La Editura Lumea Credinţei
din Bucureşti a apărut volumul de reportaje-eseu Şcoala de înviat morţi. Pelerin prin Ortodoxia tîrzie, semnat de
d-l Gheorghiţă Ciocioi, redactor cu ştate vechi al magazinului ilustrat Lumea credinţei. Radiografie vie, din
mers, a Ortodoxiei postcomuniste din spaţiul sud-est european, cartea este
unică în felul ei, prin aria de cuprindere şi prin modul de abordare. Reproduc
aici, ca provocare la o lectură mai esenţială decît poate părea la prima
vedere, incitantul sumar, prefaţa editorială a volumului şi unul dintre textele
primei secţiuni: "Secta scopiţilor" (cu informaţii interesante care
privesc nu numai Rusia, ci şi România). Am adaptat textele la ortografia curentă a blogului. Volumul se poate procura şi prin poştă,
apelînd la serviciile S.C. Supergraph SRL: Str. Ion Minulescu 36, sector 3, Bucureşti, cod 031216; tel.: (021) 320
61 19, fax: (021) 319 10 84, e‑mail: contact@sophia.ro (R. C.)
Cuprins
Cuvînt editorial
Ortodoxia Sfintei Rusii
şi a întregului Est Sălbatic
• Rasputin – dosar post‑sovietic
• Excomunicarea lui Tolstoi
• «Sfîntul» Stalin
• Penza – Grotele sfîrşitului lumii
• «Rusia cu şişul înfipt în spate»
• Caterisirea – o «factură» pe adresa
Episcopului Diomid de Ciukotka?
• Odesa – mănăstirea celor 1000 de jurnale
• Directorul şcolii de înviat morţi
• Aşezăminte şi aranjamente ruseşti
la Locurile Sfinte
• Războiul statuilor
• Episcopul şi şamanii
• Poveşti la gura iadului
• Mănăstirea Noul Ierusalim,
buricul pămîntului de lîngă Moscova
• Operaţiunea «Likvidaţia»
• Pussy Riot şi Biserica
• Moscova – întrecere post-socialistă:
şantierele lui Hristos, şantierele lui Mahomed
• «Ambasadorul lui Dumnezeu»
vrea Iisusland la Kiev
• Secta scopiţilor
• Marea Revoluţie din Octombrie
de la Lenin la… Kuraev
• Guruismul – o nouă primejdie
pentru Biserica răsăriteană
• «Iisus, Rusia, vodka!»
• Leuşino – taina lavrei din adîncuri
Ortodoxia mioritică
• Eminescu canonizat?
• Moromeţii acuză: Marin Preda
nu are cruce
la căpătîi
• Între sex (pe nou) şi stil (pe vechi):
Danion
Vasile şi iureşul său conferenţiar
• Poate
cel rău să ne stăpînească sufletul
prin codurile de bare?
• Simboluri
oculte
la
mormîntul lui Eminescu?
• Icoana de familie
• De la baba Vanga a WikiLeaks?
• Puterea Liturghiei de Paşti
• Cînd
au fost aduse moaştele Sfintei Filofteia
în Ţara Românească?
• Sf. Eftimie de Tîrnovo
şi
Sfinţeştii de Teleorman!
• Satul Maicii Domnului de sub ape
• Dervişii de frontieră
• Basarabia 200: Apostolii Sfintei Rusii
Ortodoxia sud-dunăreană
• Tatul – strana bisericii din satul lui
Orfeu
• Biblioteca lui Pazvante Chioru
• Paştele
cardinalului
• Pomorie:
mănăstirea stareţului turc
• Cerven
– cetatea Împăratului Roşu
• Capul Kaliakra – Stînca fecioarelor
martire
• De
la Bursă la mănăstire
• Mormîntul
unui principe transilvan în satul fetiţei
care a
descoperit moaştele Sf. Dimitrie Basarabov
• Scandalul
arhonţilor
• Biserica Sîrbă ameninţă...
Autorul cărţii
Cuvînt editorial
Autorul acestei cărţi, Gheorghiţă
Ciocioi (n. 11.XI.1964), cu obîrşii ţărăneşti în inima Cîmpiei Dunărene, dar
rodnic învechit pe caldarîmurile Bucureştilor şi cu rafinamente urbane
eliadeşti, a ştiut să facă ani de-a rîndul pe librarul, pentru ca apoi să
devină, urmîndu-şi chemarea firească şi discret prisositoare, redactor de carte
creştină (la Editura Sophia), traducător asiduu (din bulgară, rusă sau
franceză) şi publicist curent (la Lumea
Credinţei şi Lumea Monahilor,
încă de la începuturile lor), iar astăzi trage, cu bune temeiuri, a savant,
fiind doctorand la Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti şi
specializat deja în istoria şi antropologia culturală a spaţiului slav. Ultima
sa lucrare publicată, Meşterul Manole – portret sud-dunărean, a apărut
în 2012 la Editura Sophia, iar în prezent se sîrguieşte cu un studiu aplicat
despre "dervişii de la Dunăre" (a se vedea şi mai jos textul
intitulat "Dervişii de frontieră") şi cu o fascinantă integrală a
baladei jertfei zidirii din spaţiul slav sud-dunărean (cu versiuni româneşti,
note şi comentarii).
Cartea de faţă – alcătuită din trei secţiuni
("Ortodoxia Sfintei Rusii şi a întregului Est Sălbatic",
"Ortodoxia mioritică" şi "Ortodoxia sud-dunăreană"), una
mai ispititoare decît cealaltă şi toate trei destins şi subtil revelatoare ale
unei Ortodoxii contemporane pestriţ întrupate în "viul vieţii" şi
mereu hrănite din adîncuri de o tradiţie mai reavănă decît pare – este, aş zice, de două ori o
"oglindă": a spaţiului ortodox
sud-est european (din stepele pravoslavnicei Rusii şi pînă în Carpaţii şi
Balcanii "Bizanţului după Bizanţ"), pe de o parte, şi a scrisului reportericesc al autorului
(cu condei măiastru de nuvelist risipit prin hagialîcuri), pe de altă parte.
Această vastă radiografie din
mers a realităţilor ortodoxe din lumea postcomunistă nu ocoleşte nici aspectele
mai puţin exemplare, invitate să-şi împlinească "pe dos" rostul lor
"pedepsitor" (în vechiul sens al lui "a pedepsi", care este
acela de a învăţa şi, mai ales, de a se învăţa minte). Autorul are
priceperea să surprindă şi să învie cu reverenţă şi înfiorare lucrurile mari şi
demne de urmat, dar şi cu umor şi detaşare critică pe cele mărunte şi demne de
ocolit: e un caleidoscop viu, sincer, complex, neconvenţional, "pedepsitor"
fără ostentaţie sau încrîncenare, în care pitorescul şi sublimul se întîlnesc
adesea, aşa cum se întîlnesc şi legenda cu realitatea sau firescul cotidian cu
minunile credinţei. O lume care e a
noastră mai mult decît ştim sau ne închipuim, şi pe care o (re)descoperim
punctată la tot pasul de Dumnezeu şi de sfinţii Lui, veghetori peste locuri şi
peste vremi, mereu chemători la desăvîrşire şi mereu înţelegători faţă de
nedesăvîrşirile trecerii noastre prin veac.
Aceste cioburi atent lustruite şi
de la sine dătătoare de seamă sînt adunate sub un titlu care trimite, ce-i
drept, şi la unul dintre textele antologate ("Directorul şcolii de înviat
morţi", plasat în prima secţiune), dar, cu mult mai generic şi mai miezos,
la centralitatea învierii în
învăţătura şi viaţa creştină, căci ce altceva este creştinismul, în lamura lui,
decît marele pariu divino-uman al vieţii cu învierea?
Toate textele reproduse aici (cu
minime ajustări auctoriale sau editoriale) au apărut de-a lungul anilor în Lumea Credinţei, iar la sfîrşitul
fiecăruia se face precizarea în ce an şi număr anume (acolo fiind – cum n-au putut fi aici – şi splendid ilustrate, cu
fotografii adeseori realizate de către autorul însuşi – pelerin complet şi incorigibil al
secolului XXI).
Cred că volumul de faţă onorează
atît pe autor, cît şi revista care i-a găzduit lunar textele, dar mai presus de
toate onorează îndărătnicia vitală a "Ortodoxiei tîrzii", care
înaintează spre eshaton chiar şi lingîndu-şi rănile, găsind mereu în sine
însăşi resurse inefabile de puritate şi prospeţime aurorală. Căci pînă la urmă
"tîrziul" lumii e în faţa lui Dumnezeu doar o glumă proastă şi
trecătoare a Nefîrtatului deja demult biruit de strălumina treimică a Învierii.
Răzvan CODRESCU
Birjar aşteptîndu-şi muşterii
Secta scopiţilor
Misticismul poporului rus a pătruns adeseori, prin intermediul unor
secte obscure, pînă în înalta societate moscovită şi petersburgheză – devenită
o susţinătoare ferventă, începînd cu veacul al 18-lea, a modelului cultural
apusean... Secta scopiţilor e poate unul dintre cele mai grăitoare exemple...
Birjarii Bucureştilor de altădată...
Despre scopiţi au vorbit la noi
mai ales I. L. Caragiale şi Constantin Virgil Gheorghiu, citaţi adeseori în
literatura de specialitate alături de Karl Konrad Gras, Puşkin, N. N. Volkova
ori F. M. Dostoievski. Migraţia scopiţilor din Rusia spre România – un adevărat
exod – s-a petrecut în urma persecuţiilor autorităţilor ţariste din cea de-a
doua jumătate a veacului al 19-lea. „Cea mai tolerantă naţie de pe continentul
european” – aşa cum era cunoscut poporul român în acele vremuri – îi va primi
cu braţele deschise. Scopiţii s-au stabilit, cu precădere, în trei colţuri de
ţară: Bucureşti, Iaşi şi nordul Dobrogei (unde vor fi confundaţi, adeseori, cu
lipovenii, ale căror practici religioase le respectau cu sfinţenie). În
Capitală, principala ocupaţie a acestora a fost cea de birjar (vă amintiţi, cu
siguranţă, de celebra formulă: La bulivar, birjar, la bulivar! –
adresată cel mai adesea „muscalilor”). Aici vor locui vreme îndelungată în zona
Piaţa Gemeni – Calea Moşilor, cîteva „enclave” de scopiţi întinzîndu-se pînă
spre Piaţa Romană.
Deşi harnici şi cu un
comportament ireproşabil la prima vedere, printre lipoveni scopiţii nu vor avea
prea mare trecere. Aceştia îi vor îndepărta în curînd din comunităţile lor.
Puţină lume mai ştie astăzi, de pildă, că localitatea 2 Mai, de la malul Mării
Negre, a fost întemeiată de către secta scopită, izgonită din satele
lipoveneşti de lîngă Tulcea.
„Maeştrii” din Urali
Începutul sectei scopiţilor se
pierde în trecutul tenebros al Rusiei păgîne, deşi unii istorici consideră că secta
şi-ar avea originile în lumea indiană, în creştinismul primar ori în
înţelegerea greşită a Scripturii de către unii preoţi ruşi din veacurile al
11-lea şi al 12-lea. Căutarea purităţii adamice, a contopirii cu divinitatea, o
preocupare constantă a misiticismului slav, a condus, la poporul rus, către
practici dintre cele mai bizare. Abaterile de la dreapta credinţă, în numele
„eficientizării” divinaţiei mistice, vor pune în alertă, de-a lungul vremii, nu
doar conducerea Bisericii Ruse, ci şi autorităţile ţariste, care pedepsesc aspru mai multe grupări rascolnice.
Secta scopiţilor va atrage pentru
prima oară atenţia societăţii ruse în anul 1771, cînd în regiunea Urali, doi
ţărani – Andrei Ivanov şi Kondratii Selivanov – îi conving pe 13 consăteni să
se castreze. După o scurtă anchetă judiciară, Ivanov este torturat şi mai apoi
surghiunit în Siberia. Selivanov reuşeşte să scape, fiind dat în urmărire
generală pe întreg cuprinsul Imperiului Rus. Va fi prins abia după 4 ani, fiind
trimis, pe loc, în Siberia.
Sub ochii ţarului
Condamnarea celor doi „maeştri”
ai sectei scopiţilor avea să scoată la iveală o întreagă reţea, bine
organizată, ce acţiona nu doar în provinciile îndepăratate de centru, ci chiar
în capitală, sub ochii autorităţilor. Legenda celor doi capi ai grupării, care
„pătimeau pe nedrept” dincolo de Urali, va spori şi mai mult numărul adepţilor
acesteia. Reuşind să evadeze, Selivanov se va proclama „Fiu al lui Dumnezeu” şi
„întrupare de foc” a ţarului Petru al III-lea al Rusiei – ţar ce avusese mare
trecere înaintea rascolnicilor (cărora le garantase libertatea de conştiinţă)
şi a ţăranilor ruşi (pe care i-a împroprietărit).
Pentru a avea succes în lupta
împotriva grupării scopiţilor, poliţia ţaristă va pune pe seama lui Selivanov
următoarele cuvinte: „Eu sunt Dumnezeul Dumnezeilor şi Împăratul Împăraţilor şi
voi mîntui pe cei credincioşi prin castrare”. După 18 ani de libertate
(suspectă, pentru mulţi – în chiar inima Sankt Petersburgului, unde va scopi
„prieteni” de seamă ai ţarului: nobili, ofiţeri superiori, funcţionari, clerici
şi mari comercianţi), în anul 1797 Selivanov este închis într-un azil de
nebuni, iar mai apoi într-o mănăstire din oraşul Suzdal, unde îşi va sfîrşi
viaţa la vîrsta de 100 de ani.
Condamnarea scopiţilor
Secta scopiţilor va cunoaşte o
înflorire continuă, cu toate persecuţiile la care a fost supusă, pînă spre sfîrşitul
primului deceniu al veacului al 20-lea. În 1874, ea număra aproape 6000 de
adepţi (1465 fiind femei), aflaţi în diferite „stadii de iniţiere” (noviciat,
tăirea sînilor, a unor părţi din organele genitale, castrare totală). Dintre
aceştia, 700 de bărbaţi şi aproape 100 de femei se aflau în stadiul ultim al
iniţierii. Deportările în Siberia, ridiculizarea în public a scopiţilor
(îmbrăcarea bărbaţilor scopiţi în port femeiesc şi plimbarea lor pe uliţele
satelor) ori obligativitatea fiecărui scopit de a se înscrie într-un registru
special al Imperiului Ţarist nu vor conduce nicidecum la o diminuare a
numărului adepţilor. Astfel, mai multe ziare englezeşti, în 1910, vorbeau
despre existenţa a peste 100.000 de scopiţi pe teritoriul Rusiei.
În timpul Uniunii Sovietice,
secta scopiţilor va fi interzisă cu desăvîrşire – în 1929 desfăşurîndu-se un
răsunător proces de condamnare a acesteia. Dacă numărul celor judecaţi în
primul mare proces intentat sectei scopiţilor, în 1772, a fost făcut public (246 de condamnaţi), de această
dată el va rămîne secret. Cert e doar faptul că secta va dispărea în curînd,
ultimii ei supravieţuitori sfîrşindu-şi zilele pe la jumătatea secolului
trecut, în România.
Scopiţii – ieri şi azi
Astăzi, Biserica Rusă socoteşte
drept urmaşi ai scopiţilor o grupare ce numără cîteva sute de aderenţi –
concentrată, în principal, în cîteva raioane din Caucazul de Nord. În cadrul
sectei nu se practică însă o castrare fizică, ci una „spirituală”, membrii
acesteia supunîndu-se unor practici religioase mai puţin obişnuite pentru un
credincios al Bisericii. Regimul de viaţă auster este unul apropiat de cel al
vechii grupări a scopiţilor. Jurămintele făcute în cadrul sectei, de a păstra
tăcerea asupra practicilor ori secretelor încredinţate, nu au permis,
deocamdată, o comparaţie bazată pe date certe între practicile vechii grupări
şi cele ale „spiritualilor” din Caucaz.
Dacă despre vechii scopiţi, de
pildă, se ştie că acceptau căsătoria (se mutilau după ce aveau unul ori doi
copii), poziţia noii grupări în această privinţă nu este încă pe deplin
cunoscută. Ceremoniile nocturne, dansul frenetic, pînă la extaz, ale
„porumbeilor albi” nu au fost moştenite de „noii scopiţi” – după cum se
pronunţă mai mulţi sectologi ruşi. Nici alte puncte principale de credinţă ale
vechii grupări – precum milenarismul, după atingerea numărului biblic de
144.000 de sfinţi (scopiţi, evident!) – nu sunt împărtăşite astăzi în totalitate
de către adepţii sectei caucaziene. Dar despre practicile unor grupări sectare
mai noi ale Răsăritului slav, cu altă ocazie.
Gheorghiţă CIOCIOI
Lumea Credinţei, anul X, nr. 9 (110),
septembrie 2012 (în volum: pp. 87-91)
La bulivar, birjar! (desen de Bogdan Calciu)
Si prezentarea ca si cartea, de exceptie !
RăspundețiȘtergereDoamne ajuta !
E cea mai buna carte de reportaje pe care am citit-o.
RăspundețiȘtergereIl cunosc pe autorul cartii inca din timpul studentiei pe cand editura Sf. Sofia era in constructia veche.
RăspundețiȘtergereTitlul cartii ma infioara ! deoarece inca din 2003 am fost introdusa intr-un cerc de preoti cu o asemenae gandire orientata spre misticii rusi.Cel care mi-a dat puterea de a discerne si a ma ancora in realitate a fost vrednicul de pomenire Preasfintitul episcop Damaschin Coravu . Nu stiu de ce dar cred ca adevarata Scoala de inviat morti are legatura cu Masoneria rasariteana ! ?