10 Mai a fost, pînă în 1947, Zi Națională a României, numită
Ziua Regelui sau Ziua Regalității. La 10 mai 1866 – acum exact 150 de ani – s-a
suit pe tronul țării Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen (întîi cu titlul de
domnitor, pînă în 1881, apoi cu cel de rege), cel ce a domnit mai mult decît
însuși Ștefan cel Mare și Sfînt (48 de ani: 1866-1914) și sub care a prins chip
România modernă. Tot la 10 mai, în 1877, Senatul României a proclamat
independența față de Imperiul Otoman. Lui Carol I i-au urmat în scaun Ferdinand
I Întregitorul (1914-1927), sub care s-a făcut România Mare (1 Decembrie 1918,
astăzi Ziua Națională), apoi Mihai I (sub regență), Carol II și din nou Mihai
I, căruia Dumnezeu i-a hărăzit să fie și astăzi în viață. Comuniștii au abolit
monarhia (30 decembrie 1947) și au căutat să-i șteargă memoria, dar România
postcomunistă, deși n-a fost vrednică de restaurarea monarhiei (adică de
reintrarea pe făgașul firesc al istoriei noastre), cinstește din nou în mod
oficial, din 2015, ziua de 10 Mai, chiar dacă legea de reinstituire a
sărbătorii nu-i precizează denumirea. Iar icoana vie a regalității noastre
moderne rămîne Mihai I de România, astăzi unicul supraviețuitor dintre șefii de
stat și capetele încoronate ale Europei din vremea ultimului Război Mondial.
REGELE N-A MURIT.
TRĂIASCĂ REGELE!
Recurs la regalitate
„Nici
o altă persoană nu simbolizează mai bine tragedia românilor din ultima jumătate
de secol decît Regele Mihai. El s-a născut să devină rege într-o țară a cărei
dezvoltare era comparabilă cu cea a Belgiei. Dar istoria a fost potrivnică lui și
poporului său. Întîi a trebuit să lupte împotriva naziștilor, iar mai apoi împotriva
comuniștilor. El a fost un monarh constituțional într-o vreme în care Europa
era dominată de dictatori”. Așa începe o
prezentare a Regelui Mihai de pe site-ul Casei Regale a României, sintetizînd
drama trăită de tînărul monarh de odinioară pe fondul tragediei noastre
naționale, ale cărei urmări le resimțim pînă astăzi, atît din punct de vedere
politic, cît și din punct de vedere civilizațional.
Noi,
ca fii ai Bisericii Ortodoxe, nu vedem în ordinea monarhică doar o soluție
politică între altele, ci însăși expresia tradițională a ierarhiei statale
consfințite de Dumnezeu: monarhia este o instituție „de drept divin”, monarhul
este „unsul lui Dumnezeu”, iar deviza Casei Regale a României nu trebuie să
uităm că este Nihil sine Deo („Nimic
fără Dumnezeu”). Biserica și Monarhia reprezintă – ca în vechiul însemn al
acvilei bicefale – cele două ordini îngemănate, cea spirituală și cea seculară,
chemate să se armonizeze în mersul veacului spre veșnicie. Aceasta este
poziționarea firească atît a creștinismului, cît și a dreptei politice (care,
spre deosebire de stînga, este – sau ar trebui să fie, prin temeiurile ei
istorice și doctrinare – respectuoasă față de tradiție și față de primatul valorilor
moral-spirituale în viața cetății).
Din
păcate, adînc pervertită timp de 45 de ani de materialismul ateist al marxism-leninismului,
viața publică românească a ultimelor șapte decenii a stat – și stă încă – sub
semnul stîngii (fie ea comuniste sau democratice), care ține – uneori cu
accente caragialești – la (dez)ordinea laică republicană, cu care am ajuns deja
în pragul falimentului național.
Sigur,
istoria nu este domeniul perfecțiunii și monarhii nu sînt nici ei perfecți, dar
este o realitate că țările cu ordine monarhică sînt printre cele mai prospere
și mai stabile din lume, cum și România ar fi fost negreșit, dacă nu intervenea
hiatusul comunist (prelungit fatal în confuza „tranziție” postcomunistă). Mie
însumi mi s-a întîmplat să critic punctual anumite acte ale regalității mai
recente (dictatura regală, crimele de stat împotriva tineretului naționalist,
cedările teritoriale din 1940, actul de la 23 august 1944, apoi diferitele
compromisuri conjuncturale cu puterea comunistă sau neocomunistă), dar am
susținut întotdeauna principial ideea
monarhică și am afirmat nu o dată că destinul și imaginea în lume a României
postcomuniste ar fi fost cu totul altele dacă în 1990 s-ar fi restaurat
monarhia constituțională, monarhul legitim, Mihai I, urcînd pentru a treia oară
pe tronul țării și asigurîndu-i o stabilitate și un prestigiu pe care nu le va
avea niciodată prin opțiunea republicană (ce și-a dovedit cu prisosință
neputințele). Am fi avut 27 de ani de reconstrucție națională pe linia
tradiției noastre antebelice, alte standarde sociale și comportamentale, altă
mobilizare a energiilor creatoare și altă integrare comunitară. Dumnezeu ne-a
dat un rege longeviv, care ar fi fost un simbol și un garant al unității și al
continuității noastre istorice, iar reziduurile comuniste n-ar fi supraviețuit
secolului trecut și nu ne-ar fi otrăvit perspectivele resurecționale.
N-a
fost să fie, dar pentru cît a fost – și pentru ce ar fi putut să fie, în visul
frumos al unei alte Românii – îi sîntem datori cu toată reverența Maiestății
Sale Regele Mihai I și istoriei de 150 de ani a monarhiei moderne în România.
Portret regal
Nu
ne putem îngădui aici o trecere în revistă a întregii noastre istorii
monarhice, dar ținem să-l evocăm pe cel care este reprezentantul ei aproape
centenar, Regele Mihai I, din nefericire greu încercat de boală în ultimele
luni și pentru care s-ar cuveni să ne unim în creștinească rugăciune. Închinîndu-i
suveranului nonanagenar un gînd solidar, orice bun român, indiferent de convingerile sale politice,
ar trebui să aibă luciditatea de a deplînge momentul 1947, dacă nu ca tragedie
personală a unui rege mai mult sau mai puţin vrednic, în orice caz ca tragedie
naţională a României moderne, căci nu regele a fost atunci marele perdant, ci
ţara însăşi: el şi-a pierdut tronul şi averile (parte recuperate după 1989),
dar România şi-a pierdut coloana vertebrală, sufletul şi viitorul (pe care este
încă departe de a fi ajuns să şi le recupereze – şi există o serioasă primejdie
de a nu şi le mai recupera niciodată).
Ca și atunci cînd Maiestatea Sa a împlinit 90 de ani (în 2011), elementara
cuviinţă cere, pe acest fond aniversar, suspendarea festivă a adversităţilor
sau antipatiilor curente (şi care, în cea mai mare parte, şi-au pierdut demult
miza în contextul actualităţii) şi efortul sincer de reconciliere naţională în
vecinătatea unui simbol viu al normalităţii pierdute.
Majestatea
Sa Regele Mihai I al României a văzut lumina zilei la 25 octombrie 1921, la
Sinaia, ca fiu al Regelui Carol II și al Reginei Elena, moștenind încă de la
naștere titlurile de Principe al României
și Principe de
Hohenzollern-Sigmaringen (la care a renunțat mai tîrziu). A devenit
pentru prima dată rege al României în 1927, după moartea bunicului său
Ferdinand (la numai 62 de ani, după 13 ani de domnie), întrucît tatăl său –
fire de aventurier – renunțase la tron în 1925. Mihai fiind minor, atribuțiile
regale au fost îndeplinite, în perioada 1927-1930, de un consiliu de regență
constituit din trei membri: Principele Nicolae (unchiul lui Mihai), Patriarhul
Miron Cristea și Gheorghe Buzdugan, președintele Înaltei Curți de Casație
(ulterior, în urma decesului acestuia, regența a fost completată cu George
Sărățeanu). În iunie 1930, Carol, răzgîndindu-se și reîntorcîndu-se în țară, dă
naștere – cu complicitatea politienilor vremii – unei situații fără precedent în istoria modernă a Europei: un tată care urma la
tron fiului său! Mihai primește titlul pompos, creat ad-hoc, de Mare Voievod de
Alba-Iulia. Însă în septembrie 1940, în urma abdicării lui Carol II (ce
instituise în 1938 dictatura regală, iar în 1940 cedase fără luptă Basarabia, nordul
Bucovinei, Herța, nord-estul Transilvaniei și Cadrilaterul, marcînd sfîrșitul României
Mari), Mihai se urcă iar pe tron, la nici 20 de ani. Țara este de fapt condusă,
cu mînă forte, de generalul (ulterior mareșalul) Ion Antonescu, cu care regele
va intra treptat într-un surd conflict, susținînd în cele din urmă, sub
influența mai multor oameni politici importanți, în frunte cu Iuliu Maniu
însuși, lovitura de stat de la 23 august 1944, care pentru Puterile Aliate a
fost atît de folositoare (scurtînd, s-a spus, cu o jumătate de an războiul),
dar pentru România – și pentru regele însuși – a avut urmări nefaste, care nu
putuseră fi prevăzute inițial. Lipsit de sprijinul real al Marii Britanii și al Statelor
Unite ale Americii, lăsat la cheremul hidrei sovietice, regele a fost obligat
în februarie 1945 să îl demită pe prim-ministrul anticomunist Nicolae Rădescu
și să-l numească în loc pe sinistrul Petru Groza (instrument docil în mîinile
bolșevicilor). Dîndu-și seama de cursul dezastruos pe care îl luau lucrurile,
Mihai a răspuns prin așa-numita „grevă regală”,
refuzînd să mai semneze decretele guvernului, care însă nu s-a sinchisit
de el, ci a dat curs galopant bolșevizării țării, iar la 30 decembrie 1947 l-a
silit, sub amenințare și șantaj, să semneze decretul de abdicare și să
părăsească țara („Ia-ți ladița și mamița/ Și adio Dîmbovița!”). Victimă a trădărilor
succesive și a lipsei sale de experiență, mai ales într-un context atît de complex
și de ingrat (intern și extern), nefericitul monarh de 26 de ani se va stabili,
după mai multe peregrinări prin lumea occidentală, în Elveția, la Versoix (lîngă
Lausanne), căsătorindu-se cu principesa Ana de Bourbon-Parma (cunoscută acum ca
Regina Ana a României), cu care va avea cinci fete (principesele Margareta,
Elena, Irina, Sofia și Maria, de la care are astăzi mai mulți nepoți și strănepoți).
Să ne rugăm
pentru Rege!
Cu
toată opoziția puterii neocomuniste, regele legitim al tuturor românilor a
reușit să revină în țară după 1989, primit cu căldură de mulțimi entuziaste,
care n-au putut determina însă o reinstaurare a monarhiei. Abia sub președinția
d-lui Emil Constantinescu, în 1997, regele și-a primit înapoi cetățenia română,
iar ulterior i-au fost retrocedate și o parte din proprietăți. Cu ocazia
împlinirii vîrstei de 90 de ani, la 25 octombrie 2011, Regele Mihai a ținut un
discurs în fața camerelor reunite ale Parlamentului României (după mai bine de
60 de ani) – și probabil că așa, înalt, drept, distins și demn, și-l vor
reaminti generațiile mai noi. Atunci, pentru cîteva ceasuri, România a ieşit de sub
zodia mîrlei şi şi-a putut contempla posibila faţă mai bună, chiar dacă e
foarte probabil că nu va mai avea niciodată parte de ea.
La
începutul lunii martie a acestui an a fost anunțată îmbolnăvirea Maiestății
Sale de cancer (leucemie cronică și carcinom
metastazant) și
retragerea din viața publică (prerogativele regale fiind preluate de Alteța Sa
Regală, Principesa Margareta: „În
ultimele săptămîni, am primit vestea unui serios diagnostic medical. Această
situaţie vine în anul în care Familia şi Ţara sărbătoresc 150 de ani de la
fondarea Dinastiei şi a Statului Român modern. Sînt sigur că fiica mea,
Margareta, Custodele Coroanei, va găsi înţelepciunea şi forţa de a mă
reprezenta şi de a duce la îndeplinire toate acţiunile mele publice. Am cerut
Consiliului Regal să-şi continue menirea şi să prezinte sfatul său Custodelui
Coroanei”). A suferit o intervenție chirurgicală într-o clinică specială din
Lausanne și a fost externat după aproximativ două săptămîni, sperîndu-se într-o
posibilă refacere. Acum se află în reședința sa privată din Elveția, vegheat de
familie și de medicii acesteia, într-o stare relativ stabilă. „Avînd însă
în vedere gravitatea diagnosticului, tratamentul şi procesul de recuperare vor
fi de lungă durată şi vor necesita o atentă supraveghere”, se preciza într-un
recent comunicat al Casei Regale.
Presa de scandal din România, în
goana ei după senzațional, l-a declarat deja mort și conservat într-un
frigider, în așteptarea găsirii unui loc de îngropăciune potrivit rangului său!
Dar, deși crucea vîrstei și a bolii este tot mai grea, regele nostru este încă
printre noi și are nevoie de rugăciunile noastre și ale Bisericii Ortodoxe în
care a fost botezat și uns.
Nu, Regele n-a murit. Trăiască
Regele!
Răzvan
CODRESCU
(Articol apărut inițial
în numărul pe mai 2016
al revistei Lumea credinței)
Mai
puteți citi pe acest blog:
Constat cu o mare uşurare că Majestatea Sa a fost iertat până acum de comentarii răutăcioase. Domnul să-l aibă în pază şi să ne ierte şi pe noi că nu prea am reuşit să învăţăm lecţiile pe care ni le-a dat istoria şi că duhul libertăţii post-decembriste, care ne-a cuprins pe toţi a dictat în toate deciziile noastre ca popor...
RăspundețiȘtergereSA ne rugam pentru Maiestatea Sa!
RăspundețiȘtergerePr. Nicolae