Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
2002
“ÎN ROMÂNIA EXISTĂ UN TEREN
DE TENDINŢĂ CONSERVATOARE”
Interviu cu istoricul Neagu
Djuvara [1]
• Improvizaţia permanentă […] caracterizează politica noastră actuală.
• În România veacului al XIX-lea, majoritatea marilor noştri creatori n-au fost oameni cu idei de stînga.
• Conservatorismul, în sensul modern, este necesar României în momentul de faţă.
• Să sperăm că prostiile pe care le vor face cei ce se află acum la putere, timp de trei ani şi jumătate, cît le-a mai rămas, îi va scoate din pîine la viitoarele alegeri!
1. Spre deosebire de liberalism, care pledează pentru raţionalitatea
anumitor principii sau teorii şi reclamă realizarea consensului social asupra
lor, conservatorismul crede că valoarea şi valabilitatea acestora este
determinată de consensul public. Conservatorismul susţine că fundaţia autentică
a societăţii o reprezintă formele de viaţă, de atitudine fixate prin tradiţie,
fundament fără de care toate mecanismele “raţionale” impuse voluntar se reduc
doar la inutile şi terne forme fără fond. Credeţi în acest pragmatism politic conservatorist?
E clar că dacă ne referim la
istoria României din veacul al XIX-lea, cînd se formează mişcările politice de
stil modern, adică un Parlament, Partidul Conservator, Partidul Liberal,
trebuie să recunoaştem că în definitiv, cu toate păcatele ţării noastre din
punct de vedere al evoluţiei, am avut atunci norocul de a avea doar două mari
partide, ca în Marea Britanie (mama parlamentarismului european), şi un
Domnitor înţelept – Carol I de Hohenzollern – care a ştiut creeze un echilibru
între aceste formaţiuni politice, dîndu-le puterea cînd uneia, cînd alteia; prin urmare, liberalii făceau
paşi mari înainte, cîteodată prea rapizi, ca apoi să vină Partidul Conservator,
care încerca să fie mai pragmatic şi mai aproape de realităţile ţării.
Conservatorii n-au fost numai pragmatici: au avut teorii – în special
junimiştii lui Titu Maiorescu, inventatorul expresiei “forme fără fond”,
formulă care a mers totuşi prea departe şi şi-a găsit un foarte interesant
răspuns în cărţile lui Ştefan Zeletin despre originea burgheziei române; acesta
a arătat că şi la noi s-a format o burghezie de tip capitalist ca şi în alte
ţări, însă, ce-i drept, cu oarecare întîrziere.
Eu gîndesc despre conservatorism
că a fost un fel de frînă necesară la prea marele entuziasm al paşoptiştilor
noştri şi, pe urmă, al Partidului Liberal, care făcea uneori reforme de stil
modern, fără să ţină suficient seama de baza populară şi de tradiţiile
româneşti. Acest lucru l-a împins pe Maiorescu să scoată formula amintită,
niţel excesivă. De fapt, vroia să spună că am copiat forme din codurile
franceze, belgiene, occidentale în general, fără a ţine cont de tradiţiile
noastre şi de posibilitatea ca aceste norme străine să aibă sau să prindă
rădăcini la noi.
După o sută şi ceva de ani, ne
dăm seama că ambele partide au fost necesare; liberalii au venit cu mari
schimbări în ţara noastră, iar conservatorii, atunci cînd veneau la putere,
încercau să frîneze măcar cu un dram entuziasmul renovator şi să mai pună pe
şine trenul guvernamental.
Conservatorii au avut cîţiva
reprezentanţi de mare capacitate politică, cum au fost Lascăr Catargiu, Petre
Carp, Gheorghe Manu, cîţiva din familiile Lahovary, Cantacuzino etc. Poate
fiindcă erau oameni foarte bogaţi, nu erau cîtuşi de puţin ispitiţi să facă
matrapazlîcuri. Liberalii au fost acuzaţi întotdeauna că erau mai înclinaţi
către o anumită uşurinţă în domeniul moralităţii. Şi să nu uităm un lucru:
printre marii noştri scriitori şi gînditori, Maiorescu, Eminescu, Caragiale,
chiar şi Creangă, au fost conservatori, fără ca să-i poţi acuza că erau nişte
conservatori care vroiau să-şi păstreze moşiile. Conservatorii (şi acesta este
un lucru foarte important), pînă la 1920, cînd practic a dispărut partidul lor,
au fost cei care s-au opus împărţirii pămînturilor. Nici în Partidul Liberal nu
a existat cu adevărat ideea unei împărţiri a pămînturilor înainte de marea
răscoală ţărănească de la 1907. Imediat după aceea, liberalii au înscris în
programul lor, cu care s-au prezentat la alegeri în 1913, ideea că va trebui
distribut pămîntul. Unii conservatori tineri, cum a fost de pildă Argetoianu
(care pe urmă a participat la multe guverne, schimbîndu-şi cojocul după
împrejurări), au pretextat imediat că această împărţire a pămîntului va fi o
catastrofă economică, predicţiune destul de valabilă, de altfel. Înainte de
război, atîta vreme cît au existat mari întinderi de moşii aparţinînd unor
proprietari, ţara noastră exporta cantităţi însemnate de cereale, ceea ce a
folosit capitalismului începător în România, pentru investiţii în industrie;
căile ferate şi multe altele s-au făcut, în mare parte, fiindcă România era
relativ bogată prin exportul de cereale. Cînd marile proprietăţi au fost
împărţite prin marea expropriere din 1918-1922, e clar că economia agricolă a
României a avut, dintr-o dată, o mare scădere de productivitate. Trebuie să
ţinem seama şi de partea economică a conservatorismului, probabil eronată, dar
de ştiut, pentru a înţelege ce a fost Partidul Conservator în veacul al
XIX-lea: era, în majoritate, susţinut de marii proprietari şi de ceea ce mai
rămăsese din vechea boierime, care-şi cam pierduse pămînturile; exista un fel
de nouă aristocraţie economică, formată din foşti arendaşi, bancheri, adică
mari proprietari; în momentul exproprierii, marile familii boiereşti erau deja
sărăcite. Acest lucru reprezintă un element sociologic important de ştiut: se
făcuse deja o împrospătare a categoriei celei mai bogate din ţară în timpul
veacului al XIX-lea.
Utilitatea conservatorismului la
noi a fost mai cu seamă de ordin administrativ. Guvernele conservatoare în
general au fost mult mai eficace pe teren practic în ţara noastră şi multe
progrese de ordin administrativ s-au făcut sub ele, fiindcă erau mai aproape de
realităţi. Partidul Conservator a fost distrus imediat după primul război
mondial prin faptul că s-au votat două mari reforme – sufragiul universal şi
marea expropriere. Aceşti doi paşi făcuţi întru modernizare au distrus Partidul
Conservator, luîndu-i temelia economică, prin faptul că marii proprietari au
fost reduşi la aproape nimic, iar din punct de vedere electoral sistemul nu mai
era cenzitar (alegerile din veacul al XIX-lea erau extraordinar de cenzitare,
adică nu se vota pe diverse categorii, ci cei care aveau bani mulţi alegeau
deputaţi şi senatori mulţi; cine nu avea carte nu vota deloc; sistemul cenzitar
exista peste tot, pînă şi în Marea Britanie, dar nu chiar în gradul în care se
practica la noi, din cauza analfabetismului, care înlătura de la alegeri foarte
multă lume).
În afirmaţii trebuie să fim
moderaţi: Partidul Conservator a fost necesar pentru a împiedica anumite excese
ale liberalismului, dar este greu să spui că facem o doctrină conservatoare,
mai cu seamă în epoca contemporană. Nu mai trebuie să luăm exemple din trecutul
românesc pentru conservatorism. Trebuie să luăm exemple din conservatorismul
Europei occidentale sau din America. Ne dăm seama astfel că ei sînt destul de
justificaţi, în sensul că cele mai mari progrese pe care le-au făcut anumite
ţări din Occident (Marea Britanie, Franţa) s-au înregistrat în momentul în care
au cam abandonat visele socialiste, nemaivorbind de cele comuniste.
2. Pe lîngă dimensiunea adaptativă (“soluţii specifice la probleme
specifice”), conservatorismul are şi o latură critică, de condamnare a
reţetelor universale, a produselor gîndirii speculative, a abstracţiilor şi
planurilor fanteziste, a soluţiilor-tip. El îşi asumă rolul de a contracara
politica algoritmilor şi a şabloanelor. De aici rezultă că sursa gîndirii
pragmatice, critice, este experienţa. Să fie oare experienţa infailibilă?
Bineînţeles că nu. Dar nici
improvizaţia permanentă care, de altfel, caracterizează politica noastră
actuală. Ideile pe care le-aţi spus referitor la experienţă mă aduc cu gîndul
la faptul că una dintre tragediile pe care le trăieşte România de acum este că
regimul comunist pe care l-am avut timp de 45 de ani a distrus sistematic, pe
baza gîndirii lui Lenin, burghezia română; este ca şi cînd am fi tăiat
pepiniera din care se poate face din nou o pădure sau o livadă. Părerea mea
este că peste 50% din burghezia română a fost distrusă în închisori, la canal,
sau i s-a rupt şira spinării, fiindcă cei închişi au fost de multe ori siliţi
să colaboreze cu Securitatea. Aceasta este doar o primă parte. A doua este că a
fost încurajată emigraţia şi ea se continuă după 1989. Sînt convins că dacă
s-ar face prin Internet o statistică posibilă a cîţi Popeşti şi Ioneşti avem în
ţară şi cîţi avem acum în Australia, în SUA, în Canada şi în Franţa, sînt mai
mulţi în străinătate decît în România! Această clasă socială, care se încropise
în 150 de ani şi forma pepiniera din care se puteau scoate oameni politici, a
dispărut. Ea avea o experienţă, din tată în fiu, căci fiecare avusese un tată
primar, deputat sau ministru. Din aceştia scoţi oameni buni în politică! Acum
vorbesc în calitate de istoric, care s-a ocupat de istoria universală: vă
desfid să găsiţi un mare om politic care să fi ieşit din ţărănime! Este o lege
universală: ţăranul nu este politician. El e bun de revoluţie; face răzvrătiri
superbe cîteodată; nici unul nu ajunge însă să fie un bun guvernant; ciudat,
dar aşa este! Guvernanţii cei mai buni se nasc, de pildă, la aristocraţii
democraţi (vă pot cita chiar din istoria universală – Pericle, Cezar şi mulţi
alţii, cu idei liberale, erau din familii care din tată în fiu şi de multe
generaţii guvernau ţara). La noi, în momentul de faţă, trebuie să recreăm –
eventual, chiar printr-un partid conservator – categoria oamenilor care au o
anumită tradiţie de guvernare…
3. Se reproşează adesea conservatorismului rezistenţa la “modernitate”,
calitatea de “reacţionar”, gradualismul. În fapt, atitudinea conservatorului e
aceea a judecătorului uşor atins de scepticism, convins că ceva important,
înrădăcinat, nu se poate schimba brusc. Credeţi că sînt, în mod real,
conservatorii adversarii progresului, periculoase frîne în calea noului?
Vă spun imediat, în sens contrar,
că sistemul de asigurări sociale a fost pentru prima dată introdus în Europa de
Bismarck, considerat un arhiconservator şi chiar un tiran, dar totuşi într-un
regim parlamentar; acest lucru a fost introdus de anumite state socialiste abia
cu 50 de ani sau mai bine după aceea. Aceleaşi progrese ale asigurărilor
sociale le-au făcut conservatorii britanici, în timpul războiului. Ei au
inventat aproape gratuitatea medicală. Iată, două partide conservatoare, din
veacul trecut şi din veacul al XIX-lea, creatoare de sisteme sociale foarte
valabile!
4. Conservatorismul cultivă spiritul de elită, neîncrederea în mase. De
aici, apărarea valorilor în cultură şi apărarea aristocraţiei în cîmpul
social-politic. Cît din această concepţie poate fi viabil astăzi?
Eu cred că revoluţiile care au
avut loc de o jumătate de veac încoace au distrus atît de profund structurile
vechi, încît nu se mai poate spune că un partid conservator ar favoriza o
oarecare aristocraţie, care nu mai există. Cel mult, trebuie să se construiască
din nou, prin educaţie, prin exemplul dat într-o generaţie sau două, un strat
social educat şi în stare să preia un rol politic mai puţin stîngist decît cel
pe care l-am trăit în ultimele decenii.
5. Laurenţiu Ulici, făcînd un exerciţiu de imaginaţie, a închipuit cele
două mari ideologii politice ale lumii – stînga şi dreapta – ca pe cele două
mîini ale trupului uman, ajungînd la concluzia că mîna stîngă, precum nasul lui
Pinocchio, suferă de acromegalie, trupul întreg riscînd să se dezechilibreze şi
să cadă tot pe partea stîngă. Ar putea fi un partid conservator, în România de
azi, factor decisiv de reechilibrare a trupului? Şi cum ar schimba el look-ul eşichierului politic românesc?
Metafora lui Ulici e
impresionantă, mai cu seamă dacă ne gîndim la ce se întîmplă şi în ţările
occidentale, de pildă Franţa; regimul socialist francez încearcă întotdeauna să
facă nişte reforme nu tocmai realiste şi trebuie pe urmă să vină în alternanţă
partide mai de dreapta, pentru a restabili situaţia economică a ţării. Un lucru
care nu trebuie uitat: ca să poţi să faci o adevărată politică socială, adică
să dai şi muncitorului, şi omului care lucrează în birou etc. un maximum de
avantaje, trebuie mai întîi să fie sănătoasă economia. Or, economia cu un
sistem socialist, şi mai cu seamă cu unul comunist, nu este valabilă. Ţările
care au acum cele mai mari avantaje sociale sînt cele care au făcut mai întîi
cele mai mari progrese economice. Pînă şi sistemul social aşa-zis socialist al
suedezilor este bazat pe un foarte sănătos capitalism de bază, de care nu s-au
atins. Nu mai vorbesc de SUA, care continuă să fie ţara cea mai prosperă din
lume, cu un regim care nu are nimic socialist în el. Cred într-o mişcare
conservatoare, dar care n-ar trebui să fie ostilă unui partid liberal; să fie
totuşi o mişcare şi mai la dreapta nu ar strica în evantaiul politic românesc
de acum, mai cu seamă dacă privim Parlamentul actual. Să sperăm că prostiile pe
care le vor face cei ce se află acum la putere [2], timp de trei ani şi jumătate, cît le-a mai rămas, îi va scoate
din pîine la viitoarele alegeri, cînd ar trebui să avem în evantaiul care va
cîştiga alegerile şi un partid conservator, alături de unul liberal şi de unul
social-democrat. Deci conservatorismul, în sensul modern, cred că este necesar
în momentul de faţă în România.
6. Atitudinea conservatoare respectă şi cultivă tradiţia, se bazează pe
autoritate ca garant al libertăţii, pe inegalitatea oamenilor prin natura lor
intimă, pe onoare, pe aderenţa la concret. Transmite oamenilor că fiecare
generaţie, fiecare individ trebuie să-şi caute propriile soluţii. Într-o ţară
în care românii s-au săturat de politică, trăind în cei peste zece ani de
libertate cam toate experienţele de acest gen, o ofertă conservatoare modernă
ar “prinde” oare la electoratul românesc?
Aici m-aş putea îndoi, fiindcă se
vede că nu sînt deloc educaţi politiceşte şi e foarte greu să faci o astfel de
educaţie în doar cîţiva ani. În orice caz, în aceşti 11 ani [3] care au trecut de la Revoluţia din
decembrie '89, e clar că electoratul nostru nu este educat deloc, aşa că mă
îndoiesc ca o propagandă educaţională de stil conservator să prindă lesne la
electorat. Va fi foarte greu şi sînt destul de sceptic, ceea ce nu înseamnă că
nu trebuie întreprins ceva în această direcţie. Poate că în tineretul
universitar, iar prin el şi în familiile tinerilor, s-ar putea dezvolta o idee
conservatoare. Şi să nu cumva să cădem în latura tradiţionalistă, exploatată în
mod excesiv de mişcări de extremă stîngă care reprezintă, de fapt, un fost
comunism care foloseşte slogane naţionaliste pentru a apăra idei aberante!
7. Referindu-ne la politica de ieri, conservatorismul ni-i oferă pe
Eminescu şi Caragiale, personaje-cheie pentru înţelegerea acesteia. Cum se
făcea politică odinioară şi cum i-am putea re-descoperi pe un Eminescu sau pe
un Caragiale?
Astea sînt chestiuni de hazard.
Interesant e că, în România din veacul al XIX-lea, majoritatea marilor noştri
creatori n-au fost oameni cu idei de stînga. Asta ar însemna ceva tipic
românesc; de altfel, slăbiciunea partidelor de extremă stîngă – socialist şi
comunist – este o specificitate românească. Toţi vecinii noştri – bulgari,
sîrbi, polonezi, unguri, cehi – au avut partide comuniste foarte puternice, pe
cînd la noi [partidul comunist] a fost ca şi inexistent. Chiar dacă a fost
interzis la un moment dat, era un partid minor. Asta se datorează unui anumit
conservatorism natural al ţăranului român, pe de o parte, şi a temerii noastre
de Uniunea Sovietică vecină, care vroia Basarabia, pe de altă parte; prin urmare, a fost o reacţiune de ordine
naţionalistă împotriva extremei stîngi la noi. Se poate spune, în fond, că în
România există un teren de tendinţă conservatoare...
Interviu realizat de
Diana CORICIUC
[1] Acest text fusese destinat iniţial numărului 3 din noua serie a
revistei Generaţia dreptei (iunie
2001), care însă, deşi pregătit pentru tipar, nu a mai apărut (premergînd
destrămării galopante a UFD). [Nota Blog]
[2] Guvernarea PSD, sub ultimul mandat prezidenţial al lui Ion
Iliescu. [Nota Blog]
[3] Interviul a fost luat în primăvara lui 2001. [Nota Blog]
* Diana Coriciuc, “«În
România există un teren de tendinţă conservatoare». Interviu cu istoricul Neagu
Djuvara”, în Puncte cardinale,
anul XII, nr. 1-2/133-134, pp. 4-5 (rubrica “Pulsul vremii”).
Mai puteţi citi pe
acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini Mondiale»”
(1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia
Bernea”, “Muzeul Ţăranului Român
după Horia Bernea” (2001)
Sunteti peceneg sau cuman, domn Codrescu?
RăspundețiȘtergereBa. Eu sînt ţigan cu sînge jidovesc (sau invers), cum au dat demult pe faţă, cu rectitudinea lor isteaţă, vigilentă şi foarte creştinească, site-urile şi blog-urile neolegionare. Intervievatul însă este într-adevăr peceneg (chiar dacă uneori îi place să se dea cuman), iar cea care-l intervievează este cumană (cumancă?) get-beget. Sigur că toată treaba are şi un aer de afacere armenească (asemenea "pupezei din tei", pe care orice român verde o ştie drept "cuc armenesc"). "Românesc" e numai blogul, pentru diversiune, cu şopîrla iudeo-patapieviciană a "urei de sine" (care nu prea prinde însă nici la cei foarte deştepţi - ca dvs. - şi nici la cei foarte proşti - ca de-alde Andrei Pleşu -, ci doar la acea "clasă medie" atît de sublimă încît lipseşte aproape cu desăvîrşire din România de azi).
RăspundețiȘtergereSigur, cu toţii vă invidiem pentru cît sînteţi de român (absolut, nu-i aşa?) şi încercăm să vă pervertim măcar virtual (oricît de anonim aţi fi, ca opinia publică sau ca folclorul), inoculîndu-vă, ovreieşte, morbul pecenego-cuman. (Iertat să-mi fie acest puseu de sinceritate, care sigur nu va fi luat în serios!)
"Proşti, dar mulţi", domnule Codrescu!
RăspundețiȘtergere