Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Autorul articolului
2008
DESPRE DREPTUL DE PROPRIETATE
DESPRE DREPTUL DE PROPRIETATE
ÎNTR-O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ
Interpretările juridice ale Legii
Vechi – şi cu atît mai puţin ale Legii Noi – nu au nici un sens dacă cineva e
preocupat de aflarea Adevărului, căci aici e o inadecvare instrumentală. Este
evident că Legea „promulgată” în inima omului nu poate fi tălmăcită şi
răstălmăcită după măsura străină a convenţiilor sociale, căci acestea sînt
menite să articuleze lumea utilitarist. Iar utilitarismul, dacă nu e de-a
binelea suspect, este, în orice caz, mărginit de detaliile cîte unui raţionalism
pasager, chemat să întreţină arzătoare, dar efemere actualităţi.
Bineînţeles, adecvarea legislativă la actualitatea relaţiilor mundane e necesară societăţii şi ea se fundamentează în mod util pe ceea ce în drept se numeşte ratio legis. Dar nici principiile şi nici terminologia legislaţiei civile nu pot lumina nimic din litera legii Acelui Cuvînt Care este Raţiunea a toate. De altfel, pentru ceea ce se înţelege prin „Lege Nouă”, cuvîntul „lege” este cu totul nepotrivit, ci mai potrivit în acest context este „legămînt”, căci legea presupune de cele mai multe ori o impunere exterioară, în vreme ce legămîntul se bizuie pe un acord interior. Şi există şi un argument de text: Dar iată legămîntul pe care-l voi încheia cu casa lui Israel, după zilele acelea, zice Domnul: Voi pune Legea Mea înăuntrul lor şi pe inimile lor voi scrie, şi le voi fi Dumnezeu, iar ei Îmi vor fi popor (Ieremia 31, 31-33; subl. n.).
Invers, interpretarea teologică a dreptului lumesc ar fi şi ea nelalocul ei dacă ar avea pretenţia studiului sistematic, fie şi numai pentru că, în auto-nomia ei, lumea juridică e atît de tehnică şi de complicată încît o foarte mare parte a acestui sistem nici nu permite amestecul teologic, această parte fiind procedurală lato sensu, iar nu substanţială. Cu alte cuvinte şi în alt registru, fireşte că trebuie să cedezi inimii care te împinge să te porţi creştineşte în sala de judecată, dar nu face să-ţi chinui mintea cu o critică ortodoxă a Codului de procedură civilă. Totuşi, evaluarea teologică a cîtorva instituţii de drept material e trebuincioasă, nu doar spre a ne lămuri acoperirea acelor concepte juridice, ci mai cu seamă spre a nu cădea în ispita „realităţilor” la care ele se raportează. Iar proprietatea, la care ne oprim acum, este, se pare, una dintre cele mai rîvnite concreteţi ale vieţii lumeşti de astăzi şi de ieri, deşi din unghi juridic nu e decît o abstracţiune despre care se spune uneori, cum se va vedea, că nu poate fi probată juridic decît cu ajutorul diavolului.
La romani, dreptul de proprietate era definit prin cele trei atribute ale sale: usus, fructus şi abusus.
În dreptul modern, se brodează la nesfîrşit pe marginea teoriei proprietăţii, iar asta în funcţie de scopul final al demonstraţiei, dar punctele esenţiale sînt cam aceleaşi. Definiţia scurtă zice, pe toate meridianele, explicit sau implicit, că proprietatea este dreptul pe care îl are cineva să îşi exercite asupra obiectului respectiv posesia, folosinţa şi dispoziţia, în mod exclusiv şi absolut, în limitele legii.
Ultima parte e oarecum contradictorie şi, cu toate eforturile teoriilor moderne (care, atunci cînd sînt sănătoase, se feresc cît se poate de tendinţele socialiste şi comuniste), ele nu reuşesc să fixeze suficient de precis conceptul proprietăţii. Motivul este că „exclusiv” şi „absolut” sînt calificative prea tari atît pentru oameni, cît şi pentru lucrurile care fac parte din larga categorie a celor cărora molia şi rugina le vin de hac mai devreme sau mai tîrziu. La urma urmei, dreptul acesta nu e nici exclusiv, nici absolut, de vreme ce se recunoaşte posibila prevalenţă a interesului general, social, asupra celui particular, al individului proprietar.
Bineînţeles, adecvarea legislativă la actualitatea relaţiilor mundane e necesară societăţii şi ea se fundamentează în mod util pe ceea ce în drept se numeşte ratio legis. Dar nici principiile şi nici terminologia legislaţiei civile nu pot lumina nimic din litera legii Acelui Cuvînt Care este Raţiunea a toate. De altfel, pentru ceea ce se înţelege prin „Lege Nouă”, cuvîntul „lege” este cu totul nepotrivit, ci mai potrivit în acest context este „legămînt”, căci legea presupune de cele mai multe ori o impunere exterioară, în vreme ce legămîntul se bizuie pe un acord interior. Şi există şi un argument de text: Dar iată legămîntul pe care-l voi încheia cu casa lui Israel, după zilele acelea, zice Domnul: Voi pune Legea Mea înăuntrul lor şi pe inimile lor voi scrie, şi le voi fi Dumnezeu, iar ei Îmi vor fi popor (Ieremia 31, 31-33; subl. n.).
Invers, interpretarea teologică a dreptului lumesc ar fi şi ea nelalocul ei dacă ar avea pretenţia studiului sistematic, fie şi numai pentru că, în auto-nomia ei, lumea juridică e atît de tehnică şi de complicată încît o foarte mare parte a acestui sistem nici nu permite amestecul teologic, această parte fiind procedurală lato sensu, iar nu substanţială. Cu alte cuvinte şi în alt registru, fireşte că trebuie să cedezi inimii care te împinge să te porţi creştineşte în sala de judecată, dar nu face să-ţi chinui mintea cu o critică ortodoxă a Codului de procedură civilă. Totuşi, evaluarea teologică a cîtorva instituţii de drept material e trebuincioasă, nu doar spre a ne lămuri acoperirea acelor concepte juridice, ci mai cu seamă spre a nu cădea în ispita „realităţilor” la care ele se raportează. Iar proprietatea, la care ne oprim acum, este, se pare, una dintre cele mai rîvnite concreteţi ale vieţii lumeşti de astăzi şi de ieri, deşi din unghi juridic nu e decît o abstracţiune despre care se spune uneori, cum se va vedea, că nu poate fi probată juridic decît cu ajutorul diavolului.
La romani, dreptul de proprietate era definit prin cele trei atribute ale sale: usus, fructus şi abusus.
În dreptul modern, se brodează la nesfîrşit pe marginea teoriei proprietăţii, iar asta în funcţie de scopul final al demonstraţiei, dar punctele esenţiale sînt cam aceleaşi. Definiţia scurtă zice, pe toate meridianele, explicit sau implicit, că proprietatea este dreptul pe care îl are cineva să îşi exercite asupra obiectului respectiv posesia, folosinţa şi dispoziţia, în mod exclusiv şi absolut, în limitele legii.
Ultima parte e oarecum contradictorie şi, cu toate eforturile teoriilor moderne (care, atunci cînd sînt sănătoase, se feresc cît se poate de tendinţele socialiste şi comuniste), ele nu reuşesc să fixeze suficient de precis conceptul proprietăţii. Motivul este că „exclusiv” şi „absolut” sînt calificative prea tari atît pentru oameni, cît şi pentru lucrurile care fac parte din larga categorie a celor cărora molia şi rugina le vin de hac mai devreme sau mai tîrziu. La urma urmei, dreptul acesta nu e nici exclusiv, nici absolut, de vreme ce se recunoaşte posibila prevalenţă a interesului general, social, asupra celui particular, al individului proprietar.
În ce priveşte „posesia” şi
„folosinţa”, în jargon juridic au înţelesuri oarecum diferite de limbajul
comun, dar în final nu se ajunge la alte concluzii decît cele dictate de bunul
simţ al nejuristului.
„Dispoziţia” e posibilitatea recunoscută proprietarului de a înstrăina bunul, de a-l greva cu diferite sarcini (de pildă: să-l ipotecheze ori să-l gajeze), de a-l transforma în altceva sau chiar de a-l distruge. Legea civilă recunoaşte dreptul nefiresc al proprietarului de a desfiinţa obiectul proprietăţii. Proprietarul e liber să fie absurd şi să îşi întrebuinteze puterea de dominus prin exercitarea acestui drept distructiv (dacă nu e posibil să desfiinţeze bunul, are varianta de a-l face neutilizabil).
Omul e foarte departe de a crea ceva din nimic, dar e foarte aproape de revers, adică de a distruge, de a „restaura” nimicul, de a des-fiinţa. Iar unele ca acestea nu le face cu sentimentul vreunei culpe, ci pretinzînd că „e dreptul lui”. Or, dreptul acesta nu poate fi justificat de auto-nomia ilicită a omului căzut, care, acţionînd o iluzorie forţă brută, se mişcă dezorientat în linia lui „aşa vreau eu”. În legea lui, cum s-ar zice pe româneşte, omul-proprietar se pierde orbit de un reflex luciferic şi capătă tendinţa schizoidei uitări a începuturilor edenice, ignorîndu-L pe veritabilul Proprietar.
Din unghi creştin, Dumnezeu a făcut pămîntul şi toate ale lui – de fapt, întregul univers – pentru om. Şi a zis Dumnezeu: „Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră, ca să stăpînească peştii mării, păsările cerului, animalele domestice, toate vietăţile ce se tîrăsc pe pămînt şi tot pămîntul!” (Facerea 1, 26). Iar în starea paradisiacă omului i s-a dat o anumită rînduială. Şi Dumnezeu i-a binecuvîntat, zicînd: „Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pămîntul şi-l supuneţi; şi stăpîniţi peste peştii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe pămînt şi peste tot pămîntul!”. Apoi a zis Dumnezeu: „Iată, vă dau toată iarba ce face sămînţă de pe toată faţa pămîntului şi tot pomul ce are rod cu sămînţă în el. Acestea vor fi hrana voastră” (Facerea 1, 28-29; subl. n.).
Desigur că acest creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pămîntul are un miez duhovnicesc mult mai însemnat decît sensurile incidente „proprietăţii”, dar în context ne vom referi doar la cele din urmă. Dacă, plecînd de la textul de mai sus, îi zici lui Adam posesor, uzufructuar, stăpîn sau chiar proprietar, n-are nici o importanţă, ci important e că nimic nu îl îndreptăţeşte pe Adam – deci nici pe moştenitorii lui, dintre care cei mai de pe urmă sîntem noi – să distrugă oarece pe motiv că... „aşa vrea el”.
Mai mult, stricîndu-se rînduiala raiului, relaţia lui Adam cu ceea ce se numeşte astăzi „bunurile susceptibile de a fi apropriate” s-a schimbat, căci Dumnezeu lui Adam i-a zis: „Pentru că ai ascultat vorba femeii tale şi ai mîncat din pomul din care ţi-am poruncit: «Să nu mănînci!», blestemat va fi pămîntul pentru tine! Cu osteneală să te hrăneşti din el în toate zilele vieţii tale! Spini şi pălămidă îţi va rodi el şi te vei hrăni cu iarba cîmpului! În sudoarea feței tale îţi vei mînca pîinea ta, pînă te vei întoarce în pămîntul din care eşti luat; căci pămînt eşti şi în pămînt te vei întoarce” (Facerea 1, 17-19; subl. n.). Aşadar, nefiind omul următor al poruncii dintîi spre a umple pămîntul cu creşterea darurilor dumnezeieşti şi de a împlini creaţia întru sfinţenia sa, el a primit ascultarea suferinţei, a trudei şi a morţii trupeşti. Cu atît mai puţin pare să fi fost de atunci înainte omul îndreptăţit la proprietate ori stăpînire „absolută şi exclusivă”. Mai degrabă omul pare să fi devenit al pămîntului, decît pămîntul al omului...
Însă doctrina juridică a proprietăţii funciare – care e cea mai complexă între teoriile proprietăţii – rătăceşte pe alte căi. Şi cel mai bine se vede asta din felul în care omul a înţeles să-şi grăniţuiască acest drept pe verticală, cu pretenţia sa ad caelum. Formula romană Cuius est solum, eius est usque ad caelum et ad inferos însemnează că cel ce are un teren îşi exercită dreptul său pînă la cer şi pînă în miezul pămîntului. Ea e valabilă şi astăzi pe de-a-ntregul în mai toate statele în care comunismul nu şi-a băgat coada [1]. În realitate, ad caelum et ad inferos traduce orgoliul omului de a-şi apropria totul şi de a ridica pretenţii asupra unor spaţii ale căror dimensiuni materiale nu sînt relevante, ci pot fi socotite cu adevărat doar după măsuri cereşti ori infernale.
În dreptul civil, în situaţia necesităţii unei probe imposibil de făcut, se întrebuinţează sintagma probatio diabolica. În chestiunea revendicării unui teren, adică a acţiunii judiciare a cuiva (numit „reclamant”) de a cere terenul de la un neproprietar, reclamantul se pretinde proprietar şi are sarcina să dovedească existenţa dreptului de proprietate în patrimoniul său. Or, pentru asta nu e suficient ca reclamantul, să-i zicem Primus, să dovedească numai că a existat un act juridic valid translativ de proprietate între el şi cel de la care l-a dobîndit, să-i zicem Secundus, ci şi că Secundus l-a avut în patrimoniul lui. Adică trebuie ca Primus să mai probeze că Secundus l-a avut de la Tertius, şi că Tertius l-a avut de la Quartus, şi, tot aşa, pînă la cel dintîi proprietar al terenului. Toţi juriştii sînt de acord că numai aşa s-ar dovedi cu adevărat cine este proprietar. Dar aceiaşi jurişti sînt de acord că asta ar fi prea greu, ba chiar imposibil, aşa că s-a convenit asupra unui alt regim probatoriu, altminteri rezonabil, care însă nu are importanţă aici. Însemnat e doar că acestei probări exhaustive a existenţei dreptului i s-a spus probatio diabolica, deşi, dacă e să privim unde s-ar fi putut ajunge cu dovedirea proprietarilor succesivi ai terenurilor, e limpede că ea ar fi meritat mai degrabă numirea de probatio divina. Dimpotrivă, diabolică e supleţea juridică a dracului aproprierii, care, după ce a întrerupt înlănţuirea unora dintre legăturile noastre cu Stăpînul a toate, ne dă ghes să zicem că nu acest divorţ e ceva drăcesc, ci dovada peremptorie a acestui divorţ!
În general, în materia Teoriei generale a dreptului [2], se recunoaşte că dreptul, în sens de sistem de norme, are, din punct de vedere etic, statura unei minime instituţionalizări a moralei. Pentru asta, normarea juridică a proprietăţii nu va izbuti niciodată prin ea însăşi să obţină de la proprietar un comportament bun şi frumos, ci doar un comportament co-rect, adică în conformitate cu dreptul, care e plasat cel mult la limita de jos a moralei [3]. Iar asta dacă nu cumva perspectiva etică a legiuitorului e distorsionată de vreo nebunie în genul „eticii şi echităţii socialiste”. Pe de altă parte, sigur că delimitarea obligaţiilor şi îngăduinţelor personale faţă de cel care are un bun e absolut necesară. Şi sigur că, întrucît societatea nu e compusă dintr-o sumă de creştini bine instruiţi, cu inimă iubitoare şi voinţă puternică, legiferarea unor reguli minimale devine obligatorie. Dar grila juridică nu trebuie să-i înrobească pe creştini ideii că în fiecare dintre ei există un cezár al proprietăţii, a cărui cuvenită „dreptate” e guvernată de norme juridice şi sancţionată de tribunale.
Stăpînirea dată de sus omului asupra creaţiei, chiar definită cu terminologia proprietăţii, e asumată de om conform unei necesităţi corelative istoricităţii post-adamice, iar dependenţa de proprietate e direct proporţională cu neputinţa duhovnicească şi înţepenirea fiecăruia. A fi proprietar nu e în sine un păcat, dar e clar că cine vrea să fie apostol trebuie să vîndă tot ce are şi să dea săracilor.
Iar noi, ceilalţi, trebuie să avem conştiinţa că nu sîntem proprietari absoluţi şi exclusivi, ci, prin darul începuturilor şi al pogorămintelor de mai apoi, sîntem beneficiarii unei îngăduinţe pentru fireasca întrebuinţare a toate cîte sînt, de la cele date pentru hrană şi pînă la pămîntul însuşi. Ştiind bine aceasta, creştinul e dator ca, utilizînd cu inimă curată matricea juridică a proprietăţii, să se ferească de obsesia aproprierii, înlesnită de autonomia juridică a societăţii secularizate şi percepută psihotic ca o mîntuire în materialitate.
Altminteri, în solidul nostru ataşament faţă de drepturi şi proprietăţi, ne vom înşela cu mulţumirea minimală pe care ne-o va livra, eventual, raţionalismul împietrit al legalităţii, uitînd că sîntem chemaţi la înţelepciunea nebunească şi maximală de Cuvîntul Care zice: Celui ce voieşte să se judece cu tine şi să-ţi ia haina, lasă-i şi cămaşa! (Matei 5, 40).
„Dispoziţia” e posibilitatea recunoscută proprietarului de a înstrăina bunul, de a-l greva cu diferite sarcini (de pildă: să-l ipotecheze ori să-l gajeze), de a-l transforma în altceva sau chiar de a-l distruge. Legea civilă recunoaşte dreptul nefiresc al proprietarului de a desfiinţa obiectul proprietăţii. Proprietarul e liber să fie absurd şi să îşi întrebuinteze puterea de dominus prin exercitarea acestui drept distructiv (dacă nu e posibil să desfiinţeze bunul, are varianta de a-l face neutilizabil).
Omul e foarte departe de a crea ceva din nimic, dar e foarte aproape de revers, adică de a distruge, de a „restaura” nimicul, de a des-fiinţa. Iar unele ca acestea nu le face cu sentimentul vreunei culpe, ci pretinzînd că „e dreptul lui”. Or, dreptul acesta nu poate fi justificat de auto-nomia ilicită a omului căzut, care, acţionînd o iluzorie forţă brută, se mişcă dezorientat în linia lui „aşa vreau eu”. În legea lui, cum s-ar zice pe româneşte, omul-proprietar se pierde orbit de un reflex luciferic şi capătă tendinţa schizoidei uitări a începuturilor edenice, ignorîndu-L pe veritabilul Proprietar.
Din unghi creştin, Dumnezeu a făcut pămîntul şi toate ale lui – de fapt, întregul univers – pentru om. Şi a zis Dumnezeu: „Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră, ca să stăpînească peştii mării, păsările cerului, animalele domestice, toate vietăţile ce se tîrăsc pe pămînt şi tot pămîntul!” (Facerea 1, 26). Iar în starea paradisiacă omului i s-a dat o anumită rînduială. Şi Dumnezeu i-a binecuvîntat, zicînd: „Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pămîntul şi-l supuneţi; şi stăpîniţi peste peştii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe pămînt şi peste tot pămîntul!”. Apoi a zis Dumnezeu: „Iată, vă dau toată iarba ce face sămînţă de pe toată faţa pămîntului şi tot pomul ce are rod cu sămînţă în el. Acestea vor fi hrana voastră” (Facerea 1, 28-29; subl. n.).
Desigur că acest creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pămîntul are un miez duhovnicesc mult mai însemnat decît sensurile incidente „proprietăţii”, dar în context ne vom referi doar la cele din urmă. Dacă, plecînd de la textul de mai sus, îi zici lui Adam posesor, uzufructuar, stăpîn sau chiar proprietar, n-are nici o importanţă, ci important e că nimic nu îl îndreptăţeşte pe Adam – deci nici pe moştenitorii lui, dintre care cei mai de pe urmă sîntem noi – să distrugă oarece pe motiv că... „aşa vrea el”.
Mai mult, stricîndu-se rînduiala raiului, relaţia lui Adam cu ceea ce se numeşte astăzi „bunurile susceptibile de a fi apropriate” s-a schimbat, căci Dumnezeu lui Adam i-a zis: „Pentru că ai ascultat vorba femeii tale şi ai mîncat din pomul din care ţi-am poruncit: «Să nu mănînci!», blestemat va fi pămîntul pentru tine! Cu osteneală să te hrăneşti din el în toate zilele vieţii tale! Spini şi pălămidă îţi va rodi el şi te vei hrăni cu iarba cîmpului! În sudoarea feței tale îţi vei mînca pîinea ta, pînă te vei întoarce în pămîntul din care eşti luat; căci pămînt eşti şi în pămînt te vei întoarce” (Facerea 1, 17-19; subl. n.). Aşadar, nefiind omul următor al poruncii dintîi spre a umple pămîntul cu creşterea darurilor dumnezeieşti şi de a împlini creaţia întru sfinţenia sa, el a primit ascultarea suferinţei, a trudei şi a morţii trupeşti. Cu atît mai puţin pare să fi fost de atunci înainte omul îndreptăţit la proprietate ori stăpînire „absolută şi exclusivă”. Mai degrabă omul pare să fi devenit al pămîntului, decît pămîntul al omului...
Însă doctrina juridică a proprietăţii funciare – care e cea mai complexă între teoriile proprietăţii – rătăceşte pe alte căi. Şi cel mai bine se vede asta din felul în care omul a înţeles să-şi grăniţuiască acest drept pe verticală, cu pretenţia sa ad caelum. Formula romană Cuius est solum, eius est usque ad caelum et ad inferos însemnează că cel ce are un teren îşi exercită dreptul său pînă la cer şi pînă în miezul pămîntului. Ea e valabilă şi astăzi pe de-a-ntregul în mai toate statele în care comunismul nu şi-a băgat coada [1]. În realitate, ad caelum et ad inferos traduce orgoliul omului de a-şi apropria totul şi de a ridica pretenţii asupra unor spaţii ale căror dimensiuni materiale nu sînt relevante, ci pot fi socotite cu adevărat doar după măsuri cereşti ori infernale.
În dreptul civil, în situaţia necesităţii unei probe imposibil de făcut, se întrebuinţează sintagma probatio diabolica. În chestiunea revendicării unui teren, adică a acţiunii judiciare a cuiva (numit „reclamant”) de a cere terenul de la un neproprietar, reclamantul se pretinde proprietar şi are sarcina să dovedească existenţa dreptului de proprietate în patrimoniul său. Or, pentru asta nu e suficient ca reclamantul, să-i zicem Primus, să dovedească numai că a existat un act juridic valid translativ de proprietate între el şi cel de la care l-a dobîndit, să-i zicem Secundus, ci şi că Secundus l-a avut în patrimoniul lui. Adică trebuie ca Primus să mai probeze că Secundus l-a avut de la Tertius, şi că Tertius l-a avut de la Quartus, şi, tot aşa, pînă la cel dintîi proprietar al terenului. Toţi juriştii sînt de acord că numai aşa s-ar dovedi cu adevărat cine este proprietar. Dar aceiaşi jurişti sînt de acord că asta ar fi prea greu, ba chiar imposibil, aşa că s-a convenit asupra unui alt regim probatoriu, altminteri rezonabil, care însă nu are importanţă aici. Însemnat e doar că acestei probări exhaustive a existenţei dreptului i s-a spus probatio diabolica, deşi, dacă e să privim unde s-ar fi putut ajunge cu dovedirea proprietarilor succesivi ai terenurilor, e limpede că ea ar fi meritat mai degrabă numirea de probatio divina. Dimpotrivă, diabolică e supleţea juridică a dracului aproprierii, care, după ce a întrerupt înlănţuirea unora dintre legăturile noastre cu Stăpînul a toate, ne dă ghes să zicem că nu acest divorţ e ceva drăcesc, ci dovada peremptorie a acestui divorţ!
În general, în materia Teoriei generale a dreptului [2], se recunoaşte că dreptul, în sens de sistem de norme, are, din punct de vedere etic, statura unei minime instituţionalizări a moralei. Pentru asta, normarea juridică a proprietăţii nu va izbuti niciodată prin ea însăşi să obţină de la proprietar un comportament bun şi frumos, ci doar un comportament co-rect, adică în conformitate cu dreptul, care e plasat cel mult la limita de jos a moralei [3]. Iar asta dacă nu cumva perspectiva etică a legiuitorului e distorsionată de vreo nebunie în genul „eticii şi echităţii socialiste”. Pe de altă parte, sigur că delimitarea obligaţiilor şi îngăduinţelor personale faţă de cel care are un bun e absolut necesară. Şi sigur că, întrucît societatea nu e compusă dintr-o sumă de creştini bine instruiţi, cu inimă iubitoare şi voinţă puternică, legiferarea unor reguli minimale devine obligatorie. Dar grila juridică nu trebuie să-i înrobească pe creştini ideii că în fiecare dintre ei există un cezár al proprietăţii, a cărui cuvenită „dreptate” e guvernată de norme juridice şi sancţionată de tribunale.
Stăpînirea dată de sus omului asupra creaţiei, chiar definită cu terminologia proprietăţii, e asumată de om conform unei necesităţi corelative istoricităţii post-adamice, iar dependenţa de proprietate e direct proporţională cu neputinţa duhovnicească şi înţepenirea fiecăruia. A fi proprietar nu e în sine un păcat, dar e clar că cine vrea să fie apostol trebuie să vîndă tot ce are şi să dea săracilor.
Iar noi, ceilalţi, trebuie să avem conştiinţa că nu sîntem proprietari absoluţi şi exclusivi, ci, prin darul începuturilor şi al pogorămintelor de mai apoi, sîntem beneficiarii unei îngăduinţe pentru fireasca întrebuinţare a toate cîte sînt, de la cele date pentru hrană şi pînă la pămîntul însuşi. Ştiind bine aceasta, creştinul e dator ca, utilizînd cu inimă curată matricea juridică a proprietăţii, să se ferească de obsesia aproprierii, înlesnită de autonomia juridică a societăţii secularizate şi percepută psihotic ca o mîntuire în materialitate.
Altminteri, în solidul nostru ataşament faţă de drepturi şi proprietăţi, ne vom înşela cu mulţumirea minimală pe care ne-o va livra, eventual, raţionalismul împietrit al legalităţii, uitînd că sîntem chemaţi la înţelepciunea nebunească şi maximală de Cuvîntul Care zice: Celui ce voieşte să se judece cu tine şi să-ţi ia haina, lasă-i şi cămaşa! (Matei 5, 40).
Lucian D. POPESCU
[1] În statele comuniste, dreptul de proprietate, mai ales asupra
terenurilor, a suferit, în grade diferite de la o ţară
la alta, alterări ale căror efecte încă mai persistă, iar în unele locuri sînt
extrem de puternice. În ideologia materialistă, dialectică, istorică,
ştiinţifică, marxistă, leninistă, socialistă etc., devenise un loc comun
afirmaţia că trebuie restaurat comunitarismul „omului primitiv”. Dar între
speculaţiile „comunei primitive” şi paradigma adamică nu e nici asemănare, nici
legătură, iar apropierea dintre comunism şi creştinism e o absurditate.
[2] Înainte de război, disciplina se numea Enciclopedia dreptului. Ea a avut întotdeauna scopul unei abordări oarecum filosoficeşti, în orice caz esenţiale şi culturale, a raţiunilor, metodelor şi sistemelor de drept.
[3] Maximumul subtilităţii juridice în această privinţă constă în teoria abuzului de drept, conform căreia judecătorul poate cenzura exercitarea unui drept de către titularul său în măsura în care aceasta e abuzivă. Dar teoria are o aplicabilitate extrem de restrînsă, întrucît nu există norme juridice clare în acest sens.
[2] Înainte de război, disciplina se numea Enciclopedia dreptului. Ea a avut întotdeauna scopul unei abordări oarecum filosoficeşti, în orice caz esenţiale şi culturale, a raţiunilor, metodelor şi sistemelor de drept.
[3] Maximumul subtilităţii juridice în această privinţă constă în teoria abuzului de drept, conform căreia judecătorul poate cenzura exercitarea unui drept de către titularul său în măsura în care aceasta e abuzivă. Dar teoria are o aplicabilitate extrem de restrînsă, întrucît nu există norme juridice clare în acest sens.
* Lucian D. Popescu, „Despre dreptul de proprietate într-o perspectivă
ortodoxă”, în Puncte cardinale, anul
XVIII, nr. 11/215, noiembrie 2008, 12 (rubrica „Dezbateri”).
În dispută amicală cu „Nenea” (Demostene Andronescu)
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – "Cine se teme de naţionalism?"
(1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – "Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – "Fiziologia trepăduşului"
(1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – "«Resurecţia» lui Nichifor Crainic
între bucurie şi dezamăgire" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – "Necesara despărţire a apelor"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – "Distincţii necesare" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – "Spiritul viu al dreptei"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – "Dimensiunea transcendentă a
politicului: Mişcarea Legionară" (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – "Necesitatea unei viziuni de
dreapta..." (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – "Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – "Confruntarea dintre Memorie şi
Uitare" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – "Martin Luther şi evreii..."
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – "Dreptatea d-lui Pleşu" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – "Pe marginea unei decepţii"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – "Unde d-l Pleşu nu mai are
dreptate" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – "Viaţa – proprietate de stat"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – "Sensul unităţii creştine"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – "Căderea Cuvîntului în cazuri"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – "O reacţie a d-lui Patapievici"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – "San Juan de la Cruz: Romances"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – "Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – "Domnul Petru Creţia şi
«legionarul de 1,65»" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – "Iarba verde de acasă…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – "Doar o vorbă să-ţi mai spun…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai
spun...»" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – "Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – "Între zoón politikón şi homo
religiosus" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – "Apocalipsa şi ştiinţa"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – "Stafia comunismului la
Paris" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – "«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – "Falimentul speranţei" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – "Masoneria şi organizaţiile
internaţionale" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – "Ispita «iubirii»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – "Apostrof-area ca asasinat
moral" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – "Fabulă cu trandafir" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – "Biserica să nu se teamă de
puternicii zilei!" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – "Aspecte ale dialogului religie-cultură…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – "Puncte cardinale 100":
"La aniversară", "Măcel de Buna Vestire",
"Marginalii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – "Cronica unei gafe
editoriale" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – "Epica Holocaustului…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – "Lecţia americană" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – "Demonizarea Americii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – "«Dictatura bunului simţ»…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – "În sfîrşit, Acasă…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – "Anul Eminescu", "Oda (în
metru antic): deschiderea nivelelor de receptare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – "Cine eşti dumneata, domnule
Neştian?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – "Demitizarea" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – "Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – "Marea iertare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – "Maica Mihaela" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – "Un luceafăr pe columna
cezarilor" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – "Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – "Supără realitatea sau formularea
ei?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – "Marginalii la o scrisoare a lui
Mircea Eliade" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – "Odihna de Eminescu" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – "Mesianismul Dreptei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – "Misiunea românilor în
istorie" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – "Obligaţiile unei conştiinţe
morale" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – "Naţionalismul şi România de
azi", "Menirea generaţiei noastre" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – "Lichidarea unei legende"
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – "Pentru o Europă unită a
naţiunilor" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – "Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – "Despre a fi altfel" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – "Pentru un naţionalism
european" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – "Caracterul naţional al
Ortodoxiei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – "Un evreu renegat avertizează
America" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – "In memoriam: Horia
Bernea", "Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – "Europa lui Hristos" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – "Ziua judecăţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – "Interviu cu istoricul Neagu
Djuvara" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – "Elitele şi partidele
politice" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – "Revolta «omului recent»"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – "Naţionalism şi democraţie"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – "Perversiunea naţional-comunistă"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – "Isteria antifascistă"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – "Moştenirile lui Horia
Bernea" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – "Veşti triste din Spania"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – "Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – "Centenarul Petre Ţuţea
(1902-2002)" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – "Rost – «manifestul românesc» al
unei noi generaţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – "Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – "Cultul monştrilor" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – "Nu-i pace sub măslini..."
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – "Aceşti evrei visători şi
utopiile lor păguboase" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – "De la vulgaritate la perversiune"
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – "Dimensiunea cosmică a
dorului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – "Călătorie în «buricul
pămîntului»" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – "Taina fratelui" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – "Conceptul de medicină
creştină" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – "Cazul Paulescu văzut cu ochii
altora" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – "Political correctness?"
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – "Tîlcuirea patristică a Psalmului
50" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – "Un clown pentru
Nobel?" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – "Chilia isihastului în lume"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – "Paul Goma «antisemit»?"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) – "Catedrala Mîntuirii
Neamului..." (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) – "Mircea Dinescu între ignoranţă
şi abjecţie" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) – "August roşu: circ fără
pîine" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) – "«Insurecţia» de la 23 august văzută
prin ochii unui soldat german" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) – "Erosul care mişcă lumile"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) – "Sfinţita rugăciune" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) – "Păcatul lui Onan" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) – "Dante, Infernul, Cîntul
XXXIV" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CV) – "Acatistul Sfinţilor Români din
închisori" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) – "Giulgiul din Torino: o provocare
perpetuă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) – "Tentative de purificare"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVIII) – "La despărţirea de Papa Ioan Paul
II..." (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIX) – "Cine a fost Teodor M.
Popescu?" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CX) – "Cuvînt prevenitor despre idolatrie
şi magie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXI) – "Cultul eroilor la români"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXII) – "Miza unui linşaj mediatic"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIII) – "Biblia lui Robespierre"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIV) – "Imoralitatea apartenenţei la
francmasonerie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXV) – "Împotriva falsului ecumenism"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVI) – "De la Facere la Apocalipsă"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVII) – "O uşă interzisă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVIII) – "Pe marginea unei
blasfemii" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIX) – "Un portret al Căpitanului la
copilărie" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXX) – "«Am vrut să-l împuşc pe
Ceauşescu»" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXI) – "Ciobanul şi «futelniţa»"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXII) – "Luciferismul de larg
consum" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIII) – "Adevărata dramă de la
Petru-Vodă" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIV) – "În jurul unei neînţelegeri"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXV) – "Ofensiva homosexualilor"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVI) – "Ultima biruinţă a lui Ştefan cel
Mare" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVII) – "«Sfîntul» Mişa din
Clejani" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVIII) – "Memento Gulag în
Vendeea" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIX) – "La plecarea dintre noi a
Părintelui Calciu" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXX) – "Tinereţe fără bătrîneţe"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXI) – "O nouă carte la Editura Puncte
Cardinale..." (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXII) – "Despre poziţia Bisericii faţă
de stăpînire" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIII) – Două traduceri din Annick de
Souzenelle (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIV) – "Suferinţa ca
binecuvîntare" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXV) – "Cele trei atacuri ale diavolului
asupra lui Hristos" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVI) – "Luciferismul în ţara lui
Caragiale" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVII) – "Sperietoarea şi modelul"
(2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVIII) – "José Antonio Primo de
Rivera..." (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIX) – "(De) ce uită Occidentul?"
(2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXL) – " Principale diferenţe între
Catolicism şi Ortodoxie"; "O istorisire de demult..." (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLI) – "Poezia carcerală (1): Valeriu
Gafencu" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLII) – "Adevăr, Biserică,
ecumenism" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLIII) – "De la un tînăr cititor al Punctelor
cardinale" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLIV) – "Poezia carcerală (2): Radu
Gyr" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLV) – "Paul Goma – lupul
singuratic" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLVI) – "Biserica şi Securitatea"
(2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLVII) – "Poezia carcerală (3): Nichifor
Crainic" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLVIII) – "De la ecumenism la
apostazie" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLIX) – "Taina decadenței" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CL) – "Dezbatere A.Z.E.C.: Cazul Nicolae
Corneanu" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CLI) – "Cele două Românii (XV)"
(2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CLII) – "De ce Bram Stoker aici?!"
(2008)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu