Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în
ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
1999
“DICTATURA
BUNULUI SIMŢ”:
ANTONIO
DE OLIVEIRA SALAZAR
În galeria
dictatorilor de dreapta din Europa secolului XX, Salazar ocupă un loc aparte.
Regimul instaurat de el în Portugalia, la sfîrşitul celei de a treia decade a
secolului, e, după cum îl caracterizează academicianul francez Jacques
Bainville în cartea sa Dictatorii, “dictatura
cea mai cinstită, mai înţeleaptă şi mai cumpănită din Europa. Totodată este şi
cea mai hotărîtă şi mai stăruitoare în aplicările ei”.
Într-adevăr,
profesorul universitar de la Facultatea de Drept din Coimbra a inaugurat în
ţara sa, aunci cînd a fost chemat să o scoată din haosul politic, social şi
economic în care o aduseseră regimurile liberal-democratice ale vremii,
“dictatura profesorilor”. Aproape toţi colaboratorii de care s-a înconjurat şi
alături de care s-a străduit să scoată ţara din impas erau tineri profesori
universitari. Iată cum caracterizează el regimul pe care l-a instaurat, în
discursul rostit, în ianuarie 1934, în faţa tineretului portughez, în calitatea
sa de prim-ministru: “Toate prorocirile cîrcotaşilor au fost infirmate de
desfăşurarea evenimentelor din ultimii ani din Portugalia. În timp ce aceştia
proroceau că dictatura va dsfiinţa totul, sfîrşind într-o teroare militară,
lumea se pomeneşte cu un guvern alcătuit aproape în întregime din profesori
universitari, vede cum este pusă forţa în slujba dreptăţii, cum pregătirea
ştiinţifică înlocuieşte peste tot improvizaţia. În nici o epocă din istoria
noastră modernă nu s-a acordat un rol atît de mare inteligenţei în acţiunea de
rezolvare a treburilor statului; [...] niciodată nu a fost o strădanie asemănătoare
cu aceea din zilele noastre, strădanie de a pune ştiinţa în slujba intereselor
naţionale, de a aplica cele mai bune metode de lucru în rezolvarea problemelor
administrative, de a aşeza deasupra patimilor josnice graiul faptelor şi al
regulilor..,.”
Dictatura inaugurată
şi exercitată de Salazar în Portugalia este caracterizată de el însuşi, fără a
putea fi acuzat de lipsă de modestie, ca fiind “dictatura raţiunii sau a inteligenţei”.
Noi am puteau-o numi fără teamă de a greşi “dictatura bunului simţ”, pentru să
Salazar o exerctă în linişte şi tăcere, fără emfază şi fără excese. “În
Portugalia şi gloria e mai calmă”, remarcă un contemporan. Dintre toţi
dictatorii epocii, Salazar a fost cel mai tolerant şi cel care a respectat în
cea mai mare măsură libertăţile cetăţeneşti şi drepturile omului. “Eu am
suprimat – îi plăcea lui să spună – doar acea libertate care se îndrepta
împotriva interesului obştesc”. Dovadă stă faptul că această dictatură este
lipsită de violenţă şi opresiune. “Nimeni dintre noi – declară el în repeate rînduri
– nu are dreptul să socotească forţa drept izvor al tuturor drepturilor, în
dispreţul conştiinţei individuale, al dreptăţii fireşti a cetăţenilor, al
ţelurilor care se impun oricărei fiinţe omeneşti”. El s-a mărginit doar să
interzică partidele politice şi să recomande celor care nu se împăcau cu
regimul instaurat de el să-şi petreacă o vacanţă, mai scurtă sau mai lungă, în
Madeira, ceea ce i-a prilejuit mareşalului Pilsudski următoarea remarcă:
“Fericită ţara a cărei Siberie este Madeira!”.
Antonio de Oliveira
Salazar s-a născut, în 1889, la Santa Comba Dao, dintr-o familie modestă. A
urmat Seminarul de la Vizeu, pe care l-a absolvit în 1908. Iniţial intenţiona
să se facă preot, însă, după teminarea seminarului, şi-a descoperit o altă
vocaţie: aceea de profesor. În 1910 se înscrie la Universitatea Coimbra, unde
studiază Teologia şi Dreptul. La teminarea studiilor, este cooptat în corpul
auxiliar al Universităţii, iar în 1917 ajunge, prin concurs, asistent la
catedra de Ştiinţe Economice. Aici, în liniştea patriarhală a vechiului burg
universitar, departe de frămîntările politice ale epocii, tînărul profesor de
dedică cu pasiune studenţilor şi studiului, devenind, în scurt timp, unul
dintre cei mai reputaţi specialişti în probleme economice. Datorită
prestigiului şi seriozităţii sale, în 1926, imediat după instaurarea regimului
de dictatură militară al generalului Gomes da Costa, este chemat să pună ordine
în finanţele ţării, care erau într-o situaţie mai mult decît disperată. La
aceea dată Portugalia era considerată ca fiind ţara clasică a anarhiei: anarhie
politică, anarhie economică, anarhie socială. De aproape un secol ţara era sfîşiată
de lupte interne. Se confruntau două tendinţe potrivnice: pe de o parte
spiritul liberal-democrat al vremii,
pe de alta, cel conservator-tradiţionalist.
În decurs de numai 16 ani, între 1910 şi 1926, în Portugalia au avut loc 16
revoluţii şi s-au perindat la putere 45 de guverne şi 8 şefi de stat!
Revoluţia din mai
1926 a pus capăt acestei degringolade politice, noul dictator, generalul Gomes
da Costa, fiind decis să facă ordine. În acest scop, el apelează la Salazar, încredinţîndu-i
Ministerul de Finanţe. Acesta a acceptat bucuros, dar numai după cîteva zile
şi-a lut valiza şi s-a întors la Coimbra, reluîndu-şi cursurile. Nu înţelegea
să macine în gol! A plecat pentru că, de la început, colaboratorii lui nu erau
dispuşi să accepte restricţiile impuse de el în materie de finanţe.
Aproape doi ani de
zile, Salazar a stat retras la Coimbra, departe de viaţa politică. În acest
răstimp, noul regim a reuşit să se impună, aducînd oarecare stabilitate în
viaţa politică, însă criza financiară se adîncea. Guvernul s-a văzut nevoit să
apeleze la serviciile Societăţii Naţiunilor, for ce îndeplinea pe atunci, pe lîngă
alte atribuţii, şi pe acelea ale Fondului Monetar Internaţional de astăzi. Dar
forul de la Geneva nu a consimţit să acorde împrumutul solicitat decît cu
condiţia instituirii unui control (nu se inventase încă noţiunea de
“monitorizare”!) asupra politicii financiare portugheze. Guvernul a refuzat
însă o astfel de condiţie.
Aşa stînd
lucrurile, noul preşedinte al republicii, generalul Oscar Carmora, care îi
succedase generalului Gomes da Costa, apelează din nou, în aprilie 1928, la
serviciile profesorului de la Universitatea din Coimbra. Salazar acceptă, dar
de data aceasta pune condiţii ferme. Mai întîi cere dreptul de a controla toate
veniturile şi cheltuielile publice, în sensul că nimic nu se va întreprinde în
acest domeniu fără aprobarea sa. În al doilea rînd, cere să i se acorde dreptul
de veto asupra oricăror suplimentări de cheltuieli curente. În acelaşi timp se
angajează să colaboreze cu ceilalţi membri ai cabinetului în vederea măsurilor
necesare pentru încasarea veniturilor şi reducerea cheltuielilor, astfel încît
Ministerul de Finanţe să poată fi organizat după norme cu caracter uniform.
Totodată declară răspicat că, de data aceasta, dacă nu va fi lăsat să lucreze
aşa cum crede el de cuviinţă, va fi nevoit să părăsească iarăşi guvernul, fără
a se mai întoarce sub nici un motiv. Preşedintele Republicii şi Consiliul de Miniştri
îi acceptă condiţiile, iar el, luîndu-şi în primire postul, face următoarea
declaraţie: “Aceste principii rigide, care vor călăuzi munca noastră în comun,
demonstrează voinţa hotărîtă, a noastră, a tuturor, de a pune ordine în viaţa noastră financiară şi, totodată, în
întreaga noastră viaţă economică [...]. Pentru a-mi îndeplini acestă sarcină
anevoioasă am nevoie ca ţara să se încreadă în priceperea şi cinstea mea. Cer
să mi se acorde o încredere desăvîrşită, calmă şi senină, fără entuziasme
exagerate şi fără descurajări [...]. Ştiu foarte bine ce vreau şi unde vreau să
ajung, dar să nu mi se ceară să realizez ce am de realizat doar în cîteva luni.
În orice moment voi pune la îndemîna naţiunii toate elementele necesare pentru a
putea judeca situaţia [“transparenţă totală”, am spune noi astăzi]. Ţara are
toată libertatea să cerceteze, să facă observaţiile cuvenite, să discute, dar
va trebui să se supună ori de cîte ori voi găsi de cuviinţă să poruncesc”.
Şi noul ministru de
Finanţe s-a apucat imediat de treabă. Întru-un răstimp de numai două luni a
reuşit să întocmească bugetul pe anul fiscal 1928-1929, în aşa fel încît,
pentru prima dată, după zeci de ani, el se încheie cu un excedent. Începînd din
acel an, Portugalia nu a avut decît bugete echilibrate. Astfel, acest om
necunoscut, ajuns la putere nu prin intrigi şi nici prin violenţă, care nu avea
nici prieteni pe care să-i favorizeze, nici clientelă politică pe care să o
recompenseze şi care nu era obligat să facă nici un fel de compromis, a reuşit
în patru ani să scoată ţara din impas. Pe el îl interesau, în primul rînd,
lucrurile mărunte bine făcute. Într-un discurs ţinut în faţa muncitorilor
catolici din Coimbra, el spune un lucru care ar trebui să dea de gîndit şi
“patrioţilor” noştri de astăzi: “Portugalia se află astăzi în faţa unor grave
dificultăţi, care ne trezesc patriotismul şi fac apel la devotamentul nostru.
Fără îndoială, patriotismul fiecăruia dintre noi reclamă datorii felurite. Dar
să-mi fie îngăduit un sfat: să nu ne propunem niciodată ca scop al vieţii
noastre salvarea patriei. Să lăsăm această misiune conducătorilor noştri şi
Providenţei. Noi putem face un lucru mult mai simplu şi mai uşor, şi anume să
muncim cît mai mult şi cît mai bine, şi să învăţăm ca, la locul nostru de muncă
şi acasă la noi, să facem economii; să cheltuim atît cît este necesar. Prin
aceasta misiunea conducătorilor noştri va fi suprinzător de mult uşurată.
Încolo, totul nu este decît flecăreală”.
La formarea gîndirii
politice a lui Salazar a contribuit, printre alţii, şi Charles Maurras. Într-un
interviu, liderul portughez face următoarea mărturisire: “Din literatura
franceză am suferit o dublă influenţă: aceea a Şcolii de Ştiinţe Sociale cu Le
Play, Demolins şi ceilalţi, pe de o parte, iar pe de altă parte, aceea a lui
Charles Maurras. Am căutat să le temperez una prin alta. De la Maurras am luat
ideea autorităţii, necesară pentru ca un stat să fie puternic. Am fost, de asemenea,
impresionat de deosebirea tranşantă pe care el o face între democraţie şi demofilie. Confuzia dintre aceşti doi termeni, care este curentă la
oamenii politici, este pricina multor erezii [...]. Şcoala de Ştiinţe Sociale
m-a învăţat că regimurile politice variază după împrejurări şi loc. Nu există
regim politic ideal, care să fie deopotrivă valabil pentru toate timpurile şi
toate ţările, dar există anumite principii fundamentale care aparţin tuturor
regimurilor politice, oricît de opuse ar fi, principii fără de care nu se poate
guverna”.
Datorită acestor
influenţe şi ţinînd cont şi de experienţa dureroasă a Portugaliei şi a altor
ţări, Salazar a ajuns la concluzia că democraţia parlamentară de tip
anglo-saxon nu se potriveşte poporului portughez în momentul istoric respectiv.
În concepţia lui, democraţia presupune maturitate politică şi o educaţie
cetăţenească specială. Fără aceste însuşiri, ea duce la instabilitate
guvernamentală, la subminarea autorităţii statului, la favorizarea corupţiei,
la instalarea anarhiei. După el, regimul liberal, în majoritatea cazurilor, se
degradează în libertinaj. Optînd pentru dictatură, Salazar optează, de fapt, pentru un stat autoritar şi respinge
ideea unui “stat totalitar”. Din acest punct de vedere, deosebirea dintre dictatura
instaurată de Salazar şi celelalte dictaturi europene e esenţială.
În introducerea
cărţii lui, O revoluţie pe cale paşnică, Salazar
prezintă astfel esenţa doctrinară a dictaturii portugheze: “Respectul şi
iubirea de patrie, solidaritatea naţională, respectul faţă de familie (care
este celula societăţii prin excelenţă), autoritate şi ierarhie, cultivarea
valorilor spirituale, respectul faţă de om, caracterul sacru al sentimentelor
religioase, iată esenţialul doctrinei noastre [...]. Noi sîntem împotriva
tuturor internaţionalismelor, împotriva comunismului, împotriva socialismului,
împotriva sindicalismului anarhist, împotriva a tot ceea ce desconsideră,
dezbină şi fărîmiţează familia, împotriva luptei de clasă, împoriva celor fără
patrie şi Dumnezeu, împotriva robiei muncii, împotriva concepţiilor
materialiste despre viaţă, împotriva forţei ca origine a dreptului. Sîntem
împotriva tuturor marilor erezii ale timpului nostru...”.
Voi încheia cu un
citat din care reiese şi mai pregnant deosebirea dintre Salazar şi ceilalţi
dictatori. Vorbind, în aceeaşi carte, despre tineretul portughez, el spune:
“Tinerii noştri sînt dezorientaţi şi decepţionaţi. Ei ar vrea să trăiască o
viaţă intensă, frenetică. Demonstraţiile grandioase şi tumultoase ale vieţii
tinerilor germani şi italieni, stilul lui Hitler şi al lui Mussolini îi
fascinează. Ei ar dori să se înflăcăreze de un
fel de ură sfîntă şi ca eu să-i asmut sălbatic împotriva duşmanilor. Nu
acesta este scopul meu; eu vreau să normalizez
naţiunea, să o fac să trăiască firesc. Eu
fac revoluţia paşnic şi, dacă sînt
revoluţionar, sînt în măsura în care sînt pentru echilibru împotriva dezechilibrului, pentru adevăr împotriva imposturii, pentru ordine împotriva dezordinii...”. “Dictatura – încheie el – este o
chestiune de tact”.
Spre sfîrşitul
anilor ’30, un publicist de la noi a scris un articol şocant: “Ne trebuie un
Salazar!”. Nu ştiu în ce măsură România avea nevoie, la vremea aceea, de un
Salazar, însă astăzi, cu certitudine, i-ar fi de mare trebuinţă. Dar vai, se
pare că... nu mai nasc la Moldova
oameni!
Demostene ANDRONESCU
* Demostene Andronescu, “«Dictatura bunului simţ»: Antonio de Oliveira
Salazar”, în Puncte cardinale, anul
IX, nr. 10/106, octombrie 1999, p. 11. Text inclus ulterior în vol. Demostene Andronescu,
De veghe la cumpăna vremilor. Articole,
cronici, mărturii, Editura Christiana, Bucureşti, 2011, pp. 88-94.
Mai puteţi citi pe
acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La aniversară”, “Măcel de Buna
Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXIX)
– “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XL) –
“Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XLI) –
“Lecţia americană” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XLII) –
“Demonizarea Americii” (1999)
Salazar asta e zero pe langa Vanghelie, care ploua cu mici si bere sau pe langa Jiji care sta calare pe stea(ua) sau pe langa DD misto oltean tv. Nu ne trebe telectuali, la canal cu ei, la canalul Bucuresti-Dunare pe care il va face dl. Oprescu.
RăspundețiȘtergere