GENIUL ÎN ZEGHE
Ceea ce am putea numi rezistenţa prin cultură pare să fie o
caracteristică a recluziunii legionare şi poate că ar merita cercetată mai
îndeaproape, ca mod specific de a răspunde la "teroarea istoriei".
Ultimul număr al Axei – revista
elitei gardiste – a fost făcut în decembrie 1933, nu mult înainte de asasinarea
lui I. G. Duca, în închisoarea de la
Jilava, unde cuibul omonim, în frunte cu Ion I. Moţa şi Vasile Marin, a stat zăvorît
abuziv cîteva săptămîni, spre a nu putea activa electoral. Codreanu, în ultima
detenţie (1938), premergătoare asasinării sale, a (re)citit Biblia şi a
redactat faimoasele însemnări de la Jilava. În lagărul pentru legionari de la
Miercurea Ciuc (1938-39), îşi aminteşte Radu Gyr ("Suferinţă, jertfă şi
cîntec"), "Nae Ionescu domina lagărul cu formidabila lui linie de
gîndire şi de scrutare a evenimentelor, cu prestigiul cu care, bolnav, suporta
suferinţa, cu demnitatea şi nobleţea cu care întîmpina toate şicanele jandarmereşti
şi toate rigorile cumplite ale lagărului", încît zbirii puterii erau de-a
dreptul "exasperaţi de liniştea solemnă cu care Profesorul îşi ţinea
lecţiile universitare în faţa noastră, transformînd lagărul în elită
intelectuală şi zidurile triste ale dormitorului, în academie". Mai tîrziu, în temniţele comuniste, au
rămas celebre conferinţele docte ţinute de un Nichifor Crainic sau de un Petre
Ţuţea, ori povestirile unui Ovidiu (Puiu) Cotruş (nepotul poetului Aron
Cotruş), capabil să repovestească pagină cu pagină romane întregi (mai ales Război şi pace), depăşind treptat sfera
audienţei legionare (se înghesuiau să-i asculte nu doar şi alte categorii de
deţinuţi, dar şi unii dintre gardienii de serviciu: "Să nu-nceapă ăla, bă,
pînă nu vin şi eu!"). Dar, în această privinţă, cazul cel mai notabil [1] rămîne cel al profesorului George Manu, despre care memorialistul
Demostene Andonescu (confirmat de numeroşi alţii) spune că "dacă este
adevărat (şi, de bună seamă, este) că închisorile comuniste au fost adevărate
universităţi [...], atunci «Universitatea Aiud» l-a avut ca «rector», între
anii 1954 şi 1961 (anul morţii sale), pe profesorul George Manu" [2].
Pionier al fizicii nucleare, savant de reputaţie mondială încă din anii '30 [3],
omul era o adevărată enciclopedie, iar cultura sa umanistă nu era cu nimic mai
prejos de cultura sa ştiinţifică [4].
"Filosofia, teologia, dreptul, filologia, şi mai cu seamă literatura, erau
domenii în care se mişca cu aceeaşi uşurinţă ca şi în domeniul său de
specialitate..." [5]. Alte
surse indică o şi mai mare varietate a domeniilor: a mai ţinut în închisoare
lecţii sau prelegeri de istorie, geografie, matematică, economie, limbi străine
(îndeosebi franceză şi engleză).
Monograful său [6], regretatul Gheorghe Jijie [7]
(care a stat cu el în aceeaşi celulă, la Aiud), relatează, printre atîtea alte
lucruri uimitoare, că "pe timpul cînd se vorbea de Coreea şi
războiul de acolo, la una din plimbările în cerc, Nistor Chioreanu i-a şoptit
pe apucate: «Măi George, scrie-ne şi nouă ceva despre Coreea, că în afara
faptului că este o peninsulă a Asiei de răsărit, mare lucru nu prea ştim!». N-au trecut decît 3-4 zile şi circula în
toată Zarca o tăbliţă cu două feţe scrise: pe prima faţă, o hartă a Coreei,
executată cu o precizie de cartograf, cu toate rîurile, cu toate golfurile şi
denumirile lor, cu toate oraşele, căile ferate, cum cred că nici un profesor de
specialitate coreean n-ar fi putut s-o facă; pe a doua faţă se dădeau date
economice, cuprinzînd producţia de cărbune, ţiţei, minereu de fier, mangan,
cupru, suprafeţele agricole, cele cu livezi, păduri, păşuni, lungimea totală a
drumurilor, a căilor ferate, principalele surse de energie şi aşa mai departe. La alte 3-4 zile a început un serial pe
bucăţi de săpun cu preistoria Coreei, înşirînd migraţiile de popoare dinspre
vest şi sud-vest către est, punînd totul în legătură cu marea migraţie a
popoarelor mongolice spre America. A urmat apoi istoria Coreei, pe alte
plăcuţe. Acesta era omul!".
Lui i se datorează, în mare
parte, şi metodele ingenioase de comunicare indirectă şi/sau
"scriere" care au funcţionat, îmbunătăţite treptat, pînă la
lichidarea închisorilor politice (1964).
"În această perioadă [1954-1961], Aiudul era populat de foarte mulţi
tineri care fuseseră arestaţi de pe băncile şcolii sau ale universităţilor şi
erau, deci, cu studiile neterminate şi instrucţie incompletă. Majoritatea
acestora, avizi de a învăţa, apelau, pentru a-şi completa bagajul de
cunoştinţe, la «bătrâni», care, în marea lor majoritate fiind intelectuali, le
puneau la dispoziţie cunoştinţele lor. Printre cei mai activi în acest sens s-a
dovedit a fi, fără îndoială, profesorul George Manu. În toată această perioadă,
el a transmis, prin viu grai, celor care au avut norocul să împartă celula cu
el, ori prin Morse (profesorul Manu era un morsist desăvîrşit) celor din
celelalte celule, zeci şi sute de conferinţe, prelegeri ori lecţii [...], care
erau memorate ori scrise pe pereţi, pe bucăţi de săpun, pe cioburi de sticlă
etc. şi apoi transmise din celulă în celulă şi din om în om. Mulţi dintre cei
care au ieşit din închisoare cu temenice cunoştinţe de limbă şi literatură
engleză, de exemplu, lui îi datorează acest lucru. Eu nu l-am cunoscut
personal, însă multe dintre lecţiile şi conferinţele ţinute de el au ajuns şi
în celula în care mă aflam, astfel că multe din cunoştinţele pe care le-am dobîndit
în închisoare lui i le datorez.
Profesorului George Manu i se datorează şi adaptarea alfabetului Morse la
necesităţile temniţei (două puncte îngemănate în loc de linie), precum şi
inventarea scrierii, cu ajutorul alfabetului Morse, pe firul de aţă. Odată, un
grup de studenţi, care erau la un alt etaj decît cel pe care se afla el, i-au
cerut (prin Morse, bineînţeles) să le transmită cîteva dintre principiile de
bază ale Constituţiei americane. Profesorul a refăcut din memorie, cu
aproximaţie, toate cele şapte articole ale Constituţiei respective [8] şi aştepta un moment propice ca să
le transmită la destinaţie. Tocmai în acel moment s-a deschis uşa şi gardianul
a dat celor din celulă ac şi aţă pentru cîrpirea echipamentului Văzînd aţa,
profesorului Manu i-a venit ideea să transpună pe ea, în alfabet Morse (un nod
dublu, linia, un nod simplu, punctul) textul pe care îl avea de transmis. Cu
migală şi cu multă răbdare, făcînd mii de noduri, a reuşit să «scrie» pe cîteva
zeci de metri de aţă textul celor şapte articole ale Constituţiei americane. A
făcut apoi un ghem pe care l-a transmis destinatarilor împreună cu
instrucţiunile de decodare. Această nouă metodă de scriere a constituit o
adevărată revoluţie a sistemului de comunicare din închisoare. Şi a dat multe
dureri de cap celor care vegheau ca deţinuţii să nu comunice între ei" [9].
Gheorghe Jijie scrie în
monografia pe care i-a închinat-o: "Era de o ingeniozitate uluitoare.
Metoda cu emulsia de săpun întinsă pe funduri de gamele, pe scîndurele, pe
talpă, pe cîrpe, pe cioburi de sticlă, era rodul inventivității lui
inepuizabile. Pe acestea scria cu vîrful unui ac, cu litere de tipar
foarte mici, deși avea 20 dioptrii la ochelari. Așa au circulat lecțiile lui de
istoria Angliei sau a Franței, geografia lumii, lecțiile de limba franceză sau
engleză. Apoi, după însușirea metodei de către noi toți, poeziile lui Radu Gyr,
Nichifor Crainic și ale altor poeți de-ai noștri..."; şi conchide:
"Această dragoste de a cunoaște, transmisă din om în om – asemenea
lumînărilor din seara Învierii, care se aprind de la una la alta – a inundat
Zarca, apoi Aiudul și apoi, prin cei plecați, toate închisorile, fiind una dintre
formele cele mai puternice de rezistență – rezistența spiritului, învățată de
la el".
Cine era acest geniu în zeghe,
astăzi aproape uitat de lumea largă românească?
Nepot al vestitului general
Gheorghe Manu (1838-1911, ilustrat
în Războiul de Independenţă şi în viaţa politică a sfîrşitului de secol XIX),
al cărui nume l-a şi purtat [10], se
trăgea dintr-o familie –
Manno – cu vechi origini
italieneşti (veneţiano-genoveze [11]),
strămutată la Constantinopol în secolul al XVI-lea (înainte de cucerirea turcească),
apoi în Ţara Românească în prima jumătate a secolului al XVIII-lea (prin
strămoşul Mihail Manu, mare logofăt al Patriarhiei Ecumenice, căsătorit
cu o domniţă fanariotă – Constanţa Caragea? Smaranda Mavrocordat? – şi răposat
la 1754), înrudită, în diferite grade, cu Brîncovenii, Cantacuzinii,
Mavrocordaţii şi Ghiculeştii.
Viitorul profesor s-a născut la
13 februarie 1903, în Bucureşti. Din pricina unor debilităţi fizice, familia îi
asigură şcolarizarea la domiciliu, cu excepţia ultimelor două clase de liceu,
urmate la Nancy (1919-1921). Se înscrie apoi la Facultatea de Ştiinţe a
Universităţii Bucureşti, de unde iese în 1925 dublu licenţiat: în ştiinţe
matematice şi în ştiinţe fizico-chimice. În 1926 obține certificatul de studii superioare de chimie-fizică și
radioactivitate al Facultății de
Științe din Paris şi va lucra o vreme (1927-1934) la Institut du
Radium, pregătindu-și doctoratul (vezi nota a treia), pe care-l obţine cu
mențiunea Très honorable. Mînat de patriotismul care-i va conforma
întreaga viaţă (pe cît de nobil, pe atît de păgubos), declină oferta de a
rămîne cercetător la Institut du Radium și revine în România, ca
asistent la Facultatea de Științe
din București (1935), unde nu va apuca să ajungă decît pînă la gradul
de conferențiar (1945). În subsolul facultăţii, ajutat de bunul său prieten Radu
Grigorovici, a amenajat, într-o încăpere mai degrabă improprie, un modest
laborator de fizică atomică pentru studenți – primul din România.
În 1936 se căsătorește cu Sonia Poulieff, cu care va avea un fiu, Şerban
Alexandru Manu [12], stabilit în
Franţa din anul 1982 (şi încă în viaţă).
Simpatizant mai vechi, în 1937 intră efectiv în Mişcarea Legionară, fără a
avea activităţi politice notabile pînă la dizolvarea oficială a acesteia, din
ianuarie 1941. A fost un admirator al lui Codreanu, dar nu şi al lui Horia
Sima, iar asasinarea lui Iorga l-a indignat profund. Abia în 1943, spre a nu-şi
lăsa camarazii la nevoie, acceptă să fie pentru o vreme comandant interimar al
Mişcării în ţară (Horia Sima şi majoritatea vîrfurilor legionare, cîte mai
supravieţuiseră evenimentelor, se aflau pe atunci în străinătate), văzîndu-şi
însă, în paralel, şi de cariera universitară. După sfîrşitul războiului, se
dedică în exclusivitate mişcării naţionale de rezistenţă împotriva
bolşevismului, iar în 1948 este arestat și condamnat, în "Procesul grupului de complotiști,
spioni și sabotori" (procesul "Marii Trădări Naţionale", cum i
s-a spus propagandistic în epocă), la muncă silnică pe viață.
Alcătuise (începînd din 1945) şi trimisese, în primăvara lui 1947, în
Statele Unite şi Marea Britanie un amplu studiu-raport intitulat mai întîi România
între Rusia și Europa, iar în cele
din urmă În spatele Cortinei de Fier
– România sub ocupație rusească, semnat cu pseudonimul Testis
Dacicus ("Martorul
dacic""; identitatea autorului n-a fost lămurită decît în urma
anchetelor dure de după arestarea sa) şi al cărui scop este formulat pe
scurt în prefață: "Prezentul studiu are drept scop să
descrie în mod obiectiv felul în care un popor mic este nimicit în mod
sistematic de o mare putere [...] El
intenționează să informeze pe orice persoană imparțială, și în special pe
conducătorii celor două Puteri Occidentale, Statele Unite și Imperiul Britanic.
Aceste state și-au asumat în mod voluntar obligații precise prin Charta
Atlanticului, care a devenit acum Charta Națiunilor Unite. Astfel, națiunile
amenințate de invazie străină și subjugare au fost îndreptățite să spere
într-un viitor mai bun. [...] Ar fi păcat ca aceste speranțe să fie
înșelate" (din nefericire, au fost înşelate cu asupra de măsură, de la
Yalta la Malta, iar George Manu a trăit şi el dramatic şi a murit cu speranţa
deşartă a "venirii americanilor", care în realitate nu au avut, nici
o clipă, nici cea mai mică intenţie serioasă în acest sens) [13]. Autorul oferea – întemeiat pe o
informaţie absolut impresionantă, pe care rămîne şi astăzi uimitor şi
insuficient elucidat cum a putut-o aduna, într-un timp relativ scurt şi în
condiţii de clandestinitate! [14] – o analiză detaliată, în unsprezece capitole, a
situaţiei politico-socio-economice a României ocupate şi a perspectivelor ei
imediate. Dactilografiat în
mai multe exemplare, în limbile română și engleză (dar se păstrează şi o
traducere parţială în franceză), studiul a fost expediat prin intermediul
misiunilor civile și militare americane și britanice din România. Se pare însă
că, prin agenții K.G.B. infiltrați în serviciile secrete anglo-americane, el a
ajuns şi la cunoştinţa Kremlinului... Păstrată ca document secret decenii de-a
rîndul, cartea a fost editată relativ recent: Testis Dacicus (George
Manu): În spatele Cortinei de Fier – România sub ocupație rusească,
Editura Kullusys, București, 2004, recomandabilă rămînînd ediţia Gheorghe Manu,
În spatele Cortinei de Fier: România sub ocupaţie rusească / Testis Dacicus
(George Manu), Editura Mica Valahie, Bucureşti, 2011, îngrijită profesional
şi cu un serios studiu introductiv de Silviu B. Moldovan (cercetător
C.N.S.A.S., probabil în momentul de faţă cel mai bun cunoscător al biografiei
şi operei lui George Manu [15]).
Încarcerat şi anchetat constant
cu o sălbăticie greu de imaginat, a trecut şi pe la Baia Sprie şi Gherla, dar cea
mai mare parte a detenţiei a făcut-o la Aiud. S-au exercitat presiuni imense
asupra lui pentru ca să accepte "autodemascarea" şi să semneze o
declaraţie de "desolidarizare" de propriul trecut, nu doar pentru a-l
îngenunchea personal, dar şi pentru că atitudinea lui ar fi cîntărit foarte
greu în economia psiho-morală a celorlalţi deţinuţi (cum a cîntărit şi cea a
lui Radu Gyr, care pînă la urmă s-a lăsat înduplecat să cedeze, nu atît din
slăbiciune, cît pentru a-i "dezlega" pe cei care-şi făcuseră din el
un reper de rezistenţă şi de a căror soartă se simţea răspunzător, cum
colonelul Crăciun, parşiv, îi repeta întruna). Cu profesorul Manu n-a mers: el
a ales rectitudinea cu orice preţ, iar preţul final a fost moartea.
Fostul deţinut politic Gabriel
Bălănescu, în cartea lui de memorii Din
împărăția morții (Ed. Gordian, Timișoara, 1994), povesteşte întreitul refuz
care i-a precedat profesorului sfîrşitul mucenicesc:
"George Manu a făcut
tuberculoză ganglionară... Medicul oficial nu putea indica un tratament decît
cu avizul comandantului închisorii și al ofițerului politic. A doua zi după
diagnosticarea bolii, George Manu a fost chemat de comandantul penitenciarului,
colonelul Crăciun, care i-a cerut o declarație de desolidarizare. George Manu a
răspuns negativ la cererea colonelului și, ca urmare, a fost dus din nou în
zarcă. Relatarea acestui episod o am direct de la George Manu, cu care
comunicam zilnic, cît am rămas deasupra celulei în care era izolat.
După două sau trei luni, același
medic... îi diagnostichează tuberculoză pulmonară. A urmat din nou întrevederea
cu colonelul Crăciun, condiționîndu-i tratamentul de o declarație în sensul
pomenit. George Manu, care nu era un om al compromisurilor, răspunde din nou
negativ, dar de această dată, puțin iritat, răspunsul i-a fost mai dur. În
aceeași zi, mîncarea a primit-o strecurată, adică numai zeamă. Acest regim
alimentar s-a prelungit pe o durată de cîteva luni, astfel încît George Manu,
la scurt timp, nu se mai ținea pe picioare. Cu toate acestea, lecțiile lui de
geografie, istorie, engleză, filosofie etc. continuau cu aceeași febrilitate,
fie prin morse la zid, fie prin morse pe firul de ață...
În fine, după încă un timp, două
sau trei săptămîni, același medic... îi diagnostichează meningită tuberculoasă.
În aceeași zi, profesorul Manu este din nou chemat de colonelul Crăciun, care
avea pe biroul său cîteva flacoane de streptomicină... și alte medicamente
antibiotice occidentale.
– Le vezi? – îi spune
lui George Manu colonelul Crăciun. Iată
medicamentele care te pot salva. Privește-le, sînt numai medicamente
occidentale, în care aveți încredere voi! Dă-mi declarația și te salvez!
George Manu a răspuns și de
astă-dată: Nu.
Acesta a fost ultimul
răspuns...".
Demostene Andronescu îşi încheie astfel evocarea din cartea citată:
"Cu toate presiunile care s-au făcut asupra lui, el a refuzat demn şi
fără ostentaţie orice compromis. Pentru atitudinea sa fermă şi fără echivoc,
profesorul Manu a plătit cu viaţa. Din pricina regimului inuman la care a fost
supus în urma refuzului său categoric de a face declaraţiile care i se cereau,
boala i s-a agravat. Ultimul diagnostic pus de medicul oficial al închisorii,
doctoriţa Balea, în prezenţa colonelului Crăciun, a fost meningită t.b.c.
Tratamentul însă i s-a refuzat şi de data aceasta, fiindu-i condiţionat de
semnarea declaraţiei care i se cerea. S-a stins din viaţă împăcat cu sine şi cu
toţi din jur, în aprilie 1961, în infirmeria Aiudului, unde a fost internat
doar cu cîteva ore înainte de a muri".
Era, mai exact, 12 aprilie 1961. Împlinise în februarie 58 de ani.
Cuvintele sale testamentare au fost: "Să le spui tuturor că nu am făcut nici un
compromis!". Aceasta s-a vrut şi rămîne pînă la urmă capodopera vieţii
lui.
Posteritatea sa e încă problematică. O fundaţie
neolegionară îi poartă numele, patronînd lunarul de tiraj confidenţial Permanenţe şi avînd o destul de
bogată producţie editorială (din păcate, adeseori subculturală şi obtuz
partizană). Rămîne greu de spus dacă, pe această cale, s-a făcut memoriei
profesorului un serviciu sau un deserviciu.
Pe lîngă monografia subiectiv-memorialistică şi
pios-ditirambică a lui Gheorghe Jijie, regizorul Nicolae Mărgineanu (fiu de
fost deţinut politic) l-a evocat mult mai convingător într-un bun film
documentar, "George Manu – Rectorul din Zarca Aiudului", dar nici
conştiinţa publică, nici comunitatea ştiinţifică românească nu par deocamdată
permeabile la memoria şi la mesajul savantului-martir. După ce în partea finală
a vieţii geniul lui s-a nevoit în zeghea de teroare a comunismului roşu, azi
memoria lui se nevoieşte în zeghea de uitare a comunitarismului albastru. Dar
Dumnezeu mai are încă răbdare cu noi...
Răzvan
CODRESCU
[1] Las la o
parte fenomenul Gafencu, cu tot grupul din jurul său, căci acolo dimensiunea
era în mult mai mare măsură mistică decît culturală.
[2] Reeducarea de la Aiud...,
Editura Christiana, Bucureşti, 2009, cap. "Grupul «recalcitranţilor»",
subcap. "Profesorul George Manu".
[3] Teza sa de doctorat (îndrumată de Marie Curie), Recherches sur l'absorption des rayons α,
a fost publicată în Annales de physique
(1934) şi a devenit referenţială în bibliografia de specialitate a vremii. În
1940 publică primul volum (despre izotopi, momentele nucleare şi
radioactivitate) al tratatului Fizica
nucleară, ce ar fi urmat să aibă trei volume (pe al doilea, despre
transmutările nucleare, şi pe al treilea, despre teoria nucleului, nu a mai
apucat să le scrie, fiind abătut şi înghiţit de vitregia vremurilor).
[4] Şi, nota bene, nu a pus niciodată ştiinţa deasupra credinţei: "Trăim
într-un veac al ştiinței şi credem că totul se rezolvă prin ştiință. Vă spun
eu, un om care am stat pe microscop: nu prin știință, nu prin laborator, ci
prin credință". Din acest punct de vedere, seamănă mult cu Alexandru
"Codin" Mironescu, savantul-scriitor din gruparea Rugului Aprins
trecut şi el prin temniţele comuniste.
[5] Ibidem.
[6] George Manu. Monografie, Editura Elisavaros, București,
2002.
[7] Născut la 10 iunie 1919 în Botoşani, vajnic luptător
anticomunist, a executat 13 ani de închisoare (1948-1961), trecînd pe la
Jilava, Aiud, Gherla, Văcăreşti, Periprava etc. (fratele său, Ioan Jijie, a
murit în temniţa de la Aiud). A trecut la Domnul pe 12 iunie 2012.
[8] Constituţia Statelor Unite, datînd din 1787, are 7 articole şi
27 de amendamente.
[9] Demostene Andronescu, loc.
cit.
[10] S-a impus mai ales sub forma George, desigur şi sub influenţa
versiunii franceze: Georges Mano.
[11] Pe blazonul familiei figurează o mînă (mano) ieșind din apă.
[12] Ajuns inginer, deşi la inima sa avea mai degrabă literatura şi
arta dramatică (îşi aminteşte cum tatăl său îi declama din Cyrano de Bergerac a lui Edmond Rostand, piesă pe care o ştia
integral pe dinafară, în original!).
[13] A se vedea, între altele, cărţile lui Nicolae Baciu Yalta şi crucificarea României (Ed.
Europa, Roma, 1983, reed. Fundaţia Europeană Drăgan, f. l., 1990) şi Agonia României (Ed. Dacia, Cluj-Napoca,
1990), sau Mihail Sturdza, România şi
sfîrşitul Europei. Amintiri din ţara pierdută (Ed. Dacia, Rio de Janeiro – Madrid,
1966, reed. FRONDE, Alba Iulia – Paris, 1994, şi Criterion Publishing,
Bucureşti, 2004), dar şi Dan Amedeu Lăzărescu, De-o fi una, de-o fi alta... de-o fi Yalta, de-o fi Malta (Ed.
A.G.I.R., Bucureşti, 2000).
[14] Se pare că, printre altele, avusese acces neoficial, prin Anton Golopenţia (care va sfîrşi şi el în închisoare), la anumite arhive secrete de stat, pe care le "fotografiase" cu memoria sa colosală. La anchetă a făcut dovada procedurii: a cerut să i se deschidă o carte de telefon la o pagină oarecare şi, după ce s-a uitat pe ea preţ de cîteva minute, a reprodus totul întocmai!
[14] Se pare că, printre altele, avusese acces neoficial, prin Anton Golopenţia (care va sfîrşi şi el în închisoare), la anumite arhive secrete de stat, pe care le "fotografiase" cu memoria sa colosală. La anchetă a făcut dovada procedurii: a cerut să i se deschidă o carte de telefon la o pagină oarecare şi, după ce s-a uitat pe ea preţ de cîteva minute, a reprodus totul întocmai!
[15] Rămîne incredibilă absenţa lui
George Manu din martirologiul editat în 2007 de Institutul Biblic şi de Misiune
al Bisericii Ortodoxe Române (deşi d-l Silviu B. Moldovan s-a numărat printre
principalii realizatori).
Nu putem citi şi cinsti memoria şi personalitatea unor asemenea ,,oameni cari au fost”, cum spunea Iorga, decât făcând o reverenţă (ori o metanie !) în faţa verticalităţii lor, unificatoare între cer şi pământ. Într-o societate din ce în ce mai haotică valoric, astfel de repere pot fi puncte arhimedice de sprijin, cu care să (re)punem lumea în mişcare. Desigur, nu râvnind absurd martiriul celor ce au trăit nenorocul unei vremi opresive, ci prin mici martirii cotidiene şi personale, care le-ar cinsti cel mai bine memoria: exorcizarea autosuficienţei, a orgoliilor, a invidiei, a superficialităţii şi a obstinaţiei în ignorarea valorilor, alungarea a tot ceea ce vanităţile sădesc în noi, deformându-ne. Minţi cuprinzătoare, enciclopedice, de amplitudine renascentistă, dublate de exemplaritate lăuntrică, ei rămân, deocamdată, strigăte în pustia conştiinţei noastre umane, civice şi naţionale deseori amorţite. Vom fi fost ori vom fi fiind cândva demni de martiriul lor ? Să sperăm ca istoria, ca şi timpul, să mai aibă încă răbdare…
RăspundețiȘtergereAmin!
RăspundețiȘtergere