Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în
ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a
apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre
această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Lambert Maria Wintersberger: Sodoma şi Gomora (1969) -
imagine care a însoţit articolul în revistă
1998
ISPITA
«IUBIRII»
Limbajul ideologic
nu a dispărut. Nici în Occident. Limbaj mincinos, clişee care creează iluzii şi
împiedică gîndirea. Nu e altfel decît ceea ce se petrecea sub pecetea
comunismului; însă pentru occidentali, care nu l-au trăit, care nu au avut
experienţa brutală pe care am avut-o noi, a detecta limbajul corupt este uneori
mai dificil.
Atrage atenţia
faptul că unii dintre termenii contaminaţi sînt legaţi de creştinism. În timp
ce anumite cuvinte tind să dispară din universul mental occidental („păcat”, „har”,
„împărăţia lui Dumnezeu” sînt cuvinte pe care rareori le mai întîlneşti, şi
atunci din partea unor personalităţi foarte curajoase, care merg împotriva
curentului), altele sînt cuprinse de o adevărată inflaţie, cu un sens străin
sau chiar contrar celui creştin.
Pînă nu demult, mai
precis pînă în 1989, „pacea” era marea deviză. „Lupta pentru pace” prinsese în
anii ‘80 tot
Occidentul şi, nu mai puţin, o mare parte din reprezentanţii oficiali ai
Bisericilor. Căci, se zicea, nu-i aşa că Hristos ne-a adus „pacea”? „Pacea de
sus”, pacea lui Dumnezeu în sufletul vindecat de războiul patimilor, acum
devenea acea pace politică ce nu era decît capitulare anticipată, admiraţie
neruşinată faţă de puterea militară a comunismului sovietic ateu. Cum se scanda
pe atunci: „Mai bine roşu decît mort!” [1] (cel mai infam slogan pe care l-a purtat
vreodată Occidentul).
„Lupta pentru pace”
s-a estompat în Apus o dată cu prăbuşirea comunismului. Acum cuvîntul cel mai
grav lovit este „iubirea”. Pentru că „iubirea” a devenit un termen
politic. În numele „iubirii” se
argumentează pentru desfiinţarea statelor naţionale, a graniţelor între
popoare, pentru o imigraţie nelimitată, de sute de mii de neeuropeni (foarte
adesea de religie islamică), pentru o civilizaţie nivelatoare, de imperiu
planetar. În numele „iubirii” ataşamentul faţă de cultura şi întreaga tradiţie
europeană sînt etichetate drept „xenofobie” şi „rasism”. În numele „iubirii” sînt
apărate relaţiile homosexuale. În numele „iubirii” – acel drept şi deci
libertate a iubirii – este condamnată rigoarea căsătoriei (fireşti) şi
încurajate libertinajul şi promiscuitatea. În numele „iubirii” li se interzice
părinţilor, prin lege (?), în mai multe state din Occident, orice fel de
pedepsire sau chiar de mustrare a propriilor lor copii, care sînt îndemnaţi
să-şi denunţe părinţii, adresîndu-se organelor statului – stat care altminteri
se defineşte pe sine ca pe o adevărată încarnare a „iubirii”. Iar în noul
curent pseudo-religios (New Age),
acel sincretism al religiilor care bîntuie lumea, tot „iubirea” este valoarea
supremă, cu care purtătorii noilor ideologii nu mai prididesc să se laude,
arătîndu-se pe sine ca plini de virtute…
În toate aceste
exemple, se recurge la întrebarea decisivă: Dar
nu e Dumnezeu Iubire? Deci tot ceea ce este iubire este Dumnezeu. Fireşte,
citatele din Sf. Pavel nu lipsesc din această argumentaţie. Nu oare Sf. Pavel a
zis că nu există nimic mai mare decît iubirea? Prin autoritatea Sfîntului
Apostol Pavel, totul, orice erezie sau nebunie, se poate justifica… [2]
Ce a spus însă Sf.
Pavel? Cum e cu putinţă a citi rîndurile lui într-un spirit care este tocmai
opusul a ceea ce el spune?
Capitolul 13 din Epistola întîi către corinteni este
textul cel mai des citat de noii propagandişti ai iubirii. Într-adevăr, tot
acest capitol este un imn închinat iubirii. Iubirea fără de care orice grai
omenesc sau chiar îngeresc este vorbă goală; iubirea care nu apune niciodată. Numai
că Sf. Pavel nu se lasă dus de sentimentalitatea care întunecă mintea, nu
vorbeşte vag despre iubire, ci arată
limpede care anume este iubirea ce poartă veşnicia în ea. E acea Iubire care stă alături de Credinţă şi de Nădejde – cele trei „virtuţi teologice”, cum le numim. Credinţa,
nădejdea şi dragostea cresc una dintr-alta, se susţin una pe alta. Sînt ca trei
flori dintr-o tulpină, o indestructibilă treime. Cea mai mare dintre ele rămîne
totuşi dragostea, ea fiind, paradoxal, şi rădăcina care le hrăneşte pe
celelalte două, şi floarea pe care credinţa şi nădejdea o poartă.
Sf. Pavel ne dă în
acelaşi timp o descriere a iubirii (care din nou restrînge aria cuvîntului),
spunînd că dragostea „nu pizmuieşte, nu se laudă, nu se trufeşte… nu se poartă
cu necuviinţă, nu caută la ale sale… nu se bucură de nedreptate, ci se bubură
de adevăr”.
Înţelesul paulinic
al cuvîntului „iubire” este destul de precis, nu se întinde ca un elastic să
cuprindă orice, ci este delimitat prin „adevăr”, „dreptate” (acestea
raportîndu-se la Dumnezeu), prin renunţarea la sine (nu caută la ale sale, nu
se trufeşte, nu este ostentativă). Cu toate acestea, rîndurile Sfântului
Apostol Pavel pot fi şi ele răstălmăcite: dacă Sf. Pavel a spus că iubirea nu
se poartă cu necuviinţă, ci este întotdeauna de partea adevărului şi a
dreptăţii, înseamnă, se argumentează aici, că orice iubire (homosexuală, de
exemplu) este cît se poate de cuviincioasă! Cuvintele apostolice sînt luate
drept o constatare de fapt, nu drept o propovăduire a adevăratei iubiri. Orice
considerăm noi (noi sîntem etalonul, măsura lucrurilor) drept iubire, nu se
poate, prin definiţie, asocia cu ceva necuviincios sau nedrept, cu neadevărul
sau cu păcatul! Numai că nu asta este ceea ce Sf. Pavel a spus, ci, dimpotrivă,
că numai acea iubire care într-adevăr nu caută la ale sale, care într-adevăr nu
se bucură de nedreptate şi necuviinţă, este iubire care nu apune. Sf. Pavel
face distincţii precise, el nu apără „lumea” în păcatul ei, ci propovăduieşte
iubirea adevărată, acea iubire care vine de la Dumnezeu şi constituie legătura
cu El.
Ceea ce se petrece
aici, modul în care sînt răstălmăcite cuvintele apostolice, reprezintă o gravă
confuzie: confuzia între iubire şi patimă.
Patima sexuală, patima puterii, patima trufiei. Patima păcatului mulţumit de el
însuşi. Eul exacerbat în revoltă împotriva lui Dumnezeu.
În cuvîntul
„iubire” se confruntă două realităţi spirituale incompatibile. Acesta este un
război spiritual radical. Sub cuvîntul „Iubire”, care este tocmai numele lui
Dumnezeu, se ascunde acum revolta împotriva lui Dumnezeu. În acest cuvînt găsim
concentrată lumea care „caută la ale ei”, nemaivoind să ştie de Dumnezeu.
Nu e deloc
întîmplător că tocmai cuvîntul „iubire” joacă un rol atît de important în
ideologiile moderne, în propaganda politică, în ereziile timpului. Tocmai
pentru că Dumnezeu este Iubire, tocmai de aceea „lumea” (lumea păcatului)
strigă: „Ba eu sunt iubire!”. În faţa iubirii lui Dumnezeu „lumea” pune o altă
iubire: iubirea de sine. Tocmai pentru că Dumnezeu este Iubire, tocmai de aceea
nu poate fi o minciună mai demonică decît aceea care spune: „Nu la Dumnezeu
este iubirea, ci la noi; veniţi la noi şi vă vom da adevărata iubire!”.
Cuvîntul „iubire”
este un cîmp de luptă. În acest cuvînt se confruntă credinţa în Dumnezeu şi
capitularea în faţa idolilor. Este o mare ispită. Diavolul nu este şi nu a fost
niciodată inventiv. El nu creează un nou limbaj, ci parazitează cuvintele lui
Dumnezeu. El este minciuna şi impostura.
E nevoie de
vigilenţă spirituală. Toate modelele ideologice ale Apusului vor veni şi în
România, şi vin deja. Pentru aceasta trebuie să fim pregătiţi. Pregătiţi prin
credinţa noastră. Dar şi cu deschidere către acea parte din Occident care
poartă o luptă curajoasă cu idolii timpului, şi mai ales cu falsa iubire. Cum
spunea, încă din 1908, scriitorul englez G. K. Chesterton, arătînd pacostea
virtuţilor care s-au rupt de credinţa în Dumnezeu: „Lumea modernă nu este rea. În unele privinţe, ea este chiar mult prea
bună. E plină de virtuţi… care şi-au ieşit din fire şi pustiesc pămîntul… Lumea
modernă e plină de vechile virtuţi creştine care au luat-o razna”.
Monica PAPAZU
[Danemarca]
[1] În Piaţa Universităţii din Bucureşti, în 1990, se scanda exact invers: „Mai bine mort decît comunist!”... [Nota Blog]
[2] Aş adăuga, în acelaşi sens, exemplul Fericitului Augustin, citat curent cu al său „Iubeşte şi fă ce vrei!”. [Nota Blog]
* Monica Papazu, „Ispita «iubirii»”, în Puncte cardinale, anul VIII, nr. 10/94,
octombrie 1998, p. 1.
Autoarea articolului
Mai
puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade - «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) –
“Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la Paris” (1998)
* Antologia Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma
capitală» a «Noii Ordini Mondiale»” (1998)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul
speranţei” (1998)
Cu cat iubim mai putin, cu atat vorbim mai mult despre iubire! Azi lucrurile stau chiar mult mai rau decat in 1998, iar articolul ma tem ca va ramane actual pana la sfarsitul lumi...
RăspundețiȘtergereNimic despre noua carte a domnului Plesu?
RăspundețiȘtergere@ Cristina
RăspundețiȘtergereÎmi trebuie răgazul de-a o citi. Dar ceea ce pot mărturisi şi eu, chiar aşa pe necitite, doar după o simplă răsfoire, este că îşi merită statutul de „carte a anului”, dincolo de orice rezerve ce s-ar putea formula.
Probabil că „ortodocşii adevăraţi” se vor strădui şi de data aceasta, cum s-a întîmplat şi cu cartea despre îngeri, să-i găsească noduri în papură (mai ales cu privire la eludarea unei anumite bibliografii patristice). „Geloşii” mai cu pretenţii (specia Bădiliţă sau specia Platon) îi vor găsi, mai mult ca sigur, şi alte cusururi. Dar autorul cred că are toată simpatia lui Dumnezeu, Căruia, ca om ce S-a făcut, nu se poate să nu-I placă să Se redescopere atît de proaspăt pe Sine Însuşi, după două mii de ani…
Domnule profesor, îmi aduc aminte cînd ne-aţi vorbit despre cartea lui Joachim Jeremias scoasă la Anastasia pe cînd dvs. eraţi acolo redactor şef. Mă gîndesc că trebuie să fie o legătură...
RăspundețiȘtergere@ Cristina
RăspundețiȘtergereProbabil că da (maestrul Sorin Dumitrescu ştie mai bine), deşi la d-l Pleşu este vorba de un cu totul alt tip de abordare.
La cartea despre îngeri a lui A. P., îmi aduc aminte că S. D. a cam strîmbat din nas. Sînt tare curios dacă o va face, public, şi de data aceasta...