Am
primit și dau mai departe...
Discutam recent cu un prieten despre dezastrul (socialist,
da) din Venezuela. La noi, în afară de site-urile
marxiste şi reprezentanţii lor televizaţi, care tot încearcă să spele fața socialismului/comunismului pe ideea că a fost „prost aplicat,
de aia a eşuat”, subiectul
Venezuela e ca şi inexistent. La fel ca America Latină, pe care publicul românesc
o cunoaşte cel mult prin intermediul telenovelelor, fotbalului şi al Buena Vista
Social Club/Hasta
Siempre Comandante Che Guevara (Ura! Luaţi o bască şi-un tricou cu Che!).
Bref, să fim oneşti: pentru noi Argentina, Mexic,
Cuba, Brazilia, Venezuela, Columbia, Chile sau oricare țară latinoamericană e totuna: o lume îndepărtată, exotică, fotbalistică şi literar interesantă (Llosa, Márquez, Carpentier, Borges, Allende,
Coelho etc). Instituţional, politic, nimeni nu ia în serios continentul ăla. Deşi...
aşa subpopulată cum este (nici
700 de milioane), America Latină rămîne un
studiu de caz (patologic) cel puţin la fel de interesant ca fotbalul şi
telenovelele.
Carevasăzică ce şi cum să discuţi/dezbaţi într-un
vid referenţial? Totuşi, dacă ar fi să încep să înţeleg de undeva continentul ăla,
aş începe de aici:
1. Memoria focului
– Eduardo Galeano. Lucrarea lui Galeano, influent scriitor şi jurnalist
uruguayan, a fost tradusă la noi încă din anii ‘80, la fel ca Venele deschise ale
Americii Latine – cartea de căpătîi a răposatului
Hugo Chavez. De ce? Simplu: omul era comunist, anticapitalist şi
anti-nordamericanist pasional, deci numai bun de tradus în România socialistă.
Cunoscînd această cheie de lectură – adică avînd
rezervele cuvenite faţă de viziunea militantului comunist şi anti-SUA Galeano –, Memoria focului devine un ghid onest de înţelegere a nebuniei şi eşecurilor
acelui continent, de la epoca precolumbiană, trecînd prin conquista şi pînă în anii ‘80. Din multele sute de pagini de eseuri aşezate în ordine cronologică şi
distribuite geografic pe toată aria continentului (scrise cu talent şi umor,
ce-i drept), se înţelege relativ uşor ecuaţia acelei lumi, de tip A plus B = C.
Unde A ar fi melanjul de culturi precolumbiene bizare, naive şi rudimentare, B –
cucerirea hispanică şi C – rezultatul de azi: catolicism marxist (vezi Teologia liberării,
papa Francisc) pe drog, revoluţionarism terorist, mama natură, sex şi
tango-samba. Unde, desigur, Satana nord-americană şi capitalismul sînt de vină
pentru toate.
2. Simón Bolívar, zis El Libertador – la care voi
reveni, poate, cînd şi dacă vom vorbi mai mult despre Venezuela.
Bietul Simón Bolívar a încercat în prima jumătate a
secolului 19 să „revoluţioneze” regiunea –
Venezuela, Columbia, Ecuador, Peru, Panama şi Bolivia de azi. A încercat să o
elibereze de sub dominaţia Spaniei şi să o modernizeze instituţional, aşa cum înţelesese
el din Epoca europeană (dar mai ales englezească) a luminilor şi modelul revoluţionar
nordamerican – oarecum neclar ce înţelesese, fie vorba-ntre noi, judecînd după
fapte şi rezultate.
Abia spre spre sfîrşitul vieţii lui tumultoase – în
care, de prea multe bătălii revoluţionare, a ajuns pe rînd vicerege, preşedinte
şi dictator – Simón Bolívar, bonav şi amărît, a înţeles, în sfîrşit: „America [Latină] este
neguvernabilă. Cei care
servesc revoluţia ară cu plugul în mare. Singurul lucru de făcut e să emigrezi”, îi scria unui
prieten cu vreo lună înainte de a muri.
Deşi au trecut aproape două secole de atunci, observaţia
lui continuă să se verifice
în toate tentativele de modernizare democratic-liberală a acelei Americi. Ţineţi minte cuvintele lui Simón
Bolívar cînd primiţi ştiri despre „succesul” chavismului în Venezuela, al peronismului în
Argentina, al castrismului sau guevarismului în Cuba şi, în general, al tuturor
„revoluţiilor” democratice de
pe continentul ăla, eşuate fără greş în regimuri tradiţional corupte de Stînga,
Stînga, Stînga...
3. Bolivia. Evo Morales, cocaină şi Iisus răstignit
pe seceră şi ciocan pentru papa Francisc.
Evo Morales este din 2006 preşedintele Boliviei. O ţară
unde agricultorii cei mai de succes sînt los
cocaleros. Nu, cocalero nu înseamnă
cocalar, ci cultivator de coca – plantă din care se extrage cocaina, da.
Evo este, totodată, şi un entuziast socialist, un
antiimperialist/ anticolonialilst – împotriva Satanei SUA, desigur – şi mare susţinător
al drepturilor populaţiei băştinaşe, el însuşi fiind etnic Aymara (neamurile şi
culturile bizare despre care vorbeşte Galeano în volumul despre epoca
precolumbiană). De aceea Evo a fost ales al 80-lea preşedinte
bolivian (primul care a cîştigat alegerile boliviene cu o majoritate absolută
după vreo 40 de ani, la o prezenţă la vot de peste 83%; un fel de Iliescu
1990): pentru că este un entuziast al sociaismului, al cultivării de coca şi al
etnicilor indigeni. Alegría!
După cîştigarea primului mandat prezidenţial, Morales
a fost încoronat Apu Maliku (Lider
Suprem) al poporului Aymara (băştinaşii bolivieni), i-a mulţumit pentru
victorie zeiţei Pachamama şi a declarat că „prin unitatea poporului vom pune capăt
colonialismului [SUA, da, aceeaşi Satană imperialistă] şi modelului neo-liberal”.
N-a glumit: Bolivia are o economie rudimentară, bazată
pe extracţia de resurse naturale, fiind, printre altele, şi al doilea cel mai
mare deţinător de rezerve de gaz natural din America de Sud. Cum a ajuns preşedinte,
Evo s-a gîndit că statul ar trebui să preia controlul asupra industriei
hidrocarburilor, aşa că a crescut imediat (printr-un Decret Suprem) impozitul
pe profit pentru companiile petroliere de la 18% la 82% (un fel de naţionalizare
peste noapte). Probabil după modelul şi indicaţiile bunilor lui prieteni Hugo
(Chavez) şi Fidel (Castro), Viva la revolución!
Alte realizări notabile ale lui Evo ar fi că administraţia
lui a devenit cea mai puţin prietenoasă cu SUA din toată istoria Boliviei (Satana americană
şi capitalistă, repet); că a reuşit să convingă ONU să scoată de pe lista
drogurilor planta de coca şi a
expulzat totodată din ţară şi DEA-ul nordamerican (Drug Enforcement Administration) ca să
cultive şi exporte bolivienii în linişte şi pace materia primă pentru cocaină.
De asemenea, în 2009, la Copenhaga, la Conferinţa ONU privind schimbarea
climatică, Evo a găsit vinovatul pentru încălzirea globală: capitalismul, aţi
ghicit.
În fine, despre Evo ar mai fi multe de spus în
spiritul punctelor 1 şi 2, în special al „aratului cu pugul în mare”, vorbă lui Simón Bolívar. Dar mă opresc aici şi închei
cu un document fotografic la fel de semnificativ:
În iulie 2015, argentinianul Jorge Bergoglio aka papa
Francisc a vizitat capitala La Paz, ocazie cu care preşedintele Morales i-a făcut
cadou o sculptură în lemn reprezentîndu-l pe Iisus răstignit pe o seceră şi un ciocan dispuse în
cruce. Bon, Evo ca Evo, nici o surpriză: el
se roagă la Pachamama, e lider suprem aymara şi comunist, pardon, socialist.
Dar Jorge, actualmente liderul spiritual al peste jumătate din lumea creştină,
ce a făcut? A zîmbit uşor stingherit – nu-i comod să fii demascat aşa, planetar
şi pe înţelesul oricui – şi a luat acasă cadoul, lăsînd altul în schimb. Mă întreb
ce-ar fi făcut în situaţia asta predecesorii Papa Ioan Paul al II-lea sau
Benedict al XVI-lea ... Sigur, ei nu erau, că Jorge, adepţi ai Teologiei liberării
(de creştinism, bineînţeles), adică ai catolicismului marxist. Dar totuşi ... Iisus răstignit
pe seceră şi ciocan... Cît de cretin, pardon, creştin să fii sau să nu fii?!
Pe această notă dilematică, vă las să admiraţi fotografia, reflectînd la ecuaţia
politico-instituțională şi cultural-bolivariană a continentului latinoamerican. Cred că Evo Morales,
reales de încă două ori după 2006, sau Jorge, iezuitul marxist, spun cel puţin
la fel de mult ca venezueleanul Maduro sau predecesorul Chavez.
Ioana HÎNCU
Singurul model de succes din America Latina este Chile. De ce? Datorita lui Pinochet, care a adunat toti stangistii si traficantii de droguri si le-a spus "plecati, sau va impusc". Unii au plecat si altii au sfarsit impuscati. Astazi Chile este singura tara cat de cat normala de pe continentul acela.(cu o economie solida, fara gasti si traficanti de droguri)
RăspundețiȘtergere