Claude Polin
AGONIA NAȚIUNILOR
ÎN OCCIDENT*
Istoria Europei de la căderea
Imperiului Roman poate fi privită ca o coagulare lentă, condusă parcă de o mînă
ascunsă, dar şi de patimile omeneşti, a acestor forme specifice de
colectivităţi omeneşti numite naţiuni. După cîteva încercări eşuate de a
reconstitui Imperiul Roman, Europa a ieşit din Evul Mediu ca un mozaic de
naţiuni – cele mai multe dintre ele regate şi cîteva republici – a căror
problemă mereu reînnoită a fost crearea unui echilibru permanent de un fel sau
altul. Nu doar că aceste formaţiuni sociale erau socotite a fi legitime, ci
erau în acelaşi timp obiecte tradiţionale ale respectului – dacă nu iubirii – propriilor
cetăţeni, o atitudine mentală care a supravieţuit în mai mică sau mai mare
măsură pînă după Al Doilea Război Mondial, în ciuda chemărilor tot mai
puternice la internaţionalism venite atît din partea capitalismului, cît şi a
socialismului. Dar războiul a declanşat o ostilitate crescîndă faţă de
naţionalismele europene, alimentată discret de eurocraţi discreţi şi vicleni ca
Jean Monnet şi sprijinită de convingerea difuză că naţiunile purtau vina pentru
cele mai întunecate rele care apăsaseră de veacuri peste Europa, ca şi cum
naţional-socialismul ar fi fost esenţa ideii de naţiune. La şaptezeci de ani
după război este din ce în ce mai evident că patriotismul e un sentiment pe
care-l poţi afişa pe stadioanele de fotbal, dar altfel trebuie ridiculizat sau
dispreţuit. Dacă nu apare o schimbare miraculoasă de direcţie, am putea fi
martorii încheierii unei epoci în Occident, epoca naţiunilor. Situaţia
ridică două probleme, din punctul meu de vedere. În primul rînd, de unde vine devalorizarea naţiunilor? Şi
în al doilea rînd, care sînt forţele
responsabile pentru dispariţia atracţiei exercitate de naţiuni asupra
propriilor cetăţeni?
Pentru a putea da un răspuns,
trebuie mai întîi să analizăm natura a ceea ce se numeşte naţiune şi care nu are nimic de-a face cu simplul fapt că cineva
are un anumit paşaport.
O naţiune nu este doar un grup anume
care trăieşte laolaltă prin forţa împrejurărilor sau din întîmplare. O naţiune
este o societate compusă din membri care îşi iubesc apartenenţa şi se simt
fraţi, deşi nu sînt. Izvoarele acestei legături neobişnuite sînt numeroase, dar
cîteva ies în evidenţă în mod tradiţional, cum ar fi faptul că sînt născuţi în
acelaşi loc (naţiune vine din latinescul nascor, „sînt născut”);
sau că vorbesc aceeaşi limbă şi au o anumită fidelitate faţă de aceiaşi
„întemeietori”; sau pur şi simplu, dar poate esenţial, trecerea timpului,
crearea unor tradiţii, obiceiuri, credinţe comune – o identitate naţională.
Orice ar mai cuprinde, ceea ce stă în primul rînd la baza unei naţiuni este
sentimentul membrilor săi că sînt legaţi între ei într-un mod care nu le poate
fi răpit.
De ce sînt atît de respectate
asemenea entităţi? Cum se face că a muri pentru ţară era – şi aşa a fost din
vremea grecilor şi a romanilor – o soartă grea, dar de cinste?
Omul este din fire un animal social,
o afirmaţie binecunoscută şi adevărată. Doar că în spatele ei se ascunde mai
mult decît la prima vedere şi categoric mai mult decît nevoia schimbului de
bunuri şi servicii. Adevăratul caracter social implică o prietenie
difuză, ceva cu totul diferit de nevoia de ajutorul cuiva. Faptul că oamenii sînt
animale sociale înseamnă în primul rînd că fiecare dintre ei trebuie să
înţeleagă că împărtăşeşte cu ceilalţi participarea la o lume în care trăieşte,
dar pe care nu a făcut-o el. Şi în al doilea rînd, fie că înţelege sau nu acest
lucru, fiecare om are nevoie ca rolul său să aibă un rost sau cel puţin
să nu fie lipsit de sens, ca să nu fie el însuşi o muscă inutilă pe un perete.
Aici intervin naţiunile.
Omul este din fire parte însemnată a
unei familii, însă familia, deşi esenţială, este o comunitate foarte
mică. Pe de altă parte, orice om este prin fire parte a omenirii, însă omenirea
este atît de mare în comparaţie cu individul izolat, sau chiar cu familia, încît
sînt condamnaţi să dispară în ea ca entităţi atît de mici încît devin
indistincte, ca o picătură de apă într-un ocean. Pentru a-şi realiza propria
natură – aceea de a fi un animal care participă cu un sens la ceva – orice om
are nevoie de un corp intermediar, o medie fericită între ceva foarte mic şi
ceva foarte mare; aceasta este naţiunea. Asta implică şi o dimensiune
naturală a naţiunilor, sub care nu există decît familii extinse (triburi) şi
dincolo de care sînt conglomerate artificiale şi deci lipsite de sens
(imperii). Naţiunile sînt pentru indivizii care le compun ce este corpul pentru
celulele sale componente; nici celula, nici omul nu pot exista fără un întreg
proporţional. De aceea, în vremurile vechi, cetăţeanul considera că într-un fel
nu-şi datora viaţa doar mamei, ci şi cetăţii, ostracizarea era echivalentă cu
pedeapsa cu moartea şi tot de aceea Socrate a preferat să moară decît să se
arate nerecunoscător faţă de legile Athenei.
Toate acestea trebuiau spuse, după
părerea mea, pentru a înţelege cu adevărat războiul dus împotriva naţiunilor,
cel puţin în Europa, unde omul de rînd îşi maimuţăreşte propriile elite confundînd
naţiunea cu nazismul.
Vechile naţiuni ale Europei au avut
întotdeauna duşmani, iar astăzi poate mai mult decît oricînd, de vreme ce
ostilitatea la adresa lor se hrăneşte din invidie şi resentiment. Dar ar trebui
să vedem la fel de limpede că au reuşit, pînă de curînd, să oprească toate
atacurile din trecut şi să le supravieţuiască cu succes. Deci ce e nou în
Occident?
Evident, există lobby-uri, în
special ale industriaşilor şi ale creditorilor instituţionali, al căror interes
direct este să-i convingă pe occidentali că le-ar fi mai bine să înlăture toate
barierele naţionale şi să se transforme într-o imensă piaţă liberă, care ar fi
spre binele întregii omeniri. Pînă nu demult chiar şi stînga, despre care se
presupune că sprijină internaţionalismul, încerca să-i protejeze pe lucrătorii
naţionali; acum este evident că susţine imigraţia fără limite, poate ca pe un
substitut binevenit al unui proletariat european alb în scădere. Dar a limita
schimbarea la asemenea calcule meschine ar însemna a-i subestima profunzimea:
cred că ne confruntăm cu o transformare spirituală ale cărei cauze sînt de
natură metafizică.
Într-adevăr, ceea ce îmi apare a fi
principala trăsătură a spiritului vremurilor este reticenţa occidentalului de rînd
de a recunoaşte că există lucruri pe care nu trebuie să le facă sub nici o
formă şi, în acelaşi timp, repulsia faţă de orice restricţii ce ar putea fi
socotite naturale, dincolo de propriul lui consimţămînt. (Acest lucru poate fi
văzut din abrogarea progresivă a tuturor legilor şi obiceiurilor legate de
căsătorie, avort, proprietate privată etc.) Cetăţeanul obişnuit se preface
doar că l-ar putea interesa propriile datorii; ceea ce-l preocupă cu adevărat sînt
drepturile lui, despre care crede că sînt „drepturile omului”. Dar atîta timp cît
„omul” rămîne o abstracţie nedeterminată, a pretinde să beneficiezi de
drepturile omului echivalează cu a pretinde dreptul la o libertate fără nici o
limită, absolută. Acesta este, după părerea mea, rezumatul psihicului
contemporan. Ne aminteşte de deviza îngerului căzut, non serviam, care
poate fi tradusă prin „este interzis să interzici”.
Ce legătură au toate acestea cu
răcirea generală a iubirii de ţară sau cu lipsa de sensibilitate din ce în ce
mai mare faţă de orice spirit naţional? Foarte mare, pentru că dorinţa de libertate
fără limite este sinonimă cu reticenţa de a accepta că, dincolo de
legăturile pe care oamenii şi le asumă voit, mai sînt unele care îi leagă
indiferent dacă vor sau nu, pentru că sînt cumva înrădăcinate în firea lor, cum
ar fi cele născute din vieţuirea pe acelaşi teritoriu, în aceeaşi limbă, cu
aceeaşi istorie şi aceleaşi credinţe. Să fii un om liber în vremurile
noastre a început să însemne din ce în ce mai mult să fii o nouă rasă de
cosmopolit, un om care poate să se nască şi să crească oriunde, o creatură
rătăcitoare care se opreşte doar pentru că aşa îi convine sau pentru că nu are
mijloacele şi energia să meargă în altă parte. A fi liber înseamnă a respecta
legile doar dacă slujesc intereselor tale, a fi reticent faţă de legăturile cu
alţii, inclusiv cu propria familie, şi a-i ridiculiza sau chiar a-i urî pe cei
care s-au aşezat şi socotesc că aceasta e condiţia lor firească. Un om liber
este cel care nu acceptă sau nu înţelege că Dumnezeu a instituit naţiunile ca
un mod de a-i reaminti fiecărui om propriile limite, împiedicîndu-l astfel să
cedeze prea uşor ispitei de a se socoti propriul său creator.
De ce e plin de asemenea oameni
astăzi? Nu este greu de răspuns: societăţile noastre sînt încîntate că sînt
democratice, devotate activităţilor economice şi categoric atee. Aceasta le
transformă în mediul perfect pentru un nou tip de om, unul care priveşte natura
ca pe un jug şi apartenenţa la o naţiune ca pe semnul pus pe un sclav.
Democraţia transmite ideea că
singurul stăpîn legitim al oricărui individ este individul însuşi şi
încurajează sentimentul conform căruia suveranitatea poporului este
suveranitatea cetăţeanului. De ce cetăţeanul individual ar trebui să aibă
încredere în masă mai degrabă decît într-un om, dacă nu pentru că este parte a
unei mase, ai cărei membri au toţi un cuvînt de spus, ceea ce înseamnă că el
însuşi are un cuvînt de spus? De la moderatul Locke la nebunul Rousseau, nu
există altă putere legitimă decît cea bazată pe consimţămîntul tuturor
cetăţenilor, deci pe al individului, şi care de aceea este, într-un fel,
puterea fiecărui individ. Democraţia nu se hrăneşte din respectul pentru
ceilalţi, ci din dorinţa de a părea măcar propriul stăpîn, din înclinaţia
permanentă de a face doar ce vrei. Însă atunci patriotismul şi democraţia
trebuie să fie noţiuni contradictorii: pentru un cetăţean modern, propria
naţiune este doar entitatea necesară pentru a-i îndeplini dorinţele şi a-i
garanta drepturile (ca accesul gratuit la îngrijiri medicale) şi însăşi ideea
că ar constitui o entitate în faţa căreia s-ar putea înclina, sau pentru care
ar putea chiar să moară, este absurdă. Cum ar putea datora ceva unui lucru al
cărui rost este să fie o facilitate? De ce susţinea Rousseau că oamenii trebuie
transformaţi radical pentru a deveni buni cetăţeni – „denaturaţi”, cum spune el
– dacă nu pentru că a înţeles că cetăţenii nu pot fi loiali unei cetăţi pur
contractuale (democratice)?
Apoi, principala preocupare a
societăţilor noastre este economia. Se ştie de la Platon sau Aristotel încoace
că în afaceri nu există prieteni, doar concurenţi sau poate parteneri, atîta
timp cît situaţia le permite tuturor părţilor să obţină avantaje egale. În
piaţă nu e loc pentru elementul social veritabil: un comerciant care nu
încearcă să profite de cei cu care face comerţ e un comerciant slab, iar
afacerile avantajoase pentru ambele părţi rezultă doar dintr-un echilibru al
forţelor. Economia nu este o fundaţie caritabilă, ci un alt fel de război. Din
momentul în care economia nu înseamnă administrarea chibzuită a propriei
gospodării, ci obsesia de a face bani şi mai mulţi bani, fie că vorbim despre
sume mici sau mari, devine inevitabil ca interesul privat să-l copleşească pe
cel public sau măcar ca interesul public să fie măsurat după criteriul
profitului particular. (Oare domnul Cheney a purtat de la distanţă războiul
împotriva lui Saddam Hussein pentru că acesta era o ameninţare la adresa
Statelor Unite sau pentru că prevedea nişte investiţii promiţătoare?) Pentru
actorul economic, vechea maximă ubi patria ibi bene devine ubi bene
ibi patria. Comerţul urăşte graniţele naţionale.
În sfîrşit, dar nu mai puţin
important, naţiunile occidentale se transformă în mod evident în societăţi fără
Dumnezeu; slăvesc nu supremaţia lui Dumnezeu, ci pe a omului şi susţin că
credinţele religioase sînt în esenţă împotriva păcii. Dar este nevoie doar de
bun-simţ pentru a înţelege că ateismul merge mînă în mînă cu individualismul
fără limite. Vremurile moderne sînt ostile religiei; nu este o întîmplare că
acum s-a născut şi libertatea individuală radicală. Epicur învăţa acum multă
vreme că singura societate care poate exista între oameni este cea din micile
cercuri de prieteni; nu e o întîmplare nici că tot el învăţa că nu există zei.
În măsura în care naţiunea este un corp coagulat, ai cărei membri sînt
cetăţenii individuali, ea are nevoie de un fel de ciment care să acopere
prăpastia pe care libertatea fiecăruia o creează în mod inevitabil între ei, cu
atît mai mult cu cît această libertate devine absolută. Crearea unei asemenea
punţi presupune ca toţi cetăţenii să fie parte a ceva care să nu fie făcut doar
din materialul fragil al interesului reciproc, ci să îi transceandă pe toţi,
rămînînd în acelaşi timp în sufletele lor, să-i lege fără să-i oprime. Şi de
vreme ce chiar aceasta este definiţia unei credinţe religioase, trebuie să
tragem concluzia că nu există nici o naţiune care să nu fie menţinută de o
credinţă religioasă. Naţiunile sînt vase pămînteşti cu ancora în ceruri.
Sigur, asta nu înseamnă că ar trebui
să existe religii naţionale ca la cetăţile Greciei, fiecare cu propriul său zeu
protector. O asemenea religie era pur şi simplu idolatrizarea cetăţii şi o
cauză de disensiuni între naţiuni şi indivizi. Nu înseamnă nici că oamenii au
nevoie de o religie care să propovăduiască iubirea nedeterminată a omenirii;
iubirea unor simpli muritori nu poate cuprinde decît familia, prietenii şi
concetăţenii, un număr mic de oameni. Dar Europa credea într-o religie care
(deşi patimile i-au făcut adesea pe oameni să ignore acest lucru) propovăduia o
dragoste de aproapele care nu implica ura faţă de străini. Creştinismul clasic
ortodox i-a învăţat mereu pe oameni să-şi iubească ţara, dar şi pe toţi
oamenii, indiferent de naţionalitate. Dar asta însemna că, la fel ca în cazul
indivizilor, naţiunile – deşi sînt entităţi distincte – simţeau că fac parte
din aceeaşi lume; nu una politică, de vreme ce fiecare îşi păstra o anumită
independenţă, ci una spirituală, a cărei unitate se manifesta pe atunci prin
supunerea lor comună faţă de o unică autoritate spirituală.
Astăzi avem ceva numit în mod
paradoxal Organizaţia Naţiunilor Unite, al cărei scop mai mult sau mai puţin
explicit este să unească omenirea într-o societate mondială clădită pe ruina
tuturor naţiunilor. E turnul nostru Babel.
În românește de
Paul S. Grigoriu
* Articol apărut pe 8 ianuarie
2016 în Chronicles, „revistă de
cultură americană”, una dintre publicaţiile conservatoare importante din
Statele Unite. Autorul este profesor emerit de Filosofie Politică şi Socială la
Universitatea Paris IV – Sorbona. Textul românesc (adaptat aici ortografiei
curente a blogului) a fost publicat inițial pe Platforma Rost.
Mai puteți citi pe acest blog:
Mai puteți citi pe acest blog:
Crezul meu naţional (Răzvan Codrescu)
Crezul meu naţional - text prescurtat (Răzvan Codrescu)
"Luptători
împotriva lui Dumnezeu"? (Răzvan Codrescu)
Îl iubim de-a dreptul pe acest domn Polin, pentru cum punctează simplu, coerent şi cu mult bun simţ, această radiografie completă, dimensionată pe diverse scări valorice, a relaţiei individ- naţiune, ajungând, în final, tot la cauza cauzei – iubirea, ca liant universal... Mi-a plăcut şi definiţia naţiunii ca proiecţie de mijloc între dimensiunile prea mari ale omenirii şi individualitate. Mă întreb dacă este cumva creştin ortodox? În caz că nu, mai mare mi se pare meritul de a fi relaţionat aşa de adânc cauzal cu verticalitatea ortodoxiei...
RăspundețiȘtergereSe trezeste Occidentul sau e doar un caz izolat?
RăspundețiȘtergereM. B.
@ M. B.
RăspundețiȘtergereDumnezeu știe.
Vi se pare că Orientul e mai treaz?
pt primul comentator, vizavi de legatura cu ortoxia, vedeti comentariile de pe Rost la articol
RăspundețiȘtergereNu e un caz izolat, au apărut sute de lucrări în Occident care trag un semnal de alarmă, de zeci de ani încoace. Eu am publicat anul trecut cartea "Invitaţie la lectură; De ce nu sunt toate roz ?", în care am citat vreo 50 de autori, francezi mai ales, ocultaţi de gândirea dominantă. Printre ei se numără şi Claude Polin, care a scris mai multe cărţi împreună cu alt universitar, Claude Rousseau, de la care posed o carte cu autograf şi câteva rânduri.
RăspundețiȘtergereAcum două luni am continuat publicarea autorilor marginalizaţi, într-un volum intitulat " De la 1984 la Minunata Lume Nouă", dedicat doctorului Pavel Chirilă, cu care voi avea în curând o lansare de carte.
Ar trebui mai des astfel de traduceri, ca sa stim ca mai exista inca si o alta Europa decat cea contrafacuta de masoni si data prostilor de cheltuiala.
RăspundețiȘtergerePentru cine vrea sa-si faca o idee de multimea cartilor de dreapta franceze, poate sa intre pe site-ul Diffusion de la Pensee Francaise. Pentru cine poate sa-si permita sa se aboneze, revistele Lectures Francaises (lunara, apare de 58 de ani) si Rivarol (saptamanal ce apare de mai bine de 60 de ani) merita cu prisosinta.
RăspundețiȘtergereRadu Greuceanu
@ Radu Greuceanu
RăspundețiȘtergerePentru că veni vorba, mulțumiri pentru numerele trimise din „Rivarol”.
@ Razvan Codrescu
RăspundețiȘtergereDaca va sunt de folos dati-le mai departe.
Radu Greuceanu
Până la alte traduceri,încerc sa promovez aceste două lucrări suscitate, la un preţ rezonabil. Mai amintesc totuşi că în 2013 am tradus şi prefaţat cartea "Eu,Simah,prefectul Romei", a prof. univ. Thomas Molnar, autor pe care nimeni de la noi nu a dorit sâ-l publice din 1990 încoace. Se poate citi recenzia acestei cărţi în Revista Teologică nr. 3 din 2013, autor fiind conf. dr. Sebastian Moldovan.
RăspundețiȘtergere@ Manuel Valeriu
RăspundețiȘtergereUnde se pot gasi cele 2 carti scrise de D-voastra? Vreau sa le cumpar, daca se poate.
Radu Greuceanu
Comentam postarea sau ne dam si noi mari prin preajma altora?
RăspundețiȘtergere@ Anonim 6:59
RăspundețiȘtergereNu fiți malițios! S-a întîmplat să vină vorba... Așa-i în lumea lui Caragiale...
(În paranteză fie spus, cartea lui Thomas Molnar chiar merită citită.)
Domnule Codrescu, nu credeam ca un om ca dumneavoastra se poate preta sa incurajeze si sa promoveze impostura. Inteleg ca respectivul „comentator” va este prieten, dar oare nu va este mai prieten adevarul?
RăspundețiȘtergere@ Anonim 7:35 p.m.
RăspundețiȘtergereNu e nici o impostură: omul chiar a scris sau tradus cărțile acelea, bune-rele cum sînt. Poate că e prea încîntat de ele, dar cui nu i se întîmplă? Iar eu aici nu-s decît simplu moderator (și vă invit și pe dvs. la... moderație).
@ Radu Greuceanu
RăspundețiȘtergereScrieti-mi pe Facebook sau pe Google. Aici am incheiat discutia.
@ Anonim (nepostat)
RăspundețiȘtergereDacă chiar vreți să spuneți ceva despre „dom Valeriu” si „domnu Paul”, atunci faceți-o bărbătește, sub propriul nume, și nu în dodii, ca un marțafoi ulcerat.