Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Catedrala Mîntuirii Neamului: vechiul proiect (Parcul Carol)
2004
CATEDRALA MÎNTUIRII NEAMULUI
un memorial al eroismului creştin românesc
CATEDRALA MÎNTUIRII NEAMULUI
un memorial al eroismului creştin românesc
Cabala cîrtitorilor
Poate niciodată în istoria
noastră proiectul ridicării unei biserici n-a mai stîrnit atîtea controverse.
Nu numai sub Ceauşescu, dar şi după, s-au ridicat în Bucureşti, adeseori în
locurile cele mai nepotrivite, o mulţime de edificii şi stabiliminte
monstruoase sau imunde, de la bănci şi supermarket-uri pînă la cazinouri şi
bordeluri, ca să nu mai vorbim de odioasele “blocuri de locuinţe” şi de anexele
lor fetide (pieţe, garaje, ghene şi dughene), fără ca “urbaniştii”,
politicienii, presa sau opinia publică în general să fi schiţat vreo
indispoziţie semnificativă. În atîţia ani, apatia şi indolenţa “ilariopolitană”
n-au catadicsit să se suspende, iată, decît în faţa perspectivei iminente a
unei mari ctitorii creştine şi naţionale! Toţi demonii “societăţii civile” s-au
răsculat şi s-au mobilizat leghiune împotriva Catedralei Patriarhale ce urmează
să se ridice în Parcul Carol [1], pe
locul parazitat încă de sinistrul mausoleu al aşa-zişilor “eroi comunişti”
(care, dacă ar fi avut loc o adevărată revoluţie, ar fi fost demult năruit). Se
tot vaită, pe o mie de voci, fie ruşinosul monument bolşevic, fie părăginitul
spaţiu verde care-l înconjoară, fie nu ştiu ce “boală” a măruntaielor pămîntului,
fie nu ştiu ce mînă băgată în buzunarul cetăţeanului, fie nu ştiu ce
recrudescenţă a megalomaniei ceauşiste, fie o pretinsă tradiţie exclusivistă a
bisericuţei modeste şi “intime”, care ar avea, pasămite, monopolul “stilului” românesc
(căci noi sîntem, altfel spus, “săraci, mici şi proşti”, şi nu ni se cade decît
ce “am apucat” – aceasta la capitolul în discuţie, pentru că altminteri sîntem
foarte permeabili la cele mai grobiene “inovaţii” din lumea lui Big Brother).
Pentru că B.O.R., în demersurile sale, trebuia să se adreseze puterii politice,
şi pentru că puterea politică s-a întîmplat să fie – 10 ani din 14 – pe mîna
comuniştilor recondiţionaţi, problema s-a politizat şi proiectul a început să
fie perceput ca o afacere propagandistică a stîngii neocomuniste (deşi numai
Ion Iliescu ştie – şi a ţinut s-o şi spună – cît îl doare inima de mausoleul
tovarăşilor de luptă ai tinereţii sale).
O mare parte din această frondă
demnă de o cauză mai bună are la bază ignoranţa sau dezinformarea, drept care
am considerat de folos să circumscriem problema mai îndeaproape, atît din
perspectiva istoriei, cît şi din cea a Ortodoxiei.
Nevoia de o nouă catedrală
Prin catedrală (din lat. cathedralis) se
înţelege biserica în care slujeşte ierarhul (arhiereul). Mică sau mare, ea se
numeşte tot catedrală, fiind simbolul unităţii şi autorităţii bisericeşti. După
caz, catedrala poate fi episcopală, mitropolitană sau patriarhală. Dincolo de
rolul liturgic (care impune şi ca ea să se afle în vecinătatea
centrului arhieresc), catedrala are şi un rol istoric şi cultural, trebuind să fie reprezentativă pentru
tradiţia şi aspiraţiile religioase ale locului. Este de la sine înţeles că o
catedrală patriarhală trebuie să fie mai impunătoare şi mai încăpătoare decît
orice alt edificiu religios din respectiva Patriarhie, atît din motive
practice, cît şi din motive de reprezentativitate (astăzi se spune “de
imagine”) a comunităţii de credinţă.
Biserica Ortodoxă Română este,
după numărul statistic al membrilor ei, dar şi după întinderea spaţiului pe
care-l păstoreşte, una dintre cele mai mari Biserici Ortodoxe din lume, iar
catedrala de care are nevoie se cuvine să fie pe măsura prestigiului ei şi al
credinţei răsăritene în genere. Deşi ridicată la treapta de Patriarhie în
1925, Biserica Ortodoxă Română nu are nici pînă astăzi o catedrală patriarhală,
cum au toate celelalte Biserici Ortodoxe. Biserica de pe Dealul Patriarhiei, cu
hramul “Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena”, folosită circumstanţial drept
catedrală patriarhală şi devenită demult cu totul neîncăpătoare, nu este
propriu-zis a Patriarhiei, ci a Mitropoliei Munteniei şi Dobrogei.
Sfîntul Sinod a hotărît ca
viitoarea Catedrală Patriarhală să răspundă tuturor cerinţelor arătate mai sus,
iar hramurile ei – “Înălţarea Domnului” şi “Sfîntul Apostol Andrei” –
să evidenţieze faptul că poporul român, creştin încă de la originile lui,
are o istorie lungă şi plină de jertfe, în calea lui ascendentă spre unitatea
naţională şi religioasă. Avînd în vedere că în Ortodoxie cultul sfinţilor
Bisericii se află în strînsă legătură cu cel al eroilor neamului, că pe
mormintele sfinţilor şi ale martirilor s-au înălţat primele biserici creştine
şi că la marele praznic al Înălţării Domnului ortodoxia românească cinsteşte şi Ziua Eroilor Neamului, Catedrala va fi indisolubil
legată de cinstirea tuturor celor ce s-au jertfit pentru credinţă şi neam [2], iar prin amplasamentul ei va fi
deopotrivă aproape de Centrul Patriarhal şi de Mormîntului Eroului Necunoscut
(ridicat după primul război mondial).
Un amplasament istoric
Puţini ştiu că proiectul Catedralei Mîntuirii Neamului şi acest
amplasament în Parcul Carol (fosta Grădină Filaret şi fostul Parc al
Libertăţii) nu datează din zilele noastre, iar locul cu pricina a aparţinut de
drept Mitropoliei Ţării Româneşti încă din secolul al XVII-lea, fiind mai tîrziu
sub îngrijirea Mitropolitului Filaret II (1792-1793), de la care îşi şi trag
numele Dealul Filaret şi Grădina Filaret. Locul a fost răpit
Bisericii prin “secularizarea” regizată de masonerie spre mijlocul secolului
al XIX-lea, cînd a intrat în patrimoniul statului laicizat.
Proiectul îi era deja familiar
Regelui Ferdinand I, supranumit Întregitorul, care spunea la 10 Mai 1920 (de
Ziua Monarhiei): “Biserica Mîntuirii, pe care sîntem datori să o ridicăm în Capitala
tuturor românilor, să fie semn de mulţumire pentru ajutorul Celui Prea Înalt,
simbol al unităţii sufleteşti a întregului neam şi veşnică pomenire celor
răposaţi pentru înfăptuirea României întregite…” (în paranteză fie
spus, publicistul-teolog Cristian Tabără avea dreptate să observe recent că
însuşi cel al cărui nume îl poartă parcul – Regele Carol I – ar fi mulţumit să
ştie că locul găzduieşte nu un “bezbojnic” monument comunist, ci o catedrală
ortodoxă dedicată martirilor şi eroilor Crucii şi ai Neamului). Tot cu acel
prilej, Mitropolitul primat Miron Cristea, ulterior primul Patriarh al României
Mari (1925-1939), se pronunţa în acelaşi sens, întrebuinţînd chiar denumirea
astăzi curentă: “Catedrala Mîntuirii Neamului trebuie să dovedească, prin concursul
personal al fiecăruia, că este simbolul văzut al unităţii noastre de lege şi
credinţă…” (un recent pliant, scos sub egida magazinului ilustrat Lumea
credinţei, nu exagera afirmînd că este vorba de o ctitorie “năzuită de toţi
regii şi patriarhii României”).
Arhitecţii interbelici – mulţi
dintre ei, profesionişti iluştri – n-aveau deloc reticenţele celor de azi.
Iată, bunăoară, ce spunea cunoscutul arhitect Crisofi Cerchez, referindu-se
chiar la locul aflat acum într-un oţios litigiu: “Eu un astfel de monument nu
l-aş vedea în altă parte decît în Parcul Carol, cu acele imense grădini, cu
acea imensă şi adîncă esplanadă, cu acea splendidă perspectivă […]. S-ar
întrece cu mult perspectiva Vaticanului şi a oricărei alte catedrale. Ar fi şi
un act de pietate faţă de Eroul Necunoscut […]. Eroul este simbolul mistic al
însăşi naţiunii şi el nu poate sta decît într-un loc de pietate…”
(în ziarul Universul din 11 martie 1929).
Din nefericire, marea criză
economică, izbucnirea celui de-al doilea război mondial şi apoi instaurarea
forţată a regimului comunist au împiedicat ridicarea catedralei în secolul
trecut, sub auspicii mult mai favorabile decît cele de astăzi (cînd resimţim
puternic, dincolo de “sapa de lemn” în care a fost adusă ţara, atît sechelele
mentalităţii comuniste, cît şi mimetismul decerebrat al noilor ideologii
dizolvante).
Adevăratele riscuri
După evenimentele din 1989, ideea construirii Catedralei Mîntuirii
Neamului a prins iarăşi viaţă. La începutul anului 2003, în urma repetatelor
demersuri patriarhale, Guvernul României, prin hotărîrea nr. 468, a acordat Bisericii,
“în folosinţă gratuită” (aş zice mai degrabă: “ale sale dintru ale sale”!), o
suprafaţă de 5 ha (52.700 mp) în Parcul Carol, pe platoul central (ocupat multă
vreme de mausoleul comunist, dezafectat din 1990), în imediata vecinătate a
Mormîntului Eroului Necunoscut. Recent (18.03.2004), Consiliul General al
Municipiului Bucureşti a dezbătut această hotărîre şi – în pofida opoziţiei
cu iz de răfuială politică a primarului Traian Băsescu, care s-a trezit dintr-o
dată “mai catolic decît papa”, adică mai stîngist decît pesediştii! – a aprobat
transferarea în administrarea Bisericii a suprafaţei respective, iar prin
hotărîrile de guvern nr. 125/05.02.2004 şi nr. 336/18.03.2004 au fost alocate
şi fondurile necesare lucrărilor de demontare şi reamplasare a
dezafectatului monument comunist (de care se vede că nu ne putem dispensa în
ruptul capului!).
Cuprins de o adevărată febră
ctitoricească, în prelungirea unei tradiţii de aproape o sută de ani, P. F.
Părinte Patriarh Teoctist [3] rostea
de la amvon, în pragul acestei primăveri: “Vom înălţa Catedrala Mîntuirii Neamului
acolo unde se cuvine. S-a făcut o mare greşeală şi un mare păcat că Monumentul
Eroului Necunoscut se află tocmai la poalele monumentului comunist, care nu-şi
are rostul acolo. Ce apropiere, ce legătură poate fi între învăţătura celor
fără Dumnezeu şi jertfele de 2000 de ani ale poporului român ortodox, al cărui
simbol este Mormîntul Eroului Necunoscut? Este drept în faţa lui Dumnezeu ca
acest mormînt să nu stea singur acolo, chiar dacă-i frumos parcul, ci să aibă
alături altarul străbun al neamului nostru...” (22.02.2004).
Dacă există riscuri adevărate
într-o asemenea întreprindere de indiscutabil interes religios şi naţional,
atunci ele nu sînt cele invocate cu precădere de “cabala cîrtitorilor”
(comunişti, neocomunişti, ecologişti, pseudo-liberali stolojeniţi, masoni,
postmodernişti, ziarişti analfabeţi, “cetăţeni turmentaţi”, marţafoi mutanţi
gen George Pruteanu etc.), căci pămîntul, dacă-i rabdă pe ei, va răbda sigur şi
o catedrală; o aruncătură de băţ mai încolo sînt zeci de hectare de spaţiu
verde (Parcul Tineretului) în care să facă jogging ecologiştii şi
“oamenii recenţi” (eventual duminica dimineaţa, cînd “fundamentaliştii” se duc
la liturghie), lucrările vor fi suportate financiar de Biserică şi de
credincioşii benevolenţi (cum s-a spus din capul locului şi cum s-a şi întîmplat
cu toate ctitoriile postdecembriste, căci din “banii contribuabililor” există
destule mafii care să se înfrupte ca şi pînă acum, pentru scopuri mult mai
lumeşti), iar fastul ortodox (care n-are nimic de-a face cu tendinţele
megalomanice ale dictatorilor secolului trecut, ci îşi are rădăcinile în
Bizanţul imperial şi modelul în “bolta cerească” a Sfintei Sofii) se va dovedi
că nu poate face nici un rău tradiţiei bisericuţelor de lemn, cu care poate
co-exista neantagonic în polimorfia firească a lucrărilor Duhului.
Riscul cel mare ar fi acela ca
Biserica însăşi să rateze, prin factorii ei responsabili, această mare şansă
istorică şi să dea curs unui kitsch arhitectural şi iconografic, mai
ales că ne lipseşte experienţa directă a monumentalităţii de acest gen, iar
diferitele proiecte în machetă pe care mi s-a întîmplat să le văd pînă acum nu
mi s-au părut tocmai liniştitoare…
Şi mai e ceva, în subsidiar, de
care mă încearcă teama: anume că din dorinţa de a vedea proiectul cît mai
repede concretizat şi a nu se pune rău cu oficialităţile laice care au
sprijinit-o pînă acum, sau cu anumiţi sponsori particulari din tagma lui Gigi
Becali sau a fraţilor Păunescu, Biserica se va preta la compromisuri tot mai
numeroase, pătîndu-şi iremediabil imaginea publică şi pierzîndu-şi creditul
moral al unei adevărate instituţii sacre. Oi fi eu ceva cam prăpăstios, dar mi
se pare că semnele nu lipsesc: participarea la campania masonică a aducerii în
ţară a rămăşiţelor regelui-călău Carol II şi înhumarea lor festivă în pămînt
sfinţit, împreună cu rămăşiţele metresei sale; încoronarea rituală în biserică
domnească a unui patibular “rege al ţiganilor”; acceptul tacit al ridicării pe
Dealul Patriarhiei, de către actuala putere, a unei statui a lui Cuza (unul
dintre campionii de obedienţă masonică ai anticlericalismului şi secularizării);
prezenţa în persoană a Patriarhului la înmormîntarea unuia din clanul
securisto-mafiot al fraţilor Păunescu (dar nu şi la înmormîntarea Elizabetei
Rizea, de pildă, unde nici o înaltă oficialitate laică sau religioasă nu şi-a
pus problema să fie de faţă, deşi era vorba de cel mai pregnant simbol al
rezistenţei populare la comunismul ateu şi antinaţional) – toate acestea (şi
altele asemănătoare, despre care n-am mai adus vorba) se circumscriu riscului
de a reduce Ortodoxia la o coajă poleită, trădîndu-i miezul dumnezeiesc, pe
care nici o măreţie exterioară nu-l poate suplini, mai ales într-o lume atît de
criticistă şi de circumspectă precum cea pe care-o anunţă zorii secolului XXI.
Cînd vom rămîne fără duhovnicii şi fără babele secolului XX, e cert că zidurile
singure, oricît de măreţe şi de legitime, nu vor fi de ajuns pentru a ne
susţine în marea înfruntare cu “taina fărădelegii”, tot mai perfid urzită împrejurul nostru de
“prinţul acestei lumi”.
Răzvan CODRESCU
[1] Între timp, amplasamentul a fost schimbat, noul Patriarh
acceptînd cu uşurinţă să renunţe la locul destinat iniţial de către Regele
Ferdinand şi Patriarhul Miron (vezi mai jos). În 2011 au demarat lucrările în
noul amplasament din Dealul Arsenalului, în spatele Casei Poporului/Republicii
(sau, cum zic gurile rele, “la coada dracului”), capiştea ceauşistă în care funcţionează fără nici o
jenă actualul Parlament al României. [Nota
Blog]
[2] Este şi motivul pentru care am ţinut ca acest material să apară
în numărul nostru din luna mai, cînd anul acesta (în ziua de 20) se sărbătoreşte
Înălţarea/Ziua Eroilor. (Nota Redacţiei)
[3] Patriahul Teoctist s-a mutat la Domnul în 2007 (fără să se ştie
public ce s-a întîmplat cu banii adunaţi de el pentru Catedrală şi de ce
succesorul său a trebuit să-i adune din nou, ca şi cînd ar fi pornit de la zero
– campanie care a durat ani întregi şi continuă încă). [Nota Blog]
* Răzvan Codrescu, “Catedrala
Mîntuirii Neamului: un memorial al eroismului creştin românesc”, în Puncte
cardinale, anul XIV, nr. 5/161, mai 2004, pp. 1-2.
MANIFESTUL SOCIETĂŢII
CIVILE
PENTRU CONSTRUIREA
CATEDRALEI PATRIARHALE
PE PLATOUL DIN PARCUL CAROL
Noi, semnatarii prezentului manifest, membri ai societăţii civile româneşti,
lăsînd deoparte orice deosebiri
politice, ideologice, culturale sau religioase, fiind solidari prin ataşamentul faţă de principiile
constituţionale, naţionale şi europene asumate de Statul român şi prin
respectul faţă de tradiţiile culturale şi spirituale ale poporului român, adresîndu-ne cu deosebit respect
conducătorilor Statului, autorităţilor legislative, executive şi judecătoreşti,
administraţiei locale, instituţiilor de cultură, asociaţiilor civice,
profesionale, sindicale şi patronale, cultelor religioase, reprezentanţilor mass-media,
cerem tuturor forţelor responsabile
să acţioneze neîntîrziat, potrivit competenţelor lor, pentru realizarea
următoarelor deziderate legate de proiectul Catedralei Patriarhale cu hramul Înălţarea Domnului şi Sfîntul Apostol
Andrei, Ocrotitorul României – Catedrala Mîntuirii Neamului:
1. Încetarea
dezinformărilor, minciunilor şi învrăjbirii
Cerem încetarea imediată a campaniei de dezinformare cu privire la
proiectul Catedralei Patriarhale care urmează a fi ridicată pe colina ce
străjuieşte Mormîntul Eroului Necunoscut (Dealul Filaret, în Parcul Carol din
Bucureşti).
Cerem oprirea oricăror acţiuni de politizare a acestui subiect şi păstrarea
eventualelor dezbateri publice în afara intereselor electorale sau politice de
orice fel. Este regretabil şi ruşinos faptul că, în mod sistematic, opinia
publică este grav dezinformată cu privire la semnificaţiile reale ale acestui
proiect cultural-spiritual, iar cetăţenii sînt atraşi într-o dezbatere cu
caracter politico-propagandistic de joasă factură, prin care se urmăreşte
învrăjbirea şi manipularea electorală.
Relevant pentru dimensiunea dezinformării este faptul că pe chiar site-ul
oficial al Primăriei Capitalei se află scris: “Construirea Catedralei
Mîntuirii Neamului în parcul Carol implică dezafectarea monumentului Soldatului
Necunoscut [sic!]”. Acest neadevăr este cu atît mai revoltător
cu cît unul dintre principalele motive pentru care Catedrala trebuie construită
pe Dealul Filaret este tocmai străjuirea liturgică a Mormîntului Eroului
Necunoscut! Căci una dintre principalele meniri ale Catedralei este cinstirea
eroilor căzuţi pentru libertatea românilor, fapt dovedit de însuşi hramul Înălţarea Domnului (Ziua Eroilor).
2. Respectarea adevărului
istoric şi informarea corectă a opiniei publice
Cerem ca opinia publică să fie corect informată cu privire la Mormîntul
Eroului Necunoscut, amplasat în 1923 la poalele Dealului Filaret, apoi profanat
şi strămutat samavolnic de conducerea comunistă în 1958 şi, în fine, readus la
locul său în 1991, cu cinstirea cuvenită, în prezenţa conducătorilor Statului
şi ai Armatei şi sub autoritatea spirituală a P. F. Părinte Teoctist,
Patriarhul României.
Cerem ca societatea românească să fie corect informată cu privire la
legitimitatea construirii Catedralei Patriarhale pe amplasamentul ocupat în mod
abuziv şi profanator de aşa-zisul “monument al eroilor comunişti” (monument dezafectat încă din 1990). Facem trimitere, în acest sens, la
amplul material documentar ilustrat realizat de Patriarhia Română şi publicat
recent sub titlul Argumentaţie privind
Catedrala Mîntuirii Neamului [aici se făcea trimitere la site-ul de atunci
al Patriarhiei, care nu mai e actual – Nota Blog], document la care subscriem şi care, pentru orice om de
bună-credinţă, oferă argumente istorice, juridice, urbanistice, culturale şi
religioase incontestabile cu privire la legitimitatea proiectului de
construcţie a Catedralei, firesc îngemănată cu Mormîntul Eroului Necunoscut.
3. Oprirea profanării Mormîntului
Eroului Necunoscut
Cerem înlăturarea imediată a aşa-zisului “monument al eroilor comunişti”, construcţie care, discreţionar amplasată
în 1960-1963 în proximitatea Mormîntului Eroului Necunoscut, reprezintă o pîngărire
a memoriei celor ce au luptat şi au murit pentru libertatea poporului nostru.
Un pseudo-monument care glorifică o ideologie nefastă, atee, condamnată de
istorie şi abandonată de lumea civilizată nu are ce căuta în capitala unei ţări
care a optat pentru libertate şi democraţie. Observăm cu tristeţe că cele cîteva
iniţiative civice care militează pentru conservarea monstruosului simbol
comunist fac, conştient sau nu, jocul perfid al unor forţe de sorginte
rezidual-comunistă care, prin dezinformare, demagogie şi agresivitate, urmăresc
învrăjbirea comunităţii româneşti şi profanarea simbolurilor şi valorilor
spirituale autentice ale poporului român.
4. Începerea neîntîrziată a
construcţiei Catedralei Patriarhale
Cerem înlăturarea imediată a piedicilor ridicate în mod nedrept în calea
construirii Catedralei Patriarhale, aşezămînt esenţial pentru întreg sistemul
instituţional, cultural şi spiritual naţional, menit să reprezinte
suprem-liturgic comuniunea românilor de peste vremuri şi locuri.
Reamintind că nici o instituţie sau organizaţie din afara Bisericii nu are
dreptul moral sau legal de a interveni
în intimitatea vieţii noastre spiritual-religioase, cerem să fie respectat
dreptul sacru şi constituţional al românilor de a-şi cinsti creştineşte eroii
şi strămoşii.
Cerem încetarea atacurilor la adresa Bisericii Ortodoxe Române, instituţie
care reprezintă, de aproape două milenii, opţiunea de credinţă a majorităţii
zdrobitoare a românilor.
Cerem să fie începute neîntîrziat lucrările de construcţie a Catedralei
Patriarhale, potrivit proiectului aprobat de Sfîntul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române.
Dat în Bucureşti,
la Înălţarea Domnului – Ziua Eroilor,
joi 20 mai 2004
Printre
semnatari (pînă la data de 1 iunie 2004)*:
Conf. univ. dr. ing. Ioan ABRUDAN,
silvicultor; Ioan ANDONI, grafician; Demostene ANDRONESCU,
istoric; Prof. univ. dr. Silviu
ANGELESCU, filolog; Vartan
ARACHELIAN, jurnalist; asist. univ. George ARDELEANU, filolog ;
Acad. Constantin BĂLĂCEANU-STOLNICI; Conf. univ. dr. Radu BALTAŞIU, sociolog; Paul BARBĂNEAGRĂ,
regizor; Prof. univ. dr. Ilie BĂDESCU,
sociolog; Florian BICHIR,
jurnalist; Lect. univ. dr. Corina BISTRICEANU,
sociolog; Conf. univ.
dr. Răzvan C. BOBULESCU, lider sindical; Prof. univ. dr. ing. Willy BOLD SZABO; Ing. Matei BRĂTIANU, lider sindical; Octavian BRÎNZEI, regizor; Prof. dr. Adrian BOERU, filosof; Tamara BUCIUCEANU-BOTEZ, actriţă; Răzvan BUCUROIU, publicist; Nicu BUTNARU, Asociaţia
ROMFEST 21; Prof. univ. dr. Gheorghe BUZATU, istoric; Pr. Gheorghe CALCIU-DUMITREASA,
preşedinte de onoare ROMFEST; Prof. univ. dr. Ioan CAPROŞU,
istoric; Acad. Virgil CÎNDEA; Ion CĂRMĂZAN, regizor; Dr. Pavel CHIRILĂ,
preşedintele Asociaţiei CHRISTIANA; Dan CIACHIR, scriitor; Cornel Constantin CIOMÎZGĂ, scriitor; Bucur CHIRIAC,
scriitor; Acad. Mihai CIMPOI,
istoric literar; Prof. univ. dr. Gheorghe
CLIVETI, istoric; Răzvan CODRESCU, publicist ;
Prof.univ.dr. Ion COJA, filolog; Gabriel
CONSTANTINESCU, publicist; Mihai
CONSTANTINESCU, regizor; Dr. Florin CONSTANTINIU, membru
corespondent al Academiei Române; Prof. univ. dr. Margareta COSTEA, economist; Ing. Dumitru COSTIN, lider sindical; Gabriel COTABIŢĂ,
artist; Dr. Victor CRĂCIUN, istoric
al culturii; Prof. univ. dr. Iulian
CREŢU; Lect. univ. dr. Anca CRIVĂŢ, filolog; Mihaela CUTUŞ, jurnalist;
Conf. univ. dr. Mihail DIACONESCU,
istoric literar; Dr. Corneliu DIDA,
jurnalist; Dr. Alexandru DIŢĂ, istoric; Irina-Elena DONCIU,
jurist; Toma DRAGOMIR, jurist; Ion
DRĂGULINESCU, arhitect; Prof.
univ. dr. Marcel DUHĂNEANU, economist; Sorin DUMITRESCU, pictor, preşedintele Fundaţiei ANASTASIA; Asist. univ. George
ENACHE, Universitatea Dunărea de Jos – Galaţi; Anca FILOTEANU,
realizator TV; Constantin
FLONDOR, pictor; Conf. univ. dr. Nae GEORGESCU,
eminescolog; Paul GHIŢIU, publicist; Acad. Eugen GREBENICOV; Dan Cristian ICHIMESCU, redactor şef revista SCARA; Prof. univ. dr. ing. Dan Ioan
IONESCU-SISEŞTI, agronom; Claudiu
IORDACHE, scriitor; Dumitru IUGA, jurnalist; Lazăr LĂDARIU,
jurnalist; Dumitru MANOLACHE, jurnalist; Prof. univ. dr. Dumitru MARIN,
economist; Ion MIRCEA, scriitor; Dan MOCĂNESCU, lider sindical; Gabriela
MOLDOVEANU, editor; Radu MORARU, jurnalist; Lect. univ. Marian MUNTEANU, filolog; Acad. prof. dr. Theodor NEAGU; Gheorghe
NETEA, publicist; Costion NICOLESCU, Muzeul Ţăranului Român; Prof.
univ. dr. Dumitru OTOVESCU,
antropolog; Lect. univ. Cristian PANTELIMON, Universitatea Spiru Haret; Ion PAPUC, scriitor; Adrian Nicolae
PETCU, istoric; Marcel PETRIŞOR, scriitor; Simona POPA,
jurnalist; G-ral (r) Constantin POPESCU, veteran de război; Lucian
D. POPESCU, judecător; Ing. Traian POPESCU, Asociaţia Română a
Foştilor Deţinuţi Politici şi Luptători Anticomunişti; Prof. univ. dr. Aurel PREDA, diplomat; Radu PREDA,
teolog; Dan PURIC, artist; Lect. dr. Miron ROMAN, sociolog; George RONCEA, Centrul pentru Studii şi Dezvoltare
Comunitară; Victor RONCEA, jurnalist, Asociaţia Civic Media; Conf. univ. dr. Gheorghe
RUXANDA, economist; Prof. univ. dr. Dan
SACHELARIE; Acad. Petru SOLTAN,
matematician; Prof. univ. dr. Octavian
STĂNĂŞILĂ, matematician; Dr.
ing. Ion STĂNCIULESCU, lider
patronal; Prof. univ. dr. Gheorghe
ŞIŞEŞTEAN, antropolog; Mihai
TATULICI, jurnalist; Claudiu
TÎRZIU, jurnalist; Dr. Ioan TELEIANU,
preşedintele Societăţii Române de
Homeopatie; Florea TIBERIAN, eseist; Prof. univ. dr. Eugeniu
ŢURLEA, economist; Rafael UDRIŞTE, jurnalist; Ioan
Sorin USCA, scriitor; Ing. Ştefan VARFALVI, lider patronal; Ovidiu
VASILESCU, scriitor; Prof. univ.
dr. Sorin VASILESCU, arhitect; Mugur VASILIU, preşedintele Asociaţiei Române
pentru Cultură şi Ortodoxie; Acad. Grigore VIERU, scriitor; Prof. univ. dr. Marian VOICULESCU,
filosof; Ing. Eugen ZAINEA, jurnalist… (lista rămîne deschisă).
* Mulţi dintre ei nu mai sînt astăzi în viaţă (Dumnezeu să-i odihnească): Paul Barbăneagră, Gheorghe Buzatu, Gheorghe Calciu, Virgil Cândea, Gabriel Constantinescu, Florin Constantiniu, Gabriela Moldoveanu (ulterior Maica Hristofora), Traian Popescu (“Macă”), Grigore Vieru etc. Ei măcar au încheiat conturile cu turpitudinea, laşitatea şi nevrednicia acestui tîrziu larvar de lume românească... [Nota Blog]
* Mulţi dintre ei nu mai sînt astăzi în viaţă (Dumnezeu să-i odihnească): Paul Barbăneagră, Gheorghe Buzatu, Gheorghe Calciu, Virgil Cândea, Gabriel Constantinescu, Florin Constantiniu, Gabriela Moldoveanu (ulterior Maica Hristofora), Traian Popescu (“Macă”), Grigore Vieru etc. Ei măcar au încheiat conturile cu turpitudinea, laşitatea şi nevrednicia acestui tîrziu larvar de lume românească... [Nota Blog]
* “Manifest pentru
construirea Catedralei Patriarhale în Parcul Carol din Bucureşti”, în Puncte
cardinale, anul XIV, nr. 6/162, iunie 2004, p. 2.
Catedrala Mîntuirii Neamului: noul proiect (Dealul Arsenalului)
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – “Cultul monştrilor” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Nu-i pace sub măslini...” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – “Aceşti evrei visători şi utopiile lor
păguboase” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – “De la vulgaritate la perversiune”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – “Dimensiunea cosmică a dorului”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – “Călătorie în «buricul pămîntului»”
(2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXIX) – “Taina
fratelui” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XC) – “Conceptul de
medicină creştină” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCI) – “Cazul
Paulescu văzut cu ochii altora” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCII) – “Political
correctness?” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCIII) – “Tîlcuirea
patristică a Psalmului 50” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCIV) – “Un clown pentru Nobel?” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCV) – “Chilia
isihastului în lume” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVI) – “Paul Goma
«antisemit»?” (2004)
Cu toate pacatele lui, batranul Teoctist avea mai mult simt al datoriei si mai multa sira a spinarii decat mai tanarul lui succesor, care a pastrat forma, dar a pierdut fondul...
RăspundețiȘtergereÎmi pare sincer rău că trebuie să o spun, dar e cam diferenta dintre un om şi un android.
RăspundețiȘtergereMă întreb însa dacă nu se petrece cumva cu noi toţi această "mutaţie", într-o măsură sau alta. Mă tem că devenim, pe nesimţite, prea "pragmatici" pentru a mai avea ceva sfant.
Totuşi, nu s-ar putea spune că "androidul" nu se străduieşte, în felul lui...
RăspundețiȘtergereSă nu prididim să ne rugăm lui Dumnezeu pentru "mutaţia" inversă!
Cu un presedinte care gandeste ca Remus Cernea si cu un patriarh care a inceput prin a ceda gandirii lui Remus Cernea nu puteam ajunge in alta parte decat la caricatura, nu vi se pare?
RăspundețiȘtergereMi se pare, dar nu prea mai ştiu ce să fac... Şi inevitabil îmi vine în minte aserţiunea că fiecare popor îşi are conducătorii pe care îi merită...
RăspundețiȘtergereinteresant articol
RăspundețiȘtergereAcest text ar fi trebuit sa se publice atunci intr-o publicatie de mai mare raspandire, sa fi aflat cat mai multa lume aceste lucruri care nu s-au cunoscut. Eram mandra ca proiectul merge mai departe, dar acum imi dau seama ca de fapt el a fost deturnat si transformat dintr-un mare simbol national intr-o ambitie personala a Patriarhului Daniel realizata cu orice compromisuri si in orice conditii. Pacat si rusine!
RăspundețiȘtergere@ Anonim(ă) 4:46 p.m.
RăspundețiȘtergereE bine să ştiţi că acest text, după ce a apărut în "Puncte cardinale", a fost republicat şi în presa centrală ("România liberă"), iar "Lumea credinţei" (care pe atunci avea un tiraj de peste 30000 de exemplare) nu numai că a oferit întreaga informaţie în paginile revistei, dar a scos şi o broşură ilustrată, pe deplin lămuritoare. Scrisoarea deschisă(cu semnături mult mai prestante decît a mea) a fost reprodusă şi ea în multe publicaţii. La noi însă "urechile închise" şi "orbul găinilor" sînt specialităţi naţionale.
Cît despre Patriarhul Daniel, Prea Fericirea Sa ştia prea bine aceste lucruri şi nu rămăsese să le afle din presă, dar a găsit de cuviinţă să aleagă calea cea mai comodă, cu un dispreţ al trecutului pe care l-a transformat, treptat, în metodă de lucru. Rămîne de sperat că, după ce s-a ratat amplasamentul ideal şi s-a frînt linia continuităţii, măcar nu va ieşi în cele din urmă un kitsch de rîsul lui Băsescu şi Cernea.
În orice caz, de la vecinătatea simbolică şi regală a Mormîntului Eroului Necunoscut la vecinătatea sinistră şi republicană a Casei Poporului e cea mai tristă şi mai penibilă dislocare pe care o putea suferi proiectul (şi care rămîne o pată de neşters pe obrazul tuturor celor responsabili - căci nu e vorba numai de Patriarhul Daniel).
Iar o ruşine cel puţin la fel de mare e aceea că Mausoleul comunist continuă să spurce Parcul Carol, ca un fel de semnătură în piatră a perversiunii noastre ideologice şi a disoluţiei noastre morale şi naţionale.
Cum, nu mai sunteti basist, domnule Codrescu...?!?!
RăspundețiȘtergere@ Mima Anonima
RăspundețiȘtergereArticolul e de acum 10 ani...
Sper sincer şi din toată inima că numai întrebarea este cretină, nu şi dumneavoastră...
Catedrale ne trebuiesc noua..nu spitale.
RăspundețiȘtergereSpitalele trec, catedralele raman.
RăspundețiȘtergereTrupul e trecator, dar sufletul e vesnic.
Spitalul nu este si biserica, dar biserica este si spital (caci Dumnezeu e "doctorul sufletelor si trupurilor noastre").
Deci ne trebuiesc si unele, si altele, dar cele spirituale si vesnice sunt mai de pret decat cele materiale si trecatoare.
Vai de cel caruia ii trebuieste numai spital, nu si biserica! Vai de cel preocupat numai de trup, nu si de suflet! Vai de cel caruia i-a fost dat sa fie om, dar el se crede sau se vrea numai animal!