Odihna vie – liniștea
care ne lipsește
A te odihni de
lucruri înseamnă a avea curajul de a nu mai purta grija lor. A purta de grijă
este o acțiune conștientă chiar în timpul odihnei, dar a purta grija unui lucru
înseamnă a te înhăma cu gînduri ce nu-ți dau liniște nici ție, nici sarcinii
tale. A te odihni de lucrurile tale înseamnă a avea o zi în care să poți trăi astfel încît multe din ele să nu aibă la ce-ți folosi.
Dumnezeu „S-a
odihnit de toate lucrurile Sale, pe care le-a făcut” (Facerea 2, 2). După finalizarea primelor zile ale Creației,
Însuși Dumnezeu Se odihnește. Odihna, în această abordare, nu înseamnă
o încetare a activității – pentru refacerea fizică și mentală de după efort.
Dumnezeu nu are nevoie de o astfel de odihnă și nu pentru aceasta S-a odihnit.
Înțeleg aici o retragere
din activitate și din dependența față de lucrurile făcute pentru a fi
tu cu tine, pentru a avea timp de tine, în această vreme de odihnă. Odihna, în
accepțiunea omului contemporan, înseamnă un repaos trist, somn tulburat de
griji, vacanță stresantă, relaxare înecată în finețuri.
Dumnezeu Se
odihnește de lucrurile Sale arată independența față de creație și muncă în
această zi. Odihna dezrobește pe om de lucrul său. Munca te
înnobilează, dar poți deveni și sclavul materiei. În ziua de odihnă eliberezi
și te eliberezi!
Timpul înseamnă
bani sau banul înseamnă timp? Noi, cînd ne odihnim, sîntem dependenți de bani,
hotel, autoturism, programul restaurantului etc. Înțelegem în odihna lui
Dumnezeu o eliberare de toate dependențele, determinările și limitările
noastre, ale muncii și rezultatelor noastre.
A ne odihni în
ziua de duminică înseamnă a avea o stare de nepăsare liberă,
dar conștientă, o rupere de materie și material, o ieșire din toate lucrurile
noastre, o stare de liniște fără nici o influență ajutătoare a lucrurilor
noastre. Odihna mai înseamnă să lași în pace munca și rezultatele sale.
Poate fi vorba aici și de o stare similară pentru lucruri, instalații,
echipamente, mașini, birotică etc. Materia are nevoie de odihnă pentru
regenerare, fiecare produs are nevoie de odihnă pentru uscare, răcire, ambalare.
A te
odihni de lucruri înseamnă a avea curajul de a nu mai purta grija lor. A
purta de grijă este o acțiune conștientă chiar în timpul odihnei, dar a purta
grija unui lucru înseamnă a te înhăma cu gînduri ce nu-ți dau liniște nici ție,
nici sarcinii tale. A te odihni de lucrurile tale înseamnă a avea o zi în care
să poți trăi astfel încît multe din ele să nu aibă la ce-ți folosi.
În ziua de
odihnă nu înseamnă neapărat să zaci în nepăsare sau să dormi. Somnul este doar
o componentă a odihnei. Înțeleg în exemplul lui Dumnezeu o odihnă plină de
viață, o relaxare contemplativă și eliberatoare de toată grija cea
lumească. Odihna plină de viață este o stare de bucurie și liniște.
În această zi ești limpede ca oceanul de după furtună sau de după trecerea
navelor de mare tonaj.
Noi sîntem
obișnuiți în ziua de odihnă să dormim sau să creăm lumea de șase zile, în ziua
de duminică. Acum ne amintim de cheltuieli datorate, de venituri necheltuite,
de griji pe care le vrem transformate în inițiative, de nopți și zile nedormite,
de petreceri reportate și nostalgii nereportate. Odihna lui Dumnezeu
demitizează starea de epuizare sau comoditate, ce par a fi principalii
determinanți. Odihna este o stare de libertate a omului față
de tot și toate. Înțelegînd libertatea, omul nu va mai fi servilul frînt al
somnului justificat.
În ziua de
odihnă nu trebuie neapărat să zaci sau să dormi. Noaptea de fiecare zi este un
sfetnic bun pentru griji și o pătură înstelată pentru somn. Dumnezeu binecuvîntează
ziua a șaptea pentru că „într-însa S-a odihnit de toate lucrurile Sale, pe care
le-a făcut și le-a pus în rînduială” (Facerea
2, 3).
În exemplul
divin, odihna vine ca o binecuvîntare după finalizarea unui lucru și
după punerea în rînduială a acestuia. Nu te poți odihni cu lucrurile
aflate pe stoc. Nu adormi cu căruța-n drum, ci mergi să descarci și să așezi
lucrurile din ea. Te odihnești doar după ce te asiguri de buna organizare și
funcționare a lucrurilor rezultate din munca depusă. Ai finalizat treaba
după ce ai asigurat funcționalitatea, utilitatea, eficiența și eficacitatea
intenției, inițiativei, demersului, recomandării, lucrului sau construcției
rezultate.
Cosmin STOICA
Mai puteți citi pe acest blog:
*
Cosmin Stoica: Homo
economicus christianus (I)
*
Cosmin Stoica: Homo
economicus christianus (II)
Va multumesc din suflet !
RăspundețiȘtergere