Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Închisoarea de la Aiud
2001
OBLIGAŢIILE
UNEI CONŞTIINŢE MORALE
În
Reeducarea
de la Aiud (Editura “Vremea”, Bucureşti, 2000) [1], Petre Pandrea [2]declară la un moment dat: “Mi-e ruşine
că sînt om. Mi-e ruşine că sînt român. Mi-e ruşine că am meditat pe Marx,
Engels şi Lenin. Mi-e ruşine că am trăit în secolul XX” (p. 34). Şi toate
acestea după ce anterior remarcase că tineretul contemporan lui “caută, pe
lîngă învăţătura de strictă specialitate, îndrumarea filozofică şi morală” (p.
25).
Şocante
mărturisiri aceste “ruşini” ale lui “nea Petrică” (pentru cei ce l-am cunoscut
bine în îndelungatele peregrinări făcute împreună prin vastul spaţiu concentraţionar
românesc al anilor ‘48-’64) şi foarte judicioase observaţiile cu privire la căutările
morale şi filozofice ale tineretului vremii sale. Şi cu atît mai mult ferma-i
hotărîre “de a nu ascunde nimic, de a nu farda nimic, de a fi şi criticul său
nemilos, în primul rînd, şi de a expune fapte din procesele sufleteşti şi
mintale ale codeţinuţilor” (p. 34), “nefiind obligat la nici o gratitudine faţă
de cineva şi neavînd alte obligaţii decît cele ale conştiinţei mele” (p. 24),
cum ţine să precizeze. Declaraţii de o deosebită gravitate şi de o cutezanţă
donquijotească într-o carte de un grotesc “spectacol” oferit celor curioşi de
lucrurile atît de tăinuite ale sufletului omenesc aflat într-una dintre cele
mai mari “înghesuieli” ale vremii: Reeducarea! De fapt, formă repetitivă în
felurite “moduri asiatice” a Educării şi Reeducării omului, în faţa căreia conştiinţa
morală a autorului se simte deosebit de obligată.
Să
vedem însă, parcurgînd textul cărţii (surprinzătoare memorii-manuscrise, cum le
numesc prefaţatorul cărţii, d-l Barbu Brezianu, şi d-na Nadia Marcu-Pandrea,
fiica autorului), cum şi de ce se simte Petre Pandrea atît de
implicat în acest proces.
Din
scurta autobiografie pe care şi-o face autorul, într-un fel pentru a se
prezenta celor ce eventual nu-l cunosc şi pentru a-şi motiva autoritatea de
observator şi judecător, cititorul află că Petre Pandrea a fost “un învăţăcel
regulat înscris, timp de zece ani (1923-1933), la cinci universităţi europene:
Bucureşti, Berlin, München, Heidelberg şi Paris, trecut apoi pe la Roma, în
vacanţe fugitive, printre semestre, student hoinar cu bursă de şapte ani a unui
profesor român milionar (G. G. Mironescu)” şi că pe-acolo a optat “de prin anul
1930 pentru materialismul dialectic, mînuind toată viaţa, cu rodnicie interioară,
materialismul istoric în descifrarea fenomenului românesc şi european” (p. 35).
Un învăţat – cum spune – cu multă ştiinţă de carte şi deloc modest în a-şi
afirma panaşul de cărturar ce scrie “cu lampa eternităţii pe masă” (p. 34). Şi
o conştiinţă ciudat contorsionată, am adăuga noi, pe care destinul nemilos a făcut-o
să asiste la multe procese şi întîmplări din anii grei de puşcărie pe care i-a
făcut. De ce? Ne-o spune singur: “Pentru că, între 19 decembrie 1948 şi 3
martie 1952, am fost trimis acolo de ex-amica mea Ana Pauker, din triumviratul [sic]
fatal Teohari Georgescu-Ana Pauker-Vasile Luca, pentru pledoarii fulminante în
procesele ţărăniştilor, în cap cu Ghiţă Pop (cosemnatar al armistiţiului de la
Moscova, din septembrie 1944), şi pentru a fi implicat (după o lungă cercetare)
în lotul cumnatului meu, Lucreţiu Pătrăşcanu” (p. 35). Iar în cealaltă perioadă,
de pînă în 1964, “pentru agitaţii şi pledoarii reacţionare” (p. 39). Timp în
care – ne mai spune autorul – “nu mi s-a făcut onoarea sau dezonoarea (de către
temniceri) să le fiu unealtă, adică ciripitor, informator, codoş, trombonist
sau ajutător în anchetă” (p. 39).
Onorabilă
atitudine, pasivă însă şi norocoasă în acelaşi timp, pentru nea Petrică
Pandrea, întrucît finalul reeducării de la Aiud nu i-a fost tot atît de surîzător…
De altfel, elogiul cărţilor lui Macarenko despre reeducarea sovietică a
infractorului ne apare mai mult decît surprinzător. De la el, omul atît de învăţat
şi trecut prin atîtea “universităţi europene”, nu ne-am fi aşteptat la atari
consideraţii, mai ales că la pagina 532 tot el spune: “Scriitorul din patria
mea, dintre cele două războaie mondiale, n-a fost prea onest. A trişat. A scris
pentru bani sau glorie, n-a avut imbold lăuntric, n-a fost fatalitate şi
mister, ci venalitate şi laşitate”. Ca să nu mai luăm în considerare elogiul
temnicerilor-reeducatori, pe care-l face sub motivaţia necesităţii unor
concesii de ordin tactic, ţinînd seama de dramatismul situaţiei penitenciare.
“Pedagogia Aiudului este în constelaţie grefată pe vechi tradiţii de omenie, pe
cale raţională, de reciprocă toleranţă şi bună înţelegere” (p. 96), ne mai
spune nea Petrică, uitînd parcă (oare din ce motive?) de cele 700 de calorii
ale raţiilor alimentare ale celor din Zarcă, de rigoarea regimului carceral din
aceeaşi perioadă a reeducării de la Aiud prin care trecuse şi el alături de
prinţul Alecu Ghyka [3] şi de atîţia
alţii (şi pe care, alături de Petre Ţuţea şi de Dumitru Stăniloae, îi socotea
ca pe cei mai nobili oameni şi prieteni), precum şi de celelalte “rigori” şi
tortúri morale la care erau supuşi cei ce nu acceptau reeducarea dirijată de
Comitetul Central al Partidului Comunist Român (pe linia indicată de la
Moscova). Cumplite “căi raţionale” şi fioroase “toleranţe”!
Să
fi fost aceste afirmaţii “înţelegătoare” ale ilustrului avocat preţul plătit
pentru îngăduinţa ce i s-a acordat lui (şi altor cîţiva “învăţaţi” din
anturajul său) să-şi poată scrie “memoriile” presărate cu judecăţi atît de
“critice”? Altfel, de ce să-i fi fost ruşine că a fost om, sau că a fost român
alături de Petre Ţuţea şi de Alecu Ghyka [4]
(legionari notorii, despre care spune şi repetă că i-au fost cei mai apropiaţi
prieteni, deşi prezintă respectiva categorie ca pe o ceată de “suboameni cu măciuca
la brîu, cu pistolul în buzunar şi cu sabia în mînă, care activează politic în
numele românismului, al arhanghelilor Mihail şi Gavriil, al adevărurilor
revelate de Dumnezeu prin Cristos, etc.” – p. 300)?! I-au dat aceşti prieteni
români-legionari vreo măciucă în cap, l-au ameninţat vreodată cu pistolul sau
l-au împuns cu sabia (conform arsenalului fantasmagoric pe care-l evocă) pe
vremea cînd au fost la putere? L-au arestat, o zi măcar, pentru convingerile
lui comuniste, de “avocat al leproşilor”? Dimpotrivă. Oare la cine a alergat el
în septembrie 1940, cînd cumnatul său, liderul comunist Lucreţiu Pătrăşcanu,
fusese arestat ca agitator ilegalist, dacă nu la prinţul Alecu Ghyka (pe atunci
şeful Poliţiei legionare), implorîndu-l să-l scape de pîrnaie? Şi prinţul l-a
eliberat pe “Coca” (cum era numit în familie Lucreţiu Pătrăşcanu) în mai puţin
de 12 ore. Să-i fi fost ruşine de această intervenţie, sau de însuşi cumnatul său,
“Coca”, comunist naţionalist avant la
lettre, “prost, dar de bună credinţă” (cum îl socoteau pe acesta şi el, şi
Petre Ţuţea)? S-ar putea totuşi, întrucît un alt motiv mărturisit al ruşinii
sale este şi acela “de a fi meditat pe Marx, Engels şi Lenin” (vezi mai sus),
ceea ce nu l-a împiedicat, pe de altă parte, să-şi facă un elogiu din studierea
acestora (şi a marxism-leninismului în genere), ba chiar din aplicarea lor: “Eu
sînt proscris din 1930/31, de cînd am hotărît, inebranlabil şi ineluctabil, să
rup cu burghezia, cu cariera şi carierismul conformist, pentru a intra în
revoluţie şi în autenticitatea spirituală şi în mişcarea muncitorească” (p.
59)!
Toate
acestea sînt posibile, dar inexplicabilă rămîne în această carte scrisă “cu
lampa eternităţii pe masă” (cum îi place autorului să repete în text) uitarea atîtor lucruri grave, în ciuda
aserţiunii că urmaşii “au atîta nevoie de documentare la sursă şi în deplină
sinceritate” (p. 414).
Din
păcate, nea Petrică Pandrea a observat şi a judecat, selectiv, tocmai acele
lucruri de care ar fi trebuit să nu-i fie ruşine. Invocînd ritos obligaţiile
unei conştiinţe morale, pare a nu fi fost în stare să se ridice la măsura
propriilor principii… Dar De mortuis nil nisi bene (verum), cum
spuneau strămoşii “mandarinilor valahi”… Noi, cei cîţiva dintre puţinii martori
ai acelor vremi care am mai rămas în viaţă, tot ca “să mărturisim”, sfîrşim
prin a-l înţelege şi a-l ierta [5],
ştiind prin cîte a trecut şi ce a păţit în Reeducare, de la cei cărora
odinioară le fusese “tovarăş de drum” şi care, pare-se, i-au suflat pe la spate
în… “lampa eternităţii”.
Marcel PETRIŞOR
[1]
O altă recenzie a acestei cărţi a fost semnată în numărul trecut de d-l
Demostene Andronescu: “Drama unui «tovarăş de drum»” (p. 17). Textul d-lui
Marcel Petrişor, expediat de la Paris, ne-a parvenit după ce numărul anterior
intrase sub tipar. Cei doi recenzenţi n-au avut cunoştinţă unul de textul
celuilalt, dar amîndoi l-au cunoscut pe autor, atît în detenţie cît şi în
libertate, de unde parţiala similitudine a unor observaţii sau puncte de
vedere. (Nota Redacţiei)
[2] Pseudonimul lui Petre Marcu
Balş (a se vedea amănuntele biografice din numărul trecut [din articolul
citat în nota anterioară]): 1904-1968. (Nota
Redacţiei)
[3] Prinţul Alexandru Ghyka,
despre care în dicţionarul Intelectualii
şi Mişcarea Legionară (Editura Fundaţiei Culturale “Buna Vestire”,
Bucureşti, 2000) citim (p. 141) aceste informaţii regretabil de sărace şi
imprecise: “S-a născut într-o localitate din judeţul Vrancea. Descinde din familia
domnitoare Ghica. Face studii de Drept. Profesează avocatura. Face parte din
Mişcarea Legionară de la înfiinţarea ei. În perioada septembrie 1940-ianuarie
1941 deţine funcţia de şef al Siguranţei Statului. După evenimentele din
ianuarie 1941 este condamnat de regimul antonescian şi rămîne în închisoare şi
după 1944, pînă în anul 1964, efectuînd 23 de ani de temniţă. În detenţie
manifestă o atitudine dîrză, fără compromisuri”. Din Radiografia dreptei româneşti: 1927-1941 (Editura FF Press,
Bucureşti, 1996) aflăm în plus (p. 104) doar că funcţia sa ar fi fost aceea de
“Director General al Siguranţei şi Poliţiilor” şi că după eliberarea din ’64
“s-a retras pe meleagurile natale focşenene”. Am fi recunoscători oricui ar fi
în măsură să ne trimită, spre publicare, un documentar biografic mai detaliat
şi mai precis (şi, eventual, o fotografie), fiind vorba de una dintre cele mai
importante figuri ale dreptei româneşti din secolul XX şi de o adevărată
legendă a închisorilor [se ştie, între altele, că între anii 1962 şi 1964 a făcut
75 de zile de izolare – record negru – pentru că a refuzat reeducarea]. (Nota Redacţiei)
[4] Pentru acesta din urmă, mai puţin cunoscut publicului larg, a se vedea
numărul revistei Rost care i-a fost
dedicat ulterior (anul X, nr. 109, mai 2012). [Nota Blog]
[5] Şi recenzentul din numărul trecut (D. Andronescu) termina în aceeaşi
notă: “L-am cunoscut pe Petre Pandrea. Ni s-au intersectat drumurile, atît în
temniţă, cît şi în libertate. Era un om corect, ferm şi spunea ceea ce avea de
spus fără menajamente, dar şi fără să jignească pe nimeni. În libertate, l-am
întîlnit, bunăoară, prin 1966, la Biblioteca Academiei, iar cu această ocazie
am depănat unele amintiri (încă proaspete) din temniţă şi am schimbat cîteva
impresii. Deşi nu a mărturisit-o, se vedea clar că trăieşte o mare dezamăgire.
Din aceste motive, şi din multe altele, cei care au hotărît includerea acestor
texte în volumul pe care l-am prezentat nu au făcut în nici un caz un serviciu
memoriei «mandarinului valah», a cărui dramă riscă să fie tot mai puţin
înţeleasă, ca şi drama multor altor intelectuali de valoare siliţi să se
confrunte fără glorie cu teroarea şi abjecţia unui regim diabolic. Dumnezeu
să-i ierte”. (Nota Redacţiei)
* Marcel Petrişor, “Obligaţiile unei conştiinţe morale”, în Puncte
cardinale, anul XI, nr. 3/123, martie 2001, p. 11.
Autorul articolului
Mai puteţi citi pe acest blog:
(1999)
*
Antologia Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
*
Antologia Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire