Molitfele Sfîntului Vasile
sub restricţii seculare
Începînd din secolul IV şi pînă astăzi, există în molitfelnicele bisericeşti rugăciuni de exorcizare şi timp de atîtea secole poporul lui Dumnezeu s-a servit de ele. Cine nu cunoaşte măreţia acestor molitfe ale Sfinţilor Vasile cel Mare şi Ioan Gură de Aur, stîlpii Ortodoxiei, nu cunoaşte şi nu trăieşte prea mult din ortodoxia noastră şi nu crede în existenţa reală a demonilor.
Rugăciunile de exorcizare sînt consemnate în
mai multe manuscrise, astfel: cele mai vechi mss. cu textul original sînt: –
pt. Molitfele Sf. Ioan Gură de Aur – Sinaiticus 982 (sec. 13), f. 120; – pt.
Molitfele Sf. Vasilie cel Mare – Cryptensis G.b.2 (sec. 11 ), Grotaferrata, f.
105; Sinaiticus 973 (sec. 12), f. 106; – pt. Molitfele Sf.
Grigorie Taumaturgul – Cryptensis G.b.2.VI (sec. 13), f. 84. Cele mai vechi
rugăciuni de alungare a dracilor s-au păstrat în Codex Barberinus Graecus 336,
din secolul 8, unul dintre cele mai importante manuscrise liturgice din lume,
în care apare pentru prima dată textul Liturghiei Sf. Ioan Gură de Aur [1].
Personal cred că citirea Molitfelor
Sfîntului Vasile, după Sf. Liturghie, în ziua de 1 ianuarie este bine să se
facă, aşa cum este tradiţia în Bucovina şi în unele zone ale ţării, întrucît
multe dintre obiceiurile ocazionate legate de sărbătorile de iarnă sînt de
sorginte păgînă şi demonică. Cert este faptul că noi am împrumutat foarte multe
obiceiuri păgîne, care contribuie la secularizarea societăţii. Secularizarea nu
este rezultatul confruntării dintre credinţă şi necredinţă, ci al parazitării
credinţei, pe care o transformă în pseudo-credinţă, pseudo-tradiţie sau pseudo-spiritualitate.
Fără să nesocotim sau să subevaluăm patrimoniul de tradiţii şi obiceiuri foarte
bogat al ţării noastre, care are caracteristicile unei moşteniri culturale şi
spirituale ancestrale, trebuie pus accentul pe limita între sacrul creştin şi “sacrul” păgîn şi pe dimensiunea mîntuitoare a credinţei în
Hristos.
Concretizarea spectaculoasă a unor mituri
antice legate de simbolistica animalelor sînt manifestări care reprezintă o modalitate
originală de exprimare a arhaicelor asociaţii rituale dintre animale şi cultul
cvasiuniversal al soarelui. Este vorba deci de idolatrie, un păcat foarte grav,
aspru condamnat de Sf. Scriptură. De aceea Sf. Părinţi au dat canoane în acest
sens, pentru a-i feri pe creştini de capcanele celui viclean, şi pedepsesc
canonic pe cei care nu se feresc de obiceiurile păgîne: canonul 24 Ancira. 83
Vasile cel Mare precizează: clericii care practică astfel de obiceiuri să se
caterisească; mirenii să se afurisească. 70, 71 ap.; 24, 51, 61, 62, 65, 71, 94
VI. Clericul care practică obiceiuri superstiţioase să se caterisească;
mireanul să se afurisească. 65, 79 (VI).
În acest context ar fi de
dorit ca Sf. Sinod să dea o reglementare în acest sens şi să aplice canoanele
faţă de unii preoţi şi chiar ierarhi care încurajează manifestarea publică a
obiceiurilor păgîne desfăşurate cu ocazia sărbătorilor de iarnă, sau sînt
indiferenți față de ele.
Oare mai trăim noi, creştinii
acestui mileniu, “sărbătorile cu Dumnezeu” –
Emanuel? Îl mai simţim pe Hristos ca fiind efectiv cu noi, sau mai percepem noi
dimensiunea autenticã a sărbătorilor sfinte în mijlocul acestor dezmăţuri
ritualice păgîne? Oare nu sîntem din toate părţile asurziţi şi orbiţi de hiturile
radio, de emisiunile TV şi de alte surogate “crăciuniste”, iar în goana noastră din
timpul isteriei cumpãrãturilor de Crãciunul devenit comercial, consumist şi
chiar orgiastic, nu cumva nu-L mai simţim pe Hristos ca Mîntuitor? Nu cumva nu
vedem din taina şi dragostea lui Hristos decît bradul, obiceiurile păgîne
reînviate frenetic, porcul şi pe Moşul
care face discount? Nu reprezintă oare toate acestea o tolerață nepermisă față
de demonizarea colectivă a societăţii şi a
ţării? Nu este oare “era
Harry Potter” o îndrăcire subtilă a lumii, sub masca magiei “nevinovate”?
Iată doar cîteva motive să se
treacă în rînduiala Tedeum-ului de Anul Nou şi citirea Molitfelor Sfîntului
Vasile, rostite de ziua lui, tocmai pentru a contracara acţiunea dezmăţului ritualic
al obiceiurilor păgîne şi “magia regizată”, care se dezlănţuie fără
oprelişti, la toate nivelurile vieţii laice, dar în special de la Crăciun şi pînă
la revelionul mult aşteptat de unii [2].
Molitfele cuprind exorcizarea
demonului nu numai din om, ci şi din locuri şi ţinuturi. Cred ca Molitfele ar
trebui completate şi nu limitate, cu noi formule actualizate la problemele noi,
cum ar fi: să scoată demonii din politică, din masonerie, din mişcările oculte,
de prin unele bănci jefuitoare, precum şi din alte ideologii drăceşti actuale,
din secte sau din bisericile ecumeniste, din unii teologi inchipuiţi şi apostaţi, din guverne şi
administraţii centrale şi locale, care-l jefuiesc prin taxe şi impozite
aberante pe om, pe care îl umilesc şi-l subjugă în numele unei simulări a
binelui comun.
De toţi aceşti prigonitori ne
lepădăm, ne dezicem de ei, dar îl rugăm, în acelaşi timp, pe Sf. Vasile cel
Mare să mijlocească de ziua lui, la Bunul Dumnezeu, la începutul anului civil,
să scoată toţi dracii din cei menţionaţi mai sus. Deci iată rolul cultic, dar
şi folosul social şi comunitar al Molitfelor, citite la cumpăna dintre ani.
Dacă toată Biserica Ortodoxă Română ar citi Molitfele Sfîntului Vasile pe 1
ianuarie, sau ale Sfîntului Ioan Gură de Aur în cele trei sărbători rînduite
cinstirii lui, am convingerea că mulţi draci ar pleca din ţara aceasta în
pustiul şi abisul lor.
M-aș bucura să fie introdusă
citirea Molitfelor Sfîntului Vasile cel Mare şi ale Sfîntului Ioan Gură de Aur
şi la începutul anului bisericesc, la 1 septembrie, şi să fie la fel de unitară
slujba Tedeum-ului, privind rînduiala rugăciunii în completare, deci
suplimentată, aşa cum am sugerat eu mai sus, şi nu în restricţii sau
desfiinţarea unor practici de secole, care au ţinut demonii departe. Deci să
fim la fel de harnici şi pentru a adăuga putere rugăciunii, în aceeaşi măsură
în care unii se străduiesc să fie harnici în a o limita, restricţiona şi a o
dilua. Prin rînduiala specială propusă pentru Tedeum-ul de la începutul anului
civil, se recunoaşte din partea Bisericii şi se adaugă implicit mai mare
valoare anului secular decît anului bisericesc propriu-zis.
În acest context trebuie pusă
problema Molitfelor şi nu în contextul incidentului de la Tanacu, sau a altor
preoţi, care manipulează slujbele, speculînd credinţa unora, ceea ce face ca
unii, voit sau nevoit, să desfiinţeze sau să limiteze liturgic Molitfele, făcînd
jocul unor zvonaci de serviciu ai vremii
şi al altor formatori şi ideologi seculari ai “omului recent”.
Pr. Dr. Mihai VALICĂ
[1] Revista de gîndire și trăire românească Atitudini, nr. 4 /2009.
[2] Vezi pe larg, Pr. Dr. Mihai Valică, “Crăciunul între cinstire cultică, pervertire şi povară”, în Epifania, nr. 14, decembrie 2010 - ianuarie 2011, pp. 119-125.
Doi extremişti: popa Stoica de la Biroul de presă şi popa Valică.
RăspundețiȘtergereCe anume vi se pare „extremist” în textul de mai sus? Sau ce înțelegeți dvs. prin „extremism”? Vă puteți recomanda cu vreo competență în materie liturgică și canonică?
RăspundețiȘtergereDomnule profesor, i-ati promis mai de mult acestui instigator toxic al internetului, care isi zice Donkeypapuas, ca nu o sa il mai postati. Oare de ce v-ati razgindit si ii dati ocazia sa-si raspindeasca si pe blogul dumneavoastra prostiile si rautatile? Cui prodest?
RăspundețiȘtergere@ Cristina
RăspundețiȘtergereTocmai ți-am răspuns in Comentariile de la „Dughinizarea României”.
În altă ordine de idei, te rog să nu mă uiți cu fotografia promisă!
Foarte lucid comentariul parintelui Valica.
RăspundețiȘtergere@ Donkeypapus (nepostat și nepostabil de acum pe acest blog)
RăspundețiȘtergereNIET.