SUMARUL BLOGULUI
Episcopul Macarie Drăgoi
După iureșul din Creta,
un episcop român cere precizări
Sinodul recent
încheiat în Creta produce în continuare valuri de comentarii, dezbateri și
chiar răbufniri publice. O parte a clerului, a cinului monahal
și a laicatului din Bisericile Ortodoxe care au participat la Sinod își
manifestă nemulțumirea și chiar îngrijorarea față de anumite teme luate în
discuție de către reprezentanții celor 10 Biserici participante, dorind mai
multă transparență și mai multe argumente privind atitudinea și motivația ierarhilor
care au semnat respectivele documente – în special Documentul 6.
Și în România
discuțiile sînt încă în toi, mai ales în mediul
virtual. Însă sînt și ierarhi care doresc mai multă lumină în respectivele
chestiuni de abordare inter-creștină. Chiar recent, Episcopul Macarie Drăgoi
din Scandinavia, care a și participat în cadrul delegației române la lucrările
Sinodului din Creta, i-a trimis o Scrisoare Patriarhului Daniel – ca Președinte
al Sfîntului Sinod. În cele cîteva paragrafe episcopul din diaspora, care a
semnat la rîndul lui Documentul 6 (ce-i drept, ultimul, și după
insistențe!), îi cere, cu respectul cuvenit celui mai de seamă teolog care a
amendat multe din textele propuse în Creta, să ia în considerare ca toate cele
cuprinse în Documentul 6 să fie doar o bază de plecare în discuțiile
unei viitoare întîlniri panortodoxe, extinse și complete. Cu alte cuvinte, să
reluăm discuția cu toții, împreună, și să fim convinși că aceea e voința
sinodalității ortodoxe și că Duhul Adevărului și al unității se exprimă plenar în
și între cei prezenți.
Acest mesaj al
tînărului episcop din nordul Europei se termină într-o cheie
realistă, dar și duhovnicească, explicînd contextul ideologiei
multiculturalității în care trăiesc oamenii de acolo, într-o devălmășie totală
a valorilor spirituale și umane. Mai adaugă Preasfințitul Macarie faptul că el,
ca episcop ortodox în cea mai descreștinată regiune a Europei, ar fi fost
perfect „acoperit” de rezoluția Documentului 6, așa cum a fost semnat în Creta
– referitor la relația ortodocșilor cu celelalte forme de expresie ale vieții
creștine. Mai mult, cu faptul că le numim „biserici” și pe acele „așchii” ale
trunchiului comun sărite încă de acum 1000 de ani de pe traiectoria
bunei/corectei mărturisiri... Cu toate acestea, în duhul învățăturii patristice
și al sfintelor canoane, el, Macarie, cere o rediscutare a temei sub aspect
teologic, pentru a nu fi neconformi cu Tradiția Bisericii Răsăritului și cu
dumnezeiasca învățătură a Sfinților Părinți. Mai mult, el face apel și la
latura identitară a credincioșilor români, care trebuie să-și afirme crezul și
valorile întocmai, neștirbite, ca forme unicat de viețuire contemporană. Cu
alte cuvinte, din actualul Macarie a ieșit moș Tănase Todoran, mărturisitorul
din Bichigiu, dovedind că există pînă în ziua de azi o spiță de neam bun,
românesc și ortodox pe văile Țibleșului din Bistrița-Năsăud...
Sîntem curioși
ce hotărîre strategică va lua Patriarhul Daniel, știut fiind că
acesta a adus mai multe amendamente utile punctelor luate în discuție, dar
semnînd totuși – la insistențele și persuasiunile Patriarhului ecumenic –
absolut toate documentele respectivului Sinod.
Nicolae SÂRBU
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire