La rubrica de
comentarii din subsolul unei postări recente de pe acest blog („Familia şi
erotismul mediatic”) s-a iscat o discuţie (fără legătură directă şi necesară cu
tema postării) despre religia în şcolile româneşti (ecou al discuţiilor mai
ample ce au avut loc, în vremea din urmă, în presă sau pe internet). Fiind o
problemă de viu interes (inclusiv pentru cititorii curenţi ai acestui blog), am
primit mai multe sugestii de a posta intervenţiile mai la vedere, ceea ce am
decis să fac şi pentru faptul că postarea în subsolul căreia s-au angajat
discuţiile era una conjuncturală, anunţînd o întîlnire tematică la Librăria
Sophia (marţi 9 octombrie 2012), după a cărei consumare era firesc ca anunţul
să fie şters de pe blog (cum îndeobşte se scot „afişele” după orice eveniment).
Reproduc deci aici,
pe pagina principală a blogului, comentariile respective, în ordinea lor
cronologică şi cu semnăturile aferente, inclusiv intervenţiile mele (marginale
în context şi deliberat „reţinute”). Mi-am îngăduit, spre facilitarea lecturii,
să pun diacriticele acolo unde erau lipsă şi să îndrept tacit unele erori de
formulare sau scriere strecurate în comentariile redactate la repezeală (în ce
priveşte strict ordinea gramaticală, ortografia – unificată după uzanţa curentă
a blogului – sau punctuaţia).
Discuţiile pot
continua, desigur, în subsolul postării de faţă (care rămîne permanentă şi la
îndemîna oricui). Eu îmi voi păstra rolul de moderator discret şi atenţionez
încă o dată că cele postate aici nu reprezintă decît în parte şi relativ ceea
ce cred şi gîndesc eu însumi despre problema respectivă. (R. C.)
Anonim spunea...
Domnule Răzvan
Codrescu, e dezbatere mare la ordinea zilei pe tema religiei în şcoli.
Dumneavoastră chiar nu aveţi nimic de spus?! (8/10/12 6:42 PM)
Răzvan
Codrescu spunea...
Sigur că aş avea
destule de spus pe tema respectivă şi că sînt principial de partea religiei.
Dimensiunea creştină a fost şi rămîne dimensiunea esenţială a scrisului meu.
Sînt, ca să spun aşa, creştin ortodox şi prin neam, şi prin botez, şi prin
asumare lăuntrică, şi prin mărturisire publică, iar unii m-au calificat chiar
drept „ortodoxist” şi „misticoid”.
Constat însă că
lumea românească nu este în stare să poarte pertinent o discuţie atît de
delicată şi de complexă cum este cea despre religie ca obiect de învăţămînt (ceea ce – ne place sau nu – este, în
contextul actual, cu totul altceva
decit învăţătura religioasă ca instrument
catehetic confesional). Tabăra ateilor nu-şi poate depăşi patimile şi
interesele antireligioase, iar tabăra ortodocşilor nu-şi poate depăşi nici ea
patimile şi interesele confesionale. Rezultă un dialog al surzilor, confuz şi
belicos, în care oricine intervine riscă să fie înţeles anapoda sau să
trezească suspiciuni indigne în ambele tabere. Mă simt prea bătrîn ca să mă mai
bag în aşa ceva şi nici nu cred că se poate combate eficient o formă de abuz cu
o altă formă de abuz (cum se întîmplă de regulă pe la noi, în mai toate
împrejurările). Pot face o singură afirmaţie categorică: RELIGIA TREBUIE SĂ
RĂMÎNĂ PRINTRE OBIECTELE DE ÎNVĂŢĂMÎNT. (8/10/12 8:03 PM)
Peregrinul transilvan spunea...
Peregrinul transilvan spunea...
Orele de religie
din şcoli nu trebuia să fie date pe mîna unei Biserici, fie şi majoritare. Dacă
statul democratic modern este laic şi învăţămîntul tot laic, atunci Biserica nu
avea ce să se amestece în treburile şcolii, ci să îşi facă liber orele ei de
cateheză a copiilor, fiecare în confesiunea lui, iar la şcoală să se înveţe noţiuni
generale de cultură şi morală religioase, necolorate confesional sau ideologic.
(9/10/12 8:39 AM)
Anonim spunea...
Şi cine să fi
predat orele de religie? (9/10/12 9:52 AM)
Peregrinul transilvan spunea...
Trebuia să se facă
facultăţi specializate în care să se studieze istoria religiilor, filozofia
religiei, mitologia generală, arta şi literatura religioase de pretutindeni,
tot ce este cultură religioasă în general în istoria omenirii. Pînă ieşeau
primele serii de absolvenţi, puteau preda provizoriu, plătiţi separat pentru munca
lor, profesorii care se ofereau (şi fiţi sigur că s-ar fi oferit destui, dacă
erau remuneraţi corespunzător) de alte materii umaniste (istorie, filozofie,
limba română, limbi străine). Programele şi manualele ar fi trebuit să fie
elaborate de oameni ai şcolii, Bisericile avînd doar un aport consultativ
pentru esenţializarea şi corectitudinea informaţiei, nu cu interese
prozelitiste. Libertatea bisericească recîştigată de pe urma căderii
comunismului trebuia să şi-o manifeste orice Biserică prin o activitate
catehetică specifică a preoţilor în spaţiul fiecărei Biserici în parte,
independent de şcoală (care e generală şi obligatorie şi pusă pe baze cultural-ştiinţifice,
nu religioase – şi cu atît mai puţin confesionale). Biserica e Biserică şi şcoala
e şcoală, popa e popă şi profesorul e profesor: metodele şi scopurile sînt
diferite, chiar dacă există şi puncte de convergenţă. (9/10/12 11:19 AM)
Anonim spunea...
Să înţelegem că
dumneata, domnule peregrin transilvan (greco-catolic?), te afli în dezacord cu
toate protestele înaintate de numeroase organizaţii şi asociaţii religioase către
Ministerul condus pe Abramburica? (9/10/12 12:56 PM)
Peregrinul transilvan spunea...
Mă aflu în dezacord
în primul rînd cu tonul dumitale persiflant şi necivilizat, în spatele căruia
se ascund neînţelegerea problemei şi partizanatul confesional. Poate că multe
proteste sînt bine intenţionate, dar aceasta nu însemnează că nu pot fi alăturea
de drum, adică pe lîngă adevărata esenţă a discuţiei (cum este un anumit domn
Ghiţiu), fiecare voind numai ce îi convine lui din propria perspectivă îngust
confesională (ceea ce nu este admisibil într-un stat de drept în care sînt cetăţeni
liberi de cele mai diverse naţionalităţi, religii şi confesiuni).
Şi eu sînt ferm împotriva
ateismului şi favorabil existenţei religiei ca obiect de învăţămînt, cum spunea
şi dl. Codrescu. Şi ca să răspund la insinuare, deşi sînt ardelean, nu sînt
unit, ci ortodox (din tată în fiu). Iar uniţii sînt pentru mine fraţi înstrăinaţi,
nu duşmani ireductibili.
Faceţi revoluţie
(eu m-aş bucura şi chiar aş da o mînă de ajutor), prefaceţi România într-un
stat teocratic creştin ortodox, puneţi şcoala, prin Constituţie, sub tutela
absolută a Bisericii majoritare, iar atunci pretenţiile vă vor fi perfect
legitime! (9/10/12 2:00 PM)
Anonim spunea...
Da, dar în limitele
pe care mi le-am propus.
Principial, nu-i
pot contesta „Peregrinului” dreptatea, chiar dacă în unele puncte eu văd
lucrurile puţin altfel. Pe de altă parte, înţeleg şi îngrijorările diferiţilor
protestatari. Cred că problema s-a pus greşit, într-o pripă decerebrată, din
capul locului (adică de la începutul anilor ‘90), ca mai tot ce s-a făcut în
România postcomunistă sub tutela dezastruoasă a lui Ion Iliescu (et comp.).
Acum se trag, în diferite feluri şi măsuri, consecinţele multor cîrpeli
populist-demagogice de atunci.
Am fost profesor
timp de 16 ani (dintre care 9 după 1989 – ba chiar la liceul pedagogic din
Bucureşti, unde, ca să zic aşa, se mînca învăţămînt pe pîine), am fost martor
al reintroducerii religiei în şcoli şi preocupat de problemă chiar prin
sensibilitatea şi preocupările mele predilecte, am urmărit îndeaproape
programele şi manualele (ba chiar am scris despre ele), am cunoscut numeroşi
tineri profesori de religie şi am asistat efectiv la nu puţine ore de religie
(şi în ciclul primar, şi în ciclul gimnazial, şi în licee), ba chiar am predat
eu însumi, într-o vreme, noţiuni de religie în învăţămîntul postliceal (ca şi
ore de metodică pentru viitorii învăţători). În virtutea tuturor acestora, pot
să afirm – nu doar teoretic, ci şi practic – că problema a fost foarte prost
gestionată oficial – şi la pornire, şi pe parcurs. Sînt unităţi de învăţămînt
(şi în Bucureşti, dar mai ales în provincie) în care predarea religiei nu-i
doar un eşec, ci un adevărat dezastru (prin incompetenţa pedagogică sau
culturală, lipsa de tact şi înclinaţiile abuzive ale unor absolvenţi de
Teologie, prin calitatea slabă a manualelor şi metodicilor aferente, prin
ostilitatea mai mult sau mai puţin făţişă a celorlalţi membri ai corpului
profesoral, prin atitudinea greşită a părinţilor şi implicit a copiilor, prin
imixtiunea cel mai adesea incompetentă şi tendenţioasă a oficialităţilor
bisericeşti, prin turpitudinea sau indolenţa reprezentanţilor Ministerului de
resort sau ai Inspectoratelor locale etc.). Puţinele locuri care au făcut sau
mai fac excepţie se datorează unor reziduuri de bun-simţ popular şi harului şi
onestităţii morale şi profesionale a unor tineri teologi inimoşi (mult mai
puţini decît nechemaţii şi adeseori luxaţi de propriii lor superiori
eclesiastici sau de micile invidii „colegiale”). Presa a contribuit şi ea, din
păcate, la crearea destul de frecventă a unor tensiuni inutile şi la vicioasa
receptare a problemei în conştiinţa publică (ca să nu mai vorbesc de grupurile
de presiune ateiste, cum a fost şi cel al politrucului neomarxist Remus Cernea,
despre care aud că, mai nou, a ajuns, pînă una-alta, consilier guvernamental!).
Într-un cuvînt, mai
totul e altfel decît s-ar fi cuvenit să fie, iar dezbisericirea şi chiar
descreştinarea noilor generaţii se vede cu ochiul liber, de către orice
observator lucid şi sincer, în pofida prezenţei formale a orelor de religie în
şcoli. Şi impresia mea este că, în loc să căutăm, în sfîrşit, o soluţie lucidă
şi realistă, noi ne înverşunăm să ne împiciorongim în fundătură, prefăcîndu-ne
a nu vedea realitatea şi mişcîndu-ne într-un cerc limitat şi vicios de idei
fixe sau de prejudecăţi nostalgice (confundate de unii cu slujirea cauzei
ortodoxe şi creştine în general, cum este – pentru că veni vorba – şi cazul
prietenului meu drag Paul Ghiţiu, care de data aceasta mi se pare că s-a băgat
unde nu-i fierbe oala, cum se spune, făcînd afirmaţii discutabile chiar din
punct de vedere teologic). Lucrurile ar trebui reexaminate cu principialitate
şi responsabilitate, de oameni competenţi şi teologic, şi pedagogic, şi juridic,
iar Biserica ar trebui să înţeleagă că prezenţa religiei în programele de
învăţămînt public nu este pentru ea un cadou compensatoriu şi nu o scuteşte nicidecum
să-şi facă datoria catehetică la nivel parohial, adică pe terenul ei şi cu
mijloacele ei specifice, care nu pot fi extrapolate abrupt în mediul şcolar,
structurat astăzi, la noi şi aiurea, pe cu totul alte coordonate funcţionale
(separaţie care – nota bene –
începuse să se facă, mutatis mutandis,
oricît li s-ar părea de straniu urechiştilor ce se cred datori să-şi dea cu
părerea, încă dinspre sfîrşitul Evului Mediu!). Un ideal paideic al secolului
XXI, fie el şi creştin, trebuie să ţină seama de complexitatea realităţilor,
să-şi găsească şi să-şi impună strategii noi, să nu rămînă „încremenit în proiectul”
unui tradiţionalism inerţial şi constipat-resentimentar. Şi înainte de a se
rezolva în şcoală, problema trebuie să se rezolve în Biserică. (9/10/12 4:55 PM)
Anonim
spunea...
Domnule Codrescu, la
ce aţi scris dumneavoastră, cred că răspunsul este: Amin. Viorel. (9/10/12 7:54 PM)
Anonim
spunea...
În faţa
adversarilor răuvoitori nu mai contează nuanţele şi cred că trebuie făcut corp
comun. Sigur că sînt multe de îmbunătăţit, inclusiv pe linie de învăţămînt
teologic (pentru care actualul patriarh n-a făcut nimic în cinci ani de zile).
(9/10/12 8:20 PM)
Anonim spunea...
Anonim spunea...
Aş fi curios ce are
de spus despre toate acestea un teolog ca Radu Preda. M. B. (9/10/12 8:24 PM)
Răzvan Codrescu
spunea...
Strămut totul pe pagina principală a blogului. Comentariile rămîn deschise (în subsolul noii postări).
Întrucît şi aşa m-am lăsat pînă la urmă ispitit să spun mai mult decît îmi
propusesem, nu voi mai interveni în eventuala prelungire a discuţiilor – ce
riscă deja să devină oţioase în blogosferă – decît în mod excepţional (şi cît
mai pe scurt cu putinţă). (9/10/12 8:32 PM)
Buna solutie! Sper ca dezbaterile vor continua.
RăspundețiȘtergereStimate Domnule Profesor Răzvan Codrescu, nu înţeleg de ce Dvs., pentru că aţi lucrat câţiva ani ca profesor de română la un liceu pedagogic, Vă credeţi mai competent decât alţi pedagogi ce au lucrat mai mulţi ani în alte instituţii de învăţământ?!
RăspundețiȘtergere@ Un pedagog de şcoală nouă
RăspundețiȘtergereStimată Doamnă (am temeiurile mele să cred că sînteţi o doamnă), pedagogia n-a fost niciodată pasiunea mea şi nu “competenţa” mi-am invocat-o eu aici, ci experienţa pură şi simplă (strîns legată, vrînd-nevrînd, de contextul în care mi-am desfăşurat activitatea didactică – poate, vorba cutărui personaj al lui Mircea Eliade, “pentru păcatele mele”).
Eu, în Şcoala Normală “Elena Cuza”, am fost obligat de context să predau, pe lîngă limba şi literatura română sau literatura universală (unde s-ar putea vorbi de anume “competenţe”), şi literatură pentru copii, şi metodica predării limbii române la clasele I-IV, ba să mai şi îndrum (mărturisesc că fără vreo deosebită plăcere) practica pedagogică a elevelor din anii terminali (băieţii, în paranteză fie spus, se puteau număra acolo pe degete). Pregătind viitoare cadre didactice şi mişcîndu-mă printre numeroşi pedagogi şi psihologi specializaţi, s-a întîmplat să mă hîrşesc, teoretic şi practic, cu pedagogia generală şi cu psihologia şcolară în mult mai mare măsură decît în cazul în care aş fi funcţionat în altă parte. Atîta tot. Şi acolo s-a mai întîmplat să-i am colegi (iar pe unii şi prieteni apropiaţi), ca tineri profesori de religie, pe excepţionalul Jean Nedelea (acum paroh la Ploieşti şi cadru universitar la Bucureşti), sau pe Vasile Bănescu (actualul director al Editurii Institutului Biblic), sau pe Laurenţiu Tănase (cadru universitar şi, între timp, fost ministru), dar şi pe alţii mai slăbuţi (pe care nu-i cazul să-i nominalizez). De prin 1996, funcţionînd şi la Editura Anastasia (care a scos, printre altele, şi îndrumare sau metodici de predare a religiei în şcoli), s-a întîmplat să cunosc multă lume în domeniu şi să mă confruntat în fel şi chip cu problemele respective. Lucrurile au continuat mai tîrziu şi sub egida Christianei (unde am funcţionat şi ca editor de carte religioasă, şi ca profesor, întîmplîndu-se să am contact direct şi cu aspecte medicale şi sociale ale psihologiei, psihiatriei şi psiho-pedagogiei creştine). Toate acestea s-au întîlnit, în fiecare etapă, şi cu interesul meu constant pentru tradiţie, credinţă şi fenomenul religios în genere (pe care-l atestă, de peste 20 de ani încoace, cărţile şi publicistica mea, bune-rele cum sînt). Încît e vorba nu de cine ştie ce competenţe (pe care nu mi le-am propus cu tot dinadinsul, formaţia mea de bază fiind cea filologică), ci de experienţă şi familiarizare pur şi simplu, atît cu problemele cultural-religioase, cît şi cu cele psiho-pedagogice. Nu mi-a trecut prin gînd să uzurp sau să umbresc competenţele altora, nici nu am impresia că cineva n-ar mai avea loc de mine (fie şi sub ingenuu pseudonim caragialesc)…
Domnule profesor, mi-aţi adus aminte de vremurile bune şi frumoase. Vă mulţumesc pentru asta.
RăspundețiȘtergereLa noi se pleaca de la o premisa gresita: anume ca statul roman este laic. Gresit. Statul roman este religios, constitutia permitand si neingrading invatamantul religios. Dar chiar si de-ar fi laic, statul trebuie sa se conformeze cu credintele cetatenilor sai. Iar daca peste 90% se declara crestini( includ aici si catolicii), statul trebuie sa tina cont de asta. Cam cum este in Turcia, unde statul este oficial, laic, dar in scoli se preda islamul sunit, in ore obligatorii! Si acolo vorbim de 80% suniti. Deci mai putini decat ortodocsii declarati de la noi.
RăspundețiȘtergereDincolo de sinuozitatea problemei, nu vad ce e discutabil din punct de vedere teologic in cea mai recenta postare a domnului Ghitiu.
RăspundețiȘtergerenu știu cum sa formulez mai simplu, dar o sa întreb așa (retorico-bun-simțist): nu credeți că dacă fotbalul ar fi introdus ca materie în școli, mulți puști cărora le place fotbalul, ar ajunge sa-l...evite, înjure, urască?
RăspundețiȘtergere@ Barbu Catargiu
RăspundețiȘtergereMă bucur pentru dvs. că trăiţi într-un stat român religios. Probabil că sînteţi singurul...
@ Diana
De pildă, afirmaţiile cu privire la icoane. Dar nu mi-am propus să discut aici textul respectiv şi nu cred că e cazul să insistăm, mai ales că autorul nu se bucură mai puţin de consideraţia mea (pe multe alte temeiuri).
@ Mai multor Anonimi (nu toţi postaţi):
Nu răspund la aberaţii.
Daca nu raspundeti la aberatii, dle. Codrescu, atunci de ce lui "Barbu Catargiu" ii raspundeti totusi?!? Eu nu cred ca pe blogul dv. a scris cineva aberatii mai mari!
RăspundețiȘtergereIn ce priveste religia in scoli, una este discutia ca se face prost )profesori, programe, manuale) si alta ca daca ar trebui sa se faca sau nu. De facut trebuie sa se faca, dar altfel, asa incat sa nu favorizeze si sa nu lezeze pe nimeni. Orice materie scolara are scopul ca elevul sa isi insuseasca niste cunostinte generale despre. Cunostintele religioase trebuie sa faca si ele parte din cultura lui generala. Iar cu cunostintele dobandite la orele de religie sa se foloseasca si la alte materii (romana, istorie, educatie artistica etc). Din punct de vedere scolar, elevul trebuie sa stie, nu sa creada. Foarte bine daca si crede, dar credinta e treaba lui, a familiei, a bisericii din care face parte (daca face parte), nu a scolii. Scoala nu e facuta sa indoctrineze: nici politic sau ideologic, nici religios, si nici chiar stiintific (evolutionism etc.).
Dragă Adolf, ce e mai jos n-are legătură cu subiectul discuţiei da' îmi e mai comod să îţi trimit astfel decît pe mail. O glumă care pe mine m-a amuzat şi m-am gîndit că te va amuza şi pe tine:
RăspundețiȘtergere...bancul cu socialistul francez.
- Camarade! daca ai avea doua case, ai da una revolutiei?
- Da! Vine raspunsul tovarasului.
- Camarade! Daca ai avea doua masini de lux, ai dona una revolutiei?
- Da ! raspunde tovarasul.
- Dar, camarade! daca ai avea un milion de euro in cont in banca, ai dona jumatate revolutiei?
- Da ! raspunde mandru tovarasul .
- Camarade! dar daca ai avea doua gaini a dona una revolutiei?
- NU ! raspunde tovarasul.
- Dar de ce ai fi dat o casa daca aveai doua, ai fi dat o masina daca aveai doua, ai fi dat jumatate din bani si de ce nu donezi o gaina, desi ai doua ??!!
- Pentru ca gainile le AM !!
MORALA : Este f usor sa fii socialist cu proprietatea, munca si banii altora !
Stiti de ce in Franta sint doar 39 de ministri? Pentru ca daca ar fi avut 40, presedintele Frantei - Francois Hollande s-ar fi numit Ali Baba....
Articolul 2 al constitutiei Turciei: Republica Turca este un stat democratic, SECULAR si social, guvernat de lege, avand in vedere conceptele de liniste publica, solidaritate si justitie nationala, loialitatea fata de nationalismul lui Ataturk...etc..
RăspundețiȘtergereIn constitutia Romaniei NU este specificata laicitatea sau secularizarea statului. Asa ca din punctul de vedere al legii, Romania NU este un stat secular sau laic. Mai mult, in Constitutia Turca este specificata clar interdictia factorului religios in viata publica. Ceea ce nu este cazul la noi.
Eu n-am spus ca statul roman, este, de facto, religios, ci ca este asa punctul de vedere al legii fundamentale.
Haideti sa lasam ironiile de 2 bani si sa ne informam un pic.
@ Anonimului de la 3.24 AM
RăspundețiȘtergereCu unele nuanţări, ceea ce spuneţi în a doua parte a comentariului dvs. ar trebui să fie indiscutabil.
În ce-l priveşte pe comentatorul „Barbu Catargiu”, se întîmplă că a devenit un familiar al blogului şi nu tot ce a spus în intervenţiile sale a fost aberaţie. Am impresia că este vorba de un tînăr puţin pripit în judecăţi şi reacţii, dar care dovedeşte interes viu pentru lucrurile esenţiale şi uneori reuşeşte să fie pertinent. Aberaţiile altora – nepostaţi, de regulă – sînt meteorice şi anonime la modul absolut, iar uneori şi obraznice sau chiar licenţioase. E o diferenţă, totuşi…
@ Octavian Brânzei
Salut, Octavule! Descreţirea frunţilor e întotdeauna binevenită.
Completare la comentariul anterior:
RăspundețiȘtergereArticolul 29, alineatul 5 al Constitutiei Romaniei: (5) Cultele religioase sunt autonome faţă de stat şi se bucură DE SPRIJINUL ACESTUIA, inclusiv prin înlesnirea asistenţei religioase în armată, în spitale, în penitenciare, în azile şi în orfelinate.
Daca asta e constitutie de stat laic...
@ Pr. Nicolae (de data aceasta nepostat):
RăspundețiȘtergereIertaţi-mă, părinte, dar am crezut că s-a înţeles că nu intenţionez să angajez aici o discuţie pe seama textului respectiv. Observaţiile dvs. sînt, desigur, juste, dar cred că nu-şi au locul aici. Le puteţi trimite, dacă doriţi, chiar pe blogul cu pricina (nu mă îndoiesc că autorul, om cinstit sufleteşte, s-ar folosi cuviincios de ele şi nu v-ar păstra ranchiună).
@ Barbu Catargiu
RăspundețiȘtergereBine, ne-am informat şi înţelege fiecare ce şi cît vrea (sau poate).
@ Anonimul de joi (nepostat, la cerere):
Permisivitatea legii este o chestiune de echidistanţă democratică. Dacă statul acordă drepturi homosexualilor, nu înseamnă că e un stat homosexual.
Că nouă, creştineşte vorbind, nu ne place această stare a lucrurilor, aceasta e o altă discuţie.
@ Anonimul de joi (nepostat, la cerere)
RăspundețiȘtergereDa, este vorba de acelaşi gen de confuzie. Eu nu am ascuns niciodată că nu sînt un fan al democraţiei, dar ne afăm, oarecum, în faţa unei fatalităţi a lumii contemporane şi trebuie să-i înţelegem logica internă. Nu am vrut totalitarism, am vrut democraţie. Dar dacă am optat pentru democraţie, trebuie să înţelegem şi să acceptăm, chiar strîngînd din dinţi, că ea are regulile ei.
Din păcate, la meridian românesc, noi am reuşit performanţa de a nu valorifica pe deplin nici una dintre părţile bune ale democraţiei, dar am radicalizat multe dintre părţile ei rele. De aceea am ajuns să trăim într-o lume mai confuză şi mai inconsistentă şi decît cea totalitară, şi decît democraţiile consolidate din Occident.
În "democraţia originală" pe care am cîrpit-o iresponsabil sau inabil se împotmoleşte totul, inclusiv chestiunea religioasă.
Profesorii de religie sa se faca popi, iar popii sa isi faca datoria de popi. La biserica, nu la scoala.
RăspundețiȘtergereAnonimului de la 5.20 PM:
RăspundețiȘtergereE uşor să judeci în abstract, dar în concret lucrurile nu sînt aşa de simple.
Mai întîi că religia trebuie să existe ca obiect şcolar şi că cineva trebuie să o predea.
Al doilea, s-a creat o inflaţie de teologi şi nu există parohii pentru toată lumea. Iar mulţi profesori de religie nu sînt căsătoriţi şi deci nu s-ar putea preoţi.
Al treilea, nu există numai profesori, ci şi profesoare de religie, care n-au alternativa preoţiei. Iată cum o decizie luată în pripă, de nişte oficialităţi iresponsabile şi chiar semioligofrene, generează situaţii dramatice pe termen mediu şi lung.
Lucrurile s-au petrecut în aşa fel încît sîntem, după 20 de ani, împotmoliţi în fundătură.
Ar fi nevoie de o prefacere completă şi profundă a învăţămîntului teologic şi a raporturilor şcoală-Biserică, care nu se poate realiza peste noapte şi pe care mă îndoiesc şi că ar avea cine să o facă, ştiind bine cu toţii care ne sînt momentan oficialităţile laice şi bisericeşti şi cîte parale fac (fiecare în parte şi toţi laolaltă). Nu există, printre cei care ar avea efectiv puterea şi căderea să o facă, oameni care să aibă nici suficientă voinţă, nici suficientă pricepere, iar tensiunile e de presupus că vor continua, cu multă pagubă generală. Dar aceasta este însăşi povestea României postcomuniste.
Acum vreo opt ani am avut ocazia sa citesc cateva manuale de religie pentru cursul primar si gimnazial. Le cumparam pentru o nepoata si mai intai le frunzaream eu. Erau editate la Iasi. Mi s-au parut foarte bune, chiar si pentru un adult. Cred ca acum cei de la ASUR au scos niste fraze din context, ca sa-i sperie pe cei care n-au vazut niciodata un manual de religie.
RăspundețiȘtergereAdevarul este ca in douazeci de ani manualele de religie au evoluat de la foarte slabe la unele destul de bune. Manualele sunt insa numai o latura a problemei. Vorba este despre programele care impun linia si continutul manualelor, adica despre conceptul general de religie in scoala.
RăspundețiȘtergereUnui anonim (I. L.) nepostat:
RăspundețiȘtergereAţi identificat corect confuzia între teologia dogmatică şi teologia morală. Vă rog însă să citiţi răspunsul pe care i l-am dat mai sus preotului Nicolae şi să înţelegeţi de ce nu v-am postat. De asemenea, ţin să vă atrag atenţia că textul în discuţie are şi o serie de observaţii pertinente, ce ar putea fi oricînd invocate într-un alt context.
Biserica Ortodoxă a crezut că poate recuceri abuziv, prin catedra şcolară, ceea ce a pierdut din nevrednicie, prin amvonul bisericesc.
RăspundețiȘtergere@Alexandru
RăspundețiȘtergereCe a pierdut prin amvon? Cand?
@ Cosmin
RăspundețiȘtergereOamenii, si mai ales tanara generatie.
@ Alexandru, Cosmin
RăspundețiȘtergereNu se poate contesta o anume nevrednicie instituţională a BOR (prelungită, din păcate, pînă astăzi), dar nu trebuie pierdut din vedere nici contextul ingrat în care Biserica a trebuit să supravieţuiască după 1945. Ea a pierdut, într-adevăr, mult teren, dar nu numai din vina sau slăbiciunile ei interne. Reintroducerea religiei în şcoli a fost privită ca o „pleaşcă” pe care noul context democratic a făcut-o să cadă peste o instituţie slăbănogită, dar gata (prevalîndu-se şi de statutul de Biserică majoritară) să-şi recucerească poziţiile chiar prin unele abuzuri şi impurităţi, cu o precipitare şi cu o superficialitate care nu aveau cum să nu se recunoască şi să nu se răzbune în timp. Ea şi-a jucat cartea fără prea multe scrupule, dar şi-a jucat-o prost, discreditîndu-se, în ochii multora, şi sub aspect moral, şi sub aspect intelectual. Iar în felul acesta riscă să piardă mai tot terenul pe care părea să-l fi recîştigat.
Ar fi trebuit sa postati mai din vreme trimiterea de la urma la interviul cu dl. Radu Carp. E lamuritor inn multe privinte.
RăspundețiȘtergereMai bine mai tîrziu decît deloc... Îmi cer iertare că nu m-am gîndit mai din vreme şi mă bucur că îl apreciaţi cu atîta promptitudine. D-l Carp nu-i neapărat un om religios, dar e un om cinstit şi foarte bine informat.
RăspundețiȘtergere