La Editura
Christiana a apărut, în pragul acestei luni, un nou volum semnat de Prof. Univ.
Dr. Pavel Chirilă (n. 1946): Întîmplări
din Biserică şi Spital. Este vorba, mai precis, de un dialog pe care l-am
consemnat recent şi care este împărţit în trei secţiuni: "Spitalul",
"Biserica", "Diaconia". Pentru cei interesaţi, reproduc
aici (cu ortografia curentă a blogului) cuvîntul înainte al autorului şi un
scurt fragment din secţiunea a doua (pp. 49-51). (R. C.)
Cuvînt înainte
Am cumpănit mult pînă să scriu şi
să difuzez această carte. Am revenit de multe ori asupra textului, pentru a mă
convinge şi a-i convinge şi pe cititori că fraza este benignă, slujind numai
acele adevăruri care au o semnificaţie precisă, care nu sînt însoţite de
maliţiozitate şi care pot zidi. Căci "adevărul fără iubire face mai mult
rău decît bine" – după un cuvînt filocalic.
Întîmplările din Biserică şi
Spital nu sînt întotdeauna plăcute la prima vedere. Dar ele sînt un minunat
exerciţiu de smerenie, atît de necesar la toate vîrstele vieţii spirituale.
Succesiunea apostolică este o
structură adevărată şi sigură. Istoria Bisericii se clădeşte şi înaintează în
istorie – clipă de clipă, an de an, secol de secol, mileniu de mileniu –
întemeiată pe această certitudine. Noi trăim în ea aşa cum trăim şi ne
manifestăm într-un loc al vindecării.
Mi-am făcut studiile medicale la
Bucureşti. Am fost medic de ţară, apoi am lucrat la Spitalul de Urgenţă şi la
Institutul de Medicină Internă. Căderea ateismului oficial a fost un prilej să
ridic un spital creştin cu preot şi monahii, dedicaţi îngrijirii bolnavilor.
Mi-am încheiat cariera ca profesor de bioetică la Facultatea de Teologie, învăţîndu-i
pe studenţi ce e rău şi ce e bine în asistarea bolnavilor.
În Facultatea de Medicină din
Bucureşti nu am învăţat nimic despre minunata alcătuire a fiinţei umane –
creată de către Dumnezeu Atoatefăcătorul. Antropologia creştină nu a fost temeiul
studierii embriologiei, anatomiei, fiziologiei. Numele lui Dumnezeu a fost
alungat din actul terapeutic. După cîţiva ani de practică medicală am realizat
– dureros – că medicina învăţată în facultate nu poate fi singura, că în mod
sigur mai există o altă medicină,
despre care nu ne-a vorbit nimeni. Despre
Biserică nu ştiam nimic. Dintr-un îndemn lăuntric care a venit de undeva am început să extrag din
Sfintele Scripturi toate versetele biblice cu temă medicală, apoi din volumele
filocalice, apoi din operele Sfinţilor Părinţi. A durat 10 ani. Aşa am descoperit
conceptul de medicină creştină sau învăţătura de credinţă ortodoxă despre
îngrijirea bolnavilor. Aşa am realizat cît de mult am greşit în abordarea
bolnavilor şi cîte sfaturi şi gesturi necugetate le-am aplicat lor. Aşa am
descoperit cauzele spirituale ale bolilor, de care nu mi-a vorbit nimeni în
facultate.
Apoi mi-am dat seama şi m-am
convins că puterea actului terapeutic creştin decurge din natura lui eclesială:
în bolnav suferă Hristos, în preot dezleagă Hristos, în medic lucrează Hristos.
Hristos suferă El Însuşi şi vindecă fiinţa umană El Însuşi. Ce poate fi mai
sublim şi mai măreţ în cer, pe pămînt şi în alcătuirea noastră?!
Dar oare ce este Biserica?
Desigur este un spital, nu un tribunal. Iar vindecarea este un proces continuu.
Necazurile, nedreptăţile, bolile, imperfecţiunile, căderile continuă şi după ce
medicul sau bolnavul intră în Biserică. Dar aici, în Biserică, au valoarea şi
preţul unei probe de foc: Cîrteşti sau nu? Îţi pierzi credinţa sau nu? Ţi se
răceşte iubirea sau nu? Îţi judeci aproapele sau nu? Te rătăceşti de la dogmă
sau nu? Înveţi sau nu ce e mai mare: dreptatea sau iubirea?
Sfinţii Părinţi ne învaţă că tot
ce i se întîmplă unui om botezat în numele Sfintei Treimi– dar absolut tot ce i
se întîmplă – este numai şi numai spre mîntuirea lui. Depinde însă enorm de
atitudinea lui, de verbele "a asuma", "a iubi", "a urî",
"a cîrti", "a se smeri", "a se revolta", "a
se mîndri".
Încercînd să aplic conceptul de
medicină creştină şi fiind tot mai convins că vindecarea reală şi integrală se
obţine doar în Biserică, a trebuit să trec şi eu mici probe: am făcut să
funcţioneze un spital creştin care a fost distrus bestial după 5 ani, am vorbit
împotriva tentativelor seculare de lezare a trupului (cercetare pe embrion,
moarte cerebrală, avort, vaccinuri abuzive, poluare alimentară, planning familial etc.) şi au încercat să-mi ridice dreptul de liberă
practică.
Pe unii ierarhi ai Bisericii încă
nu îi înţeleg bine, căci nu m-au ajutat să salvăm spitalul creştin, iar unul
dintre ei mi-a spus că prin atitudinea mea sectarizez Biserica! Recent, un
consilier patriarhal mi-a spus că... "nu fac parte din Biserică"! Am
descoperit însă cîteva chipuri sfinte în Biserică, care mă fac să cred că
Biserica este unica nădejde în care sufletul se vindecă.
Cartea aceasta s-ar putea să
supere sau să smintească. Celor care se smintesc le răspund că "numai
smintiţii se smintesc", iar celor care se supără le răspund că în textul
de la Romani 14, 17 se spune: ... Împărăţia lui Dumnezeu este... dreptate
şi pace şi bucurie în Duhul Sfînt.
Vremurile sînt grele. Toate
viciile, păcatele, uciderile, idolatriile, pe care acum două mii de ani le-au
trimis Apostolii în bezna istoriei, încearcă acum să se reîntoarcă, să atace şi
să invadeze Biserica: creştini botezaţi în numele Sfintei Treimi votează legea
prostituţiei, a liberalizării avorturilor, a eutanasiei, a educaţiei sexuale în
şcoli, a căsătoriei între homosexuali, a conceptului de moarte cerebrală, a
eutanasierii copiilor etc. Aceste fapte odioase le făceau în trecut păgînii, nu
creştinii.
Acum Domnul ne cere să apărăm
Biserica cea unică, nedespărţită, biruitoare în veci. Ea nu poate fi apărată
decît dacă rostim adevărul în iubire.
Dr. Pavel Chirilă
Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă
Fragment de dialog
În conceptul de medicină
creştină, Molitfele Sfîntului Vasile îşi au locul lor?
Sînt
convins. Demonul atacă sau îmbolnăveşte omul (căci este o diferenţă între a fi
atacat de demon şi a fi stăpînit de demon). Lupta este dusă atît de către
bolnav, cînd este doar atacat, şi nu stăpînit – dar şi de către Biserică, prin rugăciune
şi post.
Am
văzut molitfe aplicate fără rînduială: un preot mai de la marginea ţării făcea
molitfe pe bandă oricui avea sau nu avea nevoie. Am avut un pacient cu o boală
psihică. Mama lui s-a dus la această parohie unde se făceau zilnic molitfele şi
l-a întrebat pe preot: "De ce s-a îmbolnăvit băiatul meu?". Preotul a
zis: "Aşteaptă puţin, că începem molitfele, îl întrebăm pe diavol şi ne
spune". Femeia şi-a luat copilul înapoi şi s-a întors acasă, dar i-a spus
părintelui: "Eu nu am venit sute de kilometri să-l întrebi dumneata pe
diavol diagnosticul băiatului meu".
Noi
ştim că Sfînta Scriptură spune clar: Diavolul este tatăl minciunii. Pe de altă
parte, nici o obstrucţionare totală a molitfelor nu ar fi un lucru bun. Pînă la
urmă, de cine ne e frică: de diavol sau de molitfe? Am auzit că unele
organizaţii oculte au o frică mare de molitfe...
Dar
cunoaşterea şi aplicarea conceptului de medicină creştină aduce întîmplări
minunate: cînd eram director la CHRISTIANA, am avut o bolnavă care, primită
acolo, în mijlocul nostru (mireni şi monahi), s-a vindecat de boala ei şi a
devenit membru practicant al Bisericii. Ne-a rugat să-i recomandăm un preot bun
şi pentru tatăl ei, care era bătrîn şi nu a cunoscut Biserica pînă acum, deci
nu s-a spovedit niciodată. Aşa a ajuns la Părintele Adrian Făgeţeanu. Sub
epitrahil s-au recunoscut: Părintele Adrian era victima din închisoare, iar
bătrînul era cel mai aprig torţionar care l-a chinuit pe părintele. Aşa a
funcţionat conceptul de medicină creştină în acest caz: pocăinţă absolută şi
iertare absolută, adică a fost împlinit cu adevărat un act terapeutic eclezial.
Mai
am şi alte dovezi că preoţii prin viaţa lor, mai mult sau mai puţin vrednică,
ca şi a noastră (pentru că ei sînt aşa cum sîntem noi, căci din mijlocul nostru
au ieşit) – nu micşorează miracolele din Biserică şi nici şansele Bisericii de
a înainta prin lume fără a se lăsa maculată de lume:
–
Sfînta Lumină la Ierusalim vine an de an;
–
norul de pe Tabor vine an de an;
–
apa în Iordan se învălmăşeşte de Bobotează;
–
agheasma nu se strică;
–
în Biserica Ortodoxă există mulţime de sfinte moaşte (trupuri incoruptibile) care stau
neschimbate şi răspîndesc mireasmă de sute de ani.
Aceasta
ne dovedeşte, o dată în plus, că Biserica creştină este ceva mult mai mult decît
adunarea şi suma celor care o compun.
Mai
puteţi citi pe acest blog:
* Dr.
Pavel Chirilă: Vindecarea
(texte de Dr. Pavel Chirilă şi Răzvan Codrescu)
* Lămuriri
principiale despre Proiectul Aiud (cu un interviu dat de Dr. Pavel Chirilă)
* Tot
despre legiferarea prostituţiei (Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă: O lege a
fărădelegii)
* Prigoana
cea dinăuntru (Cazul Părintelui Gheorghe Calciu)
* O
bioetică a morţii?! (protest semnat de Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) –
Dr. Pavel Chirilă, "Conceptul de medicină creştină"
Dl. Dr. Pavel Chirila, un mare OM , prin faptele caruia Dumnezeu ne arata ca iubeste oamenii. Mult respect si sa traiti multi ani !
RăspundețiȘtergere