4. În lojile francmasone se adună la
un loc evreii şi creştinii, şi francmasoneria susţine că numai cei ce se adună
în lojile ei cunosc adevărul şi se înalţă deasupra celorlalţi oameni. Aceasta
înseamnă că creştinismul nu dă un avantaj în ce priveşte cunoaşterea adevărului
şi dobîndirea mîntuirii membrilor săi. Biserica nu poate privi impasibilă cum
tocmai duşmanii de moarte ai lui Hristos să fie consideraţi într-o situaţie
superioară creştinilor, din punct de vedere al cunoaşterii adevărurilor celor
mai înalte şi al mîntuirii.
5. Francmasoneria practică un
cult asemănător celui al misterelor precreştine. Chiar dacă unii dintre adepţii
ei nu dau nici o însemnătate acestui cult, se vor găsi multe spirite mai naive
asupra cărora acest cult să exercite o forţă quasi-religioasă. În orice caz,
prin acest cult francmasoneria vrea să se substituie oricărei alte religii,
deci şi creşti-nismului.
În afară de motivele acestea de ordin religios, Biserica mai are în considerare şi motive de ordin social cînd întreprinde acţiunea sa
contra francmasoneriei.
6. Francmasoneria este un
ferment de continuă şi subversivă subminare a ordinii sociale prin aceea că
îşi face din funcţionarii statului, din ofiţeri, unelte subordonate altei
autorităţi pămînteşti decît acelea care reprezintă ordinea stabilită vizibil,
îi face unelte în mîna unor factori neştiuţi încă nici de ei, avînd să lupte
pentru idei şi scopuri politice ce nu le cunosc. Este o luptă nesinceră, pe la
spate; niciodată nu există o siguranţă în viaţa statului şi în ordinea
stabilită. Este o luptă ce ia în sprijin minciuna şi întunericul: împotriva
jurămîntului creştinesc pe care acei funcţionari l-au prestat statului, ei dau
jurămînt păgînesc.
7. Francmasoneria luptă împotriva
legii naturale voite de Dumnezeu, conform căreia omenirea e compusă din
naţiuni. Biserica Ortodoxă, care a cultivat totdeauna specificul spiritual al
naţiunilor şi le-a ajutat să-şi menţină fiinţa primejduită de asupritori, nu
admite această luptă pentru exterminarea varietăţii spirituale din sînul
omenirii.
Iar măsurile cele
mai eficace pe care Biserica înţelege să le ia împotriva acestui duşman al lui
Dumnezeu, al ordinii social-morale şi al naţiunii, sînt următoarele:
1. O acţiune publicistică şi orală
de demascare a scopurilor şi a activităţii nefaste ale acestei organizaţii.
2. Îndemnarea intelectualilor români,
care se dovedesc a face parte din loji, să le părăsească; în caz contrar,
Frăţia Ortodoxă Română, extinsă pe toată ţara, va fi îndemnată să izoleze pe
cei ce preferă să rămînă în loji. Biserica le va refuza la moarte slujba înmormîntării,
în caz că pînă atunci nu se căiesc. De asemenea, le va refuza prezenţa ca
membri în corporaţiile bisericeşti.
3. Preoţimea va învăţa poporul ce scopuri
urmăreşte acela care e francmason şi-l va sfătui să se ferească şi să nu dea
votul candidaţilor ce aparţin lojilor.
4. Sfîntul Sinod şi toate
corporaţiile bisericeşti şi asociaţiile religioase stăruie pe lîngă poporul român
şi corpurile legiuitoare să aducă o lege pentru desfiinţarea acestei
organizaţii oculte. În cazul că guvernul nu o va face, Sfîntul Sinod se va
îngriji să fie adusă o astfel de lege din iniţiativă parlamentară.
(Hotărîrea istorică
a Sfîntului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române de acum 75 de ani s-a bazat pe
analiza raportului alcătuit de Î. P. S. Dr. Nicolae Bălan, Mitropolitul
Ardealului. Acest amplu raport, sub titlul „Studiu asupra francmasoneriei”, a
fost reprodus integral, la 60 de ani de la citirea lui în Sf. Sinod, de revista
Scara, Treapta a doua, anul I, iunie
1997, p. 65 şi urm., putînd fi acum lesne de găsit şi pe internet – vezi, de
pildă, aici)
Mitropolitul Nicolae Bălan, înconjurat de clerici şi credincioşi
(la Sibiu, în pragul anilor '40)
Mai puteţi citi pe acest blog:
11 comentarii:
Punctul dumneavoastra de vedere este unul normal pentru un om din Biserica (Biserica fiind doar "Una, Sfanta si Soborniceasca"). Polemicile cu masoneria nu-si au rostul. Masoneria nu ne impiedica in calea mantuirii, dar ne poate ajuta (ma gandesc la cazul in care ne vor prigonii}. Ei doresc o stapanire in lumea aceasta, noi dorim vesnicia. Imi pare ca nu concuram, asa ca nu avem de ce sa intram in polemica cu ei. Asa cum nu este bine sa intram in discutii nici cu cei de alta credinta. Viorel.
@ Viorel
O nedumerire, totuşi: dacă "nu ne împiedică în calea mîntuirii", atunci de ce a condamnat-o Sfîntul Sinod?!
Nu ne inpiedica daca nu aderam la astfel de grupari comdamnarea Sfantului Sinod cred ca in sensul acesta a fost facuta. Viorel.
Nu vi se pare un mare paradox ca patriarul Romaniei de la data cand a fost condamnata de Sinod francmasoneia... era francmason?
Anonimului de la 4.45 PM:
Ba da, şi am semnalat în treacăt acest lucru în nota finală a unui alt text postat pe acest blog („Masoneria de duminică”). Nu mă hazardez să dau explicaţii (problema e delicată şi astăzi), dar vorba aceea: „Ierarhii trec, Biserica rămîne”…
Doamne, ajuta!
Probabil ca s-a observat deja: in ultima fotografie, al patrulea din dreapta este Parintele Arsenie Boca (pe atunci diacon)...
De unde stiti d-voastra ca Patriarhul Miron Cristea era francmason?
Îl cinstesc ca atare, pînă astăzi, masonii (vedeţi şi "Masoneria de duminică", nota 5).
Unde sa vad "Masoneria de duminica"?
@ Toma Necredinciosul
Cel mai la îndemînă, uitaţi-vă chiar la sfîrşitul postării, acolo unde scrie "Mai puteţi citi pe acest blog" (clicaţi pe titlu).
Toate Bisericile sunt azi masonizate. Trecutul e decorativ. Sa ne mai intrebam de viitor_?
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire