SUMARUL BLOGULUI
TEOLOGIA MISTICĂ
ȘI DOGMATICĂ (11)
9. «Chipul» și «asemănarea»
lui Dumnezeu în om
Sfîntul Vasile cel Mare îl definea
pe om drept „un animal*care a primit porunca de a deveni Dumnezeu”.
Este limpede că măreția omului nu vine din asemănarea sa cu restul creaturilor,
ci din asemănarea sa cu Creatorul Însuși. Măsura desăvîrșirii noastre nu se
traduce în termenii cosmosului, ci în cei ai „părtășiei” noastre cu taina firii
dumnezeiești. Antropologia creștină este dominată de faptul greu de consecințe
al creării omului „după chipul și asemănarea lui Dumnezeu”.
„Și a zis Dumnezeu: «Să facem om după chipul și asemănarea Noastră, ca
să stăpînească peștii mării, păsările cerului, animalele și toate vietățile ce
se tîrăsc pe pămînt și tot pămîntul!». Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său, după chipul lui Dumnezeu
l-a făcut; a făcut bărbat și femeie” (Facerea
1, 26-27; subl. n.). Se pare că la aceste versete trebuie raportat și cuvîntul
Sfîntului Apostol Pavel, care zice despre noi că sîntem din „neamul lui
Dumnezeu” (Fapte 17, 29).
Interpretarea ortodoxă a noțiunilor
de „chip” (gr. eikón, lat. imago) și „asemănare” (gr. homoíosis, lat. similitudo) le arată ca pe două aspecte deosebite, dar
complementare ale făpturii omenești. Omul, în condiția sa originară (de
dinainte de păcat), se afla în funcțiunea firească și deplină a acestor două
„aspecte” și tocmai în sensul acesta trebuie înțeleasă starea lui paradisiacă,
a cărei nostalgie s-a păstrat în atîtea expresii religioase și culturale ale
omului istoric (a se vedea, între altele, Nichifor Crainic, Nostalgia Paradisului, București, 1940
[reed. Editura Moldova, Iași, 1994], și Mircea Eliade, La nostalgie des origines, Gallimard, Paris, 1971 [trad. rom.: Nostalgia originilor, Editura Humanitas, București, 1994]). Osîrdia
marilor mistici creștini a mers dintru început spre redobîndirea acestei
plinătăți pierdute, spre restaurarea pe cale mistico-religioasă a „chipului” și
„asemănării” lui Dumnezeu în făptura lor înduhovnicită, atît cît este cu
putință omului aici și acum.
Ce trebuie să înțelegem, așadar,
prin „chip” și „asemănare”? Aceste două noțiuni au, în mod cert, un sens
tainic, de natură spirituală, căci
„Duh este Dumnezeu” (Ioan 4, 24), iar
„înrudirea” noastră cu El nu poate fi, prin urmare, decît una duhovnicească. (Trebuie înlăturată însă,
în mod categoric, ipoteza identității de substanță dintre om și divinitate,
idee profund necreștină, prin care a păcătuit mai ales gîndirea indiană,
împotmolită în panteism.) „Chipul” lui Dumnezeu nu poate fi deci căutat în
făptura noastră trupească, iar „asemănarea” cu El nu poate fi una exterioară
(ca-n antropomorfismul primitiv). Atît „chipul” cît și „asemănarea” trebuie să
fie ceva de ordin lăuntric, dăruit
omului de Bunătatea și Înțelepciunea de sus, dar cu implicații asupra naturii
umane în întregimea ei. Pe de altă parte, acest ceva tainic nu poate fi circumscris într-o definiție, ci doar
aproximat. Sfîntul Grigorie de Nyssa spune că este vorba de ceva în mod necesar
incognoscibil, deoarece, reflectînd
plenitudinea prototipului, trebuie să posede și el incognoscibilitatea ființei divine (cf. Vl. Lossky, Introducere
în teologia ortodoxă, ed. cit., p. 174).
Totuși, cei mai mulți dintre Sfinții Părinți, deosebind între „chip” și
„asemănare”, obișnuiesc să raporteze „chipul” dumnezeiesc la natura
intelectuală a omului, la rațiunea și libertatea sa, în inclinația lor spre
Dumezeu; iar „asemănarea” cu Dumnezeu – la scopul suprem spre care e menit să
tindă omul în dezvoltarea și perfecționarea sa morală (a se vedea Teologia dogmatică și simbolică, ed.
cit., vol. 1, p. 519). După Sfîntul Ioan Damaschin, „cuvintele după chipul indică rațiunea și
libertatea, iar cuvintele după asemănarea
arată asemănarea cu Dumnezeu în virtute, atît cît este posibil” (Dogmatica, ed. cit., p. 70).
Nichifor Crainic spunea, simplificînd, că chipul lui Dumnezeu în om este mintea, iar asemănarea lui Dumnezeu în
om este inima. Omul este după chipul
lui Dumnezeu prin rațiunea liberă și creatoare ce i-a fost dată (tipul uman în
care chipul se realizează plenar fiind Geniul), iar după asemănarea lui
Dumnezeu prin iubirea pe care o poate nutri în inima sa, atît față de Creator,
cît și față de cele create (tipul uman în care asemănarea se realizează plenar
fiind Sfîntul). Omul creat astfel se arată a fi omul rațiunii și al iubirii,
făptura înlăuntrul căreia se pot armoniza în mod desăvîrșit „mintea” și
„inima”, după modelul absolut al dumnezeirii; căci Dumnezeu este, înainte de
toate, Rațiune absolută și Iubire absolută, iar lumea însăși a venit în ființă
prin această Înțelepciune (Sophía) și
prin această Dragoste (Agape), fiind
expresia în afară a dumnezeieștii desăvîrșiri. Aducînd lumea în ființă și în
rînduială, Dumnezeu nu încetează s-o învăluie cu dragostea Lui (L’amor che muove’l sole e l’altre
stelle), chiar dacă omul, în virtutea
libertății sale, a introdus în Creație păcatul, stricîndu-i ordinea inițială și
coborîndu-se pe sine pînă în vecinătatea celor necuvîntătoare.
Omul de mișcă între „chip” și
„asemănare”, s-a spus. „Punctul de plecare al asemănării cu Dumnezeu îl
constituie chipul lui Dumnezeu, rațiunea și libertatea omului ca posedînd în
ele înclinația spre adevăr și bine. Chipul
lui Dumnezeu aparține înseși naturii omului, prin creație; asemănarea o are
însă ca potență, care urmează să se realizeze abia prin libera conlucrare a omului cu harul divin.
Cum observa Sf. Vasile cel Mare, chipul este asemănarea în potență, iar
asemănarea este chipul în realizare. Asemănarea cu Dumnezeu se actualizează
prin practicarea virtuții, ea fiind starea de deplină sfințenie și libertate, conformitatea morală cu Creatorul” (Teologia dogmatică și simbolică, ed. cit., vol. 1, pp. 519-520, subl.
n.). Chipul este, așadar, o proprietate „dată”, în vreme ce asemănarea este
rodul posibil și dorit al voinței libere a omului, al împreună-lucrării dintre
duhul omenesc și harul îndumnezeitor. Altfel spus, chipul este ceva dat, în vreme ce asemănarea este ceva de dobîndit. Chiar ab origine, omul a fost creat de Dumnezeu „după chip” și lăsat să
tindă liber spre „asemănare”, primul constituind o garanție a celei de a doua.
Să-l ascultăm în legătură cu aceasta pe Sfîntul Grigorie de Nyssa: „Sîntem
după chip (kat’eikona) prin creație, iar după asemănare (kath’homoíosin) ajungem prin noi înșine, prin voința noastră liberă; a fi
după chipul lui Dumnezeu ne aparține prin creația primă, dar a ne face după
asemănarea lui Dumnezeu depinde de voința fiecăruia. [...] Dar dacă Domnul,
propunîndu-și să-l creeze pe om, n-ar fi zis mai întîi «să-l facem (și) după
asemănarea Noastră» și nu ne-ar fi lăsat prin aceasta posibilitatea asemănării
cu El, n-am fi putut ajunge atunci la această asemănare doar prin propriile
noastre puteri” (De hominis opificio,
P. G., t. 44, cit. în Teologia dogmatică
și simbolică, ed. cit., vol. 1, p. 520). Dumnezeu ne-a făcut pe noi înșine,
după spusa aceluiași, „lucrătorii asemănării noastre cu El”. Mîntuitorul Însuși
ne îndeamnă: „Fiți, dar, voi desăvîrșiți, precum Tatăl vostru cel ceresc
desăvîrșit este!” (Matei 5, 48). Însă
prin aceasta nu trebuie să înțelegem cumva că omul ar putea ajunge de-o seamă
cu Dumnezeu (căci cum ar putea fi creatura de-o seamă cu Creatorul?!), ci doar
că ființa omenească, în limitele condiției sale de creatură, are deschise nebănuite
orizonturi de desăvîrșire, cărora Dumnezeu le este model și sprijin absolut.
Pentru Sfinții Părinți, „asemănarea
este o răsfrîngere în suflet a frumuseții chipului lui Dumnezeu, prin
iluminarea Duhului Sfînt. Este «forma» pe care o ia Dumnezeu în icoana omului”
(Ion Bria, op. cit., p. 46). În
asemănarea cu Dumnezeu (atîta cîtă îi este cu putință omului prin firea sa)
Sfîntul Vasile cel Mare vedea însăși esența
creștinismului, echivalînd-o cu îndumnezeirea (theosis).
Pentru a limpezi mai bine faptul că
chipul se dezvoltă în asemănare, Sfîntul Diadoh al Foticeei recurgea la o
comparație plastică: „Deci cînd începe mintea să guste întru multă simțire din
dulceața Preasfîntului Duh, sîntem datori să știm că începe harul să
zugrăvească, așa zicînd, peste chip, asemănarea. Căci precum zugravii
[pictorii] desemnează mai întîi cu o singură culoare figura omului, apoi,
înflorind puțin cîte puțin culoarea prin culoare, scot la arătare chipul aievea
al celui zugrăvit, pînă la firele părului, așa și sfîntul har al lui Dumnezeu
readuce mai întîi prin Botez chipul omului la forma în care era cînd a fost
creat, iar cînd ne vede că dorim cu toată hotărîrea frumusețea asemănării
[...], înflorește o virtute prin alta și înalță chipul sufletului nostru din
strălucire în strălucire, dăruindu-i pecetea asemănării” (Filocalia rom., ed. cit., vol. 1, p. 348; să ne amintim, în
legătură cu acest citat, și verstul biblic: „Însemnatu-s-a peste noi lumina
feței Tale, Doamne!” – Psalmul 6, 6).
Trebuie menționată încă de pe acum
(urmînd s-o dezvoltăm mai tîrziu) strînsa legătură dintre antropologie și hristologie.
Hristos este chipul desăvîrșit al Tatălui (a se vedea II Corinteni 4, 4). „Proprietatea esențială a Fiului este tocmai
aceea de a fi chipul întru totul identic al Tatălui și consubstanțial cu
Acesta. Dumnezeu ne-a creat întru asemănarea «chipului» Fiului Său: «Tatăl,
Care Te-a născut din sînurile Sale, fără de ani și mai înainte de toți vecii,
să înnoiască în mine închipuirea icoanei Tale», se ruga Sf. Efrem Sirul” (Ion Bria,
op. cit., p. 97).
Prin păcat, „chipul” lui Dumnezeu
s-a întunecat în om, compromițînd și posibilitatea „asemănării” noastre cu El.
Dar omul n-a pierdut totuși definitiv această icoană lăuntrică și nici
posibilitatea mîntuirii. „Prin întrupare, Hristos a ridicat în om chipul
dumnezeiesc la deplina lui actualitate, adică la deplina comuniune cu Dumnezeu
și cu semenii umani” (D. Stăniloae, Teologia
dogmatică ortodoxă, ed. cit., vol. 1, p. 408). Ba mai mult: așa cum căderea
prin Adam a afectat întreaga natură creată, restaurarea prin Hristos are și ea
răsfrîngeri cosmice. „De aceea, actualizarea chipului nu stă numai în
realizarea comuniunii depline cu Dumnezeu [...], ci într-o încadrare a întregii
naturi în comuniunea omenirii transfigurate” (ibidem).
Avînd „chipul”, sîntem deci chemați la „asemănare”, cu
răspundere atît față de noi, cît și de lumea întreagă: acesta este mesajul suprem al religiei creștine**. (Va
urma)
Răzvan CODRESCU
* Cuvîntul
trebuie înțeles în sensul larg de „ființă vie, însuflețită”.
** Pentru o
aprofundare contemporană a problemei, de pe poziții ortodoxe, a se vedea, de
pildă, Vladimir Lossky, „Chip și asemănare”, în Introducere în teologia ortodoxă, ed. cit., pp. 165-194.
Mai puteți citi pe acest blog:
Curs
elementar de religie creștină (I)
Curs
elementar de religie creștină (II)
Curs
elementar de religie creștină (III)
Curs
elementar de religie creștină (IV)
Curs
elementar de religie creștină (V)
Curs
elementar de religie creștină (VI)
Curs
elementar de religie creștină (VII)
Curs
elementar de religie creștină (VIII)
Curs
elementar de religie creștină (IX)
Curs
elementar de religie creștină (X)
Curs
elementar de religie creștină (XI)
Curs
elementar de religie creștină (XII)
Curs
elementar de religie creștină (XIII)
Curs elementar de religie creștină (XIV)
Curs elementar de religie creștină (XV)
Curs elementar de religie creștină (XVI)
Curs elementar de religie creștină (XVII)
Curs elementar de religie creștină (XVIII)
Curs elementar de religie creștină (XIX)
Curs elementar de religie creștină (XX)
Curs elementar de religie creștină (XXI)
Curs elementar de religie creștină (XXII)
Curs elementar de religie creștină (XXIII)
Curs elementar de religie creștină (XXIV)
Curs elementar de religie creștină (XXV)
Curs elementar de religie creștină (XXVI)
2 comentarii:
Felicitari pentru aparitia cartii in volum! Pe cand o lansare si la Bucuresti?
Mulțumesc. În privința unei lansări la București nu am hotărît nimic. E aglomerație mare la sfîrșit de an... Dacă se va stabili ceva, voi anunța pe blog.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire