Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Una dintre ilustraţiile care au însoţit textul în revistă
2005
CUVÎNT PREVENITOR
DESPRE IDOLATRIE ŞI
MAGIE
Idolatrie
înseamnă închinarea la făptură în locul Făcătorului. Făptura idolatrizată poate
fi o materie (metal, piatră, lemn etc.), un obiect natural sau creat de om
(uneori artistic), un animal, o persoană (care uneori se întîmplă să fie chiar…
propria persoană), trupul, un organ al acestuia, o calitate oarecare (cum ar
fi inteligenţa, puterea sau frumuseţea), un vis, o halucinaţie etc. Chiar
închinarea la Dumnezeu poate fi idolatră, dacă relaţia omului cu Dumnezeu nu
este de la persoană la Persoană şi contravine dreptei credinţe. A-L confunda pe
Dumnezeu cu un atribut al Său (Infinitul, Absolutul, Marele Arhitect al Universului
etc.), şi a-L reduce la acesta, este tot o alunecare spre idolatrie. Idolatria
s-a născut şi dăinuie din necunoaşterea lui Dumnezeu şi a rostului fiinţei umane
în cadrul creaţiei divine. Cheia dreptei cunoaşteri este îndeplinirea
poruncilor lui Dumnezeu, căci, spun Părinţii, “cunoaşterea urmează
ascultării”…
A curvi cu
diavolul
Instrumentul
de manifestare al idolatriei este mai cu seamă magia, întîi ca mod de a
gîndi, ca mentalitate, şi apoi ca rit, ca practică necuvenită. Cel ce apelează
la vrăjitoare este la fel de vinovat ca şi vrăjitoarele însele, căci consimte
să fie părtaş la un mod de a gîndi şi a acţiona repudiat dintotdeauna de
Biserică.
Aspectul
esenţial în gîndirea şi în actul de factură magică este răpirea libertăţii celui asupra căruia se exercită acţiunea magică.
El devine robul forţelor obscure şi ajunge la o viziune fatalistă despre lume,
ceea ce este totuna cu a-şi vinde sufletul diavolului.
Magicienii
pretind că există două feluri de magie: “albă” şi “neagră”; cea albă ar lucra
cu forţele binelui, iar numai cea neagră cu diavolul sau cu alte forţe
malefice. Sînt vrăjitoare care se pretind “bune creştine” şi “lucrează” cu Biblie,
Psaltire, icoane, aghiazmă, ulei sfinţit, candele, tămîie, profanînd toate
aceste lucruri sfinte şi inducînd în eroare pe cei ce nu cunosc adevărata
credinţă.
Preoţi sau
vrăjitori?
Rituri păgîne,
rămase din vremuri precreştine, coexistă, mai ales la sate, cu cele creştine,
legate de evenimentele principale ale vieţii şi de moarte. Poporul e înclinat
spre superstiţie şi ispitit de practicile vrăjitoreşti, iar Biserica trebuie să
lupte încă, şi după două mii de ani, cu aceste înclinaţii şi ispite.
Ce te faci,
însă, cînd chiar şi unii călugări sau preoţi se întîmplă să dea dovadă de o gîndire
de tip magic, căzînd pradă unor superstiţii înrădăcinate, pe care cred că pot
să le amestece şi să le împace cu cele bisericeşti?! De pildă,
deschiderea “Cărţii”, adică a bibliei,
pentru a afla, chipurile, ce curs va lua o situaţie. Avva Elefterie Mihai de
la Mănăstirea Secu, şi ctitor al Mănăstirii Dervent, spunea despre această practică:
“Dacă cineva are un necaz, preotul să postească şi să se roage pentru acesta pînă
cade la pat de oboseală, nu să-i «gîcească»!”. Se pot auzi prin mănăstiri
tineri călugări care ameninţă cu “punerea la psaltire” (adică pomenirea “stigmatizantă”
la ectenia care însoţeşte citirea Psaltirii)! Ori, încă şi mai grav,
preoţi care ameninţă cu scoaterea părticelei la Proscomidie!
De la
pietate la sminteală
Credinţa că
nouă lumînări, aşezate într-un anume fel, sau repetarea unei rugăciuni de un
anume număr de ori, în anumite zile, la anumite ore, la anumite biserici, sau
numai la un anumit sfînt, ar
avea mare putere şi folos – unele ca acestea sînt tot manifestări ale unei gîndiri
idolatre şi magice. Chiar dacă şapte, să zicem, este un număr al deplinătăţii,
cu o străveche simbolistică, nu înseamnă că o rugăciune repetată de şapte ori
se îndeplineşte neapărat, iar una repetată de cinci ori, nu!
Rugăciunea
Îl poate îndupleca pe Dumnezeu, Îl poate convinge de credincioşia noastră,
dar nu-I poate impune, nu-L poate determina numeric sau cantitativ. Rugăciunea
se face ori cu o încredere de copil nevinovat că cererea se va îndeplini, ori
cu smerenie, lăsîndu-I lui Dumnezeu dreptul de a nu ne răspunde, sau de a
ne răspunde altfel decît ne-am aşteptat noi. Rugăciunea creştină nu-i o formulă
de constrîngere magică a vreunei forţe obscure, ci dialog smerit şi luminos cu
Dumnezeu ca Persoană, bazat pe reciprocitatea libertăţii şi a iubirii.
Bîlciul
amăgirilor
Orice formă
de magie este, în ultimă analiză, neagră, fiindcă ea are efect prin
răpirea libertăţii cuiva. Dumnezeu i-a dăruit omului raţiunea şi libertatea.
Aceasta înseamnă că l-a făcut după chipul Lui, numai astfel deschizîndu-i-se
şi calea dreptei asemănări cu El, prin iubire. Diavolul, înger căzut fiindcă
şi-a folosit gîndirea şi libertatea ca să-I uzurpe lui Dumnezeu supremaţia,
face totul ca omul să-şi piardă la rîndul său lumina raţiunii şi libertatea,
să i se robească lui, să se livreze neiubirii sfidătoare de Dumnezeu şi de adevărata
comuniune.
Dacă, de
exemplu, un bărbat care şi-a părăsit soţia şi copiii este adus provizoriu
acasă prin exercitarea asupra lui a unor presiuni psihice, mai mult sau mai
puţin oculte, mijloacele folosite sînt magice şi sînt de la diavol, nu de la Dumnezeu.
Cine crede că poate obţine un bine de durată cu astfel de metode se înşală
amarnic. Dimpotrivă, după un bine aparent, vor urma ispitiri tot mai
distrugătoare. Cine-şi va alina durerea sufletească sau trupească fără adevărata
rugăciune şi în afara dreptei credinţe a Bisericii, nu va obţine, cu mijloace profane sau
magice, de tip idolatru, decît cel mult alinări parţiale şi/sau trecătoare,
riscînd, în schimb, să-şi piardă sufletul pe veci. Or, “ce-i va folosi omului
dacă va cîştiga lumea întreagă, iar sufletul său îl va pierde? Sau ce va da
omul în schimb pentru sufletul său?” (Matei 16, 26).
Gabriela
MOLDOVEANU
* Gabriela Moldoveanu, “Cuvînt prevenitor despre
idolatrie şi magie”, în Puncte cardinale, anul XV,
nr. 4-5/172-173, aprilie-mai 2005, p. 22 (rubrica “Pietre de poticnire”).
Autoarea articolului
Mai puteţi citi pe
acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – “Cultul monştrilor” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Nu-i pace sub măslini...” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – “Aceşti evrei visători şi utopiile lor
păguboase” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – “De la vulgaritate la perversiune”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – “Dimensiunea cosmică a dorului”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – “Călătorie în «buricul pămîntului»”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – “Taina fratelui” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – “Conceptul de medicină creştină” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – “Cazul Paulescu văzut cu ochii altora”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – “Political correctness?” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – “Tîlcuirea patristică a Psalmului
50” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – “Un clown pentru Nobel?” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – “Chilia isihastului în lume” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – “Paul Goma «antisemit»?” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVII) – “Catedrala
Mîntuirii Neamului...” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVIII) – “Mircea
Dinescu între ignoranţă şi abjecţie” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCIX) – “August
roşu: circ fără pîine” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (C) – “«Insurecţia»
de la 23 august văzută prin ochii unui soldat german” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (CI) – “Erosul care
mişcă lumile” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (CII) – “Sfinţita
rugăciune” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (CIII) – “Păcatul lui
Onan” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CIV) – “Dante, Infernul, Cîntul XXXIV” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CV) – “Acatistul Sfinţilor Români din închisori” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CVI) – “Giulgiul din Torino: o provocare perpetuă” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CVII) – “Tentative de purificare” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CVIII) – “La despărţirea de Papa Ioan Paul II...” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CIX) – “Cine a fost Teodor M. Popescu?” (2005)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu