Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob
Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de
20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel
Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia
Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul
revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a
sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici.
Pentru detalii despre această antologie on-line, a se citi aici.
(R. C.)
2006
MEMENTO GULAG
ÎN VENDEEA
Nu sînt foarte mulţi cei care ştiu că 27 ianuarie este Ziua Internaţională
a Holocaustului (la 27 ianuarie 1945 a fost închis primul lagăr de la
Auschwitz). Şi încă şi mai puţini sînt însă cei care ştiu că 7 noiembrie este
Ziua Internaţională a Gulagului, zi închinată memoriei victimelor comunismului.
Această zi are încă un statut semi-oficial, întrucît Parlamentul European, unde
de mai multe ori s-a făcut propunerea, nu a acceptat pînă acum instituirea
acestei comemorări, ceea ce arată cît de dificilă este încă deschiderea
conştiinţei europene către o înţelegere a dezastrului istoric care a însemnat
comunismul.
Vladimir Bukovski, vajnicul disident rus, este cel care a ales 7 noiembrie
ca zi a Gulagului, 7 noiembrie 1917 fiind momentul luării puterii de către
bolşevici. 7 noiembrie era ziua în care pe tot cuprinsul Uniunii Sovietice (şi
în ţările sovietizate) se serba "Marea Revoluţie din Octombrie" (7
noiembrie după calendarul gregorian echivalează cu 25 octombrie după calendarul
iulian). Această dată, care în plus este ajunul zilei Arhanghelilor Mihail şi
Gavriil, este foarte bine aleasă, pentru că ea arată esenţa puterii comuniste.
Comunismul, care a început la 7 noiembrie, înseamnă pur şi simplu Gulag:
aceasta este ecuaţia istoriei.
În anii care au trecut Ziua Gulagului a fost marcată prin conferinţe
internaţionale la Roma (2003), Bucureşti (2004) şi Berlin (2005). Anul acesta [2006] "Memento Gulag" a avut loc în
Franţa, la universitatea catolică (ICES, adică Institut Catholique d’Etudes
Supérieures) din oraşul La Roche-sur-Yon, în Vendeea.
De ce în Vendeea şi nu într-un alt loc? De ce Vendeea este cea care s-a
oferit să fie gazdă comemorării morţilor terorii comuniste? Nici un alt loc nu
putea fi mai potrivit: Vendeea ştie şi îşi aminteşte. Morţii ei au fost primii
morţi în valul terorii ideologice care a culminat în Uniunea Sovietică şi s-a
împrăştiat pe toată planeta. Cum spunea Soljeniţîn: "Experienţa Revoluţiei
franceze ar fi putut să fie suficientă pentru ca organizatorii raţionalişti ai
«fericirii poporului» să tragă concluziile necesare. Dar nu s-a întîmplat aşa!
În Rusia, totul s-a desfăşurat şi mai rău încă, la o scară incomparabil mai
mare. Numeroase metode pline de cruzime, practicate de Revoluţia franceză, au
fost docil reaplicate pe trupul Rusiei de către comuniştii leninişti şi
specialiştii internaţionalişti, iar gradul lor de organizare şi caracterul
sistematic au depăşit cu mult pe cel al Iacobinilor".
Aceste cuvinte le-a rostit Soljeniţîn la 25 septembrie 1993, cînd, pe
drumul său de întoarcere din exil către Rusia, a făcut un singur popas: în
Vendeea, pentru a asista la inaugurarea Memorialului de la Lucs-sur-Boulogne.
La Lucs-sur-Boulogne, la 28 februarie 1794, 500 de oameni, mai ales femei şi
copii, au fost arşi de vii în biserică, de către "coloanele infernale"
ale Revoluţiei franceze. Pentru Soljeniţîn, acest moment al inaugurării
memorialului a fost unul de viziune înlăcrimată asupra terorii care a bîntuit
lumea din Franţa pînă în Rusia şi dincolo de ea. Văzînd Memorialul "eroicei
Vendei", el a văzut "cu ochii minţii monumentele care într-o zi vor
fi ridicate în Rusia, mărturii ale rezistenţei noastre ruseşti în faţa urgiilor
hoardei comuniste". "Am traversat împreună cu voi", le-a spus
Soljeniţîn la sfîrşit vandeenilor, "secolul XX, acest secol care a fost,
de la un capăt la altul, un secol al terorii, încoronare îngrozitoare a acelui
Progres la care visase atîta secolul XVIII. Astăzi, cred, tot mai mulţi
francezi vor înţelege mai bine rezistenţa şi sacrificiul Vendeei, le vor
aprecia mai mult şi le vor păstra cu mîndrie în memorie".
Într-adevăr, nu este deloc întîmplător că "Memento Gulag" a avut
loc anul acesta în Vendeea. Soljeniţîn a marcat comuniunea de destin şi de
spirit între Vendeea martiră şi cei care au trăit suferinţa comunismului şi
rezistenţa împotriva lui. Rămînînd credincioasă chemării ei, Vendeea păstrează
memoria propriilor săi eroi şi a eroilor care, în alte părţi şi în alte
timpuri, au continuat aceeaşi luptă: nu ştiu cîte licee din lume poartă numele
lui Soljeniţîn, dar în Vendeea există, din anul 2005, "Le Collège
Alexandre Soljenitsyne", în localitatea Aizenay.
Da, Vendeea ştie şi îşi aminteşte. Această mică regiune din vestul Franţei,
la sud de oraşul Nantes şi rîul Loira (10.000 kilometri pătraţi, 800.000
locuitori), s-a ridicat în martie 1793 împotriva acelei revoluţii care i-a omorît
regele şi distrus legea (Point de roi,
point de loi, "Unde nu e rege, nu e lege" a fost unul din
refrenele revoltei), care i-a alungat, persecutat, omorît preoţii, şi care
supunea întreg poporul marii "reeducări": formarea "omului nou",
cel "fără prejudecăţi", adică fără Dumnezeu (creştinismul a fost
interzis), fără tradiţii, fără memorie. Împotriva acestei revoluţii s-a ridicat
Vendeea. Nu a fost o mişcare de partizani (ca şuanii din Bretagne), şi nu a
fost nici o răscoală populară obişnuită. A fost altceva. S-au ridicat ţăranii,
şi ei s-au dus la nobili şi i-au rugat să vină, şi au format – lucru unic în
istorie – o formidabilă armată. De aceea, ceea ce s-a petrecut în Vendeea nu se
numeşte "revolta" sau "răscoala Vendeei", ci les guerres de Vendée, "războaiele
Vendeei". Vendeenii au format o armată, o armată fără uniformă – erau
săteni în straiele lor obişnuite –, dar reprezentată printr-un simbol pe care
toţi l-au arborat spontan: o mică inimă brodată, inima arzătoare a lui Hristos
(le sacré coeur). (Şi astăzi simbolul
Vendeei este inima lui Iisus.) Dacă vreodată a fost o mişcare de rezistenţă
pură, firească – luptă pentru libertatea de a fi om, fiinţă a lui Dumnezeu şi
fiinţă istorică, purtătoare a unei comunităţi organice –, aceasta a fost
Vendeea, ceea ce face din ea simbolul rezistenţei ce avea să vină în faţa
comunismului.
Rezistenţa vendeenilor este un capitol introductiv la rezistenţa împotriva
comunismului, iar represaliile care au venit după aceea au arătat, la rîndul
lor, ceea ce avea să se întîmple mai tîrziu.
Represaliile împotriva populaţiei din Vendeea, care nu a cerut altceva decît
libertatea de a-şi păstra credinţa şi legea (l’autel et le trône), nu s-au limitat la cîteva masacre răzleţe,
oricît de oribile ar fi fost ele. Aici a fost o decizie de stat de a şterge de
pe faţa pămîntului "rasa blestemată" (la race maudite) a celor ce gîndesc altfel. Exterminarea
sistematică a populaţiei din Vendeea este de aceea considerată un genocid, "primul
genocid de natură ideologică" din istoria modernă.
Legea din 1 august 1793 hotărăşte că "Vendeea trebuie să devină un
cimitir naţional", iar cea din 1 octombrie acelaşi an cuprinde ordinul de "exterminare
a tuturor locuitorilor". Cum avea să spună generalul François-Joseph
Westermann în raportul său oficial: "Vendeea nu mai există [...]. Am
îngropat-o în mlaştinile şi pădurile din Savenay. După ordinele primite, am
strivit copiii sub copitele cailor, am masacrat femeile – acestea, în orice
caz, nu vor mai aduce pe lume bandiţi [...]. Pe drumuri sînt cadavre peste tot
[...]. Mila nu este un sentiment revoluţionar".
De la 21 ianuarie la 15 mai 1794, Vendeea a fost străbătută în lung şi lat
de cele 12 "coloane infernale". Totul a fost ars şi orice om întîlnit
a fost omorît, în mod special femeile (le
sillon générateur, brazda fertilă din care iese "rasa de bandiţi")
şi copiii ("viitorii bandiţi").
În 1802, Chateaubriand se reîntoarce din exilul lui din Anglia şi descoperă
Vendeea, cîndva pămînt "fertil", "transformată într-un pustiu".
"Acest ţinut", scrie Chateaubriand, "purta, ca un vechi
luptător, cicatricele şi mutilările care au fost preţul vitejiei sale. Oseminte
albite de timp, ruine înnegrite de flăcări îţi izbeau privirea".
Forţele republicii revoluţionare trecuseră într-adevăr pe acolo. Cîţi au
murit? Între 120.000 şi 250.000 de oameni, adică între 15 şi 30 % din
populaţie. În răstimp de 18 luni. Şi pentru că nu era suficient, trebuia şi ca
numele de Vendeea, sinonim cu răzvrătirea, cu "fanatismul" şi "prejudecăţile"
(adică în primul rînd credinţa creştină), să dispară. Memoria trebuia ştearsă.
Numele de Vendée a fost înlocuit cu Vengé: revoluţia s-a răzbunat!
*
Oraşul în care s-a ţinut "Memento
Gulag" este, cum am spus la început, La Roche-sur-Yon, capitala Vendeei.
La Roche-sur-Yon, nume care s-ar putea traduce cu "stînca de pe rîul Yon"
(oraşul este construit pe piatră de granit, deasupra văii Yon-ului), este un
oraş de provincie cu un farmec deosebit. O adiere blîndă vine dinspre Oceanul
Atlantic, care e la numai 20-30 de km. Acest La Roche-sur-Yon, pe care îl vedem
astăzi, este un oraş tînăr, oraşul pe care l-a construit Napoleon, începînd cu
1804, pe "ruinele înnegrite de flăcări" ale Vendeei devastate de
trupele revoluţionare.
În La Roche-sur-Yon se află cea mai tînără universitate catolică a Franţei,
universitate înfiinţată în 1990. În această universitate, în aula mare, în
prezenţa multor profesori, studenţi şi elevi de liceu, s-a desfăşurat ziua
intensă a memoriei Gulagului. Pe unii dintre cei care un ţinut comunicări îi
cunoaştem bine: Vladimir Bukovski, Stéphane Courtois (autorul principal al
volumului Cartea neagră a comunismului), Dario Fertilio (ziarist la Corriere della Sera, secretar al
organizaţiei "Comitatus pro Libertatibus"); pe alţii mai puţin, aşa
cum este Mathyas Kolos, unul dintre participanţii la revolta din Ungaria, din
1956, şi traducătorul, în limba franceză, al cărţii Le cri de la taïga de
Aron Gabor, care este considerată ultima mare operă literară a gulagului. Din
delegaţia română au făcut parte, între alţii, Marius Oprea, Ruxandra Cesereanu,
Raluca Grosescu.
Nu poate fi vorba în acest articol de a face un rezumat al fiecărei
comunicări în parte. Ele vor fi publicate, şi ne vom putea întoarce atunci cu
comentarii. Acum voi reliefa numai cîteva puncte. "Memento Gulag" înseamnă recuperarea memoriei. Comunicările au
fost o întoarcere către trecut – un trecut trăit, un trecut care trebuie mai
departe cercetat şi înţeles. Două teme mari au structurat ziua: istoria comunismului
de la raportul Hruşciov la revolta din Ungaria (anul acesta [2006] este o jumătate de
secol de la marea revoltă a Ungariei împotriva comunismului); comunismul şi
ieşirea din comunism în România. A vorbi despre gulag este a continua lupta
împotriva comunismului, luptă care nu s-a încheiat. Comunismul există încă
(China, Cuba, Coreea de Nord, Vietnam), iar în ţările unde a fost zdruncinat se
petrece o întoarcere spre comunism (Rusia, Ungaria, republicile din Asia), a
subliniat Bukovski. Şi în Occident se constată puterea comunismului, nu numai
în minţi, ci şi în angrenajul politic. Nu se poate ignora forţa pe care
comunismul o are încă, de exemplu, în Italia, faptul că preşedintele Italiei,
Giorgio Napolitano, a susţinut invazia sovietică în Ungaria, sau că
preşedintele Camerei Deputaţilor (Fausto Bertinotti) "este nu un fost, ci
un actual comunist", a spus Dario Fertilio. Procesul comunismului, care nu a putut avea
loc de jure, a afirmat Vladimir
Bukovski, amintind de încercarea lui de a organiza procesul comunismului la
Moscova, poate avea loc de facto:
aceasta este misiunea zilei de 7 noiembrie. Ceea ce nu s-a putut realiza ca un
proces juridic, poate fi făcut prin memento,
prin puterea memoriei.
*
Memoria ţine de domeniul spiritului. A-ţi aminti şi a înţelege este o luptă
pe care o dă spiritul împotriva morţii şi a răului. În faţa comunismului ca "negare
a spiritului", despre care a vorbit François Boulêtreau, rectorul universităţii catolice din La Roche-sur-Yon, se ridică "afirmarea spiritului", despre
care am vorbit eu la "Memento Gulag".
În faţa "vastei otrăvi" care este minciuna comunismului, s-a ridicat
din chiar adîncurile gulagului spiritul omenesc care redescoperă cuvîntul
purtător de adevăr. În faţa terorii, a haosului şi a morţii s-a ridicat arta,
cu ordinea şi frumuseţea ei, poezia şi muzica (de la Radu Gyr la Traian
Popescu [cel zis "Macă", autorul oratoriului Calvarul]). Suferinţa a devenit o cale către Dumnezeu. Cum o spun versurile din
închisoare ale lui Radu Gyr: Cu necerşită slavă Tu
mă-ncarci/ şi-n cuie cînd
sfinţenia mă frînge,/ oftînd mă uit la
rănile prea largi/ şi-Ţi cresc alături, sînge
după sînge ... ("Identitate")
*
Şi Vendeea are poezia, muzica, folclorul ei de rezistenţă. Şi în această
privinţă aceste două lumi se apropie. În faţa urgiei, vendeenii au ascuns
documente, povestiri, memorii, unele din ele descoperite tîrziu, abia în
timpul nostru.
"Memento Gulag" în
Vendeea are o semnificaţie cu totul deosebită. Evident, "Memento Gulag" este universal şi
se cuvine marcat peste tot în lume. Dar legătura de destin şi de spirit între "Memento Gulag" şi Vendeea rămîne
ceva aparte. Aici, în Vendeea, înţelegi mai bine lungul şi pustiitorul drum,
presărat cu milioane de victime, al iluziilor utopice care se ridică împotriva
Vieţii şi a ordinii Spiritului. Aici, în Vendeea, înţelegi mai bine că este
posibil pentru un popor de a-şi păstra memoria şi de a-şi cinsti eroii şi
martirii.
Monica PAPAZU
[Danemarca]
* Monica Papazu, "Memento Gulag în Vendeea", în Puncte cardinale, anul XVI, nr. 12/192,
decembrie 2006, p. 2 (rubrica "Rănile istoriei").
Autoarea articolului
Mai puteţi citi pe
acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – "Cine se teme de naţionalism?"
(1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – "Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – "Fiziologia trepăduşului"
(1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – "«Resurecţia» lui Nichifor Crainic
între bucurie şi dezamăgire" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – "Necesara despărţire a apelor"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – "Distincţii necesare" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – "Spiritul viu al dreptei"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – "Dimensiunea transcendentă a
politicului: Mişcarea Legionară" (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – "Necesitatea unei viziuni de
dreapta..." (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – "Apelul unui licean
către «oastea naţionalistă»" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – "Confruntarea dintre Memorie şi
Uitare" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – "Martin Luther şi evreii..."
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – "Dreptatea d-lui Pleşu" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – "Pe marginea unei decepţii"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – "Unde d-l Pleşu nu mai are
dreptate" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – "Viaţa – proprietate de stat"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – "Sensul unităţii creştine"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – "Căderea Cuvîntului în cazuri"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – "O reacţie a d-lui Patapievici"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – "San Juan de la Cruz: Romances"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – "Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – "Domnul Petru Creţia şi
«legionarul de 1,65»" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – "Iarba verde de acasă…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – "Doar o vorbă să-ţi mai spun…"
(1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»" (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – "Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – "Între zoón politikón şi homo
religiosus" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – "Apocalipsa şi ştiinţa"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – "Stafia comunismului la
Paris" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – "«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – "Falimentul speranţei" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – "Masoneria şi organizaţiile
internaţionale" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – "Ispita «iubirii»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – "Apostrof-area ca asasinat
moral" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – "Fabulă cu trandafir" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – "Biserica să nu se teamă de
puternicii zilei!" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – "Aspecte ale dialogului
religie-cultură…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – "Puncte cardinale
100": "La aniversară", "Măcel de Buna Vestire",
"Marginalii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – "Cronica unei gafe
editoriale" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – "Epica Holocaustului…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – "Lecţia americană" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – "Demonizarea Americii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – "«Dictatura bunului simţ»…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – "În sfîrşit, Acasă…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – "Anul Eminescu", "Oda
(în metru antic): deschiderea nivelelor de receptare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – "Cine eşti dumneata, domnule
Neştian?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – "Demitizarea" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – "Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – "Marea iertare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – "Maica Mihaela" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – "Un luceafăr pe columna cezarilor"
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – "Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – "Supără realitatea sau formularea
ei?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – "Marginalii la o scrisoare a lui
Mircea Eliade" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – "Odihna de Eminescu" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – "Mesianismul Dreptei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – "Misiunea românilor în
istorie" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – "Obligaţiile unei conştiinţe
morale" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – "Naţionalismul şi România de
azi", "Menirea generaţiei noastre" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – "Lichidarea unei legende"
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – "Pentru o Europă unită a
naţiunilor" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – "Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – "Despre a fi altfel" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – "Pentru un naţionalism
european" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – "Caracterul naţional al
Ortodoxiei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – "Un evreu renegat avertizează
America" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – "In memoriam: Horia
Bernea", "Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – "Europa lui Hristos" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – "Ziua judecăţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – "Interviu cu istoricul Neagu
Djuvara" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – "Elitele şi partidele politice"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – "Revolta «omului recent»"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – "Naţionalism şi democraţie"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – "Perversiunea
naţional-comunistă" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – "Isteria antifascistă"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – "Moştenirile lui Horia
Bernea" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – "Veşti triste din Spania"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – "Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – "Centenarul Petre Ţuţea
(1902-2002)" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – "Rost – «manifestul
românesc» al unei noi generaţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – "Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – "Cultul monştrilor" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – "Nu-i pace sub măslini..."
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – "Aceşti evrei visători şi
utopiile lor păguboase" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – "De la vulgaritate la
perversiune" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – "Dimensiunea cosmică a
dorului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – "Călătorie în «buricul
pămîntului»" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – "Taina fratelui" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – "Conceptul de medicină
creştină" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – "Cazul Paulescu văzut cu ochii
altora" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – "Political correctness?"
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – "Tîlcuirea patristică a Psalmului
50" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – "Un clown pentru
Nobel?" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – "Chilia isihastului în lume"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – "Paul Goma «antisemit»?"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) – "Catedrala Mîntuirii
Neamului..." (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) – "Mircea Dinescu între ignoranţă
şi abjecţie" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) – "August roşu: circ fără
pîine" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) – "«Insurecţia» de la 23 august văzută
prin ochii unui soldat german" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) – "Erosul care mişcă lumile"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) – "Sfinţita rugăciune" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) – "Păcatul lui Onan" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) – "Dante, Infernul, Cîntul
XXXIV" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CV) – "Acatistul Sfinţilor Români din
închisori" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) – "Giulgiul din Torino: o provocare
perpetuă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) – "Tentative de purificare"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVIII) – "La despărţirea de Papa Ioan Paul
II..." (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIX) – "Cine a fost Teodor M.
Popescu?" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CX) – "Cuvînt prevenitor despre idolatrie
şi magie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXI) – "Cultul eroilor la români"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXII) – "Miza unui linşaj mediatic"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIII) – "Biblia lui Robespierre"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIV) – "Imoralitatea apartenenţei la
francmasonerie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXV) – "Împotriva falsului ecumenism"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVI) – "De la Facere la Apocalipsă"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVII) – "O uşă interzisă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVIII) – "Pe marginea unei
blasfemii" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIX) – "Un portret al Căpitanului la
copilărie" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXX) – "«Am vrut să-l împuşc pe
Ceauşescu»" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXI) – "Ciobanul şi «futelniţa»"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXII) – "Luciferismul de larg consum" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIII) – "Adevărata dramă de la
Petru-Vodă" (2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXIV) – "În jurul unei neînţelegeri"
(2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXV) –
"Ofensiva homosexualilor"
* Antologia Punctelor cardinale (CXXVI) –
"Ultima biruinţă a lui Ştefan cel Mare"
* Antologia Punctelor cardinale (CXXVII) –
"«Sfîntul» Mişa din Clejani"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu