Iată răspunsul meu – pentru volumul colectiv Preotul ortodox
în veacul XXI. Schițe pentru un portret (volum coordonat de Marius
Vasileanu, Editura Lumea Credinței, București, 2019, pp. 69-74)
– la întrebarea: „Care este și
ar trebui să fie portretul-robot al preotului creștin ortodox la început de
secol XXI?”.
PREOTUL ȘI SFINȚENIA VIEȚII
Trebuie
spus mai întîi că viaţa noastră religioasă are şi mari virtuţi (care întrec
media duhovnicească a Apusului, dar şi a altor ţări ortodoxe megieşe), dar şi
mari defecte, resimţindu-se încă puternic
de sechelele comunismului. Instituţional, mi se pare că Biserica naţională
n-a reuşit, în acești 30 de ani, o primenire semnificativă, iar la nivelul „turmei” Ortodoxia statistică nu
se acoperă cu Ortodoxia reală (experiența referendumului din 2018 a dovedit-o
cu prisosință). E mult de lucrat la comunicarea vie dintre păstori şi
turmă, precum şi dintre credinţă şi
intelectualitate. Există o anume eflorescenţă a vieţii mănăstireşti, dar şi
temerea – exprimată încă de un Arsenie Boca, mai ales cu titlu de
avertisment – că şi în domeniul acesta ceea
ce cîştigă în extensiune riscă să piardă în intensitate... Cred că stăm pe o
tradiţie extraordinară, fără să ne
ridicăm decît sporadic la înălţimea ei. Avem, în orice caz, ca moştenire
istorică în cadrul răsăritean, mult
mai mult decît reuşim să transpunem în viaţă... Iar aici răspunderea, dincolo
de poziționarea fiecărui credincios în parte, este a corpului preoțesc în
genere și a corpului arhieresc în special.
Chiar
dacă nu este vorba de toţi ierarhii şi slujitorii Bisericii, și chiar dacă în
ultimul deceniu situația s-a mai remediat, distanţa aproape suspicioasă dintre
cler și intelectualitate continuă să existe şi să se simtă. Multe neîmpliniri
sînt legate de această dizarmonie comunicațională și funcțională. Sigur că
există şi opacitatea şi chiar complexele culturale ale unor ierarhi, sau ale
sfătuitorilor nepotriviţi de care s-au înconjurat, dar şi intelectualii au
partea lor de stîngăcie sau de obtuzitate, ca să nu vorbesc de-a dreptul de
rea-credinţă. Intelectualul, de multe ori, înainte de a fi un ins performant
sub aspect profesional, cultural sau creator, este un ghem de pretenţii şi
orgolii, greu de abordat şi greu de mulţumit, iar adeseori nu prea dus la
biserică. Fronda unor intelectuali dez-bisericiţi – şi chiar
dez-naţionalizaţi, mă încumet să spun – cu orice formă de tradiţie autohtonă a
dus la un cumul de tensiuni şi suspiciuni, mai ales în măsura în care astfel
de intelectuali au ajuns, prin precaritatea contextului, să treacă drept
formatori de opinie publică. Împreună-lucrarea la care ar fi de năzuit, şi
care nu-i deloc imposibilă, presupune o flexibilizare a ambelor părţi. Ce pot
şi trebuie să facă ierarhii? Cred că ar trebui să valorifice mai generos şi mai
înţelept o anumită intelectualitate creştină de care nu ducem lipsă şi care
ar putea mijloci mai eficient dialogul Bisericii cu întreaga lume intelectuală,
cu presa şi cu tinerii. Iar pe de altă parte este nevoie de o primenire a
discursului bisericesc, oarecum depăşit astăzi de provocările sau de exigenţele
actualităţii. Sfinţii Părinţi vorbeau desăvîrşit „limba” vremii lor, chiar
dacă mergeau în răspărul ei... Să învăţăm şi noi „limba” vremii noastre, dacă
vrem să o reconformăm din mers!
Încrederea
acordată Bisericii – atîta cîtă mai este (și încă este – slavă Domnului! – mai multă
decît la alte meridiane) – reprezintă de fapt un reflex al încrederii în
Dumnezeu. Mircea Eliade observa că există popoare ce-au trăit în mai mare
măsură decît altele „teroarea istoriei”: cel evreu, cel sîrb, cel român... Cînd
atît de des „istoria face pipi pe tine”, ca să folosesc tot o expresie a intelectualilor
noștri din interbelic, se creează un fel de psihologie colectivă compensatorie:
creşte nevoia şi sensibilitatea faţă de ceea ce transcende, ca să zic aşa,
precaritatea istoriei. Or, Dumnezeu este reperul transistoric absolut, iar
Biserica este bastionul nostru de permanenţă într-o istorie atît de vitregă şi
de schimbătoare. Eu nu zic că nu există şi o parte de formalism, sau de
superstiţie, dar cred că în esenţă este vorba de o realitate cu adînci rădăcini
în trecutul şi psihologia naţională. Iar românul credincios mai are încă atîta
glagore încît să nu confunde Biserica netrecătoare cu slujitorii ei trecători,
care, oameni sub vremi fiind, pot păcătui omeneşte, pe orice treaptă ierarhică
s-ar afla. Înţelepciunea din bătrîni îl învaţă pe credincios că trebuie să se
ţină de ce zice popa, nu de ce face popa... Dar
mai au oare tinerii de azi urechi pentru înțelepciunea din bătrîni? Ce face popa tinde să devină, în ochii
noilor generații, mai decisiv decît ce
zice popa…
Pe
de altă parte, relativizarea principiilor morale probabil că reprezintă
provocarea cea mai insidioasă şi mai plină de consecinţe a lumii de azi, avînd
un trist corolar în criza – ca să nu zic disoluţia – familiei, care nu-i doar „celula
de bază a societăţii”, cum se spune în mod curent, ci, mult mai important, „celulă
mistică a Bisericii”. Sigur că aici, vrînd-nevrînd, linia Bisericii „calcă”
linia politicii (tot mai identificată cu „sinteza” neomarxistă numită political correctness). Biserica nu are
să facă politică în sens partinic, dar, în numele principiilor morale
statornicite prin rînduiala divină a Firii şi prin Revelaţie, ea trebuie să
facă politica lui Hristos, politica mîntuirii. E deci nevoie de o implicare
în social „cu înţelepciune de şarpe şi curăţie de porumbel”.
Dincolo
de oficiul liturgic și catehetic, slujitorul Bisericii trebuie să fie într-o
măsură cît mai mare model de rectitudine în cetate, dar şi de jertfelnicie de
sine. Pilda personală prisosește, în conștiința problematică și circumspectă a
lumii de azi, peste toate harismele și peste toate predaniile, De aceea trebuie
o grijă cu totul deosebită a Bisericii în selecţia şi formarea personalului
pastoral, care trebuie nu numai pregătit să poată răspunde adecvat provocărilor
veacului, dar să şi întruchipeze în măsură cît mai mare posibila sfinţenie a vieţii, care acum pare
pentru mulţi mai degrabă o poveste...
Prin
urmare, Biserica trebuie, în primul rând, să îşi reconsidere învăţămîntul
teologic, că de acolo porneşte totul. Deci, cum îţi selectezi oamenii, cum îi
pregăteşti şi pe urmă cum îi promovezi, ca fiecare să ajungă exact acolo unde
trebuie, conform chemării lui predilecte, și să poată face cît mai mult din
ceea ce trebuie – nu după măsuri livrești, ci după cerințele realității curente.
Şi,
desigur, trebuie o reînnoire a limbajului predaniei, mai ales ortodoxe, pentru
că există o osificare, să zicem aşa, a tradiţiei creştine, dar mai ales a discursului
aferent. Prin bunătatea lui Dumnezeu (care întrece mereu puterea noastră de
„absorbție”), noi am avut precedente chiar în trecutul recent: cazul Nicolae
Steinhardt, de pildă, care din punctul acesta de vedere este foarte revelator,
sau cazul Andrei Scrima şi întreaga mişcare a Rugului Aprins. Adică, încercări
de înnoire a limbajului bisericesc în consonanţă cu vremurile, de reconexare a
religiosului cu culturalul, dar care, din păcate, nu au rodit. Ceea ce se
perpetuează în Biserica românească este mai degrabă un fel de creştinism mumificat,
un fel de tradiţie moartă, un fel de triumf al literei care omoară duhul. Deci
trebuie, în sfârşit, să regăsim duhul îndărătul literei şi atunci va începe şi
ceea ce nădăjduim cu toţii: o resurecţie spirituală a neamului românesc.
Sper
din toată inima ca Biserica să iasă definitiv de sub teroarea trecutului recent
şi să-şi recapete în societatea românească nu doar măreţia nostalgică sau
principială, ci măreţia de fapt; să ne facă să fim mai mîndri decît
pînă acum de ierarhii, preoţii şi monahii noştri, să nu lase loc nici unei
sfieli de a ne înfrunta cu ea cu tot destinul european, demonstrînd
celor sceptici că tradiţia poate fi mai vie decît şi-au închipuit ei vreodată
şi că ortodoxia românească nu este doar o anexă timorată şi mimetică a celei
greceşti sau a celei ruseşti, ci o vatră specifică de trăire creatoare în
marea familie a Ortodoxiei răsăritene şi a unei ideale Europe creştine.
Răzvan
CODRESCU
(poet, eseist, editor)
Lângă părintele oricărei parohii ar trebui să fie,îndrăznesc să spun,o maică preoteasă mai smerită și mai grabită să îl ajute pe părintele în extraordinara lui misiune...sunt tare multe de lucrat ...Doamne ajută.
RăspundețiȘtergere