Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
2001
PENTRU
UN NAŢIONALISM EUROPEAN
A susţine astăzi identitatea naţională în afara
contextului unificării europene – sau, mai rău, în detrimentul ei – nu-i doar o
formă de cecitate, ci pură sinucidere. Afirmarea naţională nu mai poate fi
concepută fără o autentică fraternitate europeană. Secolele XIX şi XX au
consacrat forme de naţionalism dominate cel mai adesea de ideea luptei între
diversele naţiuni europene pentru supremaţie continentală.
Raportîndu-se la această tradiţie a naţionalismului modern, sinteză între
exaltările iluminist-romantice şi realismul cinic al lui Machiavelli, un Franco
(atît de nedrept alăturat uneori lui Hitler sau Mussolini) putea vorbi de
“ipocrizia seculară a europeanului”, cel ce admiră extaziat capodoperele
culturale ale unei ţări vecine, dar este dispus oricînd să se alieze cu o altă
ţară europeană pentru a o submina pe prima. Ar fi timpul să ne despărţim definitiv de acest tip
anacronic de naţionalism, pe cît de “eroic”, pe atît de limitat, care, în
numele unei autentice fidelităţi faţă de propria naţiune, stă gata să le arunce
în flăcări pe celalalte. Nu poţi incendia o casă sperînd ca numai camera ta să
rămînă neatinsă.
Or, Europa este
tot mai mult nu doar matricea istorică a destinului nostru, ci şi casa
noastră comună în perspectiva unui nou mileniu. În ea
se regăsesc popoarele şi culturile de sorginte indo-europeană ale bătrînului
continent, altoite pe cultura grecească, pe civilizaţia romană şi, mai apoi, pe
monoteismul iudeo-creştin. Prin această unitate de tradiţie şi stil putem depăşi diviziunile
politico-economice şi fracturile istorice intervenite pe parcurs.
Secolul în care am intrat este cel al procesului
prin care aceleaşi naţiuni europene, ce în epoca modernităţii tumultoase şi-au
cheltuit energiile în războaie fratricide, fac acum eforturi conjugate să
consolideze Europa ca pe o putere mondială de tip nou, alternativă tiraniei
uniformizatoare a “modelului american”. Ideea juristului şi geopoliticianului
Carl Schmitt [1] – Europa ca un Großeraum
–, susţinută cîndva şi de generalul Charles de Gaulle sau de cancelarul Konrad
Adenauer, devine treptat o realitate tot mai articulată. Naţiunea noastră este prin extensie întreaga Europă, pentru că fiecare dintre naţiunile noastre, cu
fireştile note de specificitate, constituie parte organică a ei, împărtăşind
pînă la capăt destinul european. Sistemul nostru de referinţă nu este doar
tradiţia noastră etno-culturală izolată, ci şi străvechea unitate în diversitate a spiritualităţii europene, împlinită
ulterior în marea sinteză creştină. Ne redescoperim ereditatea culturală prin
raportarea la un numitor comun bio-cultural de vîrstă milenară. Nu putem fi, în
mod rodnic, decît naţionalişti europeni, urmărind binele naţiunilor noastre
prin salvgardarea tuturor naţiunilor
europene.
Noua arhitectură europeană constituie o provocare
pentru naţionalism şi, într-un anume sens, un nou imbold: dimensiunea supranaţională (Europa) şi cea infranaţională (regiunile din interiorul
unor state-naţiuni sau state naţionale) trebuie privite ca o şansă pentru
revitalizarea constructivă a cadrului naţional
de apartenenţă, care ne defineşte, dar ne şi obligă. Participarea la
dimensiunea supranaţională europeană nu implică dez-naţionalizarea, ci,
dimpotrivă, oportunitatea pentru entităţile identitare ale continentului să se
conserve fără complexe în contextul provocator al globalizării (sinonimă, în
mare măsură, cu “americanizarea”). Uniunea Europeană, pilotată de naţiunile
europene cele mai performante din punct de vedere civilizaţional, este departe
de a fi molohul anti-naţional din retorica demagogică a naţional-comunismului.
De la fondurile structurale pentru zonele defavorizate ale ţărilor mai sărace,
pînă la apărarea cu cerbicie, dar şi cu bani, a drepturilor culturilor europene
de a se exprima şi de a se conserva, integrarea europeană contribuie la
consolidarea participativă a identităţilor naţionale. Mizînd pe salvgardarea
etno-diversităţii din interiorul ei, o Europă Unită a Naţiunilor poate
constitui cel mai coherent şi mai realist răspuns dat “americanizării” abuzive
şi nivelatoare.
Unificarea europenilor porneşte de la ideea unei
sinergii a naţiunilor. Acestea, la rîndul lor, ar putea redescoperi că sunt
constituite dintr-o împletire organică de specificităţi regionale. Ca şi
dimensiunea supranaţională, nivelul regional nu contravine unităţii naţionale,
ci o îmbogăţeşte şi o stabilizează, ferind-o de monotonie şi suficienţă.
Respectul sincer manifestat de autorităţile unui stat naţional (debarasate de
obsesia centralismului uniformizator) faţă de sub-identităţile culturale
regionale (tradiţii istorico-geografice şi etno-folclorice locale) este
garantul necesar al fidelităţii acestor sub-componente faţă de ideea unităţii
naţionale şi cea mai bună cale de a preîntîmpina separatismul sau enclavizarea.
Fără Heimat nu există un autentic Vaterland, spun germanii. Fără
ataşamentul faţă de “micro-patria” satului, a comunei, a judeţului, a regiunii,
nu există fidelitate autentică faţă de marea familie naţională, aşa cum fără
ataşamentul faţă de aceasta din urmă nu există fidelitate autentică faţă de
marea familie europeană. Statul naţional dovedeşte vitalitate atunci cînd
reuneşte o simfonie de apartenenţe locale care, ulterior, se regăsesc liber şi
voluntar în ideea de naţiune integrală.
Formula
de viitor pentru un stat naţional puternic şi funcţional? Să fie deschis în interior spre propriile lui
comunităţi locale, iar în exterior
spre marea comunitate europeană.
Bogdan George RĂDULESCU
Grupul Noua Dreaptă [2]
[1] Pentru o introducere avizată în gîndirea lui Carl Schmitt, cf., între altele, Theodor Paleologu, Sous l’œil du Grand Inquisiteur: Carl Schmitt et la tradition de la théologie politique, Paris, Cerf, 2004. [Nota Blog]
[2] Nici o legătură cu gruparea omonimă, încă activă, al cărei lider este d-l Tudor Ionescu. Grupul condus de d-l Bogdan George Rădulescu (autorul volumului Pentru
o nouă dreaptă, Editura Dacia,
Cluj-Napoca, 2002, cu o prefaţă de Teodor Baconsky – în care se regăsesc multe texte publicate iniţial în Puncte cardinale), a dispărut, împreună cu revista pe care a editat-o, Măiastra (din care au apărut, dacă îmi mai aduc bine aminte, vreo patru numere, nu lipsite de interes). [Nota Blog]
* Bogdan George Rădulescu, “Pentru
un naţionalism european”, în Puncte
cardinale, anul XI, nr. 11/131, noiembrie 2001, p. 1.
Mai puteţi citi pe acest blog:
(1999)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire