Sighetul Marmaţiei: Elie Wiesel (n. 30.09.1928) cu soţia sa, Marion,
şi cu Ion Iliescu, holocaustologul neocomunismului românesc
Scrisoarea adresată
domnului Elie Wiesel
de către Gheorghe Dima,
concetăţean din Sighet
Stimate domnule Elie Wiesel,
La sfîrşitul lunii iulie 2002 aţi
revizitat oraşul dvs. natal – Sighetul Marmaţiei, din România – şi aţi retrăit atît
amintirile frumoase din perioada copilăriei, cît şi amintirile dureroase
privind tragedia deportării la lagărul de exterminare nazist din Auschwitz
(1944).
Cu această ocazie, aţi spus
locuitorilor din Sighetul Marmaţiei următoarele: «Cei mai mulţi dintre dvs. v-aţi
născut după aceea. Tot ce s-a întîmplat atunci nu este responsabilitatea dvs.
Poate că părinţii şi bunicii dvs. mai trăiesc. Duceţi-vă acasă şi întrebaţi-i
cum era atunci cînd aici, la Sighet, trăia o comunitate evreiască prosperă şi
cum acum nu mai este nici un evreu. Întrebaţi-i cum s-au simţit după acea
noapte, după 1944, dacă au dormit bine după aceea».
Deci doriţi ca băiatul meu să mă întrebe
ce am făcut eu în 1944, cînd trupele nemţeşti şi ungureşti v-au trimis la lăgarul
de exterminare nazist de la Auschwitz. Doriţi să ştiţi dacă «am dormit bine după
aceea». Acum, în 2002, găsesc afirmaţiile dvs. foarte jignitoare. Ştiţi foarte
bine ce s-a întîmplat cu populaţia românească din Sighet între 1940-1944, deoarece
citindu-vă memoriile, înţeleg că vă place istoria. Să mergem împreună în timp şi
să analizăm ce am făcut eu şi ce aţi făcut dvs. în perioada 1940-2002.
Eu m-am născut în 1922, în
Sighet. Părinţii mei fuseseră împroprietăriţi în 1925, după reforma agrară, şi
trăiau destul de bine din munca pămîntului şi creşterea animalelor, fiind bine-văzuţi
în comunitate, ca ţărani înstăriţi. În 1939, am urmărit cu frică miile de
refugiaţi din Polonia care au trecut prin oraşul nostru. Aveam 17 ani atunci şi
înţelegeam că ceea ce se întîmpla în Polonia era foarte grav. Părinţii mei căutau
să mă liniştească, spunîndu-mi că Anglia şi Franţa ne vor apăra! Dar, la sfîrşitul
anului 1939, Polonia era împărţită între Germania şi Rusia, timp în care Franţa
şi Anglia au stat şi s-au uitat şi nu au făcut nimic!
În urma Pactului Molotov-Ribbentrop,
pe data de 26 iunie 1940, Rusia a dat un ultimatum României să evacueze Basarabia
şi Bucovina de Nord. După cum ştiţi foarte bine, comuniştii ruşi imediat au
activat «Coloana a V-a» din Basarabia şi Bucovina de Nord, formată din minorităţile
ostile guvernării româneşti (ruseşti, ucrainene şi evreieşti), care au ucis mulţi
români civili, autorităţi româneşti şi trupe româneşti care se retrăgeau. În
urma acaparării de către comuniştii ruşi a Basarabiei şi Bucovinei de Nord,
peste 350.000 de români au devenit refugiaţi. 200.000 de români au fost deportaţi
în Siberia şi peste 150.000 de români, în special cei care în 1918 au militat
pentru Unirea cu România, au fost exterminaţi. Noi, românii din Sighet, am
trimis bani şi ajutoare refugiaţilor români din aceste provincii româneşti
furate de ruşi. Poate vă aduceţi aminte ca şi prin Sighet au trecut cîteva sute
de refugiaţi români din Bucovina de Nord. Acum, la rîndul meu, vă întreb:
dumneavoastră, familia dumneavoastră şi comunitatea dvs. evreiască din Sighet,
ce aţi făcut pentru aceşti refugiaţi români? Cum aţi dormit între 26-27 iunie
1940, cînd atît de mulţi români au suferit cumplit?
Din păcate, peste puţin timp, la
o lună şi jumătate după tragedia din Basarabia şi Bucovina de Nord, a venit şi rîndul
nostru, al românilor din Sighet, să suferim. Pe data de 30 august 1940, în urma
Dictatului de la Viena impus de Hitler, România a fost forţată să cedeze
Ungariei Transilvania de Nord, inclusiv oraşul Sighet. Peste 300.000 de români
au devenit refugiaţi sau au fost expulzaţi, mii de români au fost bătuţi şi omorîţi.
Prigoana autorităţilor ungureşti împotriva românilor a fost cumplită. După cum ştiţi
foarte bine, domnule Wiesel, o mare parte din populaţia românească din Sighet a
fost nevoită să se refugieze în România. Cei care au rămas au fost terorizaţi
(bătuţi, închişi, omorîţi) de către autorităţile ungureşti. În perioada
1940-1944, peste 50.000 de români au fost omorîţi de autorităţile ungureşti în
Transilvania ocupată. Îmi amintesc cum în primele zile cînd au intrat
trupele ungureşti în Sighet, comunitatea ungurească şi cea evreiască din
oras erau foarte fericite pentru că «s-a terminat cu ocupaţia românească».
În cartea All rivers run to the sea, singur declaraţi: A consequence was that Sighet became Maramorossziget again. The population
joyfully greeted the first «motorized» units of the Hungarian Army: troops on bicycles.
My mother, too, was pleased with our change of nationality. For her is was a
kind of return to her childhood for which thanks were due to God – p. 28 («O
consecinţă a fost aceea că Sighetul a devenit din nou Maramorossziget. Populaţia
a salutat cu bucurie primele unităţi "motorizate" ale armatei ungare:
trupe pe bicicletă. Şi mama mea s-a bucurat de schimbarea naţionalităţii.
Pentru ea aceasta a însemnat o întoarcere la copilărie, fiind recunoscătoare
lui Dumnezeu»).
Aşa că acum, la rîndul meu, vă întreb,
domnule Elie Wiesel, cum aveţi tupeul şi lipsa de omenie să mă întrebaţi cum am
dormit în 1944, cînd între 1940-1944 nu aţi făcut nimic pentru familia mea,
care a suferit cumplit în urma terorii ungureşti?!
De ce-i acuzaţi pe românii din
Sighet că nu au făcut nimic pentru comunitatea evreiască, cînd ştiti foarte
bine că românii din Sighet, din 1940 şi pînă în 1944, au suferit cumplit sub
teroarea administraţiei ungureşti, erau oropsiţi şi nu aveau puterea politică şi
militară să facă ceva?
Domnule Elie Wiesel, la rîndul
meu vreau să ştiu cum v-aţi simţit după august 1940, cînd românii din Sighet au
fost prigoniţi şi omorîţi de autorităţile ungureşti. Vreau să ştiu dacă după
august 1940 «aţi dormit bine».
Dar să continui amintirile despre
Sighet. În 1941, autorităţile ungare au dat afară familia mea de pe pămîntul pe
care îl obţinuse în urma reformei agrare din 1925. În septembrie 1941, am ajuns
refugiaţi la Ploieşti, la un unchi al mamei. În anul 1943, cînd aveam 21 de
ani, am fost înrolat în Armata Română. Pînă în 1944 am luptat pe frontul rusesc,
din 1944 am luptat pentru eliberarea Transilvaniei de sub unguri şi în 1945 mă
aflam cu trupele româneşti la graniţa Ungariei cu Cehoslovacia.
Împreuna cu familia mea m-am întors
la Sighet în primăvara anului 1946, la vîrsta de 26 de ani, după o absenţă din Sighet
de 5 ani. Ne-am întors la pămîntul nostru şi din greu am încercat să ne refacem
viaţa. Casa noastră am găsit-o distrusă şi tot ce lăsasem fusese furat de
vecinii noştri (!) din Sighet.
După cum ştiţi şi scrieţi în cartea
All rivers run to the sea, după 1944 trupele
ruseşti au pus ca şefi ai poliţiei, închisorilor şi lagărelor de muncă
obligatorie pe o mulţime de tineri evrei comunişti: The red army had given control of the police to some young Jewish communists
returning from Bucharest, the labor battalions, and the camps. Whom else could
they have any confidence in? (One of them, Aczi Mendelowics, later became Amons
Monor, chief of formidable Shin Beth Security Service in Israel.) – pp.
147-148 («Armata Roşie a dat poliţia pe mîna unor tineri evrei comunişti întorşi
din Bucureşti. De asemenea şi lagărele de muncă şi închisorile au căpătat şefi
similari. În cine altcineva să fi avut ruşii incredere? Unul dintre aceştia,
Aczi Mendelowics, a devenit mai tîrziu Amos Monor, şeful formidabilului
Serviciu Secret israelian, Shin Beth»). Aceşti comunişti evrei au început o
adevărată teroare împotriva a tot ce era românesc.
Începînd cu primăvara anului
1947, în închisoarea din Sighet, pe care cred că v-o amintiţi, deoarece era o
clădire impozantă, construită la 1897, au început să fie închişi «duşmanii poporului
şi ai noii societăţi». După abdicarea forţată a Majestăţii Sale Regele Mihai I
al României, comuniştii au venit la putere în toată România. La închisoarea din
Sighet a fost adus mai întîi Lotul Vişovan, compus din 18 elevi şi studenţi
maramureşeni arestaţi de comunişti (ştiţi foarte bine cine au fost aceşti comunişti
în Sighet). Au urmat foşti miniştri, militari, academicieni, profesori
universitari, ziarişti. Printre ei se numărau Iuliu Maniu, Constantin (Dinu) Brătianu,
Gheorghe I. Brătianu, Mihail Manoilescu, Aurel Vlad, Daniel Ciugureanu, Ioan
Pelivan, Constantin Argetoianu, generalii Mihail Racoviţă şi Ion Răşcanu, preoţi
greco-catolici şi romano-catolici, precum Ioan Suciu, Anton Durcovici, Traian
Frenţiu, Vasile Aftenie. Toţi aceştia şi mulţi alţii au murit în închisoarea de
la Sighet.
Cu ce i-aţi ajutat, domnule Elie
Wiesel, pe aceşti români exterminaţi de teroarea comunistă? La vremea respectivă
eraţi la Paris şi aţi fi putut ridica glasul despre holocaustul roşu, care a exterminat
peste 1.200.000 de români în lagărele de exterminare răspîndite pe întreg
teritoriul României!
Holocaustul roşu a durat în România
din 1946 pînă în 1989. În toată această perioadă, ce aţi făcut, domnule Elie
Wiesel, pentru români şi România în care v-aţi născut, «cum aţi dormit»: bine?
Şi cum se face că în 2002, cînd aţi
revizitat casa natală din Sighet, nu v-aţi oprit şi la muzeul holocaustului roşu
din Sighet, care se află aproape de casa dvs.? De ce nu aţi avut curajul să
vedeţi prin ce teroare şi tragedie au trecut toţi cetăţenii României (români,
unguri, evrei, germani etc.) în perioada 1944-1989?
Domnule Elie Wiesel, laureat al Premiului
Nobel pentru Pace şi purtătorul al U.S. Congressional Medal of Honor, de ce nu
aţi găsit potrivit şi cuvenit să depuneţi o floare la Sighet în memoria celor
exterminaţi în timpul holocaustului roşu?
Prin această atitudine a dvs., toţi
acei martiri ai neamului românesc au murit pentru a doua oară! «Aţi dormit bine
după aceea», domnule Elie Wiesel?
Viaţa mea după 1946 a fost un coşmar.
Trupele ruseşti şi tinerii comunişti la putere în Sighet terorizau populaţia, iar
in 1950 au început colectivizarea. În 1951, impreună cu alţi «ţărani înstăriţi»,
am fost arestaţi şi judecaţi ca duşmani ai poporului şi trimişi la lagărul de
exterminare de la Canal, din Dobrogea. Doar cu ajutorul lui Dumnezeu am
supravieţuit! După ce am fost eliberaţi, mi-am continuat viaţa mizerabilă în
România sub dictatura comunistă.
Prin intermediul ziarului Meridianul Românesc vă trimit această
scrisoare, domnule Elie Wiesel. Vreau să ştiu: în toţi aceşti ani, din 1945 pînă
in prezent, ce aţi facut pentru cetăţenii români (români, unguri, evrei, germani
etc.) terorizaţi şi exterminaţi de holocaustul roşu?
Vreau să cunosc: cînd ştiaţi că noi
suferim aşa de cumplit, cum puteaţi să dormiţi bine la Paris, Florenţa, New
York, Washington D. C. etc.?
Cu stimă,
Gheorghe Dima,
«concetăţean din Sighet»
(Apărută iniţial în publicaţia
newyorkeză Meridian Românesc,
scrisoarea a circulat ulterior pe internet şi este reprodusă şi în ediţia
on-line din 2008 – pp. 53-57 – a cărţii Săptămîna
Roşie: 28 iunie – 3 iulie 1940 sau
Basarabia şi evreii de Paul Goma)
Teroarea pe biciclete: trupe horthyste «motorizate»
intrînd într-un sat din Transilvania (1940)
9 comentarii:
Ca om nascut in 1975, multe din nuantele trecutului imi scapa.
Poate ca e dorinta naiva de a vedea ca ranile se cicatrizeaza si se vindeca mai repede, intru insanatosirea lumii, altfel nu stiu de ce am o asa dezamagire sa vad ca victimele din ambele categorii ajung sa isi faca reprosuri unele altora; spre pilda, la una din intrebarile lui Gheorghe Dima adresate lui Elie Wiesel - "Cum aţi dormit între 26-27 iunie 1940, cînd atît de mulţi români au suferit cumplit?", ma gandesc ca un raspuns onest este acela ca, la acel moment istoric, cea mai mare parte a evreilor cred ca deja nu avea un somn foarte linistit.
De partea cealalta, in obstinatia (justa, chiar laudabila si pana la urma necesara pentru propria protectie) neamului evreu de a scoate la iveala si a pune in lumina atrocitatile de care a avut parte, e trist cand, parca, se cer reflectoare puse doar asupra propriei suferinte, uitand de suferintele celorlalti.
(Nu mai putin e adevarat ca nu incapatanarea evreilor de a nu lasa sa se astearna uitarea peste Holocaust ar trebui sa fie damnabila, din perspectiva victimelor comunismului, ci acoperirea sau lasarea in uitare sau in derizoriu a crimelor comunismului prin diversiunea permanentei aducerii in fata a crimelor nazismului de catre toti progresistii, umanistii stangistii, putinistii, dughinistii, anti-Israel-istii, comunistii, anti-capitalistii zilei de azi, carora le profita din plin razboiul acesta nedorit intre victime si aducerea lor la acuze reciproce; caci eu nu cred ca evreilor le-ar profita acum, in vreun fel, ascunderea tragediei victimelor comunismului, dimpotriva, urmarind care sunt cercurile ideologice sau de putere din lume care propaga actiuni anti-Israel ii vom gasi de cele mai multe ori tocmai pe urmasii comunistilor sau aliatilor lor, interesate in aceasta atatare reciproca a celor care ar trebui de fapt sa stea de aceeasi parte a baricadei, victimele ambelor forme de teroare, comunista sau nazista).
De altfel, trecand la reprosurile aduse Frantei si Angliei in scrisoare (desi cazul Poloniei e cel care a declansat declaratiile lor de razboi la adresa Germaniei) stiu ca mereu m-a mirat faptul ca in zona ideologica a dreptei nationaliste Germania si (mai putin) Rusia, sunt mai putin invinovatite pentru ceea ce au facut in calitate de autori principali (sfartecarea Romaniei, aducerea comunismului etc) decat statele occidentale pentru ca nu au inetervenit imediat ulterior razboului sa repare raul (desi, in zilele noastre, interventionismul acelorasi state e pus la zid imediat, fara nicio nuanta).
Sau poate e doar impresia mea gresita.
Si, intr-adevar, daca in vizita la Sighet Elie Wiesel nu a vizitat si Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei, acetsa e un lucru care poate fi supus unui repros major si aceleiasi intrebari retorice: de ce victimele comunismului (ma refer aici la cei din zona nationalista, care, din pacate, pare aproape singura mai vocala, caci societatea civila combate comunismul din pozitii neomarxiste) nu apara pozitia victimelor nazismului (chiar si recunoscandu-si, cand e cazul, vinovatiile) si de ce victimele nazismului (cu precadere zona evreiasca militanta occidentala) nu consuma aceeasi energie si pentru punerea in lumina a terorii comuniste (asumandu-si, la randul lor, si vinovatia - particulara, nu colectiva - a membrilor comunitatii evreiesti care au contribuit la crimele comunismului).
Pentru ca in ambele parti exista dreptate, in ambele parti exista victime, rezultatul unor ideologii criminale, si din ambele parti s-au gasit participanti activi la teroarea comunista sau nazista, dupa caz.
Si nu mi se pare ca unii sunt mai victime decat altii, sau ca unii sunt mai vinovati decat altii (desi unele nuante se pot face,ba chiar e obligatoriu sa fie facute, dar spatiul unui comentariu la un articol nu e locul unor treburi de asa amploare).
Paote suna a retorica naiva, copilareasca, dar nu am mai stat sa dau stil si pretiozitate limbajului.
Salut postarea. Să dea Dumnezeu să nu murim exasperați.
Daca Eli Wiesel ar fi dormit prost, noua nu ne-ar fi fost mai bine. Ma tem insa ca e genul care ar dormi cu atat mai prost cu cat noua ne-ar fi mai bine, pentru ca cine minte astfel nu poate sa o faca decat daca e plin de ura, iar ura nu te lasa sa dormi linistit.
Într-un eseu scris prin anii 50, Eric Dodds postula existenţa a două forme majore de cultură: ,,cultura ruşinii” şi ,,cultura vinovăţiei”, pe care le raporta la civilizaţia vechilor greci. Amândouă erau ordonate însă de principiul raportării individului la opinia publică autohtonă, care cred că la noi funcţionează după o mecanică originală, ce ignoră atât ruşinea, cât şi vinovăţia. Suntem, fără îndoială, o cultură a cvasi-indiferenţei, reacţiile noastre publice/istorice la agresiune fiind întârziate şi devenind astfel (fatalmente !) exclusiv reparatorii. Faptul se probează şi în situaţia de faţă, în care fosta victimă devine acuzator al tovarăşilor de suferinţă, încurcând identităţi, culpe istorice şi torţionari, în favoarea unei anatemizări anapoda, tardive şi generale, cu atât mai nocive şi mai păguboase de ambele părţi. Anemia reactivă (din care rar mai iese câte un Paul Goma ori, iată, vreun congener cu bun simţ şi spiritul dreptăţii) e semnul anesteziei noastre naţionale.
E la fel de adevărat că şi victimele opresiunii comuniste trebuie recunoscute şi onorate, şi tocmai de aceea e lăudabil efortul asociaţiilor înfiinţate cu acest scop (vezi Fundaţia Sfinţii Închisorilor, Fundaţia Aiud etc.), precum şi al autorilor/redactorilor de carte-document despre ororile din temniţele comuniste (a se vedea şi recent lansatele ,,Drumul crucii”, de Aurel State, ori ,,Din rezistenţa României creştine împotriva ateismului comunist” şi altele), întru mereu necesară luare aminte…
De fapt la ce sa ne asteptam de la un jeg uman ca Elie Wiesel
si de la animalele de teapa lui?
Intre critica si insulta e o mare diferenta. Critica poate fi indreptatita, insulta niciodata.
M. B.
Daca aflu despre o persoana pe care nu o cunosc ca este Romin, German, Francez, Rus, negru, alb, oriental, crestin, evreu, musulman, etc., atunci asta e ABSOLUT TOT ceeace stiu despre aceasta persoana. NIMIC ALTCEVA. Diferentele in mentalitate si caracter intre persoanele din acelas grup sunt foarte mari. Pentru mine asta e logica elementara. La mintea cocosului! Nici macar nu e necesar sa fac apel la sentimente de omenie,
la "iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti", etc. (pe care pot sa le am sau sa nu le am).
--------------------------
Din pacate, daca o persoana are o ura impotriva unei alte persoane, sau impotriva unui grup de persoane, sau chiar impotriva unui popor intreg, atunci aceasta persoana va accepta cu multa bucurie orice informatie
negativa despre "dusmanii" lui, indiferent cit de absurda este acuzatia.
tupeul evreilor ,aliati rev/rosii a fost cumplit si se vade si azi ca numai ei au suferit si numai ei sint pe pamant.a raspuns SCRISORII,D-LUI DIN 2002? Nu cred ca a facut-o ! Si ce ne-ar spune ,cind si azi continua sa ne acuze .Nu ei sint cei care azi condamna comunismul,ca de ex,Basescu/dec/2006 ,ei un infocat securist-comunist,ce a iesit din comunism cu 1 mil/dolari .banii facutii ca si restul dupa inaltele functii din perioada postrevolutionara/1989 !Romanii iarta usor ,dar nu trebuie sa uite si urmasilor sa povesteasca !!!
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire