Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a
apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre
această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Max Ernst, Europa după al doilea Potop
(este chiar ilustraţia care a însoţit textul în revistă)
1997
APOCALIPSA ŞI ŞTIINŢA
Înainte de a ataca raportul actual dintre ştiinţă
şi religie – dintre ultimele descoperiri ale ştiinţei actuale şi eshatologia
biblică, în speţă Apocalipsa – este
bine să definim sferele celor două noţiuni. Voi începe cu ştiinţa, care este cel mai comun
termen pentru omul contemporan şi, tocmai de aceea, cel mai greu de definit, ca
toate noţiunile comune cu care operăm zi de zi.
Ştiinţa este un domeniu al cunoaşterii
sistematice greu de definit, reprezentînd una dintre activităţile majore ale
minţii omeneşti. Din acest punct de vedere, ea se aseamănă cu arta, religia
sau filosofia. În latină, ştiinţa înseamnă cunoaştere,
dar, în accepţiunea actuală, ea înseamnă numai un anumit tip de cunoaştere. Treptele ştiinţei sînt: observaţia
dirijată, care duce la clasificarea cunoştinţelor; de la
clasificare se ajunge, prin deducţie, la legi generale, care pot fi aplicate,
în continuare, noilor fenomene, fie neprovocate, fie provocate în sens
experimental. Dacă legile astfel stabilite nu se aplică noilor observaţii sau
experimente, ori dacă duc la erori, atunci se modifică legea conform
experienţei celei noi. Ştiinţa este o
cercetare fără limite, care trebuie să întrunească asentimentul general al
experţilor (cf. Encyclopedia Britannica).
Apocalipsa este mai uşor de definit, ea
fiind o carte a Bibliei şi făcînd parte din Noul Testament (cu care acesta – şi
întreaga Biblie – se şi încheie, de altfel). Denumirea provine de la cuvîntul
grecesc apokalypsis, echivalent al
termenului latinesc revelatio, însemnînd
“descoperire, dezvăluire”. Apocalipsa e scrisă de Sfîntul Evanghelist Ioan, cam prin anul 95
sau 96, sub inspiraţia Duhului Sfînt, şi ea este cea mai misterioasă dintre
toate cărţile Bibliei, conţinînd profeţii absconse privitoare la vremurile de
pe urmă. De aceea, mulţi se străduiesc să descifreze sensurile ascunse ale Apocalipsei, unii dintre ei ajungînd la
pure aberaţii despre cea de-a doua venire a Mîntuitorului ca şi despre
modalitatea în care lumea va lua sfîrşit.
Acum, după ce am definit
cele două obiecte ale cercetării noastre, fixînd astfel conţinutul noţiunilor,
putem trece la studiul propus în titlul eseului, fără teama de a nu ne
înţelege, de vreme ce acceptăm cu toţii acelaşi conţinut noţional.
Să vedem ce ne spune
Biblia despre începutul şi sfîrşitul lumii şi, în paralel, ce ne spun
ultimele “descoperiri ştiinţifice” despre acelaşi lucru. Apocalipsa explică sfîrşitul prin simboluri, pe care oamenii s-au
străduit îndelung să le descifreze, greşind însă în aproape toate situaţiile.
Ştiinţa, acceptînd sfîrşitul în modul în care Apocalipsa îl sugerează, încearcă să precizeze timpul şi durata sfîrşitului,
bineînţeles tot pe baza unor supoziţii, chiar dacă oamenii de ştiinţă le obţin
astăzi prin simulări pe computer.
Întrucît nu numai Apocalipsa ne vorbeşte despre sfîrşitul
lumii, ci mai găsim referiri şi în alte cărţi, fie la Daniel, în Vechiul
Testament, fie în cuvîntarea eshatologică a Mîntuitorului din Evanghelia după
Matei, sau în unele epistole apostolice, ne vom referi la fiecare dintre ele,
de cîte ori va fi nevoie.
Ştiinţa crede că universul s-a născut din “supa”
primordială, adică din elementele materiale amestecate indistinct şi care,
în miliarde de ani, s-au separat, s-au aglomerat şi au dat naştere lumii, aşa cum
o vedem noi pînă astăzi. O altă teorie afirmă că universul s-a născut din Big Bang, adică dintr-o explozie
iniţială care a extins materia concentrată în nuclee foarte dense, dînd
naştere universului şi galaxiilor. Toate acestea sînt simple teorii, imaginate de oamenii de ştiinţă fie la
masa de scris, fie la computer, în ultimele decenii. Se ştie că, pe baza unor
programe, poţi introduce în computer orice elemente şi obţine tot ceea ce
doreşti: formele cele mai fantastice şi mai îndepărtate de realitate, sau
forme foarte apropiate de realitate, pe care le poţi transpune apoi în condiţii
fantastice.
Să vedem ce spune
Biblia: “La început, a făcut Dumnezeu
cerul şi pămîntul... Apoi a zis Dumnezeu: «Să se adune apele de sub cer la un
loc şi să se arate uscatul»… Şi a zis Dumnezeu: «Să fie luminători pe tăria
cerului, ca să lumineze pe pămînt, să despartă ziua de noapte şi să fie semne
care să deosebească anotimpurile, zilele şi anii»... A făcut Dumnezeu cei doi
luminători mari... şi stelele, şi le-a pus Dumnezeu pe tăria cerului, ca să
lumineze pămîntul” (Facerea 1, 1-17).
Doi astrofizicieni de la
Universitatea din Michigan, Fred Adams şi
Greg Laughlin, pornind de la premisa că Big
Bang-ul este adevărat, ajung la concluzia că lumea se va prăbuşi într-o “supă”
finală, după mai multe faze intermediare, în care nu vor mai fi corpuri, ci
numai nişte particule împrăştiate: electroni, pozitroni, fotoni şi neutrino.
Toate aceste faze ale istoriei cosmice a lumii au fost simulate de ei pe
computer, pornind de la data ipotetică a Big
Bang-ului. Era actuală a lumii se cheamă, după denumirea dată de ei, Era
Steliferoasă şi se caracterizează prin dominanţa energiei stelelor, iar
universul apare plin de energia înaltă a galaxiilor.
Acesta este universul
nostru descris de Biblie în primul capitol din Cartea Facerii. Semnele timpului sînt net delimitate, după voinţa
lui Dumnezeu, ziua şi noaptea se succed cu precizie, anotimpurile sînt şi ele
bine marcate. Ca rezultat al simulării pe computer, cei doi astrofizicieni ne
lasă impresia că, încet-încet, universul se va întuneca, dispărînd în întuneric. Stephen Maran, de la American Astronomical Society, constată că ceea ce spun Adams şi
Laughlin este foarte bine construit, dar numai pe supoziţii; să nu uităm că
există o serie nesfîrşită de necunoscute care ar putea schimba esenţial
scenariul celor doi.
Pînă aici nu este nici
un fel de contradicţie între viziunea biblică a creării lumii şi prezentarea
universului actual de către cei doi oameni de ştiinţă. Atîta doar că Adams şi
Laughlin încep cu Big Bang-ul, pe
care te obligă să-l accepţi. Descrierea lumii văzute este aceeaşi în Biblie ca
şi în scenariul lor. Cei doi astrofizicieni împart istoria cosmosului în patru
ere: Era
Steliferoasă (actuală); Era Degenerată, în care toate stelele universului vor arde şi nu vor mai exista
decît bucăţi uriaşe de stele, sau chiar stele moarte, cu o masă rarefiată şi cu
o lumină foarte slabă în jurul lor, mai mult ca nişte corpuri albe; Era
Găurii Negre (Black Hole Era), în care toate stelele vor colapsa şi
nu va mai exista nimic altceva decît o masă densă de obiecte colapsate; Era
Întunecată, în care găurile negre se vor evapora şi tot ce va mai rămîne
din universul nostru de astăzi va fi doar o supă imensă, formată din protoni,
electroni, fotoni şi neutrino.
Desigur, vor exista o
serie de faze intermediare: Era Steliferoasă se va termina atunci cînd stelele
şi sorii nu vor mai avea gaze şi vor arde integral. Soarele nostru luminos îşi
va pierde lumina şi se va rarefia într-un uriaş corp roşu, apoi va deveni un
corp stelar alb şi dens, cam de dimensiunea pămîntului de azi. Pe pămînt,
mările se vor usca, probabil pămîntul se va prăbuşi în soare şi va arde. Cînd
şi ultima stea îşi va consuma gazul, lumea va intra în Era Degenerată, cînd
prin spaţiu vor pluti bucăţi mari de stele moarte, explodate, fără nici o
strălucire. În general, aceste corpuri vor cădea în găurile negre, care le vor
înghiţi, acestea fiind, de fapt, obiecte colapsate atît de dense încît
gravitatea lor nu permite nici măcar luminii să radieze, drept care apar ca
nişte spaţii absolut negre – şi astfel se intră în Era Găurii Negre. Spre sfîrşitul
acestei ultime ere, se va petrece cel mai dramatic fenomen, atunci cînd acele
particule elementare numite protoni, care trăiesc în inima fiecărui atom, vor
începe să decadă, masa din găurile negre se va împrăştia de tot şi orice viaţă,
chiar în formele cele mai rudimentare, va înceta, pentru că fără protoni nu
există carbon, care este baza vieţii. Era Întunecată va fi deci o imensă “supă” din corpusculii pe care i-am numit şi
care se va extinde la infinit, pe o arie “infinit mai mare decît cea pe care o
ştim noi acum”, afirmă Adams.
Dacă ne întoarcem la
Biblie, vom rămîne surprinşi cît de asemănătoare sînt fazele descrise de Adams şi
Laughlin cu fazele prezentate succint de Biblie, rămînînd doar diferenţa
esenţială că, în scenariul ştiinţific, Dumnezeu nu are nici un rol, iar
sufletul uman nu apare nicicum. Ei admit că viaţa s-ar putea să nu dispară
total, că civilizaţiile vor migra în alte spaţii, ce vor mai oferi condiţii de
supravieţuire, sau, în ultima eră, cînd nu vor mai exista corpuri, vor trebui
să se acomodeze la noile condiţii. Cei doi astrofizicieni vorbesc de migraţia
vieţii în “spaţii paralele”, dar ei nu admit apariţia spontană a vieţii în
noile condiţii. Adams şi Laughlin şi-au publicat studiul lor de 68 de pagini în
aprilie 1997, în Review of Modern Physics.
Adams şi Laughlin se
ocupă, după propriile lor afirmaţii, exclusiv de evoluţia fizică a lumii,
despre viaţă vorbind numai incidental.
Biblia, dimpotrivă, se
ocupă mai puţin de fizica universului şi mai pe larg de viaţă, şi în special de
viaţa personală şi comunitară a omului.
În capitolul 24 al Evangheliei după Matei, Iisus ţine o
lungă vorbire despre sfîrşitul lumii, vorbire care este numită Cuvîntarea eshatologică a Mîntuitorului
(eshatologia, în sens creştin, se referă la cea de-a doua venire a lui Iisus,
de la sfîrşitul veacurilor).
Mîntuitorul face o distincţie
netă între semnele sfîrşitului Ierusalimului şi cele ale sfîrşitului întregii
lumi.
Cînd va fi aproape sfîrşitul
lumii, vor fi mari persecuţii, ura va creşte între oameni, vor apărea profeţi
minci-noşi şi “se va propovădui această Evanghelie în toată lumea, spre mărturie
la toate neamurile, şi atunci va veni sfîrşitul lumii” (Matei 24, 14).
După această perioadă de
strîmtorare, soarele o să se întunece, luna nu va mai lumina, stelele vor cădea
din înalt şi puterile cerului se vor zgudui.
Apoi, îndată se va arăta
pe cer “semnul Fiului Omului, şi vor plînge toate neamurile pămîntului, şi vor
vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului, cu putere multă. Şi va trimite pe
îngerii Săi, cu sunet mare de trîmbiţă, şi vor aduna pe cei aleşi ai Lui, din
cele patru vînturi, de la marginile cerului pînă la celelalte margini” (Matei 24, 30-31)
Fără îndoială că “semnul
Fiului Omului”, care se va arăta atunci pe cer, este semnul Sfintei Cruci.
În Era Degenerată,
imaginată de Adams şi Laughlin, toate stelele vor arde şi vor cădea din locul
lor, ca nişte mari bucăţi de materie carbonizată, iar soarele îşi va pierde
strălucirea, va deveni roşu, apoi se va restrînge cam la dimensiunea pămîntului
şi va deveni doar un corp alb, care în era următoare, cea a Găurii Negre, va cădea
într-un întuneric total.
Iisus spune, încă de
acum două mii de ani, aproape cu cuvintele celor doi astrofizicieni, cum vor
arde stelele, cum va cădea soarele şi cum luna îşi va pierde strălucirea.
Oare Adams şi Laughlin
au introdus în premisele simulării lor elementele biblice, sau ceea ce a spus
Hristos se adevereşte dincolo de poziţia oamenilor de ştiinţă atei?
Tot cei doi presupun că
civilizaţiile vor migra în spaţii paralele, adică acolo unde viaţa va mai fi
posibilă. În Biblie se vorbeşte despre un “cer nou” şi un “pămînt nou”, pe care
Dumnezeu le va institui după Judecata din urmă şi în care vor trăi cei drepţi.
Fără să vrea, cei doi astrofizicieni vorbesc despre spaţiile în care viaţa va
fi posibilă, dar nu dau nici o sugestie despre cum ar fi acele spaţii şi cum
s-ar putea ajunge la ele. Sfîntul Apostol Petru, prin inspiraţia Sfîntului
Duh, ne descoperă însă cum va fi acest lucru. El se adresează credincioşilor şi
repetă, în altă formă, cuvintele Domnului despre strîmtorarea din urmă şi
despre apostazia multora (care vor întreba, cu intenţie rea, unde este
făgăduinţa revenirii Domnului pe pămînt, din moment ce toţi părinţii care L-au
aşteptat au murit?). Dar, spune Sfîntul Petru, dacă pămîntul a răsărit la
început din apă, atunci cînd Dumnezeu a poruncit apelor să se retragă, şi tot
prin apă, anume prin potop, păcatul a fost cîndva înecat, cerul şi pămîntul de
acum “sînt ţinute prin acelaşi cuvînt [al Domnului] şi păstrate pentru focul din ziua Judecăţii şi a pieirii oamenilor necredincioşi”
(2 Petru 3, 7; subl. n.). Şi mai
departe: “Iar ziua Domnului va veni ca un fur; cînd cerurile vor
pieri cu vuiet mare, stihiile, arzînd, se vor desface, iar pămîntul şi
lucrurile de pe el se vor mistui” (3, 10).
Şi încă: “... aşteptînd şi grăbind venirea zilei Domnului, din pricina căreia
cerurile, luînd foc, se vor nimici, iar stihiile, aprinse, se vor topi! Dar
noi aşteptăm, potrivit făgăduinţelor Lui, ceruri noi şi pămînt nou, în care să
locuiască dreptatea” (3, 12-13).
Aşadar, şi Sfîntul Petru
vorbeşte despre arderea stihiilor şi a stelelor, a întregului cer şi a pămîntului,
“cu vuiet mare”, ceea ce înseamnă că va fi o explozie generală, aşa cum o văd
cei doi oameni de ştiinţă, cînd prin univers vor circula fragmente uriaşe de stele
moarte, explodate, în călătoria lor către Gaura Neagră care le va înghiţi; însă
Dumnezeu va crea ceruri noi şi un pămînt nou, potrivit făgăduinţei Sale. În
acest pămînt nou va locui dreptatea, adică cei drepţi, cei fără de nici o răutate.
Există şi aici o surprinzătoare asemănare cu supoziţia spaţiilor paralele emisă
de Adams şi Laughlin. Numai că spaţiul acesta paralel este creat de Dumnezeu
pentru cei drepţi, lucru pe care cei doi oameni de ştiinţă nu l-au gîndit, sau
n-au putut să-l gîndească.
În legătură cu acest
“spaţiu paralel” sau cu aceste “universuri paralele”, Ştefan Lupaşcu, filosof
şi om de ştiinţă român care a trăit în Franţa, vorbea despre ele în sensul de
“antiunivers”, aşa cum se vorbeşte în mod curent despre “antimaterie”. După el,
simplificînd puţin lucrurile, antiuniversul
este un spaţiu aspaţial mai aproape de Dumnezeu, mai asemănător structurii
ideale şi total spirituale a dumnezeirii. În acest sens, Ştefan Lupaşcu era
mult mai aproape de realităţile spirituale decît sînt cei doi oameni de ştiinţă
americani.
Apocalipsa detaliază mult mai mult decît
Sfîntul Petru, ba chiar şi decît Iisus în cuvîntul eshatologic. Prezentînd
istoria sfîrşitului lumii, Sfîntul Ioan pune mereu în paralelă cerul lui
Dumnezeu şi pămîntul oamenilor. După mai multe nenorociri trimise asupra pămîntului,
din cauza păcatelor oamenilor, după războaie în cer şi pe pămînt, toate prezentate
prin simboluri greu de descifrat şi de interpretat, care se întind pe 19 capitole,
o dată cu capitolul 20 începe Judecata din urmă, expusă la rîndul ei, preponderent,
prin simboluri. La versetul 11, autorul spune: “Am
văzut apoi un tron mare, alb, şi pe Cel ce şedea pe tron, iar dinaintea feţei
Lui pămîntul şi cerul au fugit şi nu s-a mai găsit loc pentru ele”.
Fără îndoială că această
fugă înseamnă focul care va arde stihiile, iar faptul că nu se mai găseşte loc
pentru ele – topos – se referă la
descompunerea lor totală, succesivă prăbuşirii în Gaura Neagră. Sfîntul Ioan adaugă: “Şi am văzut un cer nou şi un pămînt nou. Căci cerul cel dintîi şi pămîntul
cel dintîi au trecut; şi marea nu mai este” (Apocalipsa 20, 1).
Ceva mai sus, analizînd
scenariul lui Adams şi Laughlin, am văzut că atunci cînd substanţele gazoase
vor arde, mările se vor evapora, ceea ce spune şi Sfîntul Ioan în acest verset.
Cerul cel nou şi pămîntul cel nou reprezintă “universul paralel”, purificat de
Dumnezeu prin ardere, cum am mai spus, pentru cei drepţi. Aşadar, nu este vorba
de o nouă creaţie, ci de o purificare a ceea ce, prin păcat, fusese degradat.
După instaurarea
Împărăţiei lui Dumnezeu, probabil
că materia îşi va urma cursul ei spre dispariţie, dizolvîndu-se în “supa
finală”, aşa cum ne-o prezintă scenariul celor doi astrofizicieni. Sfinţii Părinţi spun că toate lucrurile tind spre sursa lor de origine.
Lumea a apărut din nimic şi se va întoarce în nimic, atunci cînd Dumnezeu Îşi
va retrage pronia Lui. Dumnezeu, prin Cuvînt, a creat lumea materială
neorganizată: “Totul era netocmit şi gol…”; apoi a organizat lumea aşa cum o
vedem noi astăzi (în ceea ce oamenii de ştiinţă numesc Era Steliferoasă). Cred
că nu este imposibil ca materia, înainte de a se reîntoarce în nimic, să
revină la forma ei iniţială, “netocmită şi goală”, la acea “supă” primordială,
după care va intra definitiv în nefiinţă. Dar Sfînta Scriptură nu este scrisă
pentru materia moartă şi pentru stihii, ci pentru oameni. De aceea, după
instalarea celor buni în Împărăţia lui Dumnezeu – cer nou şi pămînt nou –,
istoria materiei brute devine caducă. Vor trăi numai spiritele noastre,
sufletele celor buni, în fericire eternă şi în forme spiritualizate. În timp ce
materia va merge treptat spre nimicire şi dispariţie în nefiinţa de unde a fost
adusă la fiinţă prin Cuvîntul lui Dumnezeu, sufletele noastre, eliberate de
griji şi de orice constrîngeri materiale, vor trăi în fericire duhovnicească şi
în contemplarea Sfintei Treimi.
Pr. Gheorghe CALCIU
Nota bene: Datele ştiinţifice
utilizate în acest eseu au fost extrase mai ales din articolul d-nei Kathy
Sawier publicat în Washington Post (joi
16 ianuarie 1997, p. A3).
* Pr. Gh. Calciu, “Apocalipsa
şi ştiinţa”, în Puncte cardinale,
anul VII, nr. 11/83, noiembrie 1997, p. 3 (cu urmare în p. 4). Ulterior, textul
a fost inclus în diferite volume antume sau postume ale autorului (de pildă,
Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Homo
americanus. O radiografie ortodoxă, Editura Christiana, Bucureşti, 2002,
pp. 59-68, reed. 2007) şi a fost preluat şi de alte publicaţii periodice.
Autorul articolului, în anii ‘90
Mai puteţi citi pe acest blog:
*
Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
*
Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
*
Antologia Punctelor cardinale (XXV) –
“Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
*
Antologia Punctelor cardinale (XXVI)
– “Nici printre evrei n-a lipsit admiraţia pentru Codreanu!”
(1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo religiosus” (1997)
O adevarata comoara aceste articole. Multumesc in numele celor care atunci erau prea tineri.
RăspundețiȘtergere