Să fie indezirabil
vorbitul „pe înțeles” și recapitularea adevărurilor simple? E poate aici
explicația faptului nefericit că o anumită elită intelectuală, prea mîndră de
deșteptăciunea ei și confundînd firescul cu banalul, n-a reușit, în acești 30
de ani de postcomunism, să intre într-un dialog viu și într-o empatie reală cu
publicul mai larg, ci s-a izolat tot mai mult în excelența ei sfidătoare. De
aici și identificarea apriorică și generalizatoare a naționalismului cu
populismul. România postdecembristă este și victima acestei prăpastii
sufletești și comunicaționale căscate între „elite” și „vulg”, cu voie sau fără
de voie, pe urmele toxice ale comunismului. Vina o poartă ambele părți, dar a
„domnilor” e mai mare, căci de la ei și pretențiile sînt mai mari. Contextul a
fost exploatat impur de populismul de stînga, cu toate consecințele în plan
electoral. În răspărul acestei rupturi păguboase, avem poate aici o bună lecție
de smeremie academică, în căutarea esențialului pierdut. (R. C.)
„POPOARELE CARE NU SÎNT BINE CONDUSE PIER ÎNCET”
Cuvîntul
Profesorului Univ. Dr. Ioan-Aurel Pop,
noul Președinte al Academiei Române, este încurajator, pentru că în el vedem
chipul lucid al cărturarului român care-şi iubeşte ţara, conştient de tarele
acesteia, dar mai ales de valorile ei. Este românul care vorbeşte cu durere
despre trădările şi vînzările la care am fost şi sîntem supuşi, care înţelege
perfect profunzimile şi potenţialul extraordinar al neamului românesc. Avem
aici o radiografie extrem de precisă a situaţiei naţiunii române, la o sută de
ani de la Marea Unire. Nu mai sîntem uniţi între noi pentru că nu ne mai iubim
şi nu mai avem încredere în neamul nostru, și asta nu numai din pricina
globalizării induse de noile tehnologii mediatice, ci mai ales din pricină că,
atît din afară, cît şi din interior, s-a luptat ca noi să devenim „un aluat
moale”, uşor de modelat de cei ce ar vrea ca românii să piară de pe acest pămînt. Dar
mesajul este, totuşi, optimist – dacă vom avea conducători buni, spune noul
Preşedinte al Academiei Române, şi nu vînzători de ţară, adăugăm noi. (G. F.)
–
Domnule Ioan-Aurel Pop, prăznuim Centenarul Unirii. Cum ne găsește acest
Centenar ca neam? Sîntem mai uniți decît înaintașii?
–
Noi nu prea știm să prăznuim așa cum s-ar cuveni întotdeauna. Simțul de
ceremonie este un atribut al popoarelor civilizate, așezate, prospere. Noi nu
am avut vreme de ceremonii, pentru că ne-am străduit mereu mai mult să
supraviețuim decît să viețuim, aici, „în calea răutăților”.
Aparent, Centenarul ne găsește bine, pentru că existăm într-o țară aproape la fel de întinsă ca Marea Britanie; pentru că sîntem membri ai UE și NATO, adică facem parte din clubul selecților și nu din „blocul comunist”, cum se întîmpla acum trei decenii; pentru că trăim, respirăm, călătorim (cel puțin o parte dintre noi), în vreme ce alte neamuri au dispărut din lume, s-au topit în alte popoare etc. Înaintașii de acum 100 de ani și de mai înainte au trăit o apoteoză a unirii, au avut o obsesie a unirii și au avut conștiința că făuresc o Românie nouă pentru eternitate. Noi ne-am cam blazat și credem că toate ni se cuvin fără eforturi mari. Romanii, din care ne tragem, cel puțin în parte, aveau o vorbă: Nihil homini natura sine magno labore dat, adică „Natura nu dă nimic omului fără mare stăruință”. O țară și o națiune nu se fac o dată pentru totdeauna, ci se construiesc și se primenesc mereu.
Aparent, Centenarul ne găsește bine, pentru că existăm într-o țară aproape la fel de întinsă ca Marea Britanie; pentru că sîntem membri ai UE și NATO, adică facem parte din clubul selecților și nu din „blocul comunist”, cum se întîmpla acum trei decenii; pentru că trăim, respirăm, călătorim (cel puțin o parte dintre noi), în vreme ce alte neamuri au dispărut din lume, s-au topit în alte popoare etc. Înaintașii de acum 100 de ani și de mai înainte au trăit o apoteoză a unirii, au avut o obsesie a unirii și au avut conștiința că făuresc o Românie nouă pentru eternitate. Noi ne-am cam blazat și credem că toate ni se cuvin fără eforturi mari. Romanii, din care ne tragem, cel puțin în parte, aveau o vorbă: Nihil homini natura sine magno labore dat, adică „Natura nu dă nimic omului fără mare stăruință”. O țară și o națiune nu se fac o dată pentru totdeauna, ci se construiesc și se primenesc mereu.
Poate
că sîntem mai uniți decît acum un secol, dar adesea doar prin declarații
bombastice, uitînd de unirea cotidiană, de binele zilnic pe care se cuvine să-l
facem în numele unirii, de credință, de adevăr și de dreptate. Mulți dintre noi,
în loc să facem binele aici, la noi, prin profesionalism, prin zbateri
continue, prin luptă, ne ducem pe alte meridiane și ne punem experiența în
slujba altor „uniri” și a altor „patrii”.
În
concluzie, Centenarul nu ne găsește așezați și mulțumiți și nici țara nu o
găsește întreagă, așa cum au făcut-o liderii luminați în 1918…
„Identitatea
popoarelor –
o
realitate foarte puternică astăzi”
–
Ce este identitatea națională și de ce avem nevoie de identitate națională?
–
De mii de ani trăiesc oameni la Dunăre și la Carpați, pe Olt și pe Mureș, pe
Siret și pe Nistru, și asemenea oameni, chiar dacă s-au perindat mereu, nu au
lăsat vreodată acest pămînt nelocuit și nechivernisit. De peste o mie de ani, românii
s-au aflat, alături de alții, între truditorii gliei de pe aceste locuri. Nu
este de prisos să le cunoaștem originile, taina limbii vorbite, credințele,
dorurile și jalea, nuntirile și prohodurile, trecerile și petrecerile. Așa, vom
înțelege mai bine, poate, de ce „lacul codrilor albastru” este încărcat de
„nuferi galbeni”, sau cum au reușit arhitecții de la 1500 să facă minunea de
Mănăstire a Argeșului, înveșnicită, în credința populară, prin sacrificiul Anei
și al Meșterului Manole, sau cum ajunge un om matur ca Ion al Glanetașului să
se închine și să sărute pămîntul reavăn, descoperindu-se ca la rugăciunea de
dinaintea icoanei. Gesturi similare fac toți oamenii, de oriunde și de oricînd,
dar aura care le însoțește pe cele mai sus evocate se-arată numai la acest
popor și numai pe acest pămînt, semn că românii și România au un fel al lor de
a fi. Secolul trecut de la Marea Unire este un bun prilej de a-i face și pe
alții – prieteni, neprieteni sau indiferenți – să ne vadă, să ne cunoască și să
ne înțeleagă, cu identitatea noastră de români.
Simplu
spus, identitatea românească este felul de a te simți român, iar această
simțire vine prin limbă, credință, origine, nume, tradiție, obicei, strai, pămînt
și cer etc. Avem nevoie de identitate națională ca să nu fim ai nimănui. La
unele popoare, naționalitatea se confundă cu cetățenia și nu te poți bucura de
nimic pe lumea asta dacă nu ai identitate națională.
–
Cum se raportează alte popoare la identitatea lor?
–
Toate popoarele se raportează la identitatea lor, iar unele o fac chiar în mod
ostentativ, atrăgîndu-ți atenția că ele există, că au un mesaj de dat lumii, că
nu se lasă în voia sorții. Americanii se laudă de multe ori că ei sînt
universaliști și nu naționaliști. Este însă de ajuns să vezi anumite
manifestări ale vieții cotidiene și să te convingi de contrariu. Astfel,
circulă lozinci de genul Buy only
American! („Cumpără numai ceea ce este american”), la școală se vorbește
zilnic despre „părinții patriei”, toate sărbătorile sînt americane, de la Columbus Day pînă la Thanksgiving etc. Polonezii se
caracterizează prin Biserică și prin Chopin, sîrbii prin sacrificiul de la
Kossovopolje (1389), italienii prin Risorgimento
etc.
Am
întîlnit mereu intelectuali străini care să vorbească despre identitatea
proprie, care să critice „naționalismul” altora, dar nu am întîlnit niciodată
polonezi, unguri, americani, francezi ori germani care să se critice pe sine în
felul în care o fac românii. În rest, identitatea popoarelor este o realitate
foarte puternică astăzi, chiar și atunci cînd acest lucru este negat sau nu
este recunoscut pe față.
„A
respinge țara înseamnă
a te respinge pe tine”
–
Noile mass-media – mă refer la Internet, mai ales – ne-au introdus în ceea ce
McLuhan numea „sat global”. Care credeţi că sînt efectele acestui fenomen
asupra modului de a fiinţa al românilor, a aşezării, a statusului mental al
noilor generaţii?
–
„Satul global”, despre care scria
McLuhan, ne-a apropiat, dar ne-a și îndepărtat unii de alții în același timp. Sîntem
mai vecini și mai străini concomitent, mai aproape și mai departe… Ne ducem să
ne vedem rudele și prietenii în Australia sau în America, dar nu ne vedem cu
vecinii de scară și nu vorbim cu colegii de grupă. Sau vorbim – dar pe net,
prin Facebook!
Românii
sînt și ei prinși în acest vîrtej. Generația mea, care a prins și alte vremuri,
încearcă să redeștepte anumite cutume, anumite valori ale tradiției, dar se
lovește uneori de un zid dur. Dacă, de exemplu, încerc să le explic
adolescenților, tinerilor, taina muncii tăcute la cîmp, la seceră și la coasă,
a țăranilor de odinioară, horele din sat, doina și jalea, nuntitul și
prohoditul etc. îmi dau seama că ei nu au cum să înțeleagă toate astea.
Motivele sînt legate, firește, de globalizare, de accelerarea ritmului
Planetei, de modernizare. Sînt însă și motive mai profunde. Generația mea,
chiar dacă nu a fost toată rurală, a avut șansa să mai miroasă pămîntul reavăn,
să simtă fînul proaspăt cosit, să vadă curgînd sudoarea muncii fizice, sub
soare dogoritor ori sub vînt și viscol.
În
plus, a mai avut o șansă, anume aceea de a se împărtăși din toată experiența
universală prin lecturi solide și prin dascăli de excepție, dăruiți școlii și
națiunii. Azi toate acestea s-au pierdut. Zestrea omenirii zace în cărți, pe
care nu le mai citește nimeni. Necazul este că nu se citesc integral nici e-book-urile
sau cărțile electronice. Prin urmare, dacă nu luăm măsuri, riscăm să devenim
toți otova, cu mințile odihnite și goale, instrumente bune de manipulat de
către forțe malefice, care stăpînesc comunicarea și care au puterea să ne
îndrepte pe calea dorită de ele.
Din
păcate, întîlnim foarte des un sentiment de respingere față de țară, mai ales
atunci cînd vorbim de civilizație. Este justificat acest sentiment?
Sentimentul
despre care vorbiți este rezultatul acelorași manipulări. Legarea solidă de
țară, sentimentul apartenenței la familie, la comunitate, la națiune și la
credința oamenilor țării este primejdios pentru globaliști, pentru că îi face
pe oameni profunzi, critici, circumspecți, fideli. Românii sînt un popor
deschis și primitor și s-au lăsat ușor antrenați în acest proces dirijat, de
„deschidere” fără limite.
Pe
de altă parte, noi am trecut prin mai bine de patru decenii de comunism, care a
fost demonizat pe bună dreptate și care ne-a făcut să ne simțim vinovați,
înjosiți, victime etc. Nu-i vorbă, nici în trecut nu am dus-o foarte bine,
aici, ca „enclavă latină la porțile Orientului”, bîntuită de inamici, jefuită
de regate și imperii orgolioase, ciuntită mereu de oameni și teritorii. Țara nu
a prea fost a noastră, pentru că ne-o luaseră alții demult și ne-am refăcut-o
cu greu. Pentru că nu am fost în rînd cu marile puteri și nici nu am gustat din
sentimentul elitei, ne-am lăsat ușor amăgiți și ne-am dezgustat de noi înșine.
A respinge țara înseamnă a te respinge pe tine, pentru că ce este țara fără
oameni, fără români? Or, noi nu găsim nimic mai bun să facem decît să hulim România
așa de mult cum nici un inamic străin nu reușește! Firește, ne apucă uneori
remușcările și dorul, ne ceartă parcă părinții și bunicii deveniți țărînă, ne
mustră icoanele din „casa dinainte” sau de pe tîmpla bisericii, dar ne
„revenim” repede și nu facem nimic ca să îndreptăm situația.
Dimpotrivă,
în loc să ne purtăm crucea și să spunem străinilor cine sîntem și de ce vorbim românește,
de ce credem în Dumnezeu colindînd și de ce mai strîngem fînul doinind, ne
declarăm altceva decît români și trecem mai departe. Sînt neamuri mult mai
oropsite și mai umilite de soartă decît al nostru, dar nu-și declină
identitatea, originea, tradiția.
Material
realizat de
Mihaela Raluca Tănăseanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu