CÎND ÎNCEP VIAŢA
ŞI DREPTUL LA VIAŢĂ?
Ar trebui să fie de la sine de înţeles că viaţa începe
în momentul concepţiei şi că dreptul la viaţă începe tot atunci.
Secularismul, însă, a inventat şi promovat mituri privind subiectul, susţinînd
că viaţa nu începe în momentul concepţiei şi, mai ales, că dreptul la viaţă
nu coincide cu momentul în care viaţa biologică se formează. Ba chiar mai mult,
susţine că dreptul la viaţă nu începe nici chiar imediat după
naştere, că el nu poate fi pretins de anumite categorii de fiinţe umane nou-născute
(cum ar fi copiii născuţi infirmi) ori că nu aparţine fiinţei umane decît de la
o anumită vîrstă în sus. Intelectualii secularişti mai radicali, precum un Peter
Singer şi un John Săvulescu, pretind că dreptul la viaţă
nu poate fi pretins decît de la 2 ani în sus! Astfel de poziţii, şi altele la fel de
radicale, care zguduie conştiinţele,
îi pun pe oamenii întregi la minte pe gînduri şi
îi fac să se întrebe: „Oare oamenii care gîndesc aşa nu se tem
de Dumnezeu? Nu se tem că vor da socoteală odată pentru ideile antiumane pe
care le propagă?”.
Ne îndreptăm
spre infanticid
Am ajuns la
punctul în care începe să se vorbească mai puţin despre avort în sensul lui
clasic, şi mai mult despre infanticid. Avortul se transformă în infanticid,
adică în noţiunea că nou-născuţii
pot fi exterminaţi după voie. La început, dezbaterea privind avortul, în vogă
cu mai bine de 100 de ani, avea de-a face cu avortarea fătului pentru a
salva viaţa mamei. După aceea s-a propus justificarea avortului pentru alte
motive, cum ar fi violul, situaţia economică dificilă a familiei ori a mamei,
deformaţiile ori bolile incurabile ale fătului (sindromul
down, de pldă), minorele rămase însărcinate, faptul că sarcina le
împiedecă pe tinere să-şi facă studiile universitare, femeile care din pricina
sarcinii sînt împiedecate să-şi urmeze cariera –
şi alte motive ca acestea. Punctul esenţial este că lista justificărilor
avortului a crescut de-a lungul anilor, şi în mod special în ultimii ani,
ajugind ca astăzi dreptul la avort să fie interpretat ca un
drept în sine, care poate fi exercitat oricînd, în oricare stadiu al fătului, cu sau
fără motiv. Adică, nu mai e neceasar să justificăm crima avortului, aşa cum generaţiile de dinaintea noastră au încercat să o
facă.
Generaţia
noastră a trecut dincolo de bariera raţiunii şi a conştiinţei privind avortul.
Astăzi, spre deosebire de ieri, nu mai e necesară o justificaţie pentru a
avorta. Gîndirea care domină actualmente este aceasta: „Sînt însărcinată, e trupul meu şi fac ce
vreau cu el”.
Dar deja am
început să trecem şi peste această fază în uciderea conştientă a fiinţelor
umane. Infanticidul e uciderea fiinţelor umane născute. Conform unui sondaj
recent de opine din SUA, pînă la 10% dintre americani sînt de acord cu infanticidul. Iar cei care se opun, dintr-un motiv sau altul, sînt luaţi în rîs. Un exemplu recent e
o iniţiativă legislativă în Colorado, care declară avortul după 22 de
săptămîni de sarcină ca fiind omor (vezi aici).
Apar şi
excepţiile
Din fericire,
din cînd în cînd printre noi se ivesc bărbaţi şi femei, în special tineri, care
vin cu idei noi, menite să dovedească la nivel ştiinţific cînd începe viaţa.
Un astfel de tînăr e Steven Jacobs, creştin practicant, fost student doctorand
la University of Chicago. Şi-a pus în minte să-şi scrie teza de doctorat pe
ideea: cînd începe viaţa? În acest scop a soliciat părerile a sute de oameni de
ştiinţă din Statele Unite, biologi, eticieni, filosofi şi alte persoane educate.
Rezultatul investigaţiilor lui e uimitor: majoritatea covîrşitoare a oamenilor
de ştiinţă din Statele Unite sînt de acord că viaţa începe în momentul
concepţiei.
Dar pentru a
ajunge la această concluzie, Jacobs a făcut eforturi uriaşe, vreme de mulţi
ani, a fost etichetat nazist, îngust la minte, bigot, sexist, anti-avort,
creştin fanatic, a fost ameninţat că nu va trece examenul de doctorat, a fost
denigrat în cercurile universitare, cereri pentru angajare i-au fost respinse
etc. A suferit un adevărat calvar, a trecut prin situaţii
nemaipomenit de ostile, dar a persistat. În final, însă, persistența lui le-a dovedit americanilor că majoritatea covîrşitoare a
oamenilor de ştiinţă americani cred că viaţa începe în momentul concepţiei.
Atunci, de ce ucidem copiii nenăscuţi?
Recent,
Jacobs a publicat o scurtă mărturie a momentelor dificile prin care a trecut.
Oferim o traducere parţială a mărturiei lui. (Traducerea
a fost făcută de părintele Emil Ember, AFR Baia Mare, căruia îi mulţumim.)
Începutul
Un cercetător
de la Universitatea din Chicago dovedeşte că viaţa începe în momentul
concepţiei. Munca lui a durat cinci ani şi l-a costat cariera. Steven Jacobs descrie o parte din viaţa sa academică drept „agonie”. Cercetătorul doctorand de la Universitatea
din Chicago şi-a petrecut ultimii cinci ani într-o luptă acerbă pentru a
strînge şi publica studiile referitoare la dezbaterea privind avortul în America.
În acest timp, el a fost ridiculizat şi batjocorit, acuzat că subminează
studiul academic, că transformă ştiinţa în politică; ba mai mult, a fost comparat cu naziştii! Într-un cuvînt, el a fost catalogat ca un profesionist radical, care
nu merită titlul de doctor.
Toate acestea
s-au întîmplat pentru că Jacobs a întrebat mii de oameni de ştiinţă cînd începe
viaţa, prin întrebări pe care unii le considerau capcane „oribil manipulatoare”. Rezultatele muncii lui Jacobs revelează în cele
din urmă uimitorul fapt că lumea academică americană din
domeniul biologiei, majoritatea profesori, este de acord cu
poziţia pro vita vizavi de faptul că viaţa umană începe
în momentul concepţiei. Adunarea datelor, argumentarea informaţiilor obţinute
şi publicarea lor a produs un cutremur în jur.
Ziarul
nostru, The College Fix, a fost în
legătură cu Jacobs din martie. Dar cercetătorul nu a vrut să îşi prezinte
situaţia oficial în media înainte de susţinerea tezei, pentru că se temea de
repercusiuni profesionale. S-a ajuns pînă acolo încît un profesor i-a cerut lui
Jacobs să nu intre în contact cu publicaţia noastră, date fiind articolele pe
care le-am scris despre dezbaterea privind avortul în campusurile universitare.
Profesorul se temea că orice aluzie la munca lui Jacobs în publicaţia noastră
va fi folosită de activiștii pro vita.
Jacobs a
cerut ca profesorii implicaţi în această poveste să rămînă anonimi, pentru a nu fi afectaţi profesional. În lunga documentaţie
furnizată de Jacobs, precum şi într-un interviu telefonic, cercetătorul a
detaliat parcursul său spre studiul avortului.
Cînd începe
viaţa umană?
La absolvirea
Universităţii din Chicago, Jacobs a spus că voia să scrie o lucrare despre
dezbaterea privind avortul în America, iar profesorul coordonator i-a interzis
să scrie despre acest subiect. „Cînd discutam cu coordonatorul sau cu alţi
studenţi din programul meu de doctorat, auzeam voci diferite care îmi spuneau
acelaşi lucru: nu este recomandabil să cercetezi subiectul avortului”, spunea
el, adăugînd că „aceasta mai ales pentru cine eram: un bărbat de rasă albă, creştin”.
Jacobs a cedat, renunţînd la subiect, pînă în 2014. Între timp, a făcut Dreptul
şi apoi s-a întors la Universitatea din Chicago. Acolo, călăuzit de un
„cugetător fără teamă”, a început să lucreze la un studiu
pentru biologii cercetători, care să le adune opiniile privind subiectul
fierbinte al avortului: cînd începe viaţa fiinţei umane.
Această
întrebare este o dogmă centrală a dezbaterii privind avortul. Partizanii pro vita susţin că viaţa începe în momentul
conceperii, iar promotorii avortului în general insistă fie că viaţa umană
începe la naştere, fie că nu se ştie cînd, fie că întrebarea ar fi irelevantă.
Pentru a-şi sprijini teză, Jacobs a realizat o cercetare-pilot
pe această întrebare. El a chestionat 2899 de adulţi americani, descoperind
că marea majoritate consideră că întrebarea „Cînd începe viaţa
omului?” este importantă pentru dezbaterea privind avortul. Studiul a scos la
iveală că marea majoritate a respondenţilor, incluzînd şi o mare parte a
susţinătorilor avortului, „i-au ales pe biologi ca fiind grupul cel mai calificat pentru a determina cînd
începe viaţa umană”.
Jacobs a
început chestionarea biologilor din instituţiile americane, dar imediat au
început şi problemele. Întrebările chestionarului erau orientate în mod
specific să interpeleze credinţa respondenţilor despre cînd începe viaţa.
Întrebările
abordează premisele şi presupunerile ştiinţei biologice mai degrabă decît orice
ideologie politică. Iar reacţia la acest studiu a fost în continuu una negativă. Un respondent la anchetă lui Jacobs „l-a
acuzat de intenţii abjecte şi l-a ameninţat că îi va sabota lucrarea, spunîndu-le celorlalţi colegi biologi să nu participe la studiul lui”.
Acel profesor l-a raportat la comitetul de etică al şcolii. Consilierul lui
Jacobs l-a sfătuit să întrerupă colectarea datelor, pentru a putea să-l apere
în faţa comitetului de etică, după care cercetarea lui va fi lăsată să
continue. „Însă – spune Jacobs – după ce mi-am reluat studiul, în
septembrie 2016, cercetările mele au fost întrerupte după o săptămînă”. Pînă şi coordonatorul lui Jacobs a fost asediat de acuzaţii că „nu ar
avea integritate dînd undă verde unui asemenea studiu”.
„Mi s-a spus
că studiul meu părea realizat de nazişti, mi s-a spus că studiul meu va
accelera extincţia rasei umane; mi s-a spus că ar trebui să mă simt ruşinat că
am distrus reputaţia Universităţii din Chicago”, a spus Jacobs. El a oferit
publicaţiei noastre un număr uluitor de răspunsuri din partea respondenţilor
din sondaj. Aceste e-mail-uri variază de la afirmativ la agresiv
injurios.
„Un chestionar foarte slab proiectat. Mă îndoiesc că ANUMITE concluzii
serioase pot fi trase din această cercetare”,
se spune într-un răspuns. „Avortul a fost legal timp de peste 40 de ani. Este timpul că toate convingerile
religioase să treacă peste asta”, a spus un altul. „Avortul este dreptul femeii; statul nu are nici un rol în decizia de a
renunţa, din orice motiv (medical, cultural, economic)”,
citim într-un al treilea e-mail. „Avortul
nu are legătură cu biologia. Nu folosiţi acest sondaj pentru a spune « Uite,
chiar biologii sînt pro vita», pentru că nu este deloc ceea ce
înseamnă răspunsurile mele”, a spus un alt respondent.
Alţii vorbesc
în echivoc cu privire la relevanța întrebărilor. „Biologia se ocupă de
fapte. Cînd o viaţă, cu valoare, începe sau se termină, este cel mai bine să
decidă filosofii şi eticienii”, a spus un alt respondent.
Iar altul a scris: „Ca
om de ştiinţă, sînt de acord că viaţa începe la fertilizare. Dar, în calitate
de cetăţean al acestei democraţii, susţin dreptul femeii de a alege. Din
această perspectivă, adopt opinia că viaţa începe la prima bătaie a inimii”.
Jacobs a spus
publicaţiei noastre că el crede că răspunsul covîrşitor negativ
al cercetării sale a afectat poziţia sa în mediul academic, poate iremediabil. „Am ajuns să cred că despre asta s-a vorbit prea mult”,
a spus el. „Mi s-a spus regulat că nu pot obţine un loc de muncă în mediul
academic. Mi s-a spus clar să nici nu încerc. Mi s-a spus că poate mă angajează
o şcoală creştină”. Cu excepţia „unui
singur e-mail pe care l-am trimis la un laborator pentru asistenţă de
cercetare, nici măcar nu am căutat să fac carieră în mediul academic”, a continuat Jacobs. „Ştiam ce se va întîmpla înainte de a se
întîmpla. Mi-am spus că o să fac asta de dragul cercetării, nu de dragul
carierei mele”.
Datorită
reacţiilor negative în desfăşurare la întrebările sale, lui Jacobs i s-a spus
să oprească orice cercetare ulterioară a datelor înainte de a-şi apăra
propunerea de disertaţie în faţa unei comisii. După un an de pregătire, a
făcut-o cu succes. Dar cînd a apelat la consilierul său pentru a reporni
studiul, a fost şocat să afle că coordonatorul şi-a schimbat părerea cu privire
la angajament. Acest consilier va renunţa în cele din urmă să supervizeze
lucrarea lui Jacobs. În cele din urmă, după numeroase respingeri, Jacobs a
găsit un profesor dispus să servească drept cercetător principal pentru
cercetarea sa. El a continuat să se confrunte cu respingere neîncetată din
partea comunităţii academice. La un moment dat a existat îngrijorarea că
comitetul de etică „nu numai că va opri definitiv colectarea datelor, ci şi că
ar putea invalida toate datele pe care le-am colectat", făcînd inutilă întreaga cercetare.
În cele din
urmă, disertaţia a fost aprobată, iar Jacobs a primit o diplomă de doctorat. În
ciuda necazurilor din timpul cercetărilor sale, Jacobs şi-a exprimat
recunoştinţa atît pentru universitatea sa, cît şi pentru colegii săi de acolo.
Cercetările lui Jacob au arătat că, indiferent de politica lor, majoritatea
profesorilor de biologie susţin ideea că viaţa umană începe în momentul
fertilizării. Aproximativ 90% dintre respondenţi au răspuns afirmativ. La
întrebarea dacă „fertilizarea marchează începutul vieţii omului”, trei sferturi dintre respondenţi au spus da.
Aceste
răspunsuri au aruncat o lumină valoroasă asupra unei probleme controversate şi
critice a dezbaterii avortului. De-a lungul anilor, experţii şi avocaţii promotori
ai avortului au susţinut că întrebarea este, de fapt, una necunoscută. Jacobs
şi-a exprimat dorinţa ca dezbaterea despre avort să se îndepărteze de
întrebarea „Cînd începe viaţa?" spre „Este bine să ucizi oamenii
nenăscuţi?”.
„Viaţa omului începe prin fertilizare. Un avort este uciderea
intenţionată a unui om şi, prin urmare, ar trebui să fie recunoscută drept o
crimă”, a declarat Jacobs publicaţiei noastre
prin telefon. El foloseşte cuvîntul „crimă”
şi spune că întrebarea centrală despre avort este: „Cînd sînt omorurile
justificabile?”. Jacobs a spus că dezbaterea asupra avortului ar
trebui să fie reclădită în jurul chestiunii de drepturi, iar
în acest sens speră că cercetările lui vor ajuta la
clarificarea şi avansarea ei.
ALIANȚA FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, București
Tel. 0741.103.025; Fax 0318.153.082
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu