Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob
Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de
20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel
Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia
Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul
revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a
sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici.
Pentru detalii despre această antologie on-line, a se citi aici.
(R. C.)
2008
PRINCIPALE DIFERENŢE
ÎNTRE CATOLICISM
ŞI ORTODOXIE
Dintre numeroasele deosebiri
dogmatice şi cultice dintre catolici şi ortodocşi, le indicăm aici, foarte pe
scurt, doar pe cele mai pregnante şi mai pline de consecinţe în ordinea vieţii
creştine:
1. Filioque: Catolicii învaţă
că Duhul Sfînt purcede nu numai de la Tatăl, ci şi de la Fiul. Aceasta este, din punct de vedere ortodox, eroarea
dogmatică cea mai gravă, cu consecinţe incalculabile în viaţa duhovnicească şi
liturgică (chiar dacă necunoscătorilor li se pare că n-ar fi decît o “ceartă de
vorbe”). [Cf., pe acest blog, Filioque
de-a lungul istoriei de Radu Mărculescu]
2. Supremaţia papală: Papa, “urmaşul Sfîntului Petru”, este considerat
de catolici capul suprem al Bisericii creştine, locţiitorul lui Hristos pe pămînt,
mai mare decît toţi patriarhii (nu doar primus
inter pares).
3. Infaibilitatea papală: Catolicii învaţă că Papa nu poate greşi, ca
om ce este, în materie de credinţă, de aceea îl consideră instanţă supremă şi
neamendabilă (tot ce poate fi mai opus principiului sinodalităţii).
4. Purgatoriul: Catolicii învaţă că între Rai şi Iad ar fi un loc
intermediar, un foc mare unde stă sufletul după moarte, ca să se curăţească (purgatio) şi
să devină vrednic de Rai.
5. Imaculata Concepţie: Catolicii învaţă că nu numai Hristos, ci şi
Maica Domnului ar fi născută fără de păcat.
6. Substanţialitatea: La sfinţirea Sfintelor Daruri, catolicii nu fac
rugăciunea de invocare a Sfîntului Duh, cum fac ortodocşii la Sfînta Epicleză.
Ei pretind că Darurile se sfinţesc singure, cînd preotul zice: Luaţi, mîncaţi... şi celelalte. Nu au
rugăciunea de pogorîre a Duhului Sfînt peste Daruri şi, în general, Duhul este
ca şi absent din viaţa lor liturgică.
7. Azimile: Catolicii nu slujesc cu pîine dospită, ci cu azime (pîine
nedospită), ca evreii.
8. Pîinea fără vin: Catolicii îi împărtăşesc pe credincioşi numai sub
chipul azimei, lăsînd numai preoţilor împărtăşirea şi sub chipul vinului, ceea
ce nu numai că încalcă tradiţia euharistică a Bisericii, dar dă impresia unui
drept privilegiat al preotului faţă de “prostimea” credincioasă.
9. Mirungerea: Catolicii nu-i miruiesc pe copii imediat după Botez, ci
abia între 7-14 ani (“Confirmarea”), iar miruirea se face numai de către
arhierei.
10. Celibatul preoţilor: Preoţii catolici necălugări nu se căsătoresc,
rămînînd celibatari, împotriva hotărîrii Sinoadelor Ecumenice ca preoţii
de mir să aibă familie.
11. Indulgenţele papale: “Altă rătăcire a Papei: dacă-i dai parale
multe, poţi să faci oricîte păcate – te iartă, te dezleagă. Sfinţii lor au prea
multe fapte bune, n-au ce face cu ele, le dau Papei, iar el vinde aceste
«merite prisositoare» spre iertarea păcatelor ălora de nu au destule fapte
bune...” (Părintele Cleopa).
12. Inchiziţia: Deşi nu mai există astăzi ca atare, Inchiziţia (“Sfîntul
Oficiu”), prin abuzurile şi uciderile practicate secole de-a rîndul în tot
Apusul, a lăsat o pată de neşters pe obrazul lumii creştine, iar cei neavizaţi
acuză de-a valma şi Biserica răsăriteană (care n-a cunoscut nici o formă de inchiziţie şi n-a practicat niciodată
intoleranţa la nivel instituţional).
Toate acestea sînt inovaţii ale
catolicismului impuse sau consolidate după Marea Schismă (1054) şi mai ales în perioada Cruciadelor (iniţiativă apuseană privită cu circumspecţie în Răsărit). Or, ce este
erezia? Răspunsul la această întrebare ni-l dă desluşit Sfîntul Ioan Gură de
Aur: “Dacă ai schimbat un punct cît de mic din moneda regală, ai falsificat
întreaga monedă. Asemenea e şi cu credinţa. Dacă ai schimbat o virgulă sau un
cuvînt din învăţătura de credinţă, ai falsificat toată credinţa”. Că sînt
erezii mai mari sau erezii mai mici, aceasta este o altă discuţie... Ca şi
aceea dacă ereticii se pot mîntui sau nu (aspect care nu mai ţine de judecata
omenească, ci de Judecata Divină, asupra căreia noi abia de sîntem în măsură să
facem unele aproximaţii)...
O ISTORISIRE DE DEMULT...
Cînd Mihai-Vodă, domnul Ungro-Vlahiei, 1-a alungat pe Andrei Bathory şi a luat sceptrul Ardealului, a
sosit în oraşul de scaun, numit
Bălgrad [Alba Iulia], şi a voit ca să zidească acolo, în oraş, o biserică ortodoxă. Însă preoţii, orăşenii şi
toţi boierii, fiind de credinţă
latinească, nu-i îngăduiau să zidească, zicînd că ei sînt de credinţă
dreaptă şi de aceea nu doresc să aibă în oraşul lor o biserică de lege străină. Atunci domnitorul le-a spus: “Voi nu sînteţi
mărturisitori ai dreptei credinţe, căci nu aveţi harul Sfîntului Duh în Biserica voastră. Noi însă,
fiind dreptcredincioşi, avem puterea cea
adevărată a harului Sfîntului Duh, pe care şi cu fapta sîntem gata
întotdeauna s-o arătăm, cu ajutorul lui
Dumnezeu”. Dar ei voiau să-şi dovedească
dreptatea prin înfruntare de cuvinte şi dispute. Ci el le-a zis: “Nu, nu prin dispute, ci cu
fapta vreau s-o dovediţi, altfel
vă voi arăta eu, întru încredinţarea tuturor”. Iar ei i-au spus: “Cum să arătăm? Căci nu e cu putinţă să
dovedim decît cu cuvîntul Sfintelor
Scripturi”. El le-a zis: “În dispute este osteneală fără de capăt, dar
noi, fără înfruntări de vorbe, putem uşor să dovedim, cu ajutorul lui Dumnezeu. Haideţi,
zice, în
mijlocul oraşului şi acolo să ni se aducă apă curată, iar arhiereul meu şi
preoţii săi o vor sfinţi în văzul tuturor. Tot aşa vor face şi ai voştri, deosebit, şi, sfinţind-o, o
vom pune în biserica voastră cea mare, în
vase osebite, pe care le vom astupa
şi le vom pecetlui cu peceţile noastre, pecetluind şi uşa bisericii pentru 40 de zile. Şi a cui apă va rămîne
nestricată, ca şi cum de-abia ar fi
fost scoasă din izvor, credinţa aceluia este dreaptă, iar dacă apa cuiva
se va strica, credinţa lui este rea. Dacă
apa mea va rămîne nestricată, cum nădăjduiesc că mă va ajuta Dumnezeu, voi n-o să vă mai împotriviţi şi o
să-mi îngăduiţi să zidesc biserica,
iar dacă nu, facă-se voia voastră, n-am s-o zidesc”. Ei au strigat cu toţii într-un
glas: “Bine, bine, să fie aşa!”. Şi, a doua zi dimineaţa, a ieşit domnitorul cu toţi boierii şi curtenii
săi în piaţă, cu episcopul şi cu preoţii, slujind litia după obicei, cu cruci,
cu lumînări şi candele. Şi, ajungînd la locul pregătit, au săvîrşit marea sfinţire a apei,
rugîndu-se cu toţii lui Dumnezeu, cu lacrimi şi suspine, să proslăvească dreapta
credinţă, iar pe cea rea s-o facă de ruşine. Tot în piaţă, dar deoparte, în
faţa tuturor, latinii au sfinţit apa şi au sărat-o. După care, astfel sfinţindu-şi
apa, fiecare a turnat apa lui sfinţită în cîte un vas osebit, apoi şi-au pus peceţile
pe amîndouă părţile vaselor, le-au dus şi le-au pus în biserica cea mare, au încuiat uşile şi au plecat. În fiecare zi,
domnitorul cu episcopul, cu preoţii şi cu
toţi dreptcredincioşii se rugau, postind. Tot aşa au făcut şi latinii.
Şi după ce au trecut 25 de zile, Dumnezeu i-a
dat episcopului un semn. El a venit la
domnitor şi i-a zis: “Doamne, cheamă-i pe latin i şi pe preoţii lor şi nu aştepta
ziua a patruzecea, cea hotărîtă. Să mergem la biserică şi, desfăcînd peceţile, să deschidem uşile. Vei vedea harul lui Dumnezeu, iar robii Lui,
care-şi pun cu adevărat nădejdea în El, nu se vor face de ruşine”. Domnitorul, deci, chemîndu-i pe toţi, precum l-a sfătuit
episcopul, a mers la biserică şi, deschizînd uşile, au intrat cu toţii.
Mai întîi, episcopul ortodox, îngenunchind,
s-a rugat cu lacrimi la Dumnezeu, zicînd: “Doamne, Dumnezeule, Unul în Sfînta
Treime slăvit şi preamărit, precum înainte vreme pe dreptul Tău Ilie l-ai auzit
vestind cu foc adevărul Tău şi i-ai ruşinat pe cei de rea credinţă, auzi-mă
acum şi pe mine, robul Tău nevrednic, dimpreună cu toţi robii Tăi de aici, nu
pentru vrednicia
noastră, pe care n-o avem, ci pentru slăvirea numelui Tău sfînt şi pentru întărirea credinţei noastre,
care este adevărata credinţă în Tine, arată
întreg harul Sfîntului Duh în apa aceasta, ca prin nestricăciunea ei să vadă toţi că numai în Biserica Ta grecească
şi sobornicească de la Răsărit se află credinţa cea adevărată şi harul cel adevărat al Sfîntului Duh. Căci Tu eşti Singurul Care pe toate le binecuvîntezi şi le
sfinţeşti, Dumnezeul nostru, şi slavă Ţie Îţi înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfîntului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor.
Amin!”. Ridicîndu-se şi cîntînd: “Doamne, Lumina mea şi
Mîntuitorul meu, de cine să mă tem...” – a rupt pecetea vasului cu apă sfinţită şi, uitîndu-se
la ea, a găsit-o mai curată şi mai limpede decît înainte, cu mirosul
neschimbat, ca şi cum ar fi fost luată dintr-un izvor curgător, după care
strigat, zicînd: “Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Care Ţi-ai aplecat urechea la rugăciunile noastre, mărire Ţie, Care slăveşti
Biserica Ta, slavă Ţie, Care întăreşti cu
slavă credinţa cea dreaptă şi nu ne-ai făcut de ruşine în aşteptările noastre”. Şi a zis către toţi: “Veniţi să vedeţi cum a stat
această apă atîtea zile, rămînînd nestricată datorită harului Sfîntului Duh, şi încredinţaţi-vă
că adevărată este credinţa noastră
ortodoxă!”. Iar latinii, rugîndu-se şi făcînd slujba după cum le era obiceiul, au rupt pecetea vasului în care se afla apa lor şi, cum l-au destupat, toată
biserica s-a împlut de duhoare, că
s-au înspăimîntat toţi latinii şi au strigat cu uimire: “Adevărată este
credinţa grecească pe care o ţine domnitorul. Să-şi zidească, deci, biserica în
oraşul nostru, căci, fiindcă nu i-am îngăduit, Dumnezeu s-a mîniat pe noi şi
ne-a împuţit apa”. Şi astfel,
făcuţi de ocară, latinii şi cu preoţii lor s-au împrăştiat cu mare ruşine, iar
unii dintre ei s-au convertit la credinţa
ortodoxă. Iar domnitorul, cu episcopul său, cu preoţii, cu toţi boierii şi ostaşii săi, plini de bucurie şi fericire,
s-au întors la curte, slăvindu-L şi mulţumindu-I lui Dumnezeu pentru minunea ce a fost spre întărirea adevăratei
credinţe ortodoxe. În aceeaşi zi a
făcut un mare ospăţ pentru întregul oraş
şi pentru toată oastea sa. Toţi locuitorii ţării Ardealului, cu jurămînt, s-au arătat bucuroşi să zidească
biserica şi să n-o dărîme niciodată.
Deci, domnitorul a început îndată zidirea (dar nu în oraş, ca nu cumva, o dată cu schimbarea vremurilor, să
fie dărîmată, ci lîngă oraş, aproape de zidul cetăţii, într-un loc frumos)
[...].
Şi cele scrise aici le-am citit într-un letopiseţ
muntenesc şi le-am auzit de
la mulţi oameni vrednici de crezare, care au văzut cu ochii lor, dar mai ales
de la părintele, care pe atunci era
vistiernic, iar acum este mare logofăt al ţării Ungro-Vlahiei, şi de la Dragomir, marele pitar al aceleiaşi ţări.
(Petru Movilă, Împăcarea Bisericii Ortodoxe,
trad. Şt. Lupan, Ed. Polirom, Iaşi, 2002, pp. 54-57)
* “Principale diferenţe între Catolicism şi Ortodoxie” şi “O istorisire de demult...”, în Puncte
cardinale, anul XVIII, nr. 1-2/205-206, ianuarie-februarie 2008, p. 10 şi
11 (rubrica “Pietre de
poticnire”).
Mai puteţi citi pe
acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) –
"Cine se teme de naţionalism?" (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) –
Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) –
"Mircea Eliade – «credinciosul fără Dumnezeu»?" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) –
"Fiziologia trepăduşului" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) –
"«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între bucurie şi dezamăgire"
(1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) –
"Necesara despărţire a apelor" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) –
"Distincţii necesare" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) –
"Spiritul viu al dreptei" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – "Dimensiunea
transcendentă a politicului: Mişcarea Legionară" (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) –
"Necesitatea unei viziuni de dreapta..." (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) –
"Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) –
"Confruntarea dintre Memorie şi Uitare" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) –
"Martin Luther şi evreii..." (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) –
"Dreptatea d-lui Pleşu" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) –
"Pe marginea unei decepţii" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) –
"Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) –
"Viaţa – proprietate de stat" (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XVIII) –
"Sensul unităţii creştine" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) –
"Căderea Cuvîntului în cazuri" (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XX) – "O
reacţie a d-lui Patapievici" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) –
"San Juan de la Cruz: Romances"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) –
"Inchiziţia marxistă împotriva lui Mircea Eliade" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) –
"Domnul Petru Creţia şi «legionarul de 1,65»" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) –
"Iarba verde de acasă…" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) –
"Doar o vorbă să-ţi mai spun…" (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»" (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) –
"Nici printre evrei n-a lipsit admiraţia pentru Codreanu!" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) –
"Între zoón politikón şi homo religiosus" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) –
"Apocalipsa şi ştiinţa" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) –
"Stafia comunismului la Paris" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) –
"«Dogma capitală» a «Noii Ordini Mondiale»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) –
"Falimentul speranţei" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) –
"Masoneria şi organizaţiile internaţionale" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) –
"Ispita «iubirii»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) –
"Apostrof-area ca asasinat
moral" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) –
"Fabulă cu trandafir" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) –
"Biserica să nu se teamă de puternicii zilei!" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) –
"Aspecte ale dialogului religie-cultură…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) –
"Puncte cardinale 100":
"La aniversară", "Măcel de Buna Vestire",
"Marginalii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) –
"Cronica unei gafe editoriale" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) –
"Epica Holocaustului…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) –
"Lecţia americană" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) –
"Demonizarea Americii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) –
"«Dictatura bunului simţ»…" (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XLIV) –
"În sfîrşit, Acasă…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) –
"Anul Eminescu", "Oda (în metru antic): deschiderea nivelelor de
receptare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) –
"Cine eşti dumneata, domnule Neştian?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) –
"Demitizarea" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) –
"Maxime Egger: Cum am devenit ortodox" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) –
"Marea iertare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) –
"Maica Mihaela" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) –
"Un luceafăr pe columna cezarilor" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) –
Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) –
"Radu Gyr sau despre gratuitatea eroismului" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) –
"Supără realitatea sau formularea ei?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) –
"Marginalii la o scrisoare a lui Mircea Eliade" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) –
"Odihna de Eminescu" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) –
"Mesianismul Dreptei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) –
"Misiunea românilor în istorie" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) –
"Obligaţiile unei conştiinţe morale" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) –
"Naţionalismul şi România de azi", "Menirea generaţiei
noastre" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) –
"Lichidarea unei legende" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) –
"Pentru o Europă unită a naţiunilor" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) –
"Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) –
"Despre a fi altfel" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) –
"Pentru un naţionalism european" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) –
"Caracterul naţional al Ortodoxiei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) –
"Un evreu renegat avertizează America" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) –
"In memoriam: Horia Bernea", "Muzeul Ţăranului Român după Horia
Bernea" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) –
"Europa lui Hristos" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) –
"Ziua judecăţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) –
"Interviu cu istoricul Neagu Djuvara" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) –
"Elitele şi partidele politice" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) –
"Revolta «omului recent»" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) –
"Naţionalism şi democraţie" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) –
"Perversiunea naţional-comunistă" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) –
"Isteria antifascistă" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) –
"Moştenirile lui Horia Bernea" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) –
"Veşti triste din Spania" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) –
"Mai bine prea tîrziu decît niciodată!" (2002)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXX) –
"Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) –
"Rost – «manifestul românesc» al unei noi generaţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) –
"Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) –
"Cultul monştrilor" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) –
"Nu-i pace sub măslini..." (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) –
"Aceşti evrei visători şi utopiile lor păguboase" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) –
"De la vulgaritate la perversiune" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) –
"Dimensiunea cosmică a dorului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) –
"Călătorie în «buricul pămîntului»" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) –
"Taina fratelui" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) –
"Conceptul de medicină creştină" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) –
"Cazul Paulescu văzut cu ochii altora" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) –
"Political correctness?"
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) –
"Tîlcuirea patristică a Psalmului 50" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) –
"Un clown pentru Nobel?"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) –
"Chilia isihastului în lume" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) –
"Paul Goma «antisemit»?" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) –
"Catedrala Mîntuirii Neamului..." (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) –
"Mircea Dinescu între ignoranţă şi abjecţie" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) –
"August roşu: circ fără pîine" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) –
"«Insurecţia» de la 23 august văzută prin ochii unui soldat german"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) –
"Erosul care mişcă lumile" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) –
"Sfinţita rugăciune" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) –
"Păcatul lui Onan" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) –
"Dante, Infernul, Cîntul
XXXIV" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CV) –
"Acatistul Sfinţilor Români din închisori" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) –
"Giulgiul din Torino: o provocare perpetuă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) –
"Tentative de purificare" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVIII) –
"La despărţirea de Papa Ioan Paul II..." (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIX) –
"Cine a fost Teodor M. Popescu?" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CX) –
"Cuvînt prevenitor despre idolatrie şi magie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXI) –
"Cultul eroilor la români" (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CXII) –
"Miza unui linşaj mediatic" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIII) –
"Biblia lui Robespierre" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIV) –
"Imoralitatea apartenenţei la francmasonerie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXV) –
"Împotriva falsului ecumenism" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVI) –
"De la Facere la Apocalipsă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVII) –
"O uşă interzisă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVIII) –
"Pe marginea unei blasfemii" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIX) –
"Un portret al Căpitanului la copilărie" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXX) –
"«Am vrut să-l împuşc pe Ceauşescu»" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXI) –
"Ciobanul şi «futelniţa»" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXII) –
"Luciferismul de larg consum" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIII) –
"Adevărata dramă de la Petru-Vodă" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIV) –
"În jurul unei neînţelegeri" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXV) –
"Ofensiva homosexualilor" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVI) –
"Ultima biruinţă a lui Ştefan cel Mare" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVII) –
"«Sfîntul» Mişa din Clejani" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVIII) –
"Memento Gulag în Vendeea"
(2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXIX) – "La plecarea dintre noi a Părintelui Calciu"
(2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXX) – "Tinereţe fără bătrîneţe" (2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXI) – "O nouă carte la Editura Puncte Cardinale..."
(2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXII) – "Despre poziţia Bisericii faţă de stăpînire"
(2007)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXIII) – Două traduceri din Annick de Souzenelle (2007)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXIV) – "Suferinţa ca binecuvîntare" (2007)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXV) – "Cele trei atacuri ale diavolului asupra lui
Hristos" (2007)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXVI) – "Luciferismul în ţara lui Caragiale" (2007)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXVII) – "Sperietoarea şi modelul" (2007)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXVIII) – "José Antonio Primo de Rivera..." (2007)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXIX) – "(De) ce uită Occidentul?" (2007)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu