Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Bucureşti, mai 1999: Papa Ioan Paul II şi Patriarhul Teoctist
2005
LA DESPĂRŢIREA
DE PAPA IOAN PAUL II
(KAROL WOJTYLA: 1920-2005)
Personaj harismatic şi în multe privinţe atipic, de o vrednicie
slujitoare împinsă pînă pe patul morţii, ştiind să îmbine ca nimeni altul blîndeţea
cu fermitatea şi conservatorismul cu flexibilitatea, Ioan Paul II a fost
probabil nu doar cel mai important Suveran Pontif al veacului său, ci şi unul
dintre cei mai abili şi mai întreprinzători Papi din istorie, marcînd puternic
nu doar viaţa internă a Bisericii Romano-Catolice, ci întreaga scenă a lumii
din ultimul pătrar al secolului XX. Oricîte
puncte de divergenţă am avea cu catolicismul, nu putem nici diminua, nici trece
cu vederea rolul-cheie pe care Ioan Paul II l-a jucat fără emfază în acest tîrziu
al Istoriei, nici meritele specifice ale lungului său pontificat (chiar dacă ni
se pare o exagerare sentimentală cererea atît de precipitată a canonizării
sale: Santo, subito santo!). Îi dedicăm aceste pagini de evocare
omagială cu încredinţarea că cititorii ortodocşi nu ne vor judeca pripit şi
simplist, ca şi cu speranţa că Apusul nu va pierde, sub noii lui păstori
spirituali, sensibilitatea pentru acea Orientale lumen pe care Papa Ioan
Paul II a redescoperit-o unei Europe crepusculare, nu atît sub imperativul
vreunei utopice “uniri” a Bisericilor, cît sub acela al unei înţelepte unităţi
de acţiune şi re-acţiune a lor împotriva tot mai numeroşilor (şi mai
perfizilor!) adversari generici ai Crucii. (Puncte cardinale)
CEL DINTÎI PAPĂ SLAV
Papa Ioan Paul al II-lea – după
numele său civil Karol Josef Wojtyla – s-a născut la 18 mai 1920, la Wadowice,
un mic oraşel polonez situat nu departe de Cracovia, într-o familie mai degrabă
modestă. Mama sa, Emilia, o fiinţă foarte cucernică, dar măcinată de boală, a
murit cînd fiul ei avea numai opt ani, lăsîndu-l în grijă tatălui său, Karol,
militar de profesie. Trei ani mai tîrziu, fratele său, Edmund, a fost răpus şi
el de scarlatină, sporind drama unei familii greu încercate, dar în care
credinţa a rămas vie şi biruitoare, peste toate vitregiile.
“Lolek” (după cum era el
poreclit) a fost fascinat de tînăr de literatură şi teatru. După declanşarea
războiului, el a fost însă nevoit să muncească din greu la uzinele Solvay din
Cracovia, unde a spart piatră la o carieră, pentru a primi în schimb cartele de
alimente. Avea pe atunci nu numai atracţie pentru sport, ci şi calităţi de
sportiv, dar nici una dintre ispitele lumeşti n-au reuşit să-l confişte şi
să-l abată de la chemarea lui cea mai intimă, care era slujirea lui Dumnezeu.
Studiile religioase le-a început
în clandestinitate, pe vremea ocupaţiei naziste, devenind preot în 1946, tocmai
în contextul atît de ingrat al bolşevizării forţate a majorităţii ţărilor din
Europa Centrală şi de Est. După studii la Roma, în 1958, Karol Wojtyla este
numit episcop, apoi arhiepiscop, fiind ridicat la rangul de cardinal în 1967,
de către Papa Paul al VI-lea. Avea doar 58 de ani în momentul în care a fost
ales Papă (pe 16 octombrie 1978), după moartea fulgeratoare a predecesorului
său, Papa Ioan Paul I, care nu a apucat să ţină cîrma Bisericii Catolice decît
33 de zile!
Papa Ioan Paul al II-lea a fost
primul slav care a urcat în Sfîntul Scaun, ocupat de 450 de ani numai de
italieni. El a adus cu sine în Cetatea Vaticanului acel duh nou şi acea energie
lucrătoare de care era nevoie într-o epocă atît de complexă, mai ales pentru a
transpune pe deplin în faptă linia trasată de Conciliul Vatican II [1].
În cei peste 26 de ani cît s-a
aflat la cîrma Bisericii Catolice, Papa Ioan Paul al II-lea a făcut 104
călătorii în lumea întreagă, în cursul cărora a vizitat 129 de ţări şi a
străbătut aproximativ 1,25 milioane de kilometri (un adevărat globetrotter
al creştinătăţii!). Sub pontificatul său a proclamat 482 de sfinţi şi a
beatificat 1338 persoane (mai mult decît toţi predecesorii săi la un loc!), a
ţinut peste 10000 de discursuri şi a redactat 14 enciclice, cu un impact
crucial asupra lumii catolice. A avut o deosebită priză la tineri şi a
contribuit din plin, cum bine se ştie, la prăbuşirea definitivă a sistemului
comunist.
În fine, şi-a asumat o aventură ecumenică şi interreligioasă fără
precedent, fiind primul Papă care a călcat pragul unei moschei sau al
unei sinagogi, dar şi primul care, după Marea Schismă de la 1054, a pus
piciorul pe pămînt ortodox (România, mai 1999), chiar în pragul Marelui Jubileu
[2], şi a recunoscut deschis şi în
profunzime uriaşa valoare spirituală a Tradiţiei răsăritene. (Fl. Bichir şi R. Codrescu)
PAPA ŞI ROMÂNIA
Moartea Papei Ioan Paul al II-lea a fost cel mai mediatizat eveniment
din ultimii ani, numărul de ştiri pe această temă apărute pe internet fiind de
zece ori mai mare decît cel al relatărilor consacrate realegerii în funcţie a
preşedintelui american George W. Bush.
Moartea Papei Ioan Paul al II-lea a provocat şi în mass-media din
România o avalanşă de comentarii, din păcate care de care mai hilare. Analişti
improvizaţi în specialişti religioşi au folosit cuvinte cît mai mari, pe cît de
pompoase, pe atît de artificiale şi de stîngace, uitînd că de la sublim la
ridicol nu este decît un infim pas. Televiziuni care se doresc a fi CNN-uri româneşti
s-au întrecut în a face confuzii deconcertante între conclavuri şi concilii,
sau între episcopi şi cardinali, ba chiar ajungînd să-i numească monsieniori
pe nişte simpli preoţi stînjeniţi, ignorîndu-se că această titulatură este
atribuită doar înaltului cler catolic (mai pe înţelesul lor, ca şi cînd i s-ar
spune unui plutonier: “Domnule general”!). De la delirul verbal al unor
saltimbanci, altminteri complet străini de orice orizont religios, şi pînă la
acel incredibil strigăt: Santo, subito santo! (“Sfînt, imediat [să fie
făcut] sfînt!”) – toate te făceau să crezi că trăieşti într-o ţară năucă, dar
eminamente catolică!
Fără a mai dezgropa un trecut plin de răni, se ştie că, mai ales în
Transilvania, urmele catolicismului au rămas adînci; nimeni însă, din această
liotă ciudată de “analişti” semidocţi şi dezbisericiţi nu a fost în stare să
explice de ce activitatea Papei Ioan Paul al II-lea a fost benefică pentru România.
Papa Ioan Paul al II-lea a fost, într-o anume măsură, unul “de-al
nostru”; dacă nu un răsăritean propriu-zis, în orice caz, cum bine zice P. S.
Calinic, “un vecin”, care nu ne ignora nici păsurile, nici virtuţile. Papa a
înţeles ce înseamnă şi dictatura nazistă, dar şi cea comunistă. În 1939, cînd
trupele germane au intrat în Polonia, ca urmare a sinistrului pact Ribbentrop-Molotov, Karol Wojtyla, viitorul
Papă Ioan Paul al II-lea, avea abia 19 ani. Fiu de ofiţer, tînărului avea să i
se întipărească în minte că doar România
a ajutat în acele momente tragice armata şi guvernul polonez, oferindu-le azil
politic, deşi nici ea nu se afla într-o situaţie de invidiat. Peste ani, ajuns
Suveran Pontif, polonezul a ţinut ca România să fie prima ţară ortodoxă
vizitată de un Papă, de la 1054 încoace.
Pentru noi, românii ortodocşi, Papa a fost mare şi pentru că s-a opus
unor cercuri din Vatican (şi nu doar), care după 1989 cereau revenirea la
Concordat, iar martiriul Bisericii Greco-Catolice era doar un pretext. Papa
Ioan Paul al II-lea a cerut dialog, înţelegere între Biserici, mai ales în anii
în care, după teoria lui Samuel Huntington din Ciocnirea civlizaţiilor,
diverşi “politologi” exaltaţi desenau deja pe crestele Carpaţilor o “frontieră
catolică”, iar scenariul iugoslav era în plină derulare…
Suveranul Pontif a recunoscut originea apostolică a Bisericii Ortodoxe Române
şi a fost primit cu o dragoste care l-a copleşit. În timp ce străzile
Bucureştiului erau pline ochi şi cuprinse de o sinceră şi onestă jubilaţie, în
Grecia, pe aeroporturi şi în pieţele publice, s-au afişat pancarte cu “Papa
go home” şi “Papa persona non grata”, iar la Kiev s-a auzit scrîşnirea
dinţilor ca în iad! De Moscova – zisă “cea de-a treia Romă” – nici nu a fost
vorba, Rusia acuzînd şi în prezent prozelitismul agresiv al Vaticanului.
Din cei 264 de papi de pînă
astăzi, doar Sixt al IV-lea – care l-a numit pe Ştefan cel Mare “atletul lui
Hristos” [3] – şi Ioan Paul al
II-lea au arătat o anume înţelegere şi reale sentimente pentru noi. Să dea
Dumnezeu ca noul Papă – şi cei de după el – să iubească creştineşte România
măcar pe jumătate cît a iubit-o Papa Ioan Paul al II-lea! (Fl. Bichir)
MEMENTO: O ÎNTÎLNIRE DE TAINĂ
Un lucru puţin cunoscut chiar şi în lumea bisericească este acela că P.
F. Părinte Patriarh Teoctist s-a întîlnit cu Papa Ioan Paul al II-lea încă din
1989, în deplină clandestinitate.
La începutul anului 1989, Patriarhul Teoctist a fost invitat să
viziteze comunitatea ortodoxă din India. Cum drumul urma să fie suportat de
către Biserică şi nu de către stat, s-a ales varianta cu o escală la Roma, care
era mult mai ieftină, dar corespundea şi intenţiilor nedeclarate ale
Patriarhului. Delegaţia română a aterizat pe 4 ianuarie 1989 pe aeroportul din
Roma, iar surpriza a fost enormă, deoarece au fost primiţi cu cele mai înalte
onoruri, demne de un şef de stat. Întîistătătorul BOR a fost informat că a doua
zi, pe 5 ianuarie, la ora 11.00, urma să fie primit de Papa Ioan Paul al
II-lea. Patriarhul a fost găzduit, la insistenţele gazdelor, în camerele
rezervate la Vatican celor mai înalte personalităţi. Gestul nu a scăpat
neobservat, Bucureştiul fiind informat imediat de către securiştii din
delegaţie. O panică de nedescris a cuprins atunci autorităţile comuniste, care
au făcut o noapte cu totul albă. Dis-de-dimineaţă a năvălit, negru la faţă şi
impacientat, ambasadorul român, care a anunţat că întîlnirea nu poate avea loc
sub nici un chip. Ambasadorul nu s-a lăsat înduplecat decît după ce Patriarhul
a luat asupra sa întreaga responsabilitate a acelei întîlniri, promiţînd că… nu
va rămîne în Occident.
Întîlnirea a fost protocolară,
Patriarhul oferindu-i Suveranului Pontif proaspăta reeditare monumentală a Bibliei
de la Bucureşti (1688), o ie moldovenească şi o icoană pe sticlă din
Transilvania. Momentul istoric şi neprevăzut a constat mai cu seamă în
retragerea celor doi într-o cameră alăturată, unde au discutat între patru ochi
mai mult de o oră, timp în care “băieţii cu ochi albaştri” se dădeau de ceasul
morţii să afle ce discută cei doi arhierei. Discuţia nu a fost stenografiată,
astfel că nici pînă astăzi nu se ştie public ce s-a discutat. În fine, o altă
surpriză a constat în faptul că a doua zi cotidianul Vaticanului a publicat
fotografii de la întîlnire, deşi delegaţia noastră nu observase nici un
fotoreporter prin preajmă! (Fl.
Bichir)
Papa Benedict XVI (ales în 2005 şi retras din scaun în 2013)
HABEMUS PAPAM !
Acesta este strigătul de bucurie
cu care lumea catolică întîmpină alegerea unui nou Papă, de cum vede fumul
alburiu ieşind pe hornul Vaticanului. El a răsunat iarăşi anul acesta, în a
19-a zi de la moartea Papei Ioan Paul II. Succesorul celui mai de seamă Suveran
Pontif al secolului XX a fost desemnat de conclavul cardinalilor într-un timp
record: aşa cum era de aşteptat, el este germanul de origine bavareză Joseph Ratzinger, în vîrstă de 78 de
ani, decanul colegiului elector, cardinal al Berlinului, prefect al
Congregaţiei De Doctrina Fidei, teolog erudit şi întruchipare a
“iezuitismului subţire”, socotit îndeobşte “mîna dreaptă” a răposatului Ioan
Paul II (unii i-au zis chiar “pumnul de fier”, amintindu-şi acum şi că la vîrsta
pubertăţii ar fi făcut parte din Hitlerjugend!).
Numele pe care noul Papă şi l-a
ales este cel de Benedict XVI, iar
mulţi par a se teme de “conservatorismul” lui (nu mai radical, însă, decît cel
al predecesorului său, a cărui linie e de presupus c-o va urma în mare, atît
datorită succesului de care s-a bucurat, cît şi în virtutea vîrstei înaintate,
nu tocmai prielnice proiectelor reformatoare şi de termen lung [4]).
Benedict XVI este al 265-lea
titular al Sfîntului Scaun, iar misiunea lui va fi cu atît mai dificilă cu cît
succede unui Suveran Pontif harismatic şi greu de glorie, care a marcat
puternic istoria secolului XX şi a beneficiat de unul dintre cele mai lungi
pontificate (al treilea din întreaga istorie). Să sperăm că prestaţia Sfîntului
Părinte va fi una în folosul general al creştinismului, într-o lume tot mai
păscută de secularizare. Şi, ca ortodocşi, să sperăm că Sanctitatea Sa va fi
manifesta aceeaşi deschidere spre Biserica şi valorile tradiţionale ale
Răsăritului (Orientale lumen), continuînd şi consolidînd opera de
apropiere frăţească a lui Ioan Paul II (căruia noi, românii, îi păstrăm o
amintire aparte, atît pentru contribuţia sa la prăbuşirea comunismului, cît şi
pentru “vizita istorică” de la Bucureşti, din mai 1999, în care a dovedit o
bună-credinţă, o discreţie, un tact şi o căldură sufletească pe care nici un
grobianism habotnic nu le poate întuneca).
Altfel spus, să sperăm că spiritul german se va dovedi în această
privinţă la înălţimea celui slav şi că Europa creştină va continua să se primenească
şi să se sudeze de la Răsărit pînă la Apus, ad maiorem Dei gloriam. (V.A.M.)
[1] La începutul anilor '60 ai secolului
trecut. [Nota Blog]
[2] Jubileul celor 2000 de ani de la Întruparea
Domnului, sărbătorit cu deosebit fast mai ales în Occident. [Nota Blog]
[3] În legătură cu acest titlu atribuit diplomatic şi lui Ştefan cel
Mare, trebuie precizat că nu-i vorba de o caracterizare particulară a
voievodului moldav (cum ne-ar plăcea să credem), ci de un titlu acordat curent
de papalitate în secolul XV celor care, fără să fie mari împăraţi sau regi,
erau angajaţi în apărarea porţilor creştinătăţii. Înainte de Ştefan cel Mare,
fuseseră numiţi athleta Christi albanezul Skanderbeg (Gergj Kastrioti:
1403-1468), de către Nicolae V, Calixt III, Pius II şi Paul II, sau Iancu de
Hunedoara (Ioan Huniade: 1407-1456), de către Calixt III, acesta din urmă fiind
gratificat şi cu calificativul de fortissimus (Ab unico Christi
fortissimo athleta Johanne voivoda…). După Vintilă Horia (Dicţionarul
papilor), lui Ştefan titlul nu i-a fost atribuit pentru prima oară de Sixt
IV (Francesco della Rovere, papă între 1471 şi 1484), cum se afirmă în mod
curent, ci de Pius II (Enea Silvio Piccolomini, papă între 1458 şi 1464), încă
din 1463 (în contextul proiectului de cruciadă zădărnicit de moartea sa: “Pînă astăzi, ceea ce îmi lipsea era o
flotă. Astăzi eu voi fi cel care-i va lipsi flotei…”), cînd încă n-apucase să
se ilustreze prin marile lui victorii antiotomane (suit pe tron la 1457, Ştefan
va obţine prima victorie împotriva turcilor în 1473, iar Sixt IV îl va numi verus christianae fidei athleta după
marea victorie din 1475), ceea ce confirmă caracterul mai degrabă formal al
titlului, căruia mai tîrziu (sec. XVII) i se va asocia, generic, şi un imn
religios latinesc (Athleta Christi nobilis) cu autor necunoscut (Ignotus
hic et abditus/ Athleta Christi nobilis/ Serpente cum saevissimo/ Miranda
gessit paelia.// Attritus hisce cautibus/ Spinis cruentus asperis/ Benedictus
in terra jacens/ Coeli pererrabat choros). [Nota Blog]
[4] De altfel, Papa Benedict XVI avea să se
retragă din scaun, pretextînd neputinţele bătrîneţilor, în februarie 2013,
succesorul său fiind actualul Papă Francisc I (de origine italo-argentiniană). [Nota Blog]
* “La despărţirea de Papa Ioan Paul II (Karol Wojtyla:
1920-2005)”, în Puncte cardinale, anul XV, nr. 4-5/172-173,
aprilie-mai 2005, pp. 2-3 (grupaj alcătuit de Florian Bichir şi Răzvan
Codrescu).
Actualul Suveran Pontif: Francisc I (Jorge Mario Bergoglio)
Mai puteţi citi pe
acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – “Cultul monştrilor” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Nu-i pace sub măslini...” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – “Aceşti evrei visători şi utopiile lor
păguboase” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – “De la vulgaritate la perversiune”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – “Dimensiunea cosmică a dorului”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – “Călătorie în «buricul pămîntului»”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – “Taina fratelui” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – “Conceptul de medicină creştină” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – “Cazul Paulescu văzut cu ochii altora”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – “Political correctness?” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – “Tîlcuirea patristică a Psalmului
50” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – “Un clown pentru Nobel?” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – “Chilia isihastului în lume” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – “Paul Goma «antisemit»?” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVII) – “Catedrala
Mîntuirii Neamului...” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVIII) – “Mircea
Dinescu între ignoranţă şi abjecţie” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCIX) – “August
roşu: circ fără pîine” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (C) – “«Insurecţia»
de la 23 august văzută prin ochii unui soldat german” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (CI) – “Erosul care
mişcă lumile” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (CII) – “Sfinţita
rugăciune” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (CIII) – “Păcatul lui
Onan” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CIV) – “Dante,
Infernul, Cîntul XXXIV” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CV) – “Acatistul Sfinţilor Români din închisori” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CVI) – “Giulgiul din Torino: o provocare perpetuă” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CVII) – “Tentative de purificare” (2005)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu