Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Prima promoţie Big Brother
2003
DE LA VULGARITATE
LA PERVERSIUNE
Laboratorul pervers
O emisiune, al cărei nume are
rezonanţe sumbre, ţine poporul cu ochii în televizoare, seară de seară, de
luni întregi. Adevărat fenomen social, Big
Brother marchează saltul de la telenovelă la un laborator pervers. Pe post
de cobai sînt o mînă de tineri români motivaţi de posibilitatea îmbogăţirii
rapide. Viaţa lor, cu aspectele cele mai banale, este urmărită de milioane de
oameni cu ajutorul a zeci de camere video. Nu au voie să se despartă de
lavaliera cu microfon care face să ajungă la noi pînă şi sforăitul lor obosit.
“Fratele cel Mare” îi supraveghează permanent, prezent şi nevăzut ca un diavol.
Organizatorii recunosc senini că
s-au inspirat din romanul 1984 al lui
George Orwell. Acolo, “Fratele cel Mare” – arhetipul dictatorului omniprezent
– observa totul prin camere de luat vederi şi pedepsea crunt abaterile de la
poruncile sale. Faptul că într-o societate în care se mai resimt încă traumele
prea lungului interval totalitar “a prins” o emisiune care trimite fără
înconjur la 1984 dă măsura
schizofreniei noastre naţionale.
Producătorii susţin că este un
“joc de supravieţuire”. În realitate, este vorba despre un spectacol tv de
prost-gust, care satisface curiozitatea oamenilor de a afla ce fac “ceilalţi”
în spaţiul lor intim – prioritare fiind conotaţiile sexuale. Desfăşurat pe
parcursul a patru luni, cu probe cînd umilitoare, cînd hilare, experimentul îşi
află una din mize în momentul cînd măcar o pereche de concurenţi ajunge să se
împreuneze în văzul întregii lumi. Etapele pe care le depăşesc concurenţii
reprezintă, de altfel, tot atîtea trepte ale perversităţii.
Cu intimitatea “la tarabă”
Întîi de toate, concurenţii sînt
atraşi în casa Big Brother cu valută
forte: primeşti 50.000 de dolari dacă accepţi să-ţi pui existenţa, vreme de mai
multe luni, sub lupa publicului. Vînzare în toată regula!
Apoi, “Fratele cel Mare”
încurajează bîrfa şi bagă dihonia între participanţi. Îi cheamă în “camera
secretelor”, unde îi provoacă să spună ce le trece prin cap despre ceilalţi,
după care dă totul pe post. Pe de altă parte, îi pune să voteze împotriva
celorlalţi concurenţi, iar cînd unul este eliminat, i se dezvăluie, cu
cinism, cine a fost împotriva lui.
Sînt încurajate jocurile sexuale
între concurenţi, doar-doar vor cădea vreunii în ispita de a se lăsa filmaţi
în timpul unui act copulativ. În România încă nu s-au transmis scene de sex în
direct – cel puţin pînă la ora cînd scriu aceste rînduri –, dar în alte părţi
ale lumii, da. În schimb, “frăţiorii” români şi-au arătat organele genitale din
toate poziţiile, spre satisfacţia voyer-iştilor,
care s-ar părea că nu-s puţini...
Umilirea “cobailor”
Perverse sînt şi mijloacele de
umilire programatică a “cobailor”: 12 oameni au acces la o singură baie; sînt
filmaţi în timp ce fac duş; sînt siliţi să îndeplinească anumite sarcini sub
ameninţarea că li se diminuează cantitatea de mîncare; au fost îndemnaţi să fure
o cutie, fără a fi surprinşi de colegi, pentru a primi un minut de convorbire
la telefon cu cei dragi; au jucat de nevoie rolul de soldaţi timp de o
săptămînă; au mers numai cu spatele; au stat legaţi cîte doi vreme de o
săptămînă, fiind siliţi să-şi facă şi nevoile împreună. Şi exemplele ar putea
continua.
Vulgaritatea, grobianismul,
mizeria umană devin elemente de spectacol, exacerbate şi apreciate de
producători, dar şi de vulgul incitat, pentru care păcatele trec drept virtuţi
(şi invers). Desigur, nu întîmplător au fost eliminaţi din casă, printre
primii, cei mai isteţi sau mai cuminţi dintre participanţi. Ei nu erau
folositori în economia perversă a show-ului.
Ba chiar puteau să plictisească prin pudoare, prin bun-simţ şi printr-un limbaj
mai cu perdea.
Acum, cîte ceva despre psihologia
concurenţilor. Aceştia trebuie că sînt încîntaţi de perspectiva căpătării unei
sume uriaşe (pentru România) în doar trei luni. În egală măsură, sînt
exhibiţionişti sau cel puţin nepăsători faţă de imaginea publică pe care şi-o
fac. Unii dintre ei, o dată intraţi în casă, nu fac jocul producătorilor şi îşi
controlează în cea mai mare parte a timpului comportamentul. Însă nu este urmă
de naturaleţe nici la cei care îşi dau frîu liber exhibiţionismului (la
şubredul adăpost al scuzei că nu se pot cenzura permanent), nici la cei care
reuşesc să păcălească “ochiul” lui Big
Brother. De aici impresia pregnantă de fals, pe care numai prostia o poate
eluda.
Plecările din casă ale celor
eliminaţi sînt exemple clare de ipocrizie. Deşi pînă atunci s-au vorbit pe la
spate, au votat unul împotriva celuilalt şi şi-au făcut necazuri zilnic, în
clipa despărţirii îşi plîng duios unii altora pe umăr, jurîndu-şi veşnică prietenie!
Big Brother este publicul
Telespectatorii trăiesc însă
deplin senzaţia de putere, de care au psihanalizabilă nevoie. Neştiuţi de
nimeni, în spatele televizoarelor, urmăresc pas cu pas traiul plin de restricţii
şi de capcane al unor semeni. De fapt, “Fratele cel Mare” este, în ultimă
instanţă, publicul. Tot publicul are cuvîntul hotărîtor şi în eliminarea
concurenţilor.
De neînţeles în toată această
poveste este lipsa de reacţie a acelei părţi mai săltate a societăţii civile,
care, cu siguranţă, se simte agresată de o astfel de producţie tv. Au apărut
doar cîteva articole critice prin gazete şi nimic altceva. Nu punem aici la
socoteală o ieşire pe B1 TV a senatorului George Pruteanu – secondat inabil de
un preot ortodox – care a făcut mai mult rău decît bine în încercarea de a
înfiera Big Brother-ul “cu mînie
proletară”...
În Ungaria, de pildă, o seamă de
ierarhi ai Bisercii Romano-Catolice au criticat vehement televiziunea pentru
difuzarea emisiunii Big Brother.
Feţele bisericeşti i-au acuzat public pe producători că promovează
devalorizarea vieţii şi distrugerea normelor morale. Iar în Franţa, anul
trecut, cînd M6 a difuzat Loft Story
( “fratele” lui Big Brother), s-au
iscat dezbateri aprinse în presă: educatori, psihologi, scriitori, analişti,
preoţi şi simpli cetăţeni au protestat, au explicat succesul programului
respectiv, i-au denunţat nocivitatea.
La noi, Consiliul Naţional al
Audiovizualului abia a îndrăznit o recomandare
timidă către producătorii Big Brother
de a adapta emisiunea astfel încît să nu “contravină rolului cultural pozitiv
pe care televiziunea ar trebui să-l joace”... Desigur, recomandarea cu pricina
a şi fost aruncată la coş!
Claudiu TÂRZIU
* Claudiu Târziu, “De la vulgaritate la perversiune”, în Puncte cardinale, anul XIII, nr. 7/151,
iulie 2003, p. 7 (rubrica “Minima moralia”).
Autorul articolului
Mai puteţi citi pe
acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria
în actualitate: Penele Arhanghelului” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXIII) – “Cultul
monştrilor” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Nu-i pace
sub măslini...” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Aceşti
evrei visători şi utopiile lor păguboase” (2003)
superb!
RăspundețiȘtergere