LA EDITURA
CHRISTIANA:
În loc de prefaţă
Cum se vede chiar din titlu (Ăsta sunt eu!) şi subtitlu (Istorii personale), cartea de faţă este
în primul rînd un pariu cu sine însuşi al autorului, "în răscumpărarea
timpului pierdut", cum îi place să spună: reflecţii din "viul
vieţii" ale unui om de formaţie clasică, preţuitor al culturii şi al artei
îndeosebi (mai ales în aria muzicală şi plastică), dar şi al gîndului întors
asupra lor, fără ambiţia sistematicităţii (pe care cine o caută cu tot
dinadinsul, o poate găsi în altă carte a sa: Omul şi criteriile [1])
sau a elaborării calofile (medicului Puiu Stoiculescu îi place să respire
aerul cultural şi să dialogheze pe temele cele mai variate, dar nu-şi propune
să uzurpe locul scriitorului sau al filosofului, deşi are destule afinităţi
intime şi cu unul, şi cu celălalt).
Sînt în carte cîteva portrete
care se ţin minte şi care contează şi prin aportul lor documentar (D.
Danielopolu, Ion Alin Gheorghiu [2],
Marcel Chirnoagă, Anibal Teohari [3]
etc.), sînt şi schiţe ("miniaturi") şi povestiri care ţin de
fresca pitorească a unei lumi apuse (nu fără vervă umoristică şi savori de
limbaj, servite oarecum de la sine de filonul de "caragialism" al
românităţii noastre "balcanice", pentru care îţi trebuie mai degrabă
"antene" decît dar creator), sînt şi frumoase rînduri de meloman cu
pretenţii, despre Bach (Johann Sebastian, dar şi... Anna Magdalena) sau Mozart,
ca şi despre deliciile muzicii clasice din perspectiva unui nespecialist, apoi
gînduri, multe gînduri de pe traseul unei vieţi de octogenar, unele
cristalizate aforistic, altele doar trăgînd a aforisme (şi rămase în
manuscrise ca nişte aşchii de "atelier", pe care nu te lasă inima să
le muţi în ghenă, pentru că fac parte din autenticitatea unor trăiri şi
osteneli care ţi-au fost dragi şi te-au dus mai departe), efemeride pe care
autorul n-a mai stat să le cearnă, dar în care cititorul răbdător va găsi
destule lucruri miezoase (cel mai puţin răbdător n-are decît să sară peste
ele, spre paginile mai dense şi mai compacte dinspre finalul volumului, unde
epicul te bate amical pe burtă şi te trage sugubăţ de şireturi, nu fără
fantezie şi ironie amară, dar atîta cît să nu te otrăveşti).
Înţeleg că autorul, călător
pasionat în anii săi verzi, mai pregăteşte un volum, în care precumpănitoare
vor fi însemnările de călătorie (care nu lipsesc nici din volumul de faţă,
întreţesute în texte cu alt accent, cum este cel despre "Alin", în
care litoralul bulgăresc ne face cu ochiul, de la Balcic la Albena, sau
descrierea Lotrului la Voineasa, din "Dies ebrietatis, dies illa...",
ca să nu mai vorbesc despre radiografiile făcute Caracalului ori Ciocăneştiului
natal, ca într-o călătorie iniţiatică "în căutarea timpului
pierdut").
Dincolo de toate, dr. Puiu
Stoiculescu ne aduce aminte de vremurile bune în care medicii erau şi
profesionişti de nădejde, şi oameni cultivaţi, în timp ce astăzi, din păcate,
breasla medicală pare să stea tot mai prost şi cu profesionalismul, şi cu
deschiderea culturală... Am însă convingerea intimă că e doar o criză trecătoare,
ca a întregii lumi româneşti postcomuniste, şi că pildele trecutului, atîtea
cîte sînt, vor reuşi pînă la urmă să fie mai tari decît ispitirile
prezentului.
Răzvan Codrescu
[1] Puiu Stoiculescu, Omul şi
criteriile/ Man and criteria, ediţia a doua revăzută, cu traducere în
limba engleză de Carmen Paţac, Editura Christiana, Bucureşti, 2012 (prima
ediţie, numai cu textul în limba română, a apărut în 2007, la Editura
Universalia din Bucureşti).
[2] Ca şi Marcel Chirnoagă, mare prieten al autorului, care a ţinut
să-şi ilustreze şi cărţile cu tablouri de-ale acestuia din colecţia personală.
[3] Tatăl Olgăi Horia (soţia lui Vintilă Horia), cu care autorul a
fost la un moment dat în corespondenţă (cf.,
în secţiunea "Personalităţi", cap. "Corespondenţă cu Olga
Horia").
O MOSTRĂ DIN CUPRINSUL VOLUMULUI
MUŞTELE
Muştele sînt fiinţe umane, ca şi noi oamenii. Au picioare,
mîini (aripi), mănîncă, simt frică ş.a.m.d.
Cînd este vorba de cîini, aceştia
sînt protejaţi, chiar dacă te muşcă mortal sau turbezi, în timp ce muştele nu sînt
protejate de nimeni. N-am auzit de vreo asociaţie pentru protecţia muştelor,
în comparaţie cu atîtea asociaţii de protecţia cîinilor sau pisicilor.
Toată lumea omoară muşte fără
nici o jenă sau părere de rău. Mai mult decît atît: omorîrea lor se face
bestial, de regulă cu pliciul, care, dacă respectăm proporţiile, la om ar echivala
cu un meteorit gigantic care i-ar cădea peste casă.
Aşa cum Uniunea Europeană a cerut
europenilor ca tăierea porcilor să se facă fără stres sau găinilor să li se
ofere spaţii adecvate, găzduire confortabilă şi tratament blînd, ca să nu fie
stresate, m-am gîndit că şi muştelelor să li se ofere această posibilitate de
a le omorî fără a fi stresate.
Nu numai pliciul, dar nici
gazarea (se încuie camera în care se pune un spray ucigător) nu trebuie admise.
Nu mai vreau un al doilea Auschwitz!
Pentru a fi în spiritul celor
preconizate de Uniunea Europeană, m-am gîndit că muştele trebuie să aibă parte
de o moarte blîndă, nestresată. Ce cumplit trebuie să fie în creierul muştei
(o fi avînd oare?) atunci cînd vine o bombă (asteroid – pliciul) şi este
strivită fără milă, fără a avea dreptul măcar să se apere!
Proiectul meu constă în a prinde
muştele în hîrtii lipicioase (aşa ceva se obişnuieşte), dar nu să fie lăsate
să moară în chinuri, lipite de hîrtie, ci, după ce se lipesc, să fie scoase
şi să li se injecteze un tranchilizant foarte activ, mortal, aşa cum se face
cu condamnaţii la moarte în SUA.
Pentru acest scop, am construit
nişte seringi speciale, foarte mici, de unică folosinţă, sterile. (Nu trebuie
să le trimitem pe lumea cealaltă injectîndu-le şi microbi.)
Doresc să produc o substanţă
chimică care nu e dureroasă, produce euforie (muştele sînt foarte sensibile
la traume şi stresuri), după care adorm iniţial în somn superficial, cu vise
frumoase (că sînt aşezate pe nişte prăjituri), şi, în cele din urmă, muştele
ajung să închidă ochii definitiv.
Am în vedere că şi muştele sînt
de o mare diversitate, mai ales dimensională; există unele foarte mici –
musculiţe – şi altele foarte mari – muscoi. Pentru fiecare categorie de muşte
trebuie folosite seringi de injectare diferite ca dimensiune. Pentru
musculiţe, voi crea nişte miniseringi, submilimetrice, cu un ac atît de subţire,
ce să mai spun de canalul intern, încît crearea lui reprezintă o performanţă
cel puţin egală cu unele piese create de NASA!
Deoarece muştele nu ţin neaparat
să meargă să se lipească de hîrtia lipicioasă, voi crea nişte pompe speciale,
şi ele variate ca dimensiuni, care vor sufla aerul către hîrtiile lipicioase
(conducînd muştele spre hîrtie, aşa cum fac poliţiştii cu pietonii).
O dată muştele ajunse pe hîrtiile
lipicioase, vor fi scoase cu mare grijă, să nu li se rupă aripile – cum ar fi
dacă unui om i s-ar trage atît de tare mîinile încît i s-ar scoate din
încheieturi? –, apoi muştele ar fi aşezate pe nişte fotolii minuscule, de
contenţie, pentru a li se injecta substanţa amintită. Bineînţeles că aceste
fotolii ar avea dimensiuni diferite – nu poţi pune un muscoi într-un fotoliu de
musculiţă...
Pe de altă parte, fotoliile ar
fi rabatabile, ca la dentist, astfel ca muştele să se simtă cît mai confortabil,
să nu fie crispate sau anxioase în aşteptarea injecţiei.
Această abordare deosebită ar
crea o nouă mentalitate şi o nouă eră tehnică, inclusiv cu multe noi locuri de
muncă. Constructori – fabrici de chimicale, de făcut fiole, de făcut fotolii,
chimişti, farmacologi (fiind vorba de dimensiunile variate ale muştelor, se va
administra drogul pe kilocorp), tehnicienii fabricii pentru pompele de suflat
şi multe, multe anexe.
Am putea crea filiale care în
circuitul lor turistic ar putea expune pe viu tehnica adormirii muştelor, organizînd
vizitarea facultăţilor adiacente, a fabricilor de seringi şi produse chimice.
Ar trebui creaţi ghizi specializaţi în acest domeniu (alte locuri de muncă).
Va fi implicată şi Uniunea
Artiştilor Plasici, care să facă o mare statuie – Musca – la intrarea în
Facultatea de Chimie, plus pictori care să picteze multe tablouri în care
personajul principal să fie, bineînţeles, musca în diversele sale ipostaze: pe
birou, pe cămaşă, pe halat, pe carne, pe pîine, în ciorbă ş.a.m.d. S-ar crea o
nouă dimeniune plastică, în care personajul principal, musca, ar fi
transfigurată în fel şi chip, s-ar putea crea mituri, maiouri cu musca pictată
pe ele.
Pentru ţară ar deveni o
importantă sursă de venit, ar creşte produsul intern brut cu cel puţin 10%, ar
atrage simpatia multor ţări astăzi răuvoitoare, a băncilor, a numeroase
companii naţionale şi internaţionale.
Se ştie că musca, mult mai mult
decît omul, produce nişte sonorităţi excepţionale, bîzîitul, care ar putea fi
şi sursă de inspiraţie pentru compozitori, dar şi pentru crearea de aparate
sau instrumente de produs bîzîitul, de la cel al musculiţelor pînă la muscoi
– ca la om: soprană, tenor, bas –, care ar îmbogăţi muzica, prin orchestraţie
specială cu aparate de produs bîzîitul, cum am menţionat.
Lumea ar deveni, altfel, mai
bogată din punct de vedere etic, moral, economic. Repet, s-ar crea fabrici de
produse sintetice pentru adormirea definitivă (nu-mi place cuvîntul omorîrea), de seringi, scaune, fotolii,
aparate muzicale; s-ar dezvolta turismul internaţional, dar şi, fapt foarte
important, s-ar produce o schimbare radicală în arte: pictură, sculptură,
muzică, de ce nu şi cinematografie, ceea ce ar schimba mentalitatea
omenirii, îmbogăţind-o, realizîndu-se – cred că nu exagerez – o adevărată
revoluţie, considerînd-o poate mai mare şi decît Revoluţia franceză din 1789.
Sînt un om tenace, ambiţios,
puternic, am realizat toate proiectele pe care mi le-am pus în cap pînă acum.
Cred că şi de data asta voi reuşi!
Dr.
Puiu STOICULESCU
Dr. Puiu Stoiculescu
(portret de Ion Alin Gheorghiu - 1977)
Așteptăm cu interesînsemnările de călătorie!
RăspundețiȘtergere