Monahismul – alternativă sau perspectivă?
Există două gesturi
pline de tîlc pe care unii sărmani le fac la vederea unei rase calugăreşti:
scuipatul într-o parte şi mîna dusă la prohab. Întîiul este exact inversul
primirii Împărtăşaniei, cel de-al doilea reiterează proto-gestul adamic…
Dincolo de
vulgaritatea lor infantilă, ambele atestă fără putinţă de tăgadă scandalul, stress-ul
vizual – dar îndeosebi metafizic – pe
care apariţia unui călugăr sau a unei călugăriţe îl provoacă lumii
contemporane.
Pentru cei ce nu au
de-a face cu Biserica, această atitudine umorală rămîne fără urmări în planul
reflecţiei. Cu totul altfel stau lucrurile pentru lumea adunată într-un fel
sau altul între zidurile lăcaşului de cult.
Dacă în vechime
funcţiona o definiţie pre-cisă a categoriilor de persoane care în mod
legitim pot participa la sfintele slujbe (credincioşi, catehumeni,
energumeni), biserica zilelor noastre ne oferă un spectacol uman infinit mai
pestriţ. Făcînd abstracţie de masa de gură-cască, cerşetori, amatori de folclor
etc., ne vom referi – grosso modo – la două tipologii, oarecum mai
individualizate: 1) prea-cucernicii – exponenţii unei mentalităţi de tip
fariseic; 2) liberalii – exponenţii unei mentalităţi de tip saducheic
(paradigma new-age).
Ambele categorii au
în comun refuzul de a asuma pe de-a
întregul Tradiţia bisericească. In vreme ce primii sînt motivaţi de un
duh corporatist, cripto-protestant, pentru cei din urmă Ortodoxia prezintă
un interes îndeosebi cultural. Cei
dintîi sînt promotorii unei vulgate a “credinţei pe înţelesul tuturor”;
ceilalţi, dimpotrivă, cultivă reflecţia abundentă, “aleasa teologhisire”.
Chiar dacă îmbracă
expresii diferite, atitudinea faţă de monahism atît a “liberalilor”, cît şi a
“prea-cucernicilor” este una singură: întrucît nu pot fi cu totul eliminaţi din
“decorul” ecclesial, călugării trebuie aşezaţi într-o postură cît mai inactuală,
de eficienţă minimală, dacă se poate zero. Prea-cucernicia îi va proiecta
aşadar într-o idealitate radicală. Le va aloca o “evlavie” absolută atîta
timp cît aceştia rămîn “pe soclu” şi nu apleacă urechea la frămîntările
cetăţii.
La rîndul lor, “liberalii”
se vor arăta dispuşi să le tolereze proximitatea cu condiţia să o “filtreze”
în prealabil prin grila unui discurs egalitar: OK! Călugării băieţi simpatici,
curăţei, inofensivi, care nu au altceva de făcut decît să “iubească” generic
şi în condiţii de asepsie o umanitate pe care o lasă să-şi vadă de ale sale.
“Monahismul şi
căsătoria sînt cei doi versanţi ai Taborului” – spune Paul Evdokimov [1]. Şi
o grămadă de “firi simţitoare” s-au grăbit să înşface nada: monahismul, prin urmare,
este o alternativă la căsătorie. Călugării au versantul lor, noi pe al nostru.
Dacă lucrurile ar sta în felul acesta, freamătul tensionat (pentru unii de-a
dreptul disconfortul) pe care îl provoacă apariţia unui călugăr n-ar avea
însă o justificare serioasă.
Realitatea este
însă cu totul alta. Chiar dacă din raţiuni de ordin istoric diferitele mădulare
ale Bisericii s-au “specializat” şi funcţionează în regim instituţional,
aceasta este şi va rămîne un organism unitar. Şi în orice organism viu,
competenţele diferitelor organe se distribuie pe principiul sincronicităţii,
al simfoniei! Ele sînt împreună-lucrătoare, nu echivalente! [2]
Într-adevăr,
vocaţia monahală are un caracter intranzitiv (“Nu toţi pricep cuvîntul acesta,
ci aceia cărora le este dat” – Matei
19, 11). Nu însă şi orizontul de aşteptări pe care experienţa monahală îl
dezvăluie firii omeneşti în ansamblul ei.
Din acest motiv, nu
rămînem indiferenţi, nu ne lasă reci prezenţa unui călugar: jertfa lui,
crucea pe care acesta a ales să o poarte nu îl priveşte nu-mai pe el! Ea este
pe deplin coerentă cu jertfa, cu crucea fiecăruia dintre noi, dacă am ales –
sau nu – să o purtăm.
Monahismul este
avangarda corpului ecclesial. Asemenea oricărui alt om, călugărul este rod al
unirii conjugale. Îmbrăcînd marele şi
îngerescul chip, el dezvăluie însă chipul pe care toţi, bărbaţi sau femei,
îl vom îmbrăca la rîndul nostru în Împărăţia Cerurilor. Ieşind din rîndurile
mirenilor căsătoriţi (ponderea numerică a drept-slăvitorilor), el le face arătat,
manifest, sensul eshatologic al conjugalităţii.
Nu avem, aşadar,
nici un motiv să privim chiorîş monahismul. El nu destabilizează instituţia
matrimonială, nici nu îi subminează temeiurile metafizice. Iar dacă ne simţim
totuşi agresaţi, în forul lăuntric, la apariţia unui călugăr, înseamnă că
opţiunea, adevărata noastră opţiune,
corespunde într-o măsură mult mai mică decît ne place să credem declaraţiilor din care obişnuim să ne
confecţionăm propria imagine de sine...
Monahul DANIEL
CORNEA
[1] P. Evdokimov, Taina iubirii,
ed. a II-a, Ed. Christiana, Bucureşti, 1999, p. 79.
[2] Nu putem spune că ochiul este echivalent cu urechea, o alternativă
la ureche, ori, metaforic, că “ochiul şi urechea sînt cei doi versanţi ai
sensibilităţii”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu