SUMARUL BLOGULUI
În curînd, la Editura Christiana:
Arhimandrit Spiridon Bilalis
Martirii
Ortodoxiei.
Teologia martiriului
(traducere din limba greacă
de
Pr. Dr. Ciprian-Ioan Staicu)
Martiriul Sfîntului Arhidiacon Ștefan, Întîiul Mucenic
Cuvânt înainte
„Nu te teme de cele ce ai să pătimești ...
Fii credincios până la moarte
și-ți voi da cununa vieții!”
(Apocalipsa 2, 10)
Biserica
lui Hristos opune prigoanelor foarte dure ale împăraților romani biruința nemuritoare,
minunea eroismului Martirilor credinței. Perioada catacombelor se laudă cu mulțimea
celor 11 milioane de Mucenici și este legată de cea mai mare înflorire a
creștinismului. Holocaustul Sfinților Mucenici a dat naștere secolulului de aur
al Bisericii lui Hristos. Cetele Mucenicilor sînt unite de armonia sănătoasă și
frumoasă a sfințeniei și a eroismului.
Copacul dumnezeiesc al Bisericii rodește în fiecare epocă și dăruiește ca rod de viața veșnică pe Mucenicii credinței. Și în acest secol al XX-lea [cartea a apărut în anul 1973 la Editura Orthodoxos Typos (Ορθόδοξος Τύπος) din Athena - nota trad.], veacul materialismului și al apostaziei, Biserica – Mireasa lui Hristos este înveșmîntată, ca în porfiră și în vison, cu sîngele milioanelor de noi Martiri ai credinței ortodoxe.
Pînă la sfîrșitul lumii,
Biserica, imbatabilă și purtătoare de biruințâ, va duce lupta cea mare „împotriva
începătoriilor, împotriva stăpîniilor, împotriva stăpînitorilor întunericului
acestui veac(Efeseni 6,
12) și va oferi Întemeietorului ei dumnezeiesc pe noii Lui slujitori, jertfe desăvîrșite,
arderi-de-tot însuflețite, părtași ai preacuratelor pătimiri ale Mîntuitorului
Hristos. Norii cei atotluminoși ai dumnezeieștilor Mucenici ai Ortodoxiei
luminează veșnic cerul duhovnicesc al Bisericii și alungă iarna ereziilor și negura
idolilor.
Sfinții Mucenici, care bine s-au nevoit și s-au încununat, au
scris prin epopeea nemuritoare a martiriului lor cele mai frumoase pagini ale
interpretării adevărate și vii a Evangheliei lui Hristos. Corul dumnezeisc al
biruitorilor Mucenici ai Ortodoxiei s-au arătat a fi temelia Bisericii, împlinirea Evangheliei (Penticostar, EIBMBOR, București,
1999, p. 359). Martiriul, ca îm-plinire
a Evangheliei, cuprinde cea mai înaltă teologie. Autorul acestei lucrări
dorește să prezinte poporului credincios al Bisericii Ortodoxe această teologie
a martiriului, așa cum o arată Sfînta Scriptură și o învață Sfinții Părinții cei purtători de Dumnezeu, căci Biserica
Ortodoxă, și în acest veac al armelor nucleare și al navelor spațiale,
se dovedește a fi Biserica Mucenicilor. Primul volum al prezentului studiu
poartă titlul Martirii Ortodoxiei și
subtitlul Teologia martiriului.
Înțelegem pe deplin
dificultatea alcătuirii unui studiu despre teologia martirilor, a acestor
atleți slăviți ai Ortodoxiei, și le adresăm Mucenicilor purtători de Dumnezeu, slujitorilor lui Hristos, rugăciunea cea
înflăcărată pe care a alcătuit-o Sfîntul Efrem Sirul, dorind să aducă un elogiu
veșnic al Sfinților 40 de Mucenici din Sevastia: Întăriți-mă pe mine, Sfinților, cu mijlocirile voastre și cu
rugăciunile voastre cele cuvioase, iubiților, ca să miște Hristos cu harul Lui
limba mea spre a spune, gura spre a explica, inima spre înțelepciune, sufletul
spre cucernicie, iar mintea spre luminare și spre urmarea voastră (Sf. Efrem Sirul, Opera completă, vol.
II, p. 341).
Din Cuprins:
Partea I –
Teologia Sfintei Scripturi despre martiriu: Cap. I – Martiriul, conform Vechiului Testament; Cap. II – Martiriul, conform Noului Testament • Partea a II-a – Teologia patristică a
martiriului: Cap. I – Ortodoxie și martiriu; Cap. II – Τaina martiriului; Cap. III –
Martiriu și îndumnezeire • Anexă – Martirii
pe meterezele Ortodoxiei
1 comentarii:
Ar fi interesant sa avem si o statistica a martirilor crestini de pe treitoriul ocupat de musulmani, de-a lungul secolelor, asa cum avem in cazul Imperiului Roman.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire