SUMARUL BLOGULUI
După ce în urmă cu aproape doi ani, mai ales prin strădania doctorului
Pavel Chirilă şi a maestrului Dan Puric, s-a desfăşurat la Bucureşti (11 octombrie 2010, Hotel Hilton) primul Simpozion
Internaţional de Martirologie din România postdecembristă (urmat, în iunie
2011, de un colocviu asemănător, la Sighet, cu alţi organizatori), anul acesta,
la Bistriţa-Năsăud (7-8 mai, Hotel Metropolis), al XI-lea Seminar de Medicină
şi Teologie a fost dedicat Eticii
martirajului şi morţii martirice, printre organizatori numărîndu-se din nou
Prof. Dr. Pavel Chirilă, iar actorul şi regizorul Dan Puric fiind invitat
special, cu conferinţa “Conştiinţa martirică” (rostită la finalul lucrărilor
Seminarului, în faţa unei săli arhipline).
Prof. Dr. Vasile Astărăstoae, P. S. Vasile Someşanul, Prof. Dr. Mircea Gelu Buta
Comitetul de Organizare l-a avut ca preşedinte de onoare pe Î. P. S.
Andrei Andreicuţ, Mitropolitul de la Cluj (fost Arhiepiscop de Alba Iulia, cu al cărui sprijin şi cu a cărui
binecuvîntare au început să se construiască la Aiud noua mănăstire şi centrul
aferent de martirologie, aflate acum într-o fază avansată). Preşedinţi ai
Comitetului de Organizare au fost Prof. Dr. Vasile Astărăstoae (Iaşi) şi Pr. Prof. Ioan
Chirilă (Cluj-Napoca), iar cel care a dus, ca secretar, greul organizării a
fost Prof. Dr. Mircea Gelu Buta (Bistriţa). Printre moderatori s-au numărat, pe
lîngă cei menţionaţi mai sus, P. S. Vasile Someşanul (Cluj-Napoca),
Pr. Prof. Vasile Mihoc (Sibiu), Pr. Prof. Vasile Stanciu (Cluj-Napoca), Pr.
Conf. Ştefan Iloaie (Cluj-Napoca), Prof. Univ. Dr. Dan Perju-Dumbravă
(Cluj-Napoca), Conf. Dr. Beatrice Ioan (Iaşi) şi mulţi alţii (teologi, medici,
istorici sau jurişti de înaltă prestanţă academică, mai ales clujeni şi
ieşeni). În prima zi a lucrărilor Seminarului a fost de faţă şi Î. P. S.
Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului.
Prof. Dr. Mircea Gelu Buta, secretarul Comitetului de Organizare
Printre numeroşii (în paranteză fie spus: mult prea numeroşii)
conferenţiari s-au numărat preoţi şi cadre universitare din toate generaţiile
(spicuiesc cîteva nume, în ordinea intervenţiilor): Vasile Leb (“Martiriul în
Biserica veche şi relevanţa lui pentru zilele noastre”), Ioan Bizău
(“Dimensiunea sacramentală a martiriului în epistolele Sfîntului Ignatie
Teoforul”), Ştefan Iloaie (“Martiriul, între sinucidere şi moarte impusă”), Cătălin
Diţ (“Martiriul conştiinţei. Consideraţii teologice şi implicaţii etice”), Paul
Ersilian Roşca (“Dimensiuni istorice ale actului martiric. Sfinţii
Mărturisitori Năsăudeni prin prisma istoriei”), Valer Bel (“Sensul creştin al
martirajului”), Gabriel Roman (“Martiriu şi tortură în Memoriile Mitropolitului Bartolomeu Anania”), Valeriu Lupu
(“Martiriul de la Vaslui – o pagină de istorie uitată” – despre asasinarea în
masă a tineretului naţionalist din ordinul Regelui Carol II, în septembrie
1939), Mircea Gelu Buta (“Etica utilizării violenţei” şi “Identitate şi
violenţă”), Aurora Ciucă (“Tortura din perspectiva Dreptului internaţional al
drepturilor omului”), Beatrice Ioan (“Consideraţii etice şi deontologice privind atitudinea personalului medical faţă
de cazurile de tortură”), Vasile Astărăstoae (“Finalul vieţii – suicid versus martiraj”), Marius Oprea (“Oameni
ca zeii. O poveste despre morţii comunismului”), Stelian Tofana (“«Mor în
fiecare zi…» [I Cor. 15, 31]. O
perspectivă paulină asupra martirajului”), Pavel Chirilă (“Centrul de Studii
Martirologice Aiud”), Sebastian Moldovan (“Martirajul cotidian”).
Pr. Prof. Georgios Metallinos (Grecia), cu traducătorul său
Ca şi în 2010, la Bucureşti, n-au lipsit nici conferenţiarii din
străinătate: Heinrich Schnatmann (“Transformările demografice şi creşterea
violenţei în cadrul asistenţei sociale de îngrijire”), Georgios Metallinos
(“Identitatea martiriului în Hristos după tradiţia ortodoxă” – strălucit, ca şi
la Bucureşti, în toamna lui 2010), Manfred Wagner (“Viziunea Bisericii
Evanghelice asupra martiriului”). O prezenţă fericită, pe deasupra programului
iniţial, a fost cea a părintelui rus Pavel, trecut prin închisorile bolşevice
şi prin lagărele siberiene (“turnat” de un fost coleg de seminar, astăzi
mitropolit!).
Părintele Pavel (Rusia), cu Prof. Dr. Pavel Chirilă şi traducătoarea
Au fost, din păcate, şi cîteva absenţe (din motive obiective), precum
cea a profesorului american de origine germană Tristram Engelhardt (prezenţă
memorabilă în 2010, la Bucureşti) sau cea a părintelui Mihai Valică (ce ar fi
urmat să vorbească despre “Ortodoxia între prigoană şi asumarea istoriei”). S-a
simţit – spre deosebire de Simpozionul de la Bucureşti – lipsa unor foşti
deţinuţi politici (unii n-au putut răspunde invitaţiei: Dionisie Stoenescu,
Marcel Petrişor, Vasile-Jacques Iamandi; l-am remarcat numai pe “Moţul” Matei
Marin).
Fostul deţinut politic Marin Matei "Moţu", astăzi octogenar
Lucrările Seminarului au fost vegheate de două capodopere ale
iconografiei contemporane: Icoana Noilor Martiri ai Pămîntului Românesc (adusă
de obştea de la Diaconeşti, prezentă la eveniment cu mai multe măicuţe şi cu
părintele duhovnic Amfilohie) şi Icoana Sfinţilor Martiri Năsăudeni (Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile
Dumitru din Mocod, Marin Grigore din Zagra şi Vasile Oichi din Telciu, martirizaţi
în ziua de 12 noiembrie 1763).
Icoanele care au vegheat desfăşurarea lucrărilor Seminarului
La standul de carte organizat în vecinătatea sălii de conferinţe, am
remarcat şi titluri esenţiale mai vechi (ca Principiile
cercetării martirologice, de Ilie Bădescu, Pavel Chirilă şi Andreea
Băndoiu, din 2010, sau Prigoana cea
dinăuntru. Încercările drepţilor în Biserica lor, de Mihai Valică şi Pavel
Chirilă, din 2011), dar şi apariţii de ultimă oră (ca Să nu ne răzbunaţi! Mărturii asupra suferinţelor românilor din
Basarabia – volum şi DVD realizate de monahul Moise de la Oaşa, sau Psihologia în textele Sfintei Scripturi,
de Pavel Chirilă şi ieromonahul Teofan Munteanu, cu cuvîntul înainte al
Mitropolitului Hierotheos Vlachos). Mulţi dintre autori au fost de faţă: Pavel
Chirilă, Andreea Băndoiu, Moise Iorgovan, Teofan (Evloghie) Munteanu ş. a.
Numai ochi şi urechi...
Seminarul bistriţean, dincolo de orice mediatizare (favorabilă sau mai
puţin favorabilă), a dovedit interesul real pe care tema în dezbatere îl
suscită în mediile universitare şi academice cu sensibilitate religioasă,
precum şi posibilităţile generoase de con-lucrare între cler şi laicatul
intelectual, atît la nivel românesc, cît şi la nivel… european. Singurul lucru
ce li se poate reproşa în mod serios organizatorilor este aglomeraţia de
vorbitori, care a făcut ca expunerile să fie adeseori precipitate şi sumare,
iar timpul pentru dezbateri pe marginea lor să fie redus la minimum, cu pagubă
şi pentru autori, şi pentru public.
Prof. Dr. Pavel Chirilă prezentînd
Centrul de Studii Martirologice Aiud (în construcţie)
Există însă perspectiva “răscumpărătoare”
(care e de sperat că nu va întîrzia să se concretizeze) ca materialele
prezentate să se regăsească integral într-un volum şi să ajungă la îndemîna
unui public mai larg, dînd imbold iniţiativelor viitoare, mai ales în ce
priveşte studiul multidisciplinar al fenomenului neo-martiric, cu accent pe
rezistenţa creştină (ortodoxă şi nu numai) din vastul spaţiu concentraţionar românesc şi pe literatura
mărturisitoare aferentă acesteia.
Răzvan
CODRESCU
Maestrul Dan Puric despre "Conştiinţa martirică"
şi demnitatea de a fi român (ultimul act al Seminarului)
6 comentarii:
Interesant, dar cati se mai preocupa in Romania de lucrurile astea? Nici presa am impresia ca nu prea le ia in seama, ocupandu-se mai mult de cancanuri.
Cum se face ca dumneavoastra domnule Codrescu, desi ati fost prezent la fata locului, nu v--ati numarat printre vorbitori ?
Anonimului de la 8.29 AM:
Păi (cum se vede şi din prezentare) de vorbitori n-a fost lipsă. Iar eu nu sînt nici medic, nici teolog, nici doctor (sau măcar doctorand), nici universitar, nici VIP, nici star, ci doar un băgător de seamă între alţii (bucuros, cînd e cazul, de mersul triumfal al ştiinţei academice).
Marturisesc ca de data aceasta nu va impartasesc "umorul".
Nici nu-i neapărată nevoie. Sînt multe alte "împărtăşiri" care contează.
salutara aceasta noua initiativa
a mai existat una, desfasurata tot intr-o locatie asemanatoare, in Bucuresti.
interesant si remarcabil numarul participantilor si in mod special mediul din care provin si pe care-l reprezinta.
am citit mult despre sf. martiri ai inchisorilor comuniste, jertfa lor pentru credinta ortodoxa in primul rand si apoi pentru neam si toate celelalte.
se pune intrebarea, deloc retorica, daca nu ar fi fost mai nimerit ca un asemenea eveniment sa se desfasoare... intr-o fosta temnita devenita ulterior muzeu, adica exact acolo unde si-au dat viata pentru credinta cei ce au facut obiectul intrunirii sau, de ce nu si poate mai nimerit, intr-o Biserica ortodoxa.
in aceeasi ordine de idei, atatea inalte fete bisericesti, atatea mari personalitati ale vietii culturale, spirituale, academice, etc. nu se pot pogora pentru cateva ceasuri la mediul in care si-au trait tineretea sf. martiri ai neamului nostru ce au facut taman obiectul acestei initiative foarte bune de altfel.
prin locatia aleasa nu se da o noua palma, nu se mai trimite la zarca un sf. martir ? cum au vietuit sf. martiri ? in lux si in opulenta sau in conditii modeste , chiar si dupa ce o parte din ei au avut zile si au iesit din holocaustul rosu ?
cred ca ar fi o tema la care sa reflecteze toate aceste personalitati...
nu am punctat cele de mai sus in spirit critic, din contra, imi doresc sa fie un punct de vedere constructiv si de ce nu, sa ajute la alegerea locatiei viitoarei intruniri.
va multumesc pentru posibilitatea de a -mi exprima punctul de vedere fata de aceasta initiativa
Doamne ajuta !
bucovineanul...
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire