SUMARUL BLOGULUI
Munca bună
se cunoaște din Rai
Oare de cîte ori
ne trezim luni dimineața, bucuroși pentru o nouă zi de viață și o nouă săptămînă
muncă? Sîntem nefericiți pentru că, de multe ori, neglijăm acest răsărit al
începutului bucuriei, pierzînd timpul: dimineața cu ședințe inutile, cafeaua de
bîrfă, mail-uri, facebook, lentoare etc. Muncim apoi în salturi, pierdem zile și nopți de
statistici și rapoarte fără sens, rămînem peste program pînă noaptea tîrziu,
uităm de noi și de familiile noastre. Poate că acesta este un tribut plătit
timpului pentru risipirea și pierderea răsăritului.
După crearea și
punerea în rînduială a cerului și a pămîntului, încă „nu era nimeni ca să
lucreze pămîntul”. Pămîntul, deși creat perfect, avea nevoia de a fi lucrat
pentru a desăvîrși și a fi desăvîrșit.
Dumnezeu nu
găsește pe nimeni demn de a lucra pămîntul, de aceea este nevoie de crearea
unei ființe cu structură și calități dumnezeiești native. Deși are puterea de a
continua lucrul pămîntului, Dumnezeu vrea să Se retragă cu încredere deplină în
omul capabil. Doar omul va fi înzestrat cu îndemînarea profesională –
atributele de bun meseriaș sau de profesionist nu se regăsesc nici măcar în
ierarhiile îngerești. Dumnezeu creează perfect, dar îi dăruiește omului puterea
să desăvîrșească.
Așa cum un
părinte este mîndru de copilul său cînd îi urmează vocația, idealul sau
meseria, Dumnezeu este încercat de un sentiment părintesc față de omul căruia
îi transmite drepturile în toate atributele proprietății: posesie, folosință,
utilizare, dispoziție, uzufruct. Fără un refren pastoral, o masă
îmbelșugată din roadele muncii, un zîmbet de mulțumire peste orizontul faptei
sale, omul s-ar fi plictisit în luxul perfect. Dar care să fie nevoia omului de
a lucra și a pămîntului de a fi lucrat? Există o diferență între intenția lui
Dumnezeu față de lucrul pămîntului înainte de căderea primilor oameni și alta
de după cădere?
A lucra pămîntul
înainte de cădere înseamnă a-l aduce prin artă la intenția lui Dumnezeu. „Pe cîmp
nu se afla nici un copăcel, iar iarba de pe el nu începuse a odrăsli, pentru că
Domnul Dumnezeu nu trimisese încă ploaie pe pămînt și nu era nimeni ca să
lucreze pămîntul” (Facerea 2, 5).
Pentru odrăslirea pămîntului este nevoie ca omul să-și dea mîna cu stihiile,
prin mijlocirea Domnului Dumnezeu. Omul lucrează pămîntul și, astfel, după
acțiunea umană de stăpînire și supunere, apare funcția executivă și productivă
a muncii.
Dumnezeu
creează omul din țărînă, elementele fizico-chimice de compoziție ale
pămîntului, tocmai pentru ca lucrătorul să aibă o relație organică, o simțire
magnetică a obiectului său de activitate. Dacă ar fi fost creat din alte
elemente, din țărîna cerurilor, omul n-ar fi simțit nevoia și sensibilitatea
pămîntului. În excursiile noastre agro-turistice, libere de condiționarea selfie-ului, încă auzim sfatul oamenilor
de la țară care cunosc semnele rodului, ale vremii și ale pămîntului, fără să
fi citit măcar vreun tratat de agronomie vreodată.
După ce a făcut
pe om, Dumnezeu „a suflat în fața lui suflare de viață și s-a făcut omul ființă
vie” (Facerea 2, 7). Omul creat din
țărînă nu este o ființă vie decît după a doua intervenție divină, suflarea de
viață. Tragedia zilelor noastre, omul – forță de muncă și omul – resursă umană
refuză în respirația simțurilor suflarea de viață. Omul fără suflare de viață
este doar un mecanism bine structurat, bine întemeiat.
Pentru a stăpîni,
supune și lucra pămîntul avem nevoie de o integrare a suflului nepămîntesc în
țărîna noastră, care doar așa devine lucrătoare, lucrativă și de lucrat. „Și
Domnul Dumnezeu a sădit un rai în Eden, spre răsărit, și l-a pus acolo pe omul
pe care-l zidise” (Facerea 2, 8).
Omul este pus în Eden, grădina bucuriei, la răsărit, la începutul
luminii și al dimineții. Omul este bine poziționat cu locul său de
viață și de muncă, chiar în orizontul începutului.
Ziua bună se
cunoaște de dimineață, de aceea omul este așezat la izvoarele dimineții. Lucrul
se face cel mai bine în briza dimineții, atunci ar fi bine să avem cel mai bun
impuls de viață și de muncă. Munca peste program sau munca de noapte nu se
justifică decît în cazuri excepționale.
Conform
semnificației termenului Eden (bucurie și desfătare), omul trăiește o
mare bucurie și desfătare în acest răsărit al dimineții și al începutului de
lucru. Oare de cîte ori ne trezim luni dimineața, bucuroși pentru o nouă zi de
viață și o nouă săptămînă muncă? Sîntem nefericiți pentru că, de multe ori,
neglijăm acest răsărit al începutului bucuriei, pierzînd
timpul: dimineața cu ședințe inutile, cafeaua de bîrfă, mail-uri, facebook,
lentoare etc. Muncim apoi în salturi, pierdem zile și nopți de statistici și
rapoarte fără sens, rămînem peste program pînă noaptea tîrziu, uităm de noi și
de familiile noastre. Poate că acesta este un tribut plătit timpului pentru risipirea
și pierderea răsăritului.
La răsărit de
Eden începe viața și munca omului pe pămînt. La răsăritul zilei să ne bucurăm
de viață și de muncă. Munca fără viață este mult mai dramatică decît viața fără
muncă. „Și a luat Domnul Dumnezeu pe omul pe care-l făcuse și l-a pus în
grădina cea din Eden, ca s-o lucreze și s-o păzească” (Facerea 2, 15). Omul este așezat în grădina cea din Eden după
ce Dumnezeu îi asigură toate condițiile de viață și manifestare. Lucrarea
primilor oameni este organică asupra întregului fizic, ființial și spiritual.
Omul capabil de tot este în stare să facă de toate și să lucreze toată grădina.
La început, omul
are o cunoaștere complexă, acționează transdisciplinar asupra parcelelor și
florei diverse și unitar asupra grădinii, în toată substanța ei. El nu lucrează
în grădină, ci o lucrează, are sarcina de a desăvîrși unitatea și diversitatea
grădinii. Acum se pun bazele economiei desăvîrșirii, o artă pierdută atunci cînd
Duhul Sfînt și omul au fost scoase din conținut și înlocuite cu teorii
consumeriste, iar omul a fost încadrat ca forță de muncă.
Pomul vieții și
cel al cunoștinței binelui și răului sînt în arealul de competență al
oamenilor, dar necesită o lucrare aparte. În acest context, coordonarea bunului
iconom se face și asupra unor domenii diferite de cel strict economic. Grădina
reprezintă un spațiu de lucru bine organizat și structurat, activitatea omului
fiind centrată pe gospodărirea și asigurarea continuității.
Grădina are
nevoie de a fi lucrată. Perfecțiunea statică, nelucrativă și neproductivă, nu
desăvîrșește creația. Doar Dumnezeu creează din nimic. A lucra
înseamnă a iniția, dezvolta, modela, șlefui, ajusta, educa, înnobila sau
transforma ceva existent. În grădina raiului, omul trebuie „s-o păzească”. A
păzi nu are ca obiectiv doar focalizarea asupra unui dușman sau pericol. Din
punct de vedere economic, paza se face prin funcția de supraveghere, control și
urmărire a rezultatelor sau prin ocrotirea cu dragoste a acestora. A păzi poate
să însemne a respecta misterul artistic și științific sau secretul profesional,
a avea în siguranță know-how-ul de
lucru al grădinii.
Acțiunea umană,
arta și știința au ceva tainic în ele, taina are nevoie de pază înțeleaptă
pentru a nu fi servită în vrac sau în serie. Pierzîndu-și taina, acțiunea umană
își pierde smerenia Logos-ului, iar
omul va funcționa în parametrii menționați în cartea tehnică de întrebuințare.
Primul pericol
ce ar necesita paza ar fi cel al propriei ignoranțe sau al suficienței ce poate
genera lentoare și superficialitate în muncă. A nu păzi munca
înseamnă a nu-ți păsa, a munci doar pentru salariu, fără pasiune și har. A nu
păzi munca înseamnă a munci la program în ochii șefului și de ochii lumii, ca
apoi să invoci potopul, să șteargă urmele ușurătății.
Dumnezeu nu vrea
ca munca omului să se risipească și, de aceea, introduce o funcție de pază
convergentă, generată din activitate și în sarcina acelorași oameni care
muncesc. Nu este vorba de o divizare a activității prin angajarea unui paznic
de noapte la grădina cu pepeni. Același om care lucrează va supraveghea și va
asigura translația de la munca depusă la drepturile proprietății. A păzi
înseamnă a economisi, a fi cumpătat cu hambarele de grîu, dar și cu cele de savoire faire. A păzi te ajută să-ți
cunoști obiectivele și să lucrezi cu un scop.
Prin paza
grădinii se introduc funcțiile de măsurare, de analiză, evaluare și previziune.
Cosmin STOICA
Mai puteți citi pe acest blog:
2 comentarii:
Domnule profesor, ați scris dvs. mai demult un eseu despre diferența dintre „a munci” si „a lucra”. Poate ca ar fi de folos sa îl republicați.
@ Cristina
Nu-i nevoie să-l republic, căci se află postat pe acest blog și poate fi lesne accesat:
http://razvan-codrescu.blogspot.ro/2008/04/redescoperirea-vredniciei-cretine.html
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire