Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în
ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Grupul Ilaşcu în temniţa de la Tiraspol
2001
LICHIDAREA UNEI LEGENDE
Mişcarea de
rezistenţă anticomunistă din România nu a fost înfrîntă atunci cînd membrii ei
au ajuns în faţa plutoanelor de execuţie sau cînd au umplut temniţele şi
lagărele de muncă forţată de pe întreg cuprinsul ţării, ci în 1964, cînd
regimul comunist, bine consolidat şi stăpîn pe situaţie, şi-a permis
“mărinimia” de a deschide larg porţile temniţelor, “eliberînd” pe toţi
deţinuţii politici. Atunci s-a destrămat un ideal, iar celor ce păşeau într-o
iluzorie libertate li s-a relevat faptul că, de fapt, ei fuseseră învinşi.
Se ştie că
oprimarea sau teroarea îndîrjeşte şi fortifică, creînd comunităţi bine
structurate şi solidare, mai cu seamă atunci cînd membrii acestor comunităţi
sînt animaţi de acelaşi ideal. Cîtă vreme închisorile au fost pline, “locatarii”
lor supuşi unui regim de exerminare se încăpăţînau să reziste şi să continue
lupta (care, de data aceasta, se dădea în spirit, închisorile din România suplinind
într-un anume fel, din acest punct de vedere, rolul mănăstirilor pe care
comuniştii le desfiinţaseră). Aici se desăvîrşeau caractere şi se plămădeau
legende. Aici se înălţau rugăciuni şi unele suflete purificate prin suferinţă
aspirau chiar la sfinţenie. Şi iată că, deodată, aceşti oameni au fost scoşi
din “eternitatea” lor şi aruncaţi afară, în istorie, nimerind într-o lume care
nu mai era a lor. Uzaţi şi fizic şi psihic de lungii ani de detenţie şi de
privaţiunile pe care le înduraseră, unii dintre ei abia dacă au mai avut putere
să se adapteze noilor realităţi, necum să se mai gîndească la continuarea luptei.
Starea lor fizică şi sufletească din acel moment a fost extrem de plastic
redată într-o poezie a unuia dintre ei (din care reproduc, spre edificare,
prima strofă): Cu sufletul ghebos, cu
vrerea-n cârji,/ Cu dorul ştirb şi sur de bătrîneţe,/ Ne-întoarcem astăzi biete
mogîldeţe,/ Noi, ce-am pornit cîndva atît de dîrji…
Comuniştii nu s-au
înşelat. Eliberarea a cuminţit pînă şi pe cei mai “înrăiţi” dintre cei ce le
fuseseră adversari, lucru demonstrat de faptul că, în afară de foarte rare
excepţii (preotul Gheorghe Calciu-Dumitreasa la Bucureşti, Traian Anderca la
Timişoara, Grigore Caraza la Piatra Neamţ şi alţi câţiva), nici unul dintre cei
eliberaţi în 1964 nu au mai creat probleme majore regimului împotriva căruia cîndva
luptaseră fără menajamente.
Am făcut acest
excurs sumar în istoria mişcării de rezistenţă anticomunistă din România pentru
a putea demonstra că recenta eliberare a patriotului român Ilie Ilaşcu de către
regimurile (neo)comuniste de la Tiraspol şi Chişinău seamănă pînă la identitate
cu eliberarea prizonierilor de conştiinţă români din 1964. Ca şi comuniştii
români de atunci, autorităţile de la Tiraspol au profitat de conjunctura
internă şi internaţională pentru a compromite un erou care era pe cale să
devină legendă. Parafrazîndu-l pe d-l Cristian Tudor Popescu, o dată cu “darea
lui afară din închisoare”, Ilaşcu a fost dat afară şi din istorie. Şi o dată cu
el a fost parşiv demonetizată şi “cauza” pentru care el luptase.
Desigur, omeneşte
vorbind, eliberarea lui Ilaşcu ar trebui să ne bucure. Şi pe cei mai mulţi
dintre noi chiar ne bucură. În fond, după nouă ani de chinuri şi de umilinţe,
un om a ieşit din nou la lumină, a fost redat din nou vieţii. Sub specie
aeternitatis însă, în condiţiile în care era în imposibilitate de a
continua lupta, pentru a rămâne viu în conştiinţa poporului său, el trebuia să
sfîrşească în închisoare. Şi de acest lucru s-au temut mai mult duşmanii lui şi
ai poporului român decât el însuşi. De aceea s-au grăbit să nu scape prilejul
de a-i “lichida” legenda punîndu-l în libertate. Şi, din punctul lor de vedere,
nu au greşit, îndeplinidu-şi obiectivul: “mitul Ilaşcu” a fost spulberat, iar
cauza pentru care el luptase a fost scoasă din actualitate.
Cînd am aflat
vestea eliberării lui Ilaşcu, am simţit gustul amar al încă unei înfrîngeri
care era a noastră, a tuturor, gust pe care îl mai simţisem o dată, atunci
demult, în 1964. Şi am prognosticat că nu vor trece nici şase luni şi mai
nimeni nu-şi va mai aduce aminte de eroul luptelor din Transnistria. Iată că
abia au trecut două luni şi deja nu se mai vorbeşte de el. Am răsfoit ziarele
din ultimele săptămîni şi am constatat, nu fără amărăciune, că pe nimeni nu mai
interesează “cazul Ilaşcu”. Sînt alte chestiuni mult mai importante la ordinea
zilei... Eroii şi legendele nu fac decît să încurce devenirea voluptuoasă a
lumii întru mediocritate şi lichelism!
Entuziasmul care a
cuprins societatea românească la vestea eliberării eroului basarabean s-a stins
destul de repede, precum la fel de repede s-a stins şi interesul oamenilor
politici de a-l atrage fiecare în gaşca sa. “Bătaia pe el” (care a scos încă o
dată în evidenţă, dacă mai era nevoie, ridicolul clasei politice româneşti) a
încetat în momentul în care cei ce şi-l disputau şi-au dat seama că “eroul” îşi
pierduse de fapt aura şi nu mai prezenta decît un minim interes. Din acest
punct de vedere, el nu mai prezintă prea mare interes nici chiar pentru
Partidul România Mare, pe ale cărui liste a fost ales senator în Parlamentul
Româ-niei. De altfel, pe Ilie Ilaşcu nu-l onorează deloc colaborarea cu această
oficină naţional-securistă şi nu este exclus ca în curând să-şi dea el însuşi
seama de această situaţie.
Aşa stînd lucrurile
(şi ţinînd cont şi de faptul că Ilaşcu nu este om politic, ci luptător, şi ca
orice luptător va fi avînd şi el impulsivităţile lui), nu este exclus ca,
într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat, el să intre în conflict cu şi
mai colericul Corneliu Vadim Tudor, pe care “cămaşa morţii” a început să
duhnească demult a transpiraţie de slugă pedeseristă şi de epigon al propriei
insanităţi.
Demostene ANDRONESCU
* Demostene
Andronescu, “Lichidarea unei legende”, în Puncte
cardinale, anul XI, nr. 7/127, iulie 2001, p. 15 (rubrica “Istoria se
repetă... ”). Text inclus în vol. Demostene Andronescu, De veghe la cumpăna vremilor. Articole, cronici, mărturii, Editura
Christiana (col. “Cruciaţii secolului XX”), Bucureşti, 2011, pp. 129-131.
Paris: Ilie Ilaşcu în anturajul lui Corneliu Vadim Tudor
Mai puteţi citi pe acest blog:
(1999)
6 comentarii:
ESTI UN DOBITOC!
Vă referiţi la mine sau la autor?
Oricum ar fi, felicitări pentru concizie!
Domnule Codrescu, oare ati renuntat sa va mai actualizati Indicele de nume de pe acest blog, caci am constatat ca postarile din ultimul an nu mai sunt inregistate in el?
Din motive tehnice care îmi scapă, documentul respectiv, după ce a dispărut inexplicabil de mai multe ori, refuză, de la ultima lui repostare (februarie 2013), să se mai lase updatat (nu vrea să salveze nici o modificare). N-am găsit încă pe nimeni care să mă descurce...
Bine măcar că n-a mai dispărut de tot!
pai, razvane, cum o fi mai bine? dobitoc cu nume sau nedobitoc anomim? parca botezul venea la pachet si cu un respect, si cu o responsabilizare de sine. sigur, asta-i valabil doar la oameni. dar probabil ca, refuzindu-ne numele lui, anonimul asta a ales sa se retraga in vreo fabula din care produce sentinte, traducindu-le din ciineasca, pisiceasca sau bovineasca. ham, miau, muu. recunoaste ca-i totusi o performanta ca el sa latre si in comentariu latratura sa apara sub forma de cuvinte
Un articol foarte trist, mai ales prin marturia din prima lui parte.
Cat despre Ilascu nu mai e demult cu Vadim. A fost numai atat cat sa isi strice legenda.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire