INDICE DE NUME
Am primit și dau mai departe...
Publicarea documentelor și metodologiei Sinodului Panortodox a provocat reacții tăioase în rîndul mănăstirilor din Sfîntul Munte. Mănăstirile athonite și-au exprimat îngrijorarea față de Sinodul Panortodox, adresîndu-se verbal și în scris Sfintei Chinotite.
Avînd în vedere seriozitatea subiectului, s-a hotărît unanim ca documentele Sinodului să fie discutate și analizate în Adunarea Extraordinară a Reprezentanților și Egumenilor Sfintelor Mănăstiri, după Săptămîna Luminată. Părinții athoniți atrag atenția asupra pericolului pe care Sinodul Panortodox îl prezintă în desfășurarea sa actuală. Printre altele, ei subliniază următoarele:
✦ Sobornicitatea Bisericii este subminată fiind promovată o teologie a primatului (din cauza participării limitate a episcopilor și autorității excesive deținute de primații Bisericilor autocefale).
✦ O ambiguitate inacceptabilă a textelor pre-sinodale care lasă loc interpretărilor ce se abat de la dogmele ortodoxe.
✦ Plasarea dialogului pe baza „credinței și tradiției Bisericii Primare și a celor Șapte Sinoade Ecumenice”, astfel încît istoria ulterioară a Bisericii Ortodoxe pare cumva absentă sau diminuată.
✦ Încercarea unora de a căpăta o confirmare pan-ortodoxă a textelor scandaloase și total inacceptabile, aprobate de Consiliul Mondial al Bisericilor.
✦ Folosirea inacceptabilă a termenului „Biserică” pentru schisme și erezii.
Avînd în vedere seriozitatea subiectului, s-a hotărît unanim ca documentele Sinodului să fie discutate și analizate în Adunarea Extraordinară a Reprezentanților și Egumenilor Sfintelor Mănăstiri, după Săptămîna Luminată. Părinții athoniți atrag atenția asupra pericolului pe care Sinodul Panortodox îl prezintă în desfășurarea sa actuală. Printre altele, ei subliniază următoarele:
✦ Sobornicitatea Bisericii este subminată fiind promovată o teologie a primatului (din cauza participării limitate a episcopilor și autorității excesive deținute de primații Bisericilor autocefale).
✦ O ambiguitate inacceptabilă a textelor pre-sinodale care lasă loc interpretărilor ce se abat de la dogmele ortodoxe.
✦ Plasarea dialogului pe baza „credinței și tradiției Bisericii Primare și a celor Șapte Sinoade Ecumenice”, astfel încît istoria ulterioară a Bisericii Ortodoxe pare cumva absentă sau diminuată.
✦ Încercarea unora de a căpăta o confirmare pan-ortodoxă a textelor scandaloase și total inacceptabile, aprobate de Consiliul Mondial al Bisericilor.
✦ Folosirea inacceptabilă a termenului „Biserică” pentru schisme și erezii.
Scrisorile în limba greacă le găsiți la linkul: Ιερές Μονές του Αγίου Όρους για την Πανορθόδοξη Σύνοδο
(Sursa: Laurențiu Dumitru)
Daca le e dor ce kbistii nostri, pregatisem pentru Marele Sobor de la Moscova, acum vreo 3 ani, vreo 600 la hirotonit. Ne gandeam sa-i trimitem pe toti sa voteze la Sinodul Panortodox. Dupa aia, a iesit bine, n-a mai fost nevoie. Oricum al VIII -lea Sinod, nu e asta, ci va avea loc la Moscova. Suntem deja pregatiti. Vor veni si romanii: vreo 40: Doua mare intr-o basma si-am plecat la Moscova. Aici, democratic, vom anatemiza pe toti cei care care sunt anti-Putin.
RăspundețiȘtergereMakari Kagbeskov
Este imposibil ca tema aceasta a Sinodului panortodox să nu deraieze penibil și visceral în politic. Până nu ne vindecăm de politicianisme de 2 parale, folosite drept criterii de judecată, nu ar trebui să atingem un subiect serios, care se joacă între Cer și Pământ, iar nu între pământ și pământ. De când se hotărăsc treburile Bisericii pe feisbuk?
RăspundețiȘtergereSi pana la urma iese tot ca rusii, care fac din Biserica chiar o treaba de doua parale, politizand-o la maxim...
RăspundețiȘtergeree. дулгнеров
Un sinod ecumenic precum cele din primul mileniu nu mai e cu putinta, caci Biserica era pe atunci nedivizata. Astazi crestinatatea e facuta tandari si, cu rare exceptii, e rejectata de puterea seculara.
RăspundețiȘtergere@ Fratele Alexandru
RăspundețiȘtergereDacă nu e „rejectată” (ca la greci), e în orice caz pervertită (ca la ruși). Și, într-adevăr, nu știu dacă ecumenicitatea poate fi echivalată cu panortodoxia. Trăim, practic, în cu totul altă lume, în care, după cum se vede, conceptul de Biserică devine el însuși problematic...
Dar să așteptăm să vedem și poziția finală a Chinotitei athonite...
Cat timp Patriarhul Ecumenic e numai de decor si rusii fac legea, Sinodul Panortodox ramane o amagire si o aflare in treaba.
RăspundețiȘtergereIar România se pare că nici nu contează, deși, ca număr de credincioși și ca arie teritorială, ocupăm a doua poziție după ruși în cadrul Ortodoxiei. Suntem mari, dar ne purtăm ca și când am fi (cei mai) mici. Avem un complex național pe care nu îl putem depăși nici la nivel politic, nici la nivel religios. Și nici măcar nu avem luciditatea de a ne plânge de milă. Suntem codașii Europei, în ordinea seculară, și codașii Ortodoxiei, în ordinea spirituală. Au dreptate, într-un fel, și cei cu lemnul și spațiile mici: nu că i-ar plăcea lui Dumnezeu, dar aceasta ne este măsura. Dacă avem o vocație istorică, e aceea de a nu conta.
RăspundețiȘtergerePentru ca printre cei cu boase, pardon de expresie, daca cei mai multi au cate două, sunt si unii care au trei (si reguleaza tot ce prind), asa cum sunt si unii care n-au decat una (si sunt regulati peste tot).
RăspundețiȘtergere@domnul Razvan Codrescu &fr. Alexandru ș.a.:
RăspundețiȘtergereHaideți să fim serioși, unde nu e pervertită?! Dacă e să vedem pervertirile, ele pot fi găsite peste tot (în tot diapazonul discutat aici). Dar dacă vedem doar pervertirile, avem doar inimă rea și discerământ zero. Și doar cu perveritirile rămânem!
@R.C. Evident că ecumenicitatea nu e tot una cu panortodoxia. Prima, astăzi, poate fi realizată doar printr-o mlădiere deosebită a duhului și gândirii (și de-aia, aproape deloc nu își arată fața), cea de-a doua ține de firesc și este singura șansă a Ortodoxiei, iar sufixul ăla e inutil și doar o pune sub îndoială.
@Anonim ș.a.
RăspundețiȘtergereLegea o fac când unii, când alții, după puteri și după credo-uri & credințe. Dacă acestea 2 din urmă sunt după voia lui Dumnezeu, legea aia va avea perenitate. Și nu e de la Dumnezeu cel ce se supără pe ea. Dacă nu, aceeași lege pe apa Sâmbetei se va duce, mai repede sau mai greu, după păcatele sau virtuțile celor care au a o suporta.
Avem: inimă rea și discerământ zero!
RăspundețiȘtergereMai sa fie!
E ca mata, ca doar mata zici!
Spune fiecare ce crede și nu trebuie să ne oțărîm. Oricum, nu atîrnă (pan)ortodoxia de noi, ci de înțelepciunea și mila lui Dumnezeu.
RăspundețiȘtergereFiecare lucru, și bun și rău, atârnă și de noi... că prin noi lucrează înțelepciunea și mila lui Dumnezeu, de-și găsește aluatul. Că de nu, lucrează alții.
RăspundețiȘtergereAbsolut de acord: intelepciunea si mila prin dna Dulgheru, Vladimir Putin, văldâka Marchel, Dodon si Tinerii Moldovei.
RăspundețiȘtergere@anonim
RăspundețiȘtergereCu voia și înțelepciunea d-voastră le veți obține de la oricine, chiar și de la dușmanii d-voastră, numai credință în Dumnezeu să aveți!
Da, stimata doamna. Se vede cu ochiul liber, daca privim spre cei mentionati. Spre Tiraspol, Balti, Comrat, Cernauti, Cetatea Alba... Multa mila. Multa intelepciune. Asta sa ne doritim?
RăspundețiȘtergere@Anonim.
RăspundețiȘtergereAți conturat un poligon destul de coerent. Dar doar pe orizontală. Problemele grave nu se rezolvă niciodată doar pe orizontală. Mai ales cele ”nesoluționabile”, ca să zic așa. Dacă urmăriți doar meridiane și paralele geografice, cine vă așteptați să vă ajute? Mama Geea?
@ d-nei Elena
RăspundețiȘtergereȘi Dumnezeu lucrează prin Rusia? Ori va contraziceți? De rugat se roagă și românii, poate stiti. Aveți poate vreo rugăciune speciala...
Dumnezeu lucrează prin toți, dar mai ales prin unșii Săi, prin cei care-L mărturisesc și care-I fac voia. Și îi ascultă pe cei care fac și se roagă pentru lucruri binecuvântate.
RăspundețiȘtergereDa, știu că se roagă și românii și mă bucur că, pentru rugăciunile lor (și ale altora), Dumnezeu a ferit țara asta de război și de alte cutremure majore vreme de 16 ani, în pofida atâtor profeții lugubre care atârnau ca sabia lui Damicles asupra noastră... Și Îi mulțumesc. Amintiți-vă de panicile de război care au cuprins o parte a acestei țări după Revoluție... apoi au urmat alte panici...
Cu toții avem și rugăciuni speciale... Pe a mea o găsiți în antetul blogului meu, este publică. Pe acel blog veți găsi și alte rugăciuni speciale, tot publice. Mai ales pe la eticheta ”poesis”.
Probabil că nu de rugăciuni ducem lipsă, ci de rugăciune...
RăspundețiȘtergere@bloggoslovul
RăspundețiȘtergereEi, de ce ziceți așa? Rugăciunile converg în Rugăciune, că doar Unui singur Dumnezeu ne rugăm, și în aceeași limbă (a dreptei închinări)...
De altele ducem lipsă, și multă lipsă. Că nu se prea prinde beleaua de omul drept, nu-i așa?
Bogomollul
RăspundețiȘtergereRuskanezii s-o ruga sa peticeasca Romania cu Comraturi si Balti pe langa Urziceni, Buzau si cu alte comune civilizatoare peste tot, care sa ceara autonomii si sa se intalneasca cu fostii majoritari in Parlamentul de la Bucuresti, "de la egal la egal", romanii sa scape de napasta ruseasca (caci, altfel cu rusii, la ei acasa, n-au nimic). Si uite asa, cum s-a implinit "voia Domnului" prin Rusia intre Prut si Nistru, de vorbim cu totii "limba veliko-ortodoxiei", se mai topeste o parte a unui popor, ca lumanarea de ceara. O vrea Domnul asta?
Cu părerile preconcepute nu mă pot lupta. Nu poți schimba gândurile care se iubesc pe sine și nu vor să se schimbe. Opțiunea anonimatului arată că ele aparțin unor oameni tineri și plini de nesiguranță, pe care masca nu le-o maschează, ci le-o demaschează (care, cine știe, poate se pretind și creștini...). Cu atât e mai deplorabilă rigiditatea lor, o triplă rigiditate: politologică, comunicațională, duhovnicească. Dacă măcar pe cea din urmă ar voi să o schimbe, ar cădea toate măștile!
RăspundețiȘtergere@ Elena Dulgheru
RăspundețiȘtergereVă înțeleg și dvs. dragul, și altora rezervele față de ruși. Cred însă că se trag cu ușurință, de ambele părți, concluzii prea radicale. Totuși Rusia de azi nu mai înseamnă Rubliov, Serafim de Sarov, Dostoievski, Bulgakov, Soljenițîn și Tarkowski, așa cum România de azi nu mai înseamnă Ștefan cel Mare, Constantin Brâncoveanu, Eminescu, Nae Ionescu, Codreanu și Valeriu Gafencu... În discuția de față intră în primul rînd niște realități imediate care nu pot să nu pună pe gînduri.
Domnu Codrescu si doamna Dulgheru, eu sunt de langa Balti. Vladaca a nostru e anti roman si pro-rus (pus pa scaun de fostul KGB). Doamna Dulgheru e aproape de gandirea vladacai. Va rog sa ma iertati.
RăspundețiȘtergere