Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
2000
SUPĂRĂ
REALITATEA
SAU FORMULAREA
EI? [1]
Conflictul deschis dintre realităţi şi ideologii,
pe care l-am identificat nu o dată în lumea contemporană, stă la originea
multor neînţelegeri şi neîmpliniri, atît în sfera politico-socială, cît şi în
cea cultural-spirituală. În acest conflict curent se încadrează şi recenta controversă – prea puternic
politizată – privitoare la titulatura de “Biserică naţională” ce se cade
acordată Bisericii Ortodoxe Române, pe temeiuri deopotrivă diacronice
(tradiţia bimilenară) şi sincronice (predominanţa statistică actuală).
Sintagma este neagreată pe de o parte de către fraţii
greco-catolici, pe de altă parte de către politrucii noii stîngi
occidentalizante (din nefericire, singurii adversari politici cu oarecare
pondere ai stîngii de extracţie comunistă, atîta vreme cît o dreaptă reală şi consistentă lipseşte de pe scena politică românească,
în ciuda eforturilor lăudabile de structurare ideologică şi organizatorică a
Uniunii Forţelor de Dreapta [2]).
Întrucît nici greco-catolicii (ostili inerţial primatului
ortodox) şi nici micile formaţiuni de dreapta (favorabile Bisericii
majoritare) nu reprezintă o pondere de luat în seamă în societatea românească
de azi, lupta se poartă, de fapt, între cele două mari ramuri ideologice ale
stîngii: cea tributară democraţiei globaliste de obedienţă “euro-atlantică”
(stînga “futuristă”, cu tentă de elitism intelectual) şi cea tributară
nostalgiilor şi/sau intereselor naţional-comuniste (stînga “paseistă”, cu tentă
de populism gregar). Apărătorii publici extra-bisericeşti ai “cauzei
ortodoxe” sînt, în aceste condiţii, mai cu seamă de-alde Ion Iliescu, Corneliu
Vadim Tudor, Gheorghe Funar, Teodor Meleşcanu, Virgil Măgureanu, Adrian
Păunescu şi mulţi de aceeaşi teapă (fie politicieni, fie “dalmaţieni” intelectuali
de genul unui Răzvan Theodorescu, veche “soprană de coloratură” a lui Ion
Iliescu).
Să fie mai puternic instinctul religios al foştilor
comunişti şi securişti, crescuţi la şcoala ateismului marxist şi constituiţi
astăzi în mafie conservatoare? Să fim serioşi! Raportul lor cu Biserica (şi cu
Tradiţia în genere) este unul pur conjunctural şi demagogic, explicabil prin
fronda mai generală faţă de principiile ideologice ale Occidentului şi prin
foarte pămînteşti calcule de ordin electoral (exploatarea propagandistică a
sensibilităţii populare faţă de “numitorul comun” al unei apartenenţe transindividuale).
Ei văd în “popime” (pe care o dispreţuiesc în sinea lor) nişte posibili şi
naivi “tovarăşi de drum”, utili în strategiile de manipulare sentimental-populistă
a “massei electorale”. Pentru oamenii Bisericii ar fi o gafă de proporţii,
compromiţătoare pe termen lung, să se complacă şi să coopereze cu asemenea
“apologeţi”; îmi place să cred că instituţia noastră bisericească dominantă,
vegheată de Duhul Sfînt, e lucidă în faţa unor astfel de curse de “bunăvoinţă”
fariseică, ea avînd suficiente resurse proprii de a se apăra în faţa
agresiunilor ideologice, sprijinită de elita morală şi intelectuală a “laicatului
ortodox”.
Cert rămîne un lucru: neo/cripto-comuniştii noştri,
jucînd în stilul lor perfid cartea “naţionalismului ortodox”, n-au azi mai
mult instinct religios decît ieri, dar dovedesc a avea instinct politic. În vreme ce tabăra stîngii democrate
anticomuniste, forţînd onctuos şi aproape decerebrat graţiile Occidentului
secularizat, dovedeşte a nu avea, în context românesc, nici instinct religios,
nici instinct politic! Cum poate crede cineva că se poate juca nepedepsit cu o
întreagă tradiţie naţională şi cu instituţia care – nemaivorbind de
dimensiunile ei mistice – contează pe majoritatea zdrobitoare (de aproape 90%)
a celor ce şi-o asumă confesional, ca şi pe un credit public atestat constant
de toate sondajele ultimului deceniu?! Şi toată această frondă antiortodoxă
(ceea ce va să zică, politiceşte vorbind, antimajoritară)
pe fondul şi apoi în prelungirea unei guvernări “democrate” dezastruoase
(amendate ca atare, de altfel, prin penibilul eşec electoral din anul 2000,
conjugat cu ascensiunea compromiţătoare a extremismului vadimist [3])! Că democraţii noştri nu-s prea
religioşi şi nici prea mîndri de identitatea istorică creştin-ortodoxă a
poporului român, asta încă se mai poate înţelege, cu implicită tristeţe; dar că
sînt atît de lipsiţi de tact politic elementar,
asta e mai greu de înţeles, ba chiar scandalos şi ridicol, la nişte oameni care
au pretenţia de a accede la guvernare, de a orienta şi de a impulsiona o ţară
hăcuită şi pusă pe butuci!
Ceea ce pare să caracterizeze foarte păgubos clasa politică
şi intelectualitatea noastră cu pretenţii de purism democratic este divorţul iresponsabil de realităţile organice româneşti, nu doar
din perspectivă diacronică, dar şi din perspectivă sincronică. Altfel spus, se
face abstracţie şi de trecut, şi de prezent, în numele unui viitor ipotetic,
întemeiat doar pe cîteva lozinci ideologice de import occidental, colportate inabil, cu
patosul imitativ al conştiinţelor complexate. Numai că realităţile nu pot fi
desfiinţate prin decret ideologic.
Scoasă de sub grila gîndirii marxiste sau marxizante (de care ideologiile dominante ale momentului, deşi se vor anticomuniste, sînt pervers contaminate), naţiunea este o realitate fundamentată metafizic, transmisă genetic şi desfăşurată istoric. De aici legitimitatea firească şi obiectivă a naţionalului, cu entităţile “specifice” derivate: Stat naţional, Limbă naţională, Cultură naţională, Biserică naţională etc., definite diacronic prin Tradiţie, iar sincronic prin structura etnică de bază a spaţiului-matcă. Desigur, naţiunile moderne sînt mai puţin “pure”, devenind entităţi deschise, dar nu indeterminate. Toate acestea sînt, pînă la urmă, lucruri de bun-simţ, pe cît de simple, pe atît de fireşti. Ele ţin, în termeni laici, de ordinea Naturii, iar în termeni religioşi, de ordinea Creaţiei divine. Adică de ordinea generală a realităţii obiective, oricum am interpreta-o. Or, problemele se ivesc – nota bene – nu atunci cînd Omul se conformează Realităţii, ci atunci cînd Omul violentează Realitatea. Realismul împacă, idealismul dezbină. Să ne fie nouă de trebuinţă o nouă dezbinare? Oare în cazul sintagmei de “Biserică naţională” – supără realitatea sau formularea ei? Sau poate sîntem supăraţi pe Dumnezeu Însuşi, Care a rînduit ca lucrurile să stea aşa şi nu altfel? Desigur, nimeni nu e somat să răspundă cu voce tare…
Răzvan CODRESCU
[1] În revistă, articolul a purtat supratitlul “O controversă românească în Anul Marelui Jubileu” şi subtitlul explicativ “Contestarea sintagmei de «Biserică naţională» ca indice simptomatic al unei mentalităţi falimentare”. O variantă mai scurtă a textului apăruse, cu titlul “[În recenta controversă asupra sintagmei de «Biserică naţională»] Ne supără realitatea sau formularea ei?”, în Ziua, serie nouă, anul VI, nr. 1604, sîmbătă 25 septembrie 1999, p. 8. [Nota Blog]
[2] Era perioada în care UFD părea o promiţătoare alternativă politică de dreapta şi în care m-am şi ocupat de noua serie a revistei Generaţia Dreptei, din care nu au apărut însă decît două numere: pe aprilie şi mai 2001 (un al treilea, cel pe iunie, deşi definitivat, nu s-a mai putut tipări, din motive pecuniare). [Nota Blog]
[3] Erau momentele penibile în care un Gabriel Liiceanu sau o Doina Cornea, răspunzînd cu tragicomică naivitate diversiunii neocomuniste, îl susţineau patetic pe Ion Iliescu, pe care ne îndemnau disperaţi să-l votăm, ca nu cumva “să iasă Vadim”! [Nota Blog]
[2] Era perioada în care UFD părea o promiţătoare alternativă politică de dreapta şi în care m-am şi ocupat de noua serie a revistei Generaţia Dreptei, din care nu au apărut însă decît două numere: pe aprilie şi mai 2001 (un al treilea, cel pe iunie, deşi definitivat, nu s-a mai putut tipări, din motive pecuniare). [Nota Blog]
[3] Erau momentele penibile în care un Gabriel Liiceanu sau o Doina Cornea, răspunzînd cu tragicomică naivitate diversiunii neocomuniste, îl susţineau patetic pe Ion Iliescu, pe care ne îndemnau disperaţi să-l votăm, ca nu cumva “să iasă Vadim”! [Nota Blog]
*
Răzvan Codrescu, “Supără
realitatea sau formularea ei? Contestarea sintagmei de
«Biserică naţională» ca indice simptomatic al unei mentalităţi falimentare”, în Puncte cardinale, anul X, nr. 12/120, decembrie 2000, p. 9.
Versiunea definitivă a textului se găseşte în cartea
mea Recurs la Ortodoxie (Editura Christiana, Bucureşti, 2002, pp. 65-68), sub titlul “Neam şi Biserică” (aici am
reprodus textul din volum, dar am păstrat titlul din revistă).
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul
unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica
Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un
luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre
gratuitatea eroismului” (2000)
Asemenea texte ar trebui scrise mai pe intelesul nostru... al crestinilor de rind! - Am putea multumi pentru articol si poate am citi mai mult.
RăspundețiȘtergereAm să ţin seamă de această observaţie, pe care o găsesc îndreptăţită.
RăspundețiȘtergere