Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în
ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a
apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre
această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Ilustraţia articolului din revistă
1998
FALIMENTUL
SPERANŢEI
Cîndva o virtute,
speranţa pare să fi devenit astăzi, la români, pe planul curent al vieţii
publice, în cel mai bun caz o naivitate. În afara „bunei nădejdi” creştine,
care trimite esenţial dincolo de
istorie, speranţele noastre încep să nu mai aibă nici un temei. Dacă odinioară
retorica disperării putea părea expresia unui spirit maladiv, astăzi tocmai
retorica speranţei este cea care trezeşte suspiciuni: a mai spera ceva în plan
istoric, cu datele concrete pe care le avem, este fie o expresie a amăgirii, fie una a ignoranţei, fie una a nesimţirii.
Acest faliment al speranţei, după o
lungă dezagregare psihică şi morală, constituie adevărata tragedie a lumii
româneşti de azi.
Cei aproape 50 de
ani de comunism au produs nu doar o uzură instituţională, ci mai ales una
morală, ale cărei proporţii am refuzat să ni le asumăm cu luciditate. S-a
vorbit uneori retoric despre „criza morală”, dar adevăratele avertismente au
fost prea puţin luate în serios. Cei care n-au încetat a repeta că fără o
efectivă reformă morală nici o altă
reformă nu poate avea sorţi de izbîndă au fost ascultaţi mai degrabă cu un fel
de zîmbet condescendent, mai ales cînd erau invocate principiile sau valorile
creştine.
Noi ne-am
strămutat, cu o iresponsabilă superficialitate, dintr-o formă de idealism prost
(comunismul ateu) într-o altă formă de idealism prost (democraţia laică);
altfel spus, „am căzut din lac în puţ”, cu toate tarele intacte, ba chiar
potenţate de noile „libertăţi democratice”, iluzionîndu-ne că „schimbarea” [1] formelor
va putea suplini labilitatea fondului.
Realitatea ne-a amendat din nou şi nevrednicia noastră a dăinuit întreagă,
chiar dacă spînzurată de o altă „limbă de lemn” şi, poate, de o altă „hartă a
consumului”. Or, nu se pune carul înaintea boilor! În condiţii fireşti (adică
dacă nu utilizezi teroarea sau „revoluţia totală”, de care au uzat comuniştii),
nu se schimbă lumea ca să schimbi omul, ci trebuie schimbat omul ca să poată fi
schimbată lumea. Cu oameni uzaţi sau neformaţi moral, cu oameni „fără Dumnezeu”
sau care „n-au nimic sfînt”, se poate supravieţui larvar, dar nu se poate primeni o lume.
Vreme de şapte ani
noi ne-am legănat pervers în iluzia că vina perpetuării mizeriei româneşti o
poartă strict neocomunismul. „Opoziţia” pretindea să aibă rezerve de moralitate
şi competenţă, rămînînd de rezolvat numai problema accesului la putere, blocat
de manevre parşive şi de un electorat lesne manipulabil. Ion Iliescu – fără
îndoială, un monstru politic şi moral, dar nu mult peste media clasei politice
româneşti a momentului – devenise, la cîrma frontului de interese pe care-l
patrona, „ţapul ispăşitor” al tuturor neîmplinirilor noastre.
Iată însă că „epoca
Iliescu” a trecut, dar mizeria se perpetuează sub alte nume, poate mai puţin
făţişă, dar la fel de păstoasă. Noua putere, în fapt născută moartă din cîrdăşia conjuncturală dintre epigonii lui
Corneliu Coposu şi „lupii tineri” ai comunismului cosmetizat, şi-a dat pe faţă,
în mai puţin de doi ani, nu doar lipsa de experienţă şi competenţă (exact
inversul hiperbolei electorale a celor „15.000 de specialişti”), dar şi
perfecta turpitudine morală, esenţial
aceeaşi cu a vechii puteri. Figura donquijotescă a ex-premierului Victor
Ciorbea a fost lepădată în cele din urmă ca o excrescenţă străină (cum se
întîmplase, mai devreme, şi în cazul Valerian Stan).
Din toată această
mlaştină puturoasă părea să se salveze, cît de cît, sub poza bonomiei
civilizate, preşedintele Emil Constantinescu. Pînă la urmă s-a dovedit, însă,
că la Cotroceni sinistra „cucuvea” n-a fost înlocuită decît de o „cioară
vopsită”! După ce a pierdut senin „pariul” cu toate făgăduinţele electorale, de
„imaginea” preşedintelui s-a ales praful, în urma scandalului Ciorbea, şi
pulberea, în urma „afacerii Otopeni”. Nu pot şti, scriind aceste rînduri, care
va fi urmarea acestei ultime afaceri a anturajului prezidenţial, dar lucrul e
de prea mică importanţă în raport cu stările
de fapt pe care le-a relevat deja.
Astfel de afaceri, cu ţigarete sau cu altele, s-au făcut neîntrerupt, la noi şi
pe aiurea. Lucrul grav este că, de data aceasta, împrejurarea (premeditată au
ba) a spulberat şi ultimul dram de iluzie în privinţa unei puteri în care
românii îşi investiseră tot capitalul de speranţă acumulat în şapte ani de
batjocură neo-cripto-comunistă…
Aşa cum se prezintă
în momentul de faţă scena politică românească, tertium non datur. Ne vom întoarce, probabil, cu sentimentul
românesc al lui „ce-am avut şi ce-am pierdut?”, în fundătura fatală a
neocomunismului de felurite nuanţe, care-şi va recuceri poziţiile aproape fără
nici un efort, prin turpitudinea resentimentară a unei părţi din electorat şi
prin absenteismul dezabuzat al alteia…
Că în acest context
dezastruos Biserica a schiţat gestul
de „a se implica în politică” [2],
de fapt în civilitatea electorală a unei societăţi debusolate, poate fi discutabil în principiu, dar este foarte
necesar în fapt. Cu o credibilitate
publică infinit mai mare decît a tuturor celorlalte instituţii ale parodiei de
stat românesc actual, preocupată şi chiar răspunzătoare prin natura ei de
starea morală a naţiunii, Biserica e în perfectă legitimitate de a încerca, în
ciuda nedesăvîrşirilor omeneşti de care este ea însăşi atinsă, o reorientare principială a vieţii noastre
publice şi o reclădire treptată a
speranţei româneşti, sub semnul Crucii lui Hristos – Cel Care a biruit
Lumea.
Răzvan CODRESCU
[1] Spre sfîrşitul anilor ‘90, după cei şapte ani de
neocomunism iliescian, „schimbarea” se voia (mai mult decît azi) lozinca magică a „tranziţiei”. [Nota Blog]
[2] Declaraţii în acest sens
făcuse mai ales vrednicul de pomenire Mitropolit Bartolomeu Valeriu Anania. Pînă la urmă totul a
intrat în ceaţă, iar Biserica n-a făcut decît să urmeze calea generală a
nevredniciei româneşti. [Nota Blog]
* Răzvan Codrescu, “Falimentul speranţei”, în Puncte cardinale, anul VIII, nr. 5/89, mai 1998, p. 1.
Mai
puteţi citi pe acest blog:
1 comentarii:
Cam tot la fel suntem si acum: speranta e din alt film!
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire