În recentul meu volumaş de versuri Rost de
doină. Cîntece fără stăpîn (Ed. Christiana, Bucureşti, 2012) figurează, la
pagina 28, o poezie dedicată d-lui dr. Pavel Chirilă, care începe cu: Prin uitucul
meu de veac/ umblu după ierbi de leac:/ sîntele şi rarele,/ ce le ştiu doar
fiarăle… şi se încheie cu: Dar eu simt că oareunde/ iarba fiarălor
se-ascunde/ şi că-n ceruri orice stea/ se învîrte după ea! („Căutătorul”).
Mai mulţi cititori şi-au exprimat nedumerirea cu privire la această „iarbă a
fiarelor”, iar unul dintre ei mă chestionează politicos chiar într-un mesaj
trimis pentru rubrica de comentarii a acestui blog. Lăsînd deoparte registrul
metaforic, le răspund celor curioşi prin scurta compilaţie de mai jos
(fotografiile sînt „pescuite”, desigur, de pe internet). (R. C.)
Iarba fiarelor
Legendă...
Iarba fiarelor (după unele legende,
descoperită omului de către... arici!) este prezentată în folclor ca o plantă
miraculoasă, care ar avea proprietatea de a-l apăra pe om de armele de fier, de
a deschide încuietorile metalice, de a înlesni înţelegerea limbii animalelor şi
plantelor – într-un cuvînt, de a da posesorului puteri mai presus de fire. După
unii, ea ar avea şi însuşirea de a-l face norocos la bani pe cel care ar găsi-o
şi ar şti s-o folosească. Nu creşte decît în anumite locuri tainice, iar
noaptea s-ar plimba de colo pînă colo, ca un fel de stafie vegetală. Atunci cînd
înfloreşte, zice-se, ar străluci ca aurul. Ca să scape de cei ce umblă după ea,
s-ar ascunde în pămînt sau în ape. Culesul ei ar implica un ritual aparte (ca
şi mult mai spectaculoasa mătrăgună), trebuind s-o rogi să se lase smulsă şi să
i te juri că n-o vei folosi, chipurile, împotriva firii ei (adică pentru a face
rău altora).
... şi realitate
Cea numită în mod curent iarba fiarelor
(denumirea ştiinţifică: Cynanchum vincetoxicum sau Vincetoxicum officinale), mult mai accesibilă decît ar părea din
poveştile despre ipostaza ei legendară, creşte prin fîneţe, livezi şi tufişuri.
Este o plantă ierbacee „veninoasă”, cu tulpina dreaptă, cu frunzele încodate
(şi pricinuitoare de vărsături) şi cu florile alb-gălbui, asemănătoare celor
de liliac. Dincolo de utilizarea ei tradiţională în diferite „reţete”
vrăjitoreşti (a căror eficienţă este greu de evaluat şi care sînt oricum
nerecomandabile din punct de vedere creştin), se poate întrebuinţa cu prudenţă
în tratarea umflăturilor, dropicii (hidropiziei) şi bolilor de rinichi. Se
prepară din ea un ceai cu 10 grame de rădăcină uscată la un litru de apă
(proporţia trebuie respectată cu stricteţe, căci planta este otrăvitoare), din
care se bea cîte o cană de 3 ori pe zi, înaintea meselor, pînă la înzdrăvenire.
Este vorba de fiarele ca animale sau de fiarele ca metale?
RăspundețiȘtergereE limpede că s-a produs o osmoză semantică, înlesnită de omonimie, şi că pînă la urmă sînt înţelese şi unele, şi altele. Pe toate le contracarează, le îmblînzeşte sau le supune: glonţ, săgeată, tăiş, lanţ, încuietoare, fiară sălbatică, om fioros (eu cred că "fioros" se trage de la "fiară", nu de la "fior").
RăspundețiȘtergereDomnule Codrescu, de ce în poezie scrieţi "fiarălor", iar în prezentare "fiarelor"?
RăspundețiȘtergerePentru că una este limba literară şi alta limba literaturii.
RăspundețiȘtergereEu, în copilăria mea, la ţară, aşa am auzit pronunţîndu-se: fiarăle, fiarălor.
D-voastra ce credeti despre aceasta planta ? E doar o legenda?
RăspundețiȘtergereNu-i doar legendă, dar e clar că în legendă e mai mult decît în realitate.
RăspundețiȘtergere