SUMARUL BLOGULUI
Am primit și dau mai departe...
O SCRISOARE DESCHISĂ
CĂTRE SFÂNTUL SINOD
AL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE
Preafericirea Voastră,
Înaltpreasfințiile Voastre,
Preasfințiile Voastre,
1. Introducere
Îngrijorați
de faptul că Biserica Ortodoxă Română „a adoptat oficial ecumenismul decretat
în Creta” [1], am simțit o adâncă
responsabilitate pentru momentele de cumpănă prin care trece Biserica lui
Hristos, ceea ce ne îndeamnă să Vă transmitem următoarele noastre gânduri și
frământări.
Modul în
care Biserica Ortodoxă Română ia act [2] de „prestația delegației române,
înseamnă că Sinodul [acestei Biserici] este de acord cu maniera în care delegația
a reprezentat interesele Sfintei Biserici Ortodoxe Române la acel sinod” [3].
Deși, inițial, delegația a plecat la luptă de pe o poziție ortodoxă, în
cele din urmă s-a întors înfrântă pe terenul propriu al Ortodoxiei de
artizanii ecumenismului.
Sinodul cretan, chiar dacă nu a formulat dogme noi, canoane noi sau
modificări liturgice noi, „a prejudiciat
dogme vechi [...] și a adus atingere unor canoane vechi [...], ceea ce
echivalează cu inventarea de dogme noi” (și orientări canonice noi). Cu alte
cuvinte, „a schimbat viziunea eclesiologică a Bisericii Ortodoxe despre sine și
despre relația [ei] cu cei din afara sa,
în primul rând cu grupările eretice și schismatice creștine. Nu a fost
stabilită nici o linie de demarcație între ortodoxie și erezie, dimpotrivă”, au
fost șterse „granițele existente până acum, prin acceptarea denumirii de «biserică»
pentru diferite comunități eretice și, mai ales, prin acceptarea ecumenismului
ca mod de a gândi misiunea Bisericii Ortodoxe în lume”, așa cum bine remarcă un teolog contemporan [4].
Încercarea unui alt „teolog de serviciu” de a lega istoria
redactării „primelor șapte articole ale Simbolului Niceo-Constantinopolitan
(381)”, care „conțin 3 omisiuni și 10 adăugiri față de textul Simbolului
Niceean (325)”[5], de sinodul
din Creta, sugerând că, prin similitudine cu precedentul creat, ar exista
posibilitatea ca unele hotărâri sinodale din Creta să fie precizate,
completate și diortosite de un viitor sinod panortodox, rămâne fără succes,
ca să nu spun că este o încercare hilară, întrucât autorul precizează, mai
departe, că „Sfinții Părinți de la Constantinopol operând omisiuni, precizări,
completări și diortosiri ale vechiului Simbol” nu au schimbat „cu ceva «credința
Niceei»” [6]. Teologul a
uitat să precizeze că Sfinții Părinți, la acel Sinod Ecumenic (381), au
condamnat în primul rând toate ereziile: „Sfinţii Părinţi cei adunaţi în
Constantinopol au hotărât să nu se-nlăture credinţa celor trei sute optsprezece
Părinţi care s-au adunat în Niceea Bitiniei, ci «credinţa» aceea să rămână tare
şi să fie dată anatemei orice erezie, şi cu deosebire cea a eunomienilor, adică
cea a eudoxienilor, şi aceea a semiarienilor, adică a pnevmatomahilor, şi aceea
a sabelienilor şi a marcelienilor, şi aceea a fotinienilor, şi aceea a
apolinariştilor” (canonul 1) și după aceea au diortosit și au aprofundat credința
Niceei.
Recunoaștem stilul lui Caragiale, adică „să se umble la
părțile esențiale, însă să nu se schimbe nimica”. Cu alte cuvinte, dacă un
„sfânt și mare sinod panortodox”, la fel de ecumenist ca și cel din Creta
anului 2016, nu ar schimba cu nimic „credința Cretei”, ci doar ar nuanța-o și ar
fundamenta-o și mai explicit, fără să dea anatema ereziile existente (filioque, harul creat, purgatoriul,
predestinația, hirotonia femeilor, noile dogme mariologice romano-catolice,
primatul papal etc.), atunci, evident, se va „cădea din lac în puț”.
Această perspectivă o deducem chiar din Comunicatul Sinodului Bisericii Ortodoxe
Române [7], care sugerează posibilitatea că
textele ar putea fi „explicitate, nuanțate și dezvoltate”
de către un viitor sinod „mare și
sfânt”, pentru o mai bună argumentare și aprofundare a ceea ce s-a stabilit în
Creta, iar nicidecum pentru o corectare, îndreptare sau dezicere de învățăturile eretice, în
ciuda faptului că delegația română s-a dus cu bună credință și s-a
întors cu reaua credință,
adică cu erezia ecumenistă votată, în mod paradoxal, cu lipsă de cvorum ecumenic. Se
pare că Antihrist și-a făcut bine treaba, a reaprins cu mai multă forță și
viclenie epoca serghianistă [8] și a fost mai vigilent și virulent decât toate elitele
teologice ortodoxe!
2. Între
Biserica lui Iisus Hristos
și „Biserica
Întâistătătorilor”
Ne adresăm Preafericirii,
Înaltpreasfințiilor și Preasfințiilor Voastre, ca fii duhovnicești pe care ne păstoriți,
pentru a Vă anunța pe această cale că noi, împreună cu fiii duhovnicești și cu
credincioșii pe care îi păstorim, după o atentă analiză a documentelor emise de
„sinodul” din Creta, respingem unele hotărâri ale acestui „sinod”,
considerându-le de neacceptat, întrucât sunt neconforme cu învățătura Bisericii
Ortodoxe, motiv pentru care nu pot fi receptate de poporul dreptcredincios.
De aceea, rugăm pe membrii
Sinodului Sfintei noastre Biserici să facă același lucru, iar pe cei care au
semnat, în mod paradoxal, hotărârile sinodale din Creta, dacă se are în vedere faptul
că nu au fost de acord întru totul cu anumite formulări teologice, venind cu
argumente solide împotriva acestora, îi rugăm, de asemenea, să ia aminte la soluția
pastorală de a-și retrage semnătura de pe documentele în discuție, la momentul
potrivit, pentru a nu fi condamnați mai târziu ca eretici de „sistemul sinodal”
al Ortodoxiei universale sau al vreunui sinod local.
Foarte mulți teologi, ierarhi și
duhovnici de renume, precum și Sinoadele celor patru Biserici autocefale
neparticipante la sinodul din Creta, consideră că acest sinod nu îndeplinește
condițiile unui sinod canonic al Bisericii Ortodoxe, care este Biserica cea una,
sfântă, sobornicească și apostolească, ci, cel mult, un sinod al
elitelor eclesiale, respectiv al Întâistătătorilor, care imită comportamentul papilor și
sunt avizi de „puterea acestora”.
Unii teologi compară chiar acel
sinod cretan cu un „teatru eclesial gratuit”, întrucât multe dintre deciziile
acestuia nu sunt în conformitate cu învățătura Sfinților Părinți de la cele șapte
Sinoade Ecumenice, ci după modelul enciclicei papale Dominus Jesus [9], în care papa Ioan Paul al II-lea
spune răspicat că recunoaște ca biserici și acele comunități creștine, însă
deplinătatea adevărului și a harului există doar în „Biserica” Romano-Catolică:
„...
the Church of Christ, despite the divisions which exist among Christians,
continues to exist fully only in
the Catholic Church, and on the other hand, that outside of her structure, many
elements can be found of sanctification and truth that is, in those
Churches and ecclesial communities which are not yet in full communion with the Catholic Church. But with
respect to these, it needs to be stated that they derive their efficacy from
the very fullness of grace and truth entrusted to the Catholic Church...” [10].
De altfel, unii teologi ortodocși
au anticipat eșecul acestui „sinod”, invocând multe motive, printre care și pe
acela că sinodul în discuție va fi organizat nu dintr-o necesitate pastorală,
liturgică, dogmatică sau canonică urgentă, ci mai mult din rațiuni politice și
de sincronizare și a Bisericii Ortodoxe la fenomenul de mondializare,
plănuit de mult timp, la comanda unor forțe oculte, cu scopul acreditării
ecumenismului în mod oficial de către sinoadele ce vor urma. Tocmai din acest
motiv, la acest „sinod” nu a fost condamnată nici o erezie, așa cum a fost uzanța
patristică de secole, întâlnită la toate
Sinoadele Ecumenice și locale recunoscute de către Biserica Ortodoxă.
Din
păcate, aceste suspiciuni au fost confirmate în parte ca fiind adevărate,
deoarece, prin hotărârile luate de artizanii des-bisericirii din Creta,
au fost produse confuzii dogmatice, stupoare [11], diminuarea sobornicității eclesiale autentice [12], instalarea unui clericalism
abuziv și dictatorial [13], relativizarea credinței noastre în slujba unui ecumenism himeric și
abateri de la tradiția sinodală a Bisericii Ortodoxe, așa cum bine le
semnalează unii teologi, Mitropoliți, Episcopi și Sinodul Sfintei Bisericii Ortodoxe
de la Chișinău [14], ca și al Bisericii Antiohiei [15].
3. Îndreptățire
pastorală
de contestare a
ereziei cretane
și de mărturisire
fermă a credinței ortodoxe
Sfântul Ioan
Gură de Aur spune: „Cuvintele noastre ortodoxe
sunt ca armele care îi apără pe ai noștri și îi lovesc pe eretici. Aceste
cuvinte nu îi lovesc pentru a-i doborî, ci pentru a-i ridica după ce au căzut.
Acesta este scopul luptei noastre: să îi ajutăm și pe vrăjmașii noștri să se
mântuiască” [16].
Avându-se în
vedere afirmațiile atâtor teologi și ierarhi de notorietate împotriva acestui
„sinod” din Creta, care semnalează multe abateri grave de la învățătura
Bisericii Ortodoxe și multe confuzii, considerăm îndreptățită și firească atitudinea
noastră de respingere și de nereceptare a respectivului sinod, în contextul în
care și noi facem parte din Biserica Mântuitorului lumii Iisus Hristos, dacă nu
cumva, între timp, am fost „limitați” sau „reduși” eclesial doar la postura de
ascultători necondiționați și vorbitori în van, precum episcopii participanți
la întrunirea din Creta. Credem că orice împotrivire care nu duce la schismă
este justificată.
Știm că una dintre datoriile fundamentale ale ierarhilor este tocmai
aceea de a păstra dreapta credință și, în consecință, de a lua atitudine ori de
câte ori există amenințări, abateri sau tendințe de părăsire a acestei credințe. Porunca Domnului și Mântuitorului lumii Iisus Hristos este
foarte drastică în privința rătăcirilor de la învățătura Evangheliei, lucru pe
care Sfinții Apostoli l-au avut în vedere. Să nu se uite, așadar, îndemnul
Sfântului Apostol Pavel: „dacă noi sau
un înger ar vesti altă Evanghelie [...], să fie anatema” (Galateni 1, 8). Prin urmare, se cuvine a se
cunoaște că cei care se fac vinovați de o asemenea greșeală sunt anatema de la
Dumnezeu, nu de la oameni, și nu se pot mântui, dacă nu se îndreaptă.
„Biserica este universală, dar este realizată cu adevărat numai în
adunarea euharistică locală, în cadrul căreia un grup de oameni păcătoși –
bărbați și femei – devin pe deplin poporul lui Dumnezeu” [17]. Așadar, doar „sistemul sinodal” alcătuit din mireni, preoți și episcopi
poate recepta sau nu, valida sau invalida hotărârile unui sinod, fie el
ecumenic sau pan-ortodox, și nu așa cum pretind unii sinodali ai elitelor
întâistătătorilor, că ei ar fi singura voce în Biserică.
Cu cât trece
timpul și se așteaptă intenționat ca această controversă și criză să se rezolve
de la sine, neluându-se în discuție la nivel sobornicesc problema „sinodului teatral”
din Creta, cu atât mai mult se vor înmulți disputele pe această temă, iar
ruptura se poate lărgi între cei ce promovează două discursuri paralele sau două planuri, unul al lumii acesteia și un altul al lumii ce va să
fie. Cu alte cuvinte, unii
vor o viață liniștită doar aici, pe pământ, pe când alții vor o veșnicie
tihnită în Împărăția lui Dumnezeu. Unii vor să nu-și supere șefii,
pe cei care-i plătesc, pe colegii lor de arhierie sau de ideologie ecumenistă, în
schimb alții vor să nu-L mânie pe Dumnezeu cu relativizarea și cu erezia. Unii înțeleg și își asumă credința în Hristos doar la nivel de cod etic, înțelegându-l
numai ca pe un soi de invitație la un nivel crescut de igienă socială, care să
aducă ordine, respect, bună vecinătate, în timp ce alții percep aceeași credință
ca fiind întoarcerea acasă, la
Dumnezeu, pe singura cale de mântuire, care este Biserica Ortodoxă. Unii ne
poruncesc ca nu cumva să
supărăm cu trăirea vieții
duhovnicești pe cineva, iar alții înțeleg că mărturisirea este obligația
fundamentală a creștinului, că Hristos nu e egal cu nimeni și nu toate căile
sunt la fel de bune, chiar dacă suntem în pace. De altfel, unii pretind că vor
pace, dar, dorind-o cu orice preț, o pierd, renunțând chiar la Domnul
Păcii,
în
timp ce alții o capătă
pentru totdeauna, lăsându-se marginalizați sau uciși pentru același Domn.
Începuturile
viețuirii creștine s-au făcut prin martiraj, mărturisire în condiții ostile,
renunțare la lumea aceasta pentru cealaltă, la regele aparent atotputernic de
pe pământ pentru Împăratul Cel din veac.
Martirii primelor secole nu au considerat că zeii sunt și ei buni, chiar dacă li
se promitea că totul se va termina cu bine pentru ei, deși unii puternici ai
vremurilor se conduceau exact după lozinca epocii actuale, politically correct, concretizată într-o propunere cunoscută și
nouă: jertfiți și voi zeilor de ochii lumii, și treaba voastră cum vă rugați în
taină, la voi acasă sau în chilia voastră! Unii ne sfătuiesc așa: puteți fi creștini
și preoți, dar să nu ziceți că ceva imoral ar fi păcat sau ceva în neregulă; în
rest, credeți ce vreți voi, acolo, în chilia voastră sau la voi în camere, altfel
spus, în catacombele veacului acestuia! Cu alte cuvinte, puteți să credeți ce
vreți voi, dar să nu mărturisiți. Sau, dacă mărturisești, să nu o faci în văzul
lumii, că nu este... democratic. Adică, să nu afirmi hotărât, ci doar să-ți dai cu părerea. Să fii civilizat, manierat, smerit, cu absolută ascultare
de mai marii voștri, să-i lași satanei loc de bună-ziua, n-ai
decât să faci ce vrei cu viața ta, inclusiv să te sinucizi, dar nu să mori
pentru Hristosul tău. Asta nu-i politically correct! Alții ne
îndeamnă la un creștinism
cuminte, care să nu mai facă noi adepți, ci să fie soft, fără hotărâri de viață și de moarte, relaxant, un fel de
terapie antistres și de acceptare a dumnezeilor acestui veac, căci doar oameni
suntem [18].
Noi, însă, am
învățat altfel de la Sfinții Părinți și de la duhovnicii noștri, și anume: că
orice negociere în dreptul învățăturii Bisericii înseamnă lepădarea de Mântuitorul
lumii Iisus Hristos. În acest context, cu tot respectul și smerenia noastră, Vă
rugăm să fiți curajoși și fermi în a combate toate ambiguitățile așa-numitului
sinod din Creta, cunoscut fiind faptul că tăcerea, în cazul de față, nu este de
aur, mai ales că lipsa de bărbăție și curaj duce la pierderea mântuirii: „iar
partea celor fricoși și necredincioși și spurcați și ucigași și desfrânați și
fermecători și închinători de idoli și a tuturor celor mincinoși este în
iezerul care arde, cu foc și cu pucioasă, care este moartea a doua” (Apocalipsa
21, 8). Prin urmare, ne vedem obligați să Vă spunem deschis că nu ne temem de nimeni și de nimic în afară de Dumnezeu,
precum și că vom mărturisi cu orice preț credința noastră.
4. Propuneri și
perspective
Dacă și
Yannaras, un filosof creștin mult iubit de ecumeniști,
trage un semnal de alarmă și vorbește de deformarea Bisericii în
mod dramatic în ultima vreme, înseamnă că Ortodoxia este în mare pericol:
„Biserica s-a transformat în instituție excesivă, care nu mai respectă
libertatea, ci impune dictatorial, în care Sinodul nu mai este vocea poporului
dreptcredincios, în care totul se impune, în mod papist, de sus în jos, adică
se transformă relația vie și comunitară cu Dumnezeu într-un act individualist”,
iar Biserica „într-o instituție de tip papal, în care sistemul sinodal nu mai
funcționează”, ajungând, în cele din urmă, să fie „transformată într-o instituție
birocratică, în care Duhul este înăbușit […] și se vede, astfel, pericolul
transformării Bisericii Ortodoxe într-o nouă Sinagogă” [19].
Pentru a fi evitată o astfel de
perspectivă tristă, propunem ca Sinodul Sfintei Biserici Ortodoxe din România
să reia discuția subiectelor controversate privind „sinodul” cretan și să se
revină, fără echivoc, la formularea, cât privește relația Bisericii cu
restul lumii, nu
numai cu lumea creștină, pe care
delegația română și-a propus-o la plecarea din țară, și anume „confesiuni și
comunități eterodoxe”, avându-se în vedere atât cele căzute în erezie, cât și religiile
necreștine, pe ai căror adepți avem datoria să-i respectăm și să ne rugăm
pentru ei, ca Domnul „să-i învețe cuvântul adevărului; să le descopere lor Evanghelia
dreptății; să-i unească pe dânșii cu Sfânta Sa sobornicească și apostolească
Biserică...”; să le facem bine, așa cum Iisus Hristos a vindecat, a ajutat și a
făcut bine și celor de o altă credință. Dumnezeu îi numește și pe păgâni
feciorii Lui: „Oare nu sunteți voi, feciori ai lui Israel, pentru Mine, ca și cușiții?”,
zice Domnul. „Oare n-am scos Eu pe israeliți din pământul Egiptului, pe filisteni
din Caftor și pe sirieni din Chir?” (Amos 9, 7).
Suntem alături de ierarhii români
care ar dori să mărturisească plini de curaj că sinodul din Creta a adus multă dezbinare și a oficializat erezia
ecumenistă. De aceea, înțelegem poziția unor clerici sau monahi de a întrerupe
pomenirea ierarhilor semnatari la sinodul cretan, chiar dacă din motive
pastorale binecunoscute nu este benefic pentru Biserică, întrucât ar putea fi
eliminați din parohii sau din mănăstiri tocmai de eretici, lipsindu-i de lupta
din interior, dar este benefic, în schimb, pentru a trezi conștiința ierarhilor
semnatari. Canonul 15 al Sinodului I-II de la Constantinopol (861, Sfântul
Fotie) dă dreptul clericilor de a întrerupere pomenirea episcopului eretic, dar
nu ca o obligație canonică, ci ca una de conștiință creștină.
În acest context, semnatarii
acestei scrisori nu sunt în unanimitate de acord cu aceste atitudini pastorale,
însă respectă conștiința preoțească jertfelnică și curajul mărturisitor al acelora
de a fi categorici și fermi.
Soluția pastorală și
duhovnicească pentru a se evita o schismă și pentru a se delimita de erezia
ecumenistă este foarte simplă. Și anume: dezicerea tuturor ierarhilor semnatari
sau nesemnatari de hotărârile cretane, care prejudiciază dogme vechi și aduc
atingere unor canoane ecumenice, în plenul Sfântului Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române, în virtutea autocefaliei și a autonomiei eclesiale. Unitatea Ortodoxiei este mult mai importantă
decât sinodul cretan, care a adus numai dezbinare și tulburare. Iar Ortodoxia nu
constă numai într-un „sinod panortodox”. Deci, nu este nevoie de convocarea vreunui
sinod ecumenic sau panortodox, ci de convocarea Sfântului Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române, care să respingă ereziile cretane. În caz contrar, Sfântul Sinod
al Bisericii Ortodoxe Române rămâne de bună voie în „cârdășie” cu erezia și
„cochetează” cu schisma, de dragul unei comuniuni creștine închipuite, așteptând
sine die vreun sinod panortodox, care este posibil să aibă loc și peste
o mie de ani, sau niciodată. Trăirea în acest compromis pan-ortodox ar
fi „motivată și justificată misionar”, după unii, de dragul Diasporei, care
slujește prin locașuri de cult neortodoxe. Adică, se preferă pierderea de
suflete din Biserica de acasă decât să fie diminuat numărul „credincioșilor
contribuabili” din Diasporă! Așadar, chiar Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe
Române dă ocazie atât la erezie, cât și la schismă, prin însușirea fără rezerve
a celor stabilite în Creta, în ciuda faptului că nu a fost de acord întru totul
cu cele hotărâte acolo și prin faptul că amână luarea unei hotărâri clare, de
delimitare și de condamnare a deciziilor neortodoxe din Creta. Cu alte cuvinte,
nu credincioșii provoacă erezia și schisma, ci însiși sinodalii, care trag de
timp, cu speranța că pleroma Bisericii se va obișnui cu această situație.
Așadar, ne
îngrijorează controversele ivite în urma întrunirii din Creta, ceea ce înseamnă
că încă suntem vii duhovnicește, dar, în același timp, ar trebui să ne
problematizeze și învățământul dezastruos din Facultățile de Teologie Ortodoxă,
unde se predă, din nefericire, un fel de teologie care seamănă cu o reeducare
sistematică de dez-ortodoxie și
este cultivată mai mult doctrina speculațiilor teologice scolastice, în loc să
se meargă la mesajul Revelației Dumnezeiești și să fie fundamentate, pe baza
Sfinților Părinți, dogmele și exegeza ortodoxă. Sunt și excepții, unde
profesorii universitari predau teologie ortodoxă. Însă, în general, metoda
academică actuală de „cercetare științifică modernă”, adică ecumenistă, exclude
„polemicile doctrinale confesionale” și înlocuiește exegeza patristică
duhovnicească cu metoda exegetică protestantă de tip istorico-critic, pe motiv că Părinții Bisericii nu au înțeles
sau nu au putut descifra exact Revelația. Iar „Morala ortodoxă”, denumită
inițial în Ortodoxie Sfânta Nevoință [20] și predată în Facultățile noastre de
Teologie, s-a transformat în Etică și Moralism. Ne întrebăm, pe bună
dreptate, unde duce această abordare catastrofală și luciferică? Răspunsul este
lesne de înțeles: duce inevitabil la agnosticism și ateism, exact la drumul
spre iad!
Pe lângă gafa
sinodală din Creta, ne îngrijorează, de asemenea, faptul că în ultima perioadă se constată o deteriorare fără
precedent a imaginii Bisericii Ortodoxe Române, cauzată de corupția, nedreptățile
și abuzurile unor clerici.
Ne îngrijorează scăderea credibilității
Bisericii de la 85% la sub 40% doar în câțiva ani. Credibilitatea Bisericii este strâns legată de
frecventarea Bisericii. Scade credibilitatea, scade și frecventarea Bisericii,
așa cum constatăm în ultima vreme, cu grave consecințe pastorale, duhovnicești,
naționale, economice, sociale etc. Se mărește vizibil ruptura între ierarhie,
preoție și popor, iar unii se prefac că nu o văd. Cine sunt cei care se fac
vinovați de această situație dramatică și cine trebuie să răspundă de acest eșec
pastoral și de imagine? Sau ce întreprindeți la nivel sinodal pentru a stopa această
catastrofă? Occidentul, în momentul în care a terminat ridicarea frumoaselor catedrale,
s-a ales cu protestantismul, iar catedralele, multe dintre ele, au devenit
muzee și localuri de distracție publică! Iată câteva dileme, pericole și întrebări
deloc retorice.
În final, am dori să cunoaștem
oficial poziția Bisericii Ortodoxe Române asupra ecumenismului, Consiliului Mondial
al Bisericilor, masoneriei, sionismului, noii ordini mondiale, New-Age-ului, naționalismului xenofob,
precum și ce hotărâri sinodale se cuvine a fi luate, astfel încât să fie
întâmpinate aceste provocări și să fie preveniți credincioșii Bisericii
noastre, pentru a fi evitată intrarea în astfel de organisme, întrucât există
semnale clare care atestă că tot mai mulți preoți și credincioși aderă la
aceste mișcări oculte.
Ar fi o sumbră perspectivă din
partea Sinodului Sfintei noastre Biserici Ortodoxe să nu dea curs sau răspuns
acestui demers duhovnicesc al nostru, făcut cu toată dragostea pentru adevăr și
credința cea dreaptă, sau, și mai grav, dacă ne va considera răzvrătiți sau
fără smerenie și ascultare pentru reacția noastră firească și de autoapărare
duhovnicească și pastorală.
Noi îi respectăm, îi iubim și
îi ascultăm pe ierarhii români care vor să ne călăuzească spre mântuire și pe
cei care dau dovadă că sunt adevărați Părinți și Păstori. Îi așteptăm să apară!
Unii vorbesc doar în șoaptă și numai noaptea, precum Nicodim, care pe
furiș mergea să primească învățătura lui
Iisus Hristos.
Unii ecumeniști fervenți au
făcut deja listele cu viitorii caterisiți. Sfatul nostru este să păstrați
caterisirile pentru eretici și nu pentru preoții mărturisitori, jertfelnici și
curajoși, care drept învață Cuvântul Adevărului veșnic.
Așa să ne ajute Dumnezeu!
Pr. Mihai Valică,
în numele unor preoți
și credincioși ortodocși
[4] Ibidem.
[6] Ibidem.
[11] La acest sinod, pe
de o parte, au participat, în calitate de observatori, eretici și schismatici,
în ciuda faptului că mulți dintre episcopii ortodocși (canonici) nu au putut să
fie prezenți la respectivul sinod. Pe de altă parte, episcopii ortodocși au
avut dreptul să vorbească, obligația să semneze, dar nu și „dreptul” să voteze!
Cu alte cuvinte, ei au vorbit în zadar, ca Moise în pustie, așa cum a vorbit delegația
română, bine și fundamentat teologic, dar fără rezultat. Este vizibil
pentru oricine că episcopii participanți au fost „folosiți” pe post de
„ornamente eclesiale”. Cunoaștem distincția canonică între noțiunea de „sinod” și cea de „sistem
sinodal”.
[12] Vezi: art. 22 din Documentul Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul
lumii creștine, prin
care se legitimează
în Biserică un nou organism administrativ, alcătuit exclusiv din anumiți
Patriarhi cu
drepturi depline în materie de dogme și canoane, mutilându-se, astfel, modelul de sobornicitate al
Sinoadelor Bisericii, fiind
introduse prerogative papale în dreptul respectivilor Patriarhi, cu rezultatul
că fiecare episcop este lipsit, în mod abuziv, de dreptul la vot. Opinia
personală a unui Patriarh (Întâistătător) nu se poate impune și nici obliga un
Sinod local sau vreun ierarh spre aprobare și însușire, contrar conștiinței
personale și, mai ales, conștiinței Bisericii, pentru simplul motiv că un
astfel de Patriarh s-ar transforma într-un „nou” Papă, care ar decide și și-ar
impune suveranitatea de pe poziții de forță. De vreme ce plinătatea Bisericii
este poporul, format din clerici și credincioși, atunci nici Sinodul fără
credincioși, după cum nici credincioșii fără Sinodul Ierarhilor, nu se pot considera
– nici unii, nici alții – că reprezintă de unii singuri, în exclusivitate,
Trupul și Biserica lui Hristos, fără să fie trăită, la măsura vieții duhovnicești,
învățătura Bisericii (Din declarația „Laicatului ortodox”). Fără această
raportare, pleroma Bisericii este ignorată cu desăvârșire.
[13] Prin același art.
22, Întâistătătorii (șefii) înlătură orice dispută teologică în contradictoriu
cu derapajele făcute în Creta de la învățătura Bisericii. Acest articol arată
mai degrabă că participanții la sinod erau conștienți de abaterile lor, iar
măsura luată prin respectivul articol este una de natură dictatorială, care
contravine Sfintei Scripturi și Sfintei Tradiții ale Bisericii, adică
tocmai celor două organe ale Revelației Dumnezeiești.
[16] Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la
Facere, Omilia III, IV,
trad. de Pr. D. Fecioru, în col. PSB, vol. 21, București, 1979, pp. 51-52; Idem, Lumea Sfintelor Scripturi.
Antologie tematică din opera Sfântului Ioan Gură de Aur, vol. I, (A-I), Ed.
Anestis, s.l., 2008, pp. 704-718.
[17] John Meyendorff, Teologia Bizantină.
Tendințe istorice și teme doctrinare, trad. rom. de Pr. Alexandru Stan, ed.
a II‑a, Ed. Nemira, București, 2011, p.
19.
[19] Christos Yannaras, Contra religiei, trad. rom. de Tudor Dinu, Ed.
Anastasia, București, 2012.
[20] † Ierόtheos Vlachos, Dogmatica empirică a
Bisericii Ortodoxe Sobornicești după învățăturile prin viu grai ale Părintelui
Ioannis Romanidis, vol. I,
trad. rom. de Tatiana Petrache, Ed. Doxologia, Iași, 2014, pp. 156-162.
1 comentarii:
Multumim Domnule Razvan Codrescu, ca sunteti inca un purtator de cuvant, al nostru, ai celor care suntem madulare ale Bisericii Celei Una , dar ( potrivit adunarii din Creta ) nu avem voie sa ne aparam credinta, pe care am primit-o de la marii nostri Duhovnici . Ilie Cleopa, Paisie Olaru, Ioanichie Balan, Iustin Parvu ,Arsenie Papacioc si altii. Domnul sa ne intareasca in credinta, si sa ne dea putere de marturisire in aceste vremuri tulburi.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire