Asupra Istoriei s-a meditat îndelung, din vechime pînă azi, atît de pe poziţii filosofice, cît şi de pe poziţii teologice*. Prima şi cea mai cunoscută încercare majoră de teologie creştină a istoriei, rădăcină din care s-au dezvoltat mai toate “discursurile” creştine despre sensul istoriei, cu precădere în Occidentul postmedieval (de la abatele Bossuet pînă la un H.-I. Marrou), a aparţinut Fericitului Augustin şi este expusă în lucrarea De Civitate Dei (Despre Cetatea lui Dum-nezeu)**, redactată între anii 412-426.
Istoria – stare inerentă căderii din condiţia paradisiacă – este înfă-ţişată ca o luptă preponderent spirituală între două puteri antagonice, întruchipate de Civitas Dei şi Civitas terrena; prima reprezintă ordinea dumnezeiască (păzită de urmaşii spirituali ai lui Abel), iar cealaltă – ordinea pămîntească (slujită de urmaşii spirituali ai ucigaşului Cain). De-a lungul istoriei (autorul distinge, pe temeiuri biblice, şase epoci istorice: 1. de la Adam la Potop; 2. de la Noe la Avraam; 3. de la Avraam la David; 4. de la David pînă la Exil; 5. de la Exilul babilonian pînă la Hristos; 6. de la întîia pînă la a doua venire a Domnului) cele două “cetăţi” coexistă şi se dozează în chip felurit (sînt perplexae şi permixtae, în termeni augustinieni), urmînd a se separa definitiv la sfîrşitul veacurilor, după Marea Judecată***.
“Cetatea lui Dumnezeu” (întemeiată pe adevăr – veritas – şi stînd sub semnul lui “a fi”) va triumfa atunci pentru totdeauna asupra celei pămînteşti (întemeiate pe deşertăciune – vanitas – şi stînd sub semnul lui “a avea”). În centrul istoriei, dîndu-i acesteia sensul adevărat (acela de anticameră a mîntuirii), se află Întruparea lui Hristos şi lucrarea Sa mesianică. Iisus Hristos este biruitorul păcatului şi al morţii, deci al timpului devorator. Învierea Lui marchează începutul sfîrşitului istoriei, aurora dumnezeiască a “Zilei a Opta”.
Istoria este concepută, aşadar, ca fiind finită şi irepetabilă (în opoziţie cu miturile arhaice ale “eternei reîntoarceri”, caracteristice “religiilor cosmice” precreştine, dar şi sincretismului new-age-ist), pătrunsă de graţia divină şi călăuzită de un ţel transcendent, reprezentînd (cum spune Lucian Blaga în Fiinţa istorică, rezumîndu-l pe marele hipponez) “un interludiu pămîntesc între două eternităţi cereşti”.
Istoria nu trebuie însă văzută simplist, într-o fatală linearitate ascendentă, ne avertizează Paul Evdokimov. “Materia istorică se vădeşte foarte complexă [...]. Nu există progresie în linie dreaptă [...]. Ritmul este rupt chiar între epocile apropiate; istoricii desco-peră, paralel cu mersul înainte, şi un progres în regres” (Ortodoxia, tr. rom., Editura Institutului Biblic..., Bucureşti, 1996, pp. 342-343). În mersul sau devenirea ei, în care se amestecă elemente istorice şi meta-istorice, divine şi umane, individuale şi colective, istoria este o taină ireductibilă la scheme raţionale. “Succesiunii regresive a căderii (gr. akolouthia) Dumnezeu i-a opus succesiunea ordonată, ordinea progresivă prin dinamica lăuntrică, a mîntuirii. Astfel, istoria este o dialectică a iniţiativelor lui Dumnezeu şi a răspunsurilor omului, interacţiunea celor doi Adam, dialogul celor doi «fie». Sinteza ultimă a mişcărilor ascendente şi descendente este deja dată în Hristos, şi numai Hristos are deja cheia sensului istoriei”, pentru că El este “măsura absolută a teandrismului universal” (ibidem, pp. 345-346).
Teoforică şi hristocentrică în ciuda naturii sale corupte, de interval al păcatului şi al morţii, istoria poate fi înţeleasă şi prin ceea ce am putea numi dinamica axiologică a iubirii. “Două iubiri au durat două cetăţi: una a iubirii de Dumnezeu duse pînă la uitarea de sine, alta a iubirii de sine duse pînă la uitarea de Dumnezeu” (De Civitate Dei, XIV, 28). “Noul Ierusalim”, “Ierusalimul ceresc” al viziunii ioanice (cf. Apocalipsa, cap. 21), împărăţia slavei şi a “luminii neînserate”, se va întemeia, înainte de toate, pe desăvîrşirea “asemănării” omului cu Dumnezeu, adevărata Iubire (cf. I Ioan 4, 8): iubirea care iese din sine, iubirea care se deschide spre celălalt, iubirea împinsă pînă la Cruce. Dumnezeului în-omenit din iubire aici, înlăuntrul istoriei (“în veac”), este chemat să-i răspundă simetric, dincolo de istorie (“în veci”), omul în-dumnezeit prin iubire.
Iubirea (Agápe) este “Alfa şi Omega” a toate (cf. Apocalipsa 1, 8; passim). Totuşi, după cuvîntul Sfîntului Isaac Sirul****, aceeaşi iubire divină va deveni chin de neîndurat pentru cei ce au respins-o sau au înjosit-o: “Pe cîţi vor sta în gheena focului, biciul iubirii îi va biciui... Căci dîndu-şi aceia seama că au păcătuit împotriva iubirii, cad pradă unei suferinţe mai mari decît aceea pe care le-ar putea-o pricinui orice alte înfricoşătoare chinuri. Durerea unei inimi vinovate faţă de iubire întrece toate chinurile care se pot închipui. Păcătoşii din iad nu sînt nicidecum lipsiţi de dumnezeiasca iubire... Numai că iubirea lucrează în două chipuri deosebite: ea li se face osîndiţilor suferinţă, iar preafericiţilor bucurie”. Iadul nu mai este, astfel, “neputinţa de-a mai iubi” (Dostoievski), ci mai degrabă chinul interior al unei mari iubiri zădărnicite – consecinţă eternă a unei şanse ratate în istorie.
În concluzie, din perspectivă creştină, istoria nu reprezintă un teren neutru, ci cadrul în care se desfăşoară iconomia mîntuirii. Omul îşi construieşte el însuşi, liber şi responsabil, destinul etern, în sînul comunităţii din care face parte (fiecare dintre noi va fi judecat, ne avertizează Sfîntul Apostol Pavel, “în rîndul cetei sale”), beneficiind de asistenţa harului dumnezeiesc. Părăsim lumea de aici – istoria care ne poartă pe toţi – în condiţia pe care ne-am agonisit-o: fie “oi”, fie “capre”; “nemitarnicul Judecător” nu va face decît să pecetluiască o stare de fapt. Că-Şi poate îmblînzi dreptatea prin milă, este adevă-rat; dar aceasta este o taină pe care n-o putem sonda pînă la capăt. Dumnezeu nu este nici drept pînă la a fi nemilos, dar nici milos pînă la a fi nedrept.
În orice caz, Hristos ne dă de înţeles (cf. Matei 25, 31-46) că la Marea Judecată ni se vor cîntări cu precădere faptele: credinţa, nădejdea şi iubirea nu preţuiesc doar ca virtuţi abstracte, ci în măsura în care se întrupează/concretizează în viaţa noastră istorică. Mărginită în sine, istoria se dez-mărgineşte în eschaton – măsură ultimă a omului şi a lumii.
Istoria – stare inerentă căderii din condiţia paradisiacă – este înfă-ţişată ca o luptă preponderent spirituală între două puteri antagonice, întruchipate de Civitas Dei şi Civitas terrena; prima reprezintă ordinea dumnezeiască (păzită de urmaşii spirituali ai lui Abel), iar cealaltă – ordinea pămîntească (slujită de urmaşii spirituali ai ucigaşului Cain). De-a lungul istoriei (autorul distinge, pe temeiuri biblice, şase epoci istorice: 1. de la Adam la Potop; 2. de la Noe la Avraam; 3. de la Avraam la David; 4. de la David pînă la Exil; 5. de la Exilul babilonian pînă la Hristos; 6. de la întîia pînă la a doua venire a Domnului) cele două “cetăţi” coexistă şi se dozează în chip felurit (sînt perplexae şi permixtae, în termeni augustinieni), urmînd a se separa definitiv la sfîrşitul veacurilor, după Marea Judecată***.
“Cetatea lui Dumnezeu” (întemeiată pe adevăr – veritas – şi stînd sub semnul lui “a fi”) va triumfa atunci pentru totdeauna asupra celei pămînteşti (întemeiate pe deşertăciune – vanitas – şi stînd sub semnul lui “a avea”). În centrul istoriei, dîndu-i acesteia sensul adevărat (acela de anticameră a mîntuirii), se află Întruparea lui Hristos şi lucrarea Sa mesianică. Iisus Hristos este biruitorul păcatului şi al morţii, deci al timpului devorator. Învierea Lui marchează începutul sfîrşitului istoriei, aurora dumnezeiască a “Zilei a Opta”.
Istoria este concepută, aşadar, ca fiind finită şi irepetabilă (în opoziţie cu miturile arhaice ale “eternei reîntoarceri”, caracteristice “religiilor cosmice” precreştine, dar şi sincretismului new-age-ist), pătrunsă de graţia divină şi călăuzită de un ţel transcendent, reprezentînd (cum spune Lucian Blaga în Fiinţa istorică, rezumîndu-l pe marele hipponez) “un interludiu pămîntesc între două eternităţi cereşti”.
Istoria nu trebuie însă văzută simplist, într-o fatală linearitate ascendentă, ne avertizează Paul Evdokimov. “Materia istorică se vădeşte foarte complexă [...]. Nu există progresie în linie dreaptă [...]. Ritmul este rupt chiar între epocile apropiate; istoricii desco-peră, paralel cu mersul înainte, şi un progres în regres” (Ortodoxia, tr. rom., Editura Institutului Biblic..., Bucureşti, 1996, pp. 342-343). În mersul sau devenirea ei, în care se amestecă elemente istorice şi meta-istorice, divine şi umane, individuale şi colective, istoria este o taină ireductibilă la scheme raţionale. “Succesiunii regresive a căderii (gr. akolouthia) Dumnezeu i-a opus succesiunea ordonată, ordinea progresivă prin dinamica lăuntrică, a mîntuirii. Astfel, istoria este o dialectică a iniţiativelor lui Dumnezeu şi a răspunsurilor omului, interacţiunea celor doi Adam, dialogul celor doi «fie». Sinteza ultimă a mişcărilor ascendente şi descendente este deja dată în Hristos, şi numai Hristos are deja cheia sensului istoriei”, pentru că El este “măsura absolută a teandrismului universal” (ibidem, pp. 345-346).
Teoforică şi hristocentrică în ciuda naturii sale corupte, de interval al păcatului şi al morţii, istoria poate fi înţeleasă şi prin ceea ce am putea numi dinamica axiologică a iubirii. “Două iubiri au durat două cetăţi: una a iubirii de Dumnezeu duse pînă la uitarea de sine, alta a iubirii de sine duse pînă la uitarea de Dumnezeu” (De Civitate Dei, XIV, 28). “Noul Ierusalim”, “Ierusalimul ceresc” al viziunii ioanice (cf. Apocalipsa, cap. 21), împărăţia slavei şi a “luminii neînserate”, se va întemeia, înainte de toate, pe desăvîrşirea “asemănării” omului cu Dumnezeu, adevărata Iubire (cf. I Ioan 4, 8): iubirea care iese din sine, iubirea care se deschide spre celălalt, iubirea împinsă pînă la Cruce. Dumnezeului în-omenit din iubire aici, înlăuntrul istoriei (“în veac”), este chemat să-i răspundă simetric, dincolo de istorie (“în veci”), omul în-dumnezeit prin iubire.
Iubirea (Agápe) este “Alfa şi Omega” a toate (cf. Apocalipsa 1, 8; passim). Totuşi, după cuvîntul Sfîntului Isaac Sirul****, aceeaşi iubire divină va deveni chin de neîndurat pentru cei ce au respins-o sau au înjosit-o: “Pe cîţi vor sta în gheena focului, biciul iubirii îi va biciui... Căci dîndu-şi aceia seama că au păcătuit împotriva iubirii, cad pradă unei suferinţe mai mari decît aceea pe care le-ar putea-o pricinui orice alte înfricoşătoare chinuri. Durerea unei inimi vinovate faţă de iubire întrece toate chinurile care se pot închipui. Păcătoşii din iad nu sînt nicidecum lipsiţi de dumnezeiasca iubire... Numai că iubirea lucrează în două chipuri deosebite: ea li se face osîndiţilor suferinţă, iar preafericiţilor bucurie”. Iadul nu mai este, astfel, “neputinţa de-a mai iubi” (Dostoievski), ci mai degrabă chinul interior al unei mari iubiri zădărnicite – consecinţă eternă a unei şanse ratate în istorie.
În concluzie, din perspectivă creştină, istoria nu reprezintă un teren neutru, ci cadrul în care se desfăşoară iconomia mîntuirii. Omul îşi construieşte el însuşi, liber şi responsabil, destinul etern, în sînul comunităţii din care face parte (fiecare dintre noi va fi judecat, ne avertizează Sfîntul Apostol Pavel, “în rîndul cetei sale”), beneficiind de asistenţa harului dumnezeiesc. Părăsim lumea de aici – istoria care ne poartă pe toţi – în condiţia pe care ne-am agonisit-o: fie “oi”, fie “capre”; “nemitarnicul Judecător” nu va face decît să pecetluiască o stare de fapt. Că-Şi poate îmblînzi dreptatea prin milă, este adevă-rat; dar aceasta este o taină pe care n-o putem sonda pînă la capăt. Dumnezeu nu este nici drept pînă la a fi nemilos, dar nici milos pînă la a fi nedrept.
În orice caz, Hristos ne dă de înţeles (cf. Matei 25, 31-46) că la Marea Judecată ni se vor cîntări cu precădere faptele: credinţa, nădejdea şi iubirea nu preţuiesc doar ca virtuţi abstracte, ci în măsura în care se întrupează/concretizează în viaţa noastră istorică. Mărginită în sine, istoria se dez-mărgineşte în eschaton – măsură ultimă a omului şi a lumii.
Răzvan CODRESCU
* A se vedea, bunăoară, Karl Löwith, Meaning in History, University of Chicago Press, 1949, care prezintă “filosofiile istoriei” de la Herodot pînă în zorii secolului XX. În ce priveşte secolul nostru, bibliografia problemei este considerabilă. Menţionez aici doar cîteva dintre lucrările care merită o atenţie deosebită, circumscriindu-se, în diferite măsuri, viziunii creştine asupra lumii: Carl Schmitt, Politische Theologie, Berlin, 1922 (tr. fr.: 1988; tr. rom.: Teologia politică, Ed. Universal Dalsi, Bucureşti, 1996); N. Berdiaev, Sensul istoriei (tr. germ. 1923; tr. fr. 1948; tr. rom.: Ed. Polirom, Iaşi, 1996); O. Cullmann, Christ et le Temps, Paris, 1947; E.-C. Rust, Christian Understanding of History, London, 1947; K. Thieme, Gott und die Geschichte, Herder, 1947; A. J. Toynbee, A Study of History, New York-London, 1947 (compendiu; tr. rom.: Studiu asupra istoriei, 2 vols., Ed. Humanitas, Bucureşti, 1997); R. Niebuhr, Faith and History, New York, 1949; J. de Senarclens, Le Mystère de l'histoire, Genève, 1949; J. Daniélou, Essai sur le mystère de l'histoire, Paris, 1953 (tr. rom.: Reflecţii despre misterul istoriei, Ed. Universităţii, Bucureşti, 1996); U. A. Padovani, Filosofia e teologia della storia, Brescia, 1953; P. Ricœur, Histoire et Verité, Paris, 1955 (tr. rom.: Istorie şi adevăr, Ed. Anastasia, Bucureşti, 1996; v. mai ales Partea întîi, cap. “Perspective teologice”, subcap. “Creştinismul şi sensul istoriei”); H. U. von Balthasar, Theologie der Geschichte. Ein Grundiss, neue fassung, Einseideln, 1959; J. V. Langmead Casserley, Toward a Theology of History, Oxford, 1965; H.-I. Marrou, Théologie de l'histoire, Paris, 1968 (tr. rom. Teologia istoriei, Institutul European, Iaşi, 1995); Pierre Vallin, Histoire politique des chrétiens, Paris, 1988; Jean-Claude Eslin, Dieu et le pouvoir. Théologie et politique en Occident, Paris, 1999 (tr. rom.: Dumnezeu şi Puterea. Teologie şi politică în Occident, Ed. Anastasia, Bucureşti, 2001).
** În P. L., vol. XLI, cols. 13-804. Cea mai bună ediţie a textului latin este cea a lui B. Dombart şi A. Kalb, din Corpus Christianorum Latinorum (1955); v. şi Saint Augustin, La Cité de Dieu, texte latin de la quatrième édition de B. Dombart et A. Kalb, introduction générale et notes par G. Bardy, traduction française par G. Combès, 5 vols., în «Bibliothèque Augustinienne», 33-37, Paris, 1959-1960. Din păcate, nu s-a tipărit încă o traducere românească integrală a capodoperei augustiniene.
*** “Creştinul este astfel omul care trăieşte în ambiguitatea istoriei profane, dar cu tezaurul preţios al unei istorii sfinte, al cărei «sens» îl întrevede, şi cu sugestiile unei istorii personale, în care discerne legătura între vinovăţie şi mîntuire. Sensul creştin al istoriei este în acest caz speranţa că istoria profană face şi ea parte din acest sens pe care istoria sfîntă îl dezvoltă, că nu există pînă la urmă decît o singură istorie, că orice istorie este în ultimă instanţă sfîntă” (Paul Ricœur, Istorie şi adevăr, ed. rom. cit., p. 108). Vezi şi Hugo Urs von Balthasar, Theologie der Geschichte, ed. cit, pp. 98-101.
**** În ed. N. Theotokis (Leipzig, 1770), LXXXIV, pp. 480-481, iar în ed. A. J. Wensinck (Amsterdam, 1923), XXVII, p. 136; apud Vladimir Lossky, Teologia mistică a Bisericii de Răsărit, tr. rom. Ed. Anastasia, Bucureşti, f. a. [1992], p. 263 (aici într-o versiune îmbunătăţită). Vezi şi P. Evdokimov, op. cit., p. 358.
Fără să fi citit cărţile de care faceţi vorbire, exact aceeaşi idee susţin. Cu puterile mele puţine întăresc: Dumnezeu este Iubire.
RăspundețiȘtergereVenită de la dvs., "întărirea" aceasta are o greutate aparte.
RăspundețiȘtergereFie să ne învrednicim, în eternitatea eternităţii, de iubirea care mîngîie, nu de cea care biciuie!
Frumos articol.
RăspundețiȘtergereVa multumesc.
Conul
Sa-i tina D-l pe cei care se roaga pentru noi.
RăspundețiȘtergere