Am primit şi dau mai departe...
Scrisoare deschisă către
Consiliul Naţional al Audiovizualului
De ce e „bun pentru
România” un Lac Otrăvit,
mai mare decît Monaco?
Am
citit că pe marginea subiectului Roşia Montană s-au strîns la CNA, în ultimele
luni, în jur de 2000 (două mii!) de „sesizări, plîngeri, reclamaţii”. Şi
totuşi, incredibil, acest subiect major, de interes naţional, nu a încăput pînă
acum pe ordinea de zi a nici unei şedinţe a dumneavoastră. Prin prezenta
scrisoare deschisă – pe care o puteţi înregistra şi ca pe o „plîngere deschisă”
– solicit membrilor CNA stoparea imediată şi totală a reclamelor legate de
Roşia Montană, care au invadat audiovizualul românesc.
Aceste
reclame contravin dispoziţiilor legale privind informarea corectă a publicului.
Pînă şi la reclamele unor medicamente care se eliberează fără reţetă,
privitorul e avertizat obligatoriu: „Citiţi cu atenţie prospectul!”. Pe cînd la
reclamele aşa-zisului „minerit modern”, nu! El e „BUN PENTRU ROMÂNIA”, se
repetă în diverse feluri, pe mai toate canalele, în neştire, însoţit de somaţia
„Spune Da mineritului!”, ca într-un fel de referendum privat, al unui stat în
stat! Iar pe internet, de mii de ori, pe orice ai da click, orice ai căuta – un
film, un autor, un bilet de avion, o reţetă de bucătărie, orice –, ţi se înfige
în ochi, zbang!, „Spune Da mineritului!”... Într-un fel, e de înţeles: pe
seceta asta, nici banii RMGC nu au miros. Şi totuşi, cînd e vorba de un subiect
care a răvăşit România, şi care e încă în dezbatere naţională, nu credeţi că
aţi putea găsi modalitatea legală de a stopa tot acest veritabil dezmăţ
publicitar, generator de confuzie? Am văzut, în arhiva CNA-ului, că în 2009,
după multiple tergiversări, a fost interzisă o campanie publicitară RMGC, pe
aceeaşi temă, pentru că vehicula sume inexacte (cu care ni se povestea, în
reclame, cîte şi mai cîte am fi putut noi face!). Vi se pare că enunţul „bun
pentru România” e mai puţin inexact decît o simplă cifră? Vi se pare că, de la
acea campanie care – o spunea atunci o voce a CNA-ului – „dezinformează şi
manipulează, spune mari neadevăruri”, s-a schimbat ceva? Aceste noi reclame
contravin Codului de practică în publicitate (art 1.3, potrivit căruia
„comunicarea trebuie să evite orice afirmaţie sau reprezentare care ar putea
înşela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori
exagerare”; sau art. 5.1, potrivit căruia „anunţatorul trebuie să fie în măsură
să probeze veridicitatea datelor, descrierilor, afirmaţiilor folosite în
comunicare”). Toată această campanie încalcă şi art. 114 din Decizia nr. 187
privind Codul de reglemetare a conţinutului audiovizual (nu mai invoc şi alte
articole, pentru că, desigur, CNA-ul ar putea găsi rapid argumentaţia juridică
pentru o hotărîre dreaptă, cu condiţia să vrea!). Şi, pentru credibilitatea
instituţiei dumneavoastră în ochii opiniei publice, ar fi bine să vrea! Cred că
CNA-ul ar trebui să merite să fie perceput
nu ca o sumă de funcţionari care distribuie licenţe şi sancţiuni, mereu
atenţi la recomandările celor care i-au recomandat acolo, şi cu atît mai puţin
ca un spaţiu al unor sinecuri, ci ca un for intelectual, al unor conştiinţe
independente, arse de dorul sănătăţii audiovizualului românesc...
Se
ştie, un bun mercenar al publicităţii poate face credibil absolut orice mesaj;
el poate să ne convingă şi de raportul dintre fericire şi soda caustică, şi de
efectul razelor de lună asupra galoşilor de gumă; nu degeaba a avut atîta
succes titlul: „Nu-i spuneţi mamei mele că lucrez în publicitate, ea crede că
sunt pianist într-un bordel!”... „Bun pentru România”? De ce am crede nişte
oameni de pe stradă, culeşi din toată ţara, cu oraşul scris pe ecran, care ne
spun, implicit şi explicit, că proiectul „e bun”, şi nu am crede, în schimb,
PROFESIONIŞTII acestei ţări (geologi,
chimişti, economişti, arhitecţi) care ne spun – e drept că mult mai rar, şi nu
în spaţiile publicitare – că NU e deloc bun?! Printre altele, toată această
lungă poveste, „Roşia Montană”, e un exemplu de umilire publică a
profesioniştilor, care nu au un cuvînt hotărîtor şi limpede de spus, acoperiţi
fiind de hărmălaia politicienilor şi de tradiţionalele cozi de topor.
În
economie, ca şi în medicină, primul principiu care ar trebui să funcţioneze ar
fi: în primul rînd să nu faci rău. Dacă românul neinformat ar citi „prospectul”,
s-ar îngrozi: cine ar mai lua un medicament dacă ar afla că, la capătul unui
tratament paliativ, s-ar trezi, în proporţie de 100%, cu o uriaşă tumoră
malignă pe faţă? Şi ce altceva decît o tumoră pe faţa României ar fi acel lac
otrăvit uriaş, mai mare decît Monaco, rămas în Apuseni în urma exploatării? Cu
siguranţă că nu poţi fi decît solidar cu minerii din Roşia Montană şi cu
problema de fond: ei au dreptul la muncă şi dreptul la demnitate, la fel cum au
– sau ar trebui să aibă – şi oamenii din Delta Dunării, şi din Bucovina, şi de
oriunde din România. Dar aceşti „roşieni”, aflaţi în epicentrul unei situaţii
conflictuale, sunt azi în situaţia de a nu mai vedea pădurea din cauza
copacilor. Dacă ar citi cu atenţie „prospectul”, şi dacă l-ar înţelege la
dimensiunile lui de perspectivă, aceşti oameni ar respinge, ei înşişi,
mutilarea ţării lor. „Ţara Moţilor”, aşa se chema impresionantul documentar
despre Apuseni al lui Paul Călinescu, premiat, în 1939, la Veneţia... Dacă vrei
să salvezi ce e frumos în ţara ta, nu înseamnă că eşti păşunist, nu înseamnă că
eşti eco-anarhist, nu înseamnă că vrei să vezi Apusenii plini de „Fefelegi” şi
de ciobani Ghiţă care caută o reţea de socializare în pustie, nu înseamnă nici
că vrei să reduci România la o „grădină botanică” (deşi, la rigoare, e de
preferat să fii sărac într-o grădină botanică decît sărac într-un mediu toxic)!
Nu înseamnă că nu ţi-ai dori o ţară civilizată, cu industrii puternice, nu
înseamnă că nu întorci capul de cîte ori treci, de pildă, prin Drumul Taberei,
pe lîngă un maidan de pe care tot nişte „investitori” au ras Tricodava, cîndva
o fabrică faimoasă, sau că nu ţi se strînge inima cînd vezi, la televizor,
dinamitarea unui furnal de uzină părăsită... Pentru că toate au însemnat
oameni, ani, viaţă, sacrificii, pe altarul unei false industrializări; toate
sunt ca un spectru al Eşecului, care nu ne dă pace...
Să
compari Roşia Montană, acest proiect industrial faraonic, care riscă să ne
urîţească şi să ne îmbolnăvească Transilvania, cu succesul autohton al unei
celebre uzine de automobile e aberant! Să spui că un refuz al acestei
investiţii e un semnal negativ pentru investitori e la fel de aberant.
Investitorii nu sunt nişte sperioase domnişoare de pension; Dumnezeul lor e
unul singur: Profitul. Faptul că România refuză să-şi desfigureze o zonă
istorică, cu cea mai veche atestare documentară, faptul că refuză să
înlocuiască un paradis natural cu acea baltă cianurată mai mare decît Monaco,
nu ar pune pe nimeni pe fugă, dimpotrivă! Ceea ce contează mai mult, pentru
investitori, e să fim o ţară corectă, fără şpagă, fără loc fruntaş în topul
comisioanelor ilicite, şi cu o legislaţie coerentă. Iar uneori, pentru
„imaginea României”, e mult mai important un rest de demnitate decît gramele de
aur pe cap de locuitor!
Am
auzit şi văzut, la televizor, reprezentanţi RMGC, ca nişte mutanţi ai
patriotismului, cu figuri inocente şi cu un discurs obsesiv, gen „bun pentru
România”; dar cînd vine vorba de slalomul printre ilegalităţi, cu care a
început ceea ce s-ar putea chema „lungul drum al Roşiei către moarte”, „şeful”
îl ia în braţe pe „Eu sunt mic, nu ştiu nimic”, eu sunt „nou”, eu sunt venit
„după”!
Un
impact economic minor şi tranzitoriu nu justifică, în nici un fel, desfigurarea
feţei României, cu grave consecinţe asupra „subconştientului nostru colectiv”.
Pentru că una e să ştii că ai o ţară cu frumoşii Apuseni care ascund o comoară,
la care poate vei ajunge o dată (va veni şi timpul să o accesăm, dar nu aşa şi
nu acum, ci mai inteligent, mai sofisticat, mai puţin invaziv şi mai profitabil
pentru economia naţională), şi alta e să ştii că avem acolo, vorba lui
Daneliuc, într-un interviu, O BALTĂ! Doar că, spre deosebire de Daneliuc, şi în
ciuda tuturor aparenţelor, eu nu cred că „preocuparea principală a românului e
grătarul cu mici”! Şi cred că toţi aceşti politicieni, parcă ieşiţi din mantaua
unui Ed Wood al marilor dezastre, se joacă, de fapt, cu focul; din inconştienţă
sau respectînd savante strategii de manipulare a mulţimii, ei subestimează ceea
ce se cheamă iubirea pentru Transilvania!
Pentru
că una e să desfăşori un asemenea şantier în deşertul australian, sau lîngă
Polul Nord, sau în fundul Africii, şi cu totul altceva e să-l trînteşti în
inima istorică a unei ţări, cu consecinţe dezastruoase pentru întreaga zonă. Am
făcut ocolul lumii, dar nicăieri n-am văzut să se laude cineva cu vreun lac
cianurat, nici cu gropi de gunoi performante! (Pentru asta ar fi trebuit să fac
excursia organizată pentru anumiţi ziarişti, de RMGC, în Noua Zeelandă!) Oricît
de modernă sau de cochetă ar fi o exploatare industrială, rezultatul e unul
singur: urît! Îşi poate imagina, cineva,
un asemenea proiect industrial, devastator, pe valea Loirei sau în Toscana?
„Apusenii sunt mai frumoşi decît Toscana”, am citit într-un articol al unui
turist britanic, şocat că o exploatare industrială vrea să-i distrugă (dacă n-o
fi fost un agent sorosian, plătit gras ca să ne împedice să prosperăm)! Am
văzut şi că există avocaţi ai diavolului, care se dau de ceasul morţii, cum o
să plătim noi sume uriaşe RMGC-ului! Nici o instanţă de pe glob nu ar putea
acuza o ţară pentru că îşi apără identitatea şi avuţia naţională. Dimpotrivă, populaţia
României ar putea cere daune morale, pentru că a fost dezinformată şi tocată
publicitar agresiv, în tot acest timp! Posibilelor „presiuni politice
transoceanice”, în favoarea acestui proiect economic de proporţii monstruoase,
dar deosebit de interesant pentru conturile unora, li s-ar putea răspunde:
„Vade retro!”, în afaceri se mai şi pierde! Ar putea fi invocat şi scandalul
recent, pornit de la Washington, dar cu ecouri în întreaga Americă, percutat şi
la Casa Albă, legat de o serie de morminte de eroi, găsite în neregulă, în
Cimitirul Arlington! Or, proiectul RMGC ne dărîmă biserici şi ne distruge
cimitire, lăsînd în urmă un Lac Mort mai mare şi decît Central Park! (Vorba
unui umorist, ne-eco-anarhist: „Munţii noştri aur poartă, să nu-i facem Mare Moartă!”)...
Apropo, Central Park e vizitat, anual, de 25 de milioane de turişti. Cîţi
turişti ar mai fi amatori să viziteze Apusenii, cu o zonă toxică, secătuită, şi
cu un Lac Mort băltind ameninţător, apărat, ni se spune, de „cel mai sigur
baraj din lume”, care „zice mamă, zice tată, zice ţară adorată”? Am mai auzit
şi varianta vitează că, în cazul exploatării, statul nostru va controla atent
tot ce se va găsi acolo... În orice afacere, patronul, cel care dă banii, e cel
care deţine controlul, restul e pură fantezie; e greu de imaginat cum un stat
care n-a reuşit să controleze nici măcar legalitatea unor contracte va reuşi să
controleze compoziţia fină a unor minereuri. Am mai auzit şi varianta că „aurul
va rămîne acasă”: deci le asigurăm investitorilor şi vînzarea mărfii, iar noi
ne cumpărăm propriul aur – asta da afacere! Am mai auzit şi asigurări
politicianiste că proiectul actual e unul nou, care nu seamănă cu cel vechi, şi
am auzit mai ales că „vom renegocia”! Domnilor şi doamnelor, nu mai negociaţi
şi renegociaţi degeaba! Inima României nu e negociabilă!
Într-adevăr,
trebuie să ai o inimă de plumb, şi un nume predestinat, PLUMB, ca să poţi
vorbi, şi încă în calitate de „ministru al Mediului”, e drept, cu o limbă de
lemn, despre „maximizarea beneficiilor de mediu aduse de proiectul RMGC”!!!
Principalul beneficiu fiind, desigur, acel imens iaz (nu iad?) de decantare,
„reecologizat”, care va aduna tot gunoiul (gestiunea reziduurilor miniere, dacă
preferaţi). Tot prin absurd: dacă acel gunoi nu e toxic, aşa cum ni se spune,
atunci el ar putea fi deversat în Marea Neagră? Sau, tot prin absurd, dacă ar
fi încărcat în sute de mii de containere, ar exista un loc de pe lumea asta
care ar primi acel gunoi prietenos? Şi dacă da, cît ar costa ca să-l primească?
Nu cumva ar fi mult mai mult decît firfiricii-mizilic cîştigaţi din toată
afacerea?
Am
dat click pe „Auri sacra fames” (e de prisos să mai spun că şi aici a apărut,
zbang!, „Spune DA mineritului”!), „Blestemată foame de aur, la cîte ticăloşii
nu i-ai împins tu pe oameni!”, de la Vergiliu încoace... Stupefiant e că, de
azi-mîine două decenii, această „corporaţie”, investind masiv în publicitate şi
în teatrul de amatori local, miluind în dreapta şi-n stînga, avansează ca un
tanc pus pe pilot automat, implacabil, centimetru cu centimetru, în ciuda
întregii agitaţii şi a tuturor „plîngerilor” din jur! Cred că aşa au venit
multe catastrofe în istorie. O temă care s-ar putea discuta ar fi adaptarea la
actualitate a conceptului de „crimă împotriva umanităţii”... Natura înseamnă
Viaţă, natura nu are glas ca să se apere singură, natura are, şi în secolul
nostru, misterul şi imprevizibilul ei. Există situaţii în care natura a fost
distrusă, dar în beneficiul oamenilor, pentru mii de ani. În cazul Roşia
Montană e vorba de o agresiune violentă şi masivă, pe termen scurt, şi care ne
lasă, pentru mii de ani, cu un lac cianurat, stresant pentru o întreagă
populaţie civilă din zonă, care e pusă în pericol, în urma unor acte fie
iniţiate, fie încurajate, fie doar
tolerate de autorităţi...
Un
mare scriitor, Camus, spunea: „Singura solidaritate umană indiscutabilă e
solidaritatea în faţa morţii”. Ca o solidaritate în faţa morţii se explică
faptul că protestele împotriva distrugerii Apusenilor au reunit români şi
unguri, tineri şi bătrîni, hipsteri şi preoţi de toate confesiunile, fotbalişti
şi academicieni... Toţi nu pot decît să spere că votul din Parlament va fi unul
deschis, la vedere, nominal; corect ar fi ca fiecare votant să-şi asume, în
faţa naţiunii şi a istoriei, responsabilitatea opţiunii sale, ca să nu existe
sentimentul difuz şi apăsător că „toată lumea e de vină”. Am auzit şi varianta
că „dacă votul e politic, proiectul nu va trece”. Cred că e exact invers.
Oricum,
în momentul votului, fiecare parlamentar să-şi imagineze cum s-ar simţi dacă,
în viitor, ar fi obligat de viaţă (sau pe viaţă) să-şi ducă zilele în
localitatea numită Piatra Albă (creaţie RMGC), pe malul
Lacului-Mort-mai-mare-decît Monaco, şi să respire praful ridicat de vînt de pe
întinderile de piatră golaşă... Şi totul, străjuit de o pancartă pe care să fie
scris, negru pe alb, sau gri pe gri: „AICI A FOST AURUL DUMNEAVOASTRĂ! NOROC
BUN!”.
...
Iată de ce, aşadar, solicit CNA-ului să stopeze orice publicitate comercială pe
marginea acestui subiect dureros. Sau să impună mesajul corect, cum ar fi:
Spune Da locurilor de muncă la Roşia Montană, dar spune NU unui lac otrăvit mai
mare decît Monaco! Spune Da mineritului modern în Apuseni, dar spune NU unui
proiect industrial de suprafaţă, cu efect distrugător!...
Cu
tristeţe şi cu speranţă,
Eugenia
Vodă
O adevărata doamnă, care merită reverenţa unei ţări întregi!
RăspundețiȘtergereDa,doamna Eugenia Voda,jos palaria,pentru atitudinea romaneasca! Eu nu stiu daca si pe cine finanteaza Soros,dar locuiesc in Hunedoara,si Apusenii mi-s dragi atat pentru maiestatea lor naturala ,cat si pentru semnificatia lor romaneasca. In ziua de azi ,romanului ii e rusine sa afirme ca-si iubeste tara,pentru ca de 25 de ani incoace denigrarea tarii a devenit o sarcina de partid,iar dragostea de tara si de popor un pacat. PACAT CA NE-AN NASCUT INTR-O TARA UNDE EXISTA UN ASA SISTEM EDUCATIONAL : ANTINATIONAL.
RăspundețiȘtergere