Revista Puncte
cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi
fostul deţinut politic Gabriel-Iacob
Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de
20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel
Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia
Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul
revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a
sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici.
Pentru detalii despre această antologie on-line, a se citi aici.
(R. C.)
Petru Creţia (1927-1997)
1997
DOMNUL
PETRU CREŢIA
ŞI “LEGIONARUL
DE 1,65”
Sînt foarte
puţini oameni capabili să slujească adevărul împotriva intereselor,
resentimentelor şi ereziilor lor. Iar d-l Iosif Sava nu este unul dintre
aceştia, mai ales cînd este vorba de stabilirea adevărului cu privire la
Mişcarea Legionară.
În
interesantele şi instructivele sale “Serate muzicale” de sîmbăta seară, domnia
sa aduce în studioul Televiziunii publice, de cele mai multe ori, personalităţi
de marcă ale vieţii noastre culturale ori politice, reuşind, împreună cu
acestea, să încînte publicul larg, nu numai cu descifrarea tainelor şi
farmecelor Euterpei, dar şi cu interesante (şi, de cele mai multe ori,
pertinente) discuţii pe marginea unor aspecte sau probleme ale vieţii culturale
şi politice în genere.
În ultimul timp,
însă, caracterul muzical al seratelor d-lui Sava a devenit parcă subsidiar,
acestea transformîndu-se în tot atîtea prilejuri de conversaţie amiabilă, între
amfitrion şi invitaţii săi, pe teme de cultură, istorie sau politică. Numai că
d-l Sava are o obsesie: Mişcarea legionară şi “oribilele crime” legate de
numele ei. Face ce face şi, invariabil, ajunge la acest subiect (uneori fără
nici o legătură cu tematica sau mersul general al discuţiilor), Şi asta nu
pentru a-l trata obiectiv şi a încerca stabilirea vreunui adevăr istoric, ci
numai pentru a se ralia şirului de detractori şi calomniatori ai acestei
mişcări îndelung diabolizate. Insidios şi cu o abilitate demnă de o cauză mai
bună, domnia sa face tot posibilul (şi de regulă reuşeşte) să-şi impună
punctele de vedere, atît publicului neavizat, cît şi interlocutorilor, smulgîndu-le
acestora declaraţii denigratoare la adresa legionarismului, chiar dacă uneori
acestea sînt evident circumstanţiale...
Omeneşte îl înţeleg
pe d-l Sava, pentru că, într-adevăr, Mişcarea Legionară a avut în programul ei,
la vremea respectivă, şi o componentă “antisemită”. Era o atitudine
conjuncturală, pentru că – nimeni nu poate nega – România interbelică, printre
alte problene grave, a avut-o şi pe cea evreiască (însuşi Carol II, marele adversar
şi asasin al legionarilor, declarase, în mai multe rînduri, că “problema
evreiască” este cea mai gravă dintre problemele ţării). Este firesc ca d-l
Sava, cetăţean român de origine evreiască, să nu poată fi, din acest punct de
vedere, un analist obiectiv. Dar domnia sa merge mult prea departe cu
exagerările privitoare la istoria legionară şi chiar la un pretins “pericol
legionar” ce ar paşte România de azi, străduindu-se să diabolizeze cu orice
preţ o mişcare autohtonă care n-a fost, nici într-un caz, mai radicală decît,
spre exemplu, s-a dovedit a fi sionismul...
Înverşunarea d-lui
Sava împotriva Mişcării Legionare este cu atît mai nedreaptă cu cît, în nici
una dintre emisiunile realizate de domnia sa, nu a fost abordată, nici măcar în
treacăt, şi problema comunismului şi a oribilelor şi mult mai numeroaselor
crime şi atrocităţi săvîrşite de acesta, cu toate că amintirea lor este mai
proaspătă, iar consecinţele cu mult mai cumplite. Ba chiar, ori de cîte ori
vreun interlocutor încearcă să aducă discuţia asupra comunismului şi a
teribilelor sale crime şi abuzuri, d-l Sava face imediat apel la “conciliere”,
la “înţelegere” şi chiar la “iertare”, sau schimbă pur şi simplu subiectul,
ajungînd în cele din urmă tot la “holocaust” şi la “crimele legionare”...
La una dintre
seratele de luna trecută, d-l Sava l-a avut ca invitat pe distinsul clasicist
şi remarcabilul om de cultură Petru Creţia. Am urmărit cu deosebit interes
discuţia dintre cei doi (atît pentru problemele abordate iniţial, cît şi pentru
faptul că d-l Petru Creţia este o mai veche cunoştinţă a mea), pînă în momentul
în care aceasta a alunecat inevitabil spre subiectul obsesiv al d-lui Sava:
Mişcarea Legionară. Mărturisesc că în acel moment interesul pentru discuţia
dintre cei doi mi-a scăzut brusc, ştiind oarecum dinainte ce şabloane
resentimentare aveau să urmeze. La un moment dat, m-a frapat însă o afirmaţie
a d-lui Creţia; vrînd să exprime într-o manieră cît mai plastică nivelul
intelectual şi cultural al veteranilor legionari rămaşi încă în viaţă, domnia
sa i-a caracterizat cam în felul următor: “aceşti indivizi de 1,65 m.”...
Mărturisesc că această caracterizare sarcastică şi generalizatoare m-a durut.
Nu pentru că d-l Creţia n-ar fi avut, într-o anumită măsură, dreptate, ci
pentru suficienţa maliţioasă cu care mi s-a părut că a spus-o.
Pe d-l Creţia îl
cunosc demult, de pe vremea studenţiei. Aş putea spune că am fost chiar colegi;
nu de facultate, ci de an, dînsul fiind pe atunci student la Filologie clasică,
iar eu la Istorie. Ne întîlneam destul de des, mai cu seamă în sala de lectură
a bibliotecii Facultăţii de Litere, din care studentul Creţia era nelipsit. De
multe ori, seara tîrziu, (biblioteca era deschisă pînă la orele 22), rămîneam
în sală doar noi doi. Probabil că dînsul nu-şi mai aminteşte, dar de cîteva ori
am schimbat şi unele impresii, în împrejurări pe care le voi preciza mai jos.
Era în perioada în
care regimul comunist, înstăpînit deja pe principalele sectoare ale societăţii româneşti,
începuse ofensiva de cucerire şi a lumii universitare, în primul rînd a
studenţimii. Reforma învăţămîntului din 1948 barase accesul “elementelor
burgheze” în facultăţi, favorizîndu-i, în schimb, pe cei cu “origine socială
sănătoasă”, astfel că, din punctul de vedere al rezistenţei în faţa tăvălugului
comunist, calitatea lumii studenţeşti scăzuse simţitor. Grupul nostru, al celor
“nebuni”, care ne încăpăţînan să rezistăm totuşi, se micşora cu fiecare zi.
Unii dintre noi au fost arestaţi, iar alţii au plecat să se alăture mişcării de
rezistenţă din munţi. N-au lipsit nici cei care ne-au părăsit pur şi simplu,
nemaifiind dispuşi să rişte, mai cu seamă că riscul era, într-adevăr, foarte
mare. În aceste condiţii, cei rămaşi ne-am hotărît să ne organizăm pentru a ne
continua activitatea anticomunistă în cea mai strictă cospirativitate. Erau
multe de făcut. Strîngeam ajutoare pentru grupurile care activau deja în munţi,
întreţineam relaţii cu persoane de încredere, pentru a avea unde să-i adăpostim
şi să-i ascundem provizoriu pe cei urmăriţi de Securitate, încercam să refacem
o reţea de trecere clandestină a frontierei, pentru a-i scoate din ţară pe cei
în primejdie iminentă de a fi arestaţi, supravegheam şi îndrumam, ca nişte
colegi mai mari, activitatea Frăţiilor de Cruce (care au mai supravieţuit o
vreme prin unele şcoli şi licee din Capitală) şi, nu în ultimul rînd, urmăream
să depistăm şi să atragem de partea noastră noi membri din rîndul celor ce ar
fi corespuns anumitor exigenţe şi s-ar fi arătat dispuşi să ni se alăture.
Această din urmă activitate era extrem de delicată şi de anevoioasă, deoarece
necesita mult tact şi răbdare, iar, pe de altă parte, implica o mare doză de
risc. Cei vizaţi în acest scop trebuiau mai întîi verificaţi, supravegheaţi şi
“tatonaţi”, spre a ne da seama dacă se putea avea în ei deplină încredere. Îmi
amintesc că, la un moment dat, printre cei vizaţi de noi s-a numărat şi
studentul Petre Creţia. Nu-mi mai amintesc cine pusese ochii pe el, dar printre
cei însărcinaţi să se apropie de el şi să-l cultive m-am numărat şi eu. În
acest scop, l-am abordat în mai multe rînduri şi am schimbat cu el unele
impresii, ca să-mi dau seama cum simte şi ce gîndeşte. Cum această acţine de
“racolare” era într-o fază incipientă, discuţiile noastre n-au depăşit sfera
banalului şi a generalităţilor. Între timp, evenimentele precipitîndu-se (nu-mi
mai aduc aminte exact din ce motive), “racolarea” sa a rămas în suspensie. Dacă
am fi perseverat şi am fi reuşit să-l cîştigăm de partea noastră (“nebunie” de
care, la vîrsta aceea, ar fi fost poate capabil), atunci cultura românească ar
fi avut un cărturar de excepţie mai puţin (o spun fără nici un fel de ironie),
căci ar fi împărtăşit şi el soarta celor intraţi în închisori, rămînînd, ca şi
aceştia, din punct de vedere cultural, “de 1,65 m”. Dacă totuşi nu s-a întîmplat
aşa, şi d-l Creţia a avut şansa “să crească” pînă la impunătoarea statură de
azi, ar trebui (s-ar cădea) să înţeleagă că aceasta n-ar fi fost cu
putinţă dacă, în acele momente de cumpănă, altcineva nu ar fi suferit şi
nu ar fi murit în locul dînsului. Căci cei cuminţi n-ar face rod nici unii/
De n-ar muri în locul lor nebunii...
Şi ar fi cazul să
mai înţeleagă şi altceva, şi anume că mulţi dintre aceşti “pigmei” (legionari
sau nelegionari), opriţi din evoluţia lor firească, au reuşit, totuşi, să se
împlinească pe alte planuri (al caracterului, al curajului, al onoarei, al
familiei etc), cu mult chiar peste 1,90 m (ca să folosim etalonul sui
generis al d-lui Creţia), viaţa şi martiriul lor anonim constituind, după
cum observa un publicist mai tînăr, “singurul nostru certificat de onoare
istorică într-o jumătate de veac de dezastru naţional”.
Demostene
ANDRONESCU
* Demostene Andronescu, “Domnul Petru Creţia şi «legionarul
de 1,65»”, în Puncte cardinale, anul
VII, nr. 3/75, martie 1997, p. 3. Republicat în retrospectiva
din Puncte cardinale, anul XVII, nr. 8/200,
august 2007, p. V (număr festiv). Text inclus în volumul Demostene Andronescu, De veghe la cumpăna vremilor. Articole, cronici, mărturii, Editura Christiana, Bucureşti, 2011, pp. 30-34 (de unde l-am reprodus
şi aici).
Autorul articolului (pentru detalii, vezi aici)
Mai
puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) - "Cine se teme de naţionalism?"
(1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) - Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) - "Mircea Eliade - «credinciosul fără
Dumnezeu»?" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) - "«Resurecţia» lui Nichifor Crainic
între bucurie şi dezamăgire" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) - "Necesara despărţire a apelor"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) - "Distincţii necesare" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) - "Spiritul viu al dreptei"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) - "Dimensiunea transcendentă a
politicului: Mişcarea Legionară" (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) - "Necesitatea unei viziuni de
dreapta..." (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) - "Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) - "Confruntarea dintre Memorie şi
Uitare" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) - "Martin Luther şi evreii..."
(1995)
* Antologia Punctelor cardinale (XIV) - "Dreptatea d-lui Pleşu"
(1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XV) - "Pe marginea unei decepţii"
(1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XVI) - "Unde d-l Pleşu nu mai are
dreptate" (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XVII) - "Viaţa – proprietate de
stat" (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XVIII) - "Sensul unităţii creştine"
(1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XIX) - "Căderea Cuvîntului în
cazuri" (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XX) - "O reacţie a d-lui Patapievici"
(1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXI) - "San Juan de la Cruz: Romances" (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXII) - "Inchiziţia marxistă împotriva
lui Mircea Eliade" (1997)
Bun sau rau, Petru Cretia a fost totusi editorul lui Eminescu... Dumnezeu sa il ierte!
RăspundețiȘtergereNu i-a pus nimeni la îndoială statura culturală (a făcut şi isprăvi mai mari decît editarea lui Eminescu), dar, omeneşte vorbind, cum i-a fost dat să moară chiar în primăvara acelui an (prin aprilie, parcă), se poate spune că interviul respectiv a fost un trist cîntec de lebădă.
RăspundețiȘtergereÎn orice caz, îmi amintesc că autorul articolului, cînd a aflat vestea nefericită, s-a arătat foarte mişcat şi mi-a mărturisit că, dacă a fi putut bănui, s-ar fi abţinut să scrie.
Asa cum ati atacat un muribund, s-ar fi cuvenit macar sa faceti si necrologul unui mort.
RăspundețiȘtergereNumai Dumnezeu ne ştie soroacele. Iar necrologul, în „Puncte cardinale”, i l-am făcut chiar eu, în numărul pe mai, aproape pe o pagină întreagă (aşa cum i l-am făcut, nu mult după aceea, şi lui… Iosif Sava).
RăspundețiȘtergere