O ÎNCERCARE DE REDEFINIRE CRITICĂ
DIN PERSPECTIVĂ CREŞTINĂ
Stînga face, dreapta trage!
Se afirmă adeseori, încercîndu-se clasarea apriorică a problemei, că noţiunile politice de “dreapta” şi “stînga” şi-ar fi pierdut iremediabil pertinenţa şi valoarea funcţională, mai ales în contextul “totalitar” al secolului XX. Ceea ce rămîne îndeobşte adevărat e că fie uzul tendenţios, fie complexitatea unor realităţi au produs o anume obscurizare – şi o subsecventă relativizare – a înţelesului clasic al celor două noţiuni[1].
Apariţia sub Stalin a struţo-cămilei numite de regulă “naţional-comunism” (orientare preluată şi la noi, mai cu seamă sub Ceauşescu, dar cu prelungiri viguroase şi-n perioada postcomunistă) a alimentat şi a sporit confuzia; în parte întreţinută deliberat, aceasta a devenit atît de mare încît puciul comuniştilor conservatori sau fanfaronada jirinovskiană din Rusia postsovietică au putut fi catalogate drept manifestări... “de extremă dreaptă”, ca şi la noi populismul naţional al unor grupări de învederată origine comunisto-securistă, culminînd în discursul radical al lui C. V. Tudor. Altfel spus: stînga face, dreapta trage!
Mai mult sau mai puţin agonic, acest naţionalism gregar al avortonilor comunismului reprezintă astăzi cel mai perfid handicap pentru renaşterea unei drepte adevărate în ţările fostului lagăr comunist.
La sporirea confuziei au contribuit, probabil nu întîmplător, şi anumite forme de dreaptă caricaturală ivite mai tîrziu în sînul democraţiilor occidentale (cazul Chirac, în Franţa; cazul Berlusconi, în Italia; cazul Aznar, în Spania etc.). Adeseori, prin eludarea originilor de stînga (“roşii”) ale liberalismului şi prin supralicitarea criteriului economic (moştenire astăzi generalizată a mentalităţii marxiste), anumite grupări liberale, pragmatice şi individualiste în sens capitalist, ajung să fie calificate (şi chiar să se declare ele însele) “de dreapta”, în opoziţie cu tendinţele protecţionist-populiste ale social-democraţiei (ca să nu mai vorbim de cele radical colectiviste ale comunismului de toate nuanţele). În realitate, avem de-a face, în astfel de cazuri, mai degrabă cu un fel de “dreaptă a stîngii” decît cu o dreaptă propriu-zisă (astăzi aproape inexistentă în viaţa politică de prim-plan a lumii euro-americane).
De altfel, dreapta autentică, de tip tradiţional, este în mod egal dezavuată de toate aceste cercuri politicianiste, fie că ele se definesc de extremă stîngă, de stînga, de centru-stînga sau de centru-dreapta. Prin mass-media, dar şi prin puternica ideologizare a sistemului educaţional, s-a impus pretutindeni o imagine diabolizată a dreptei, redusă abuziv la extrema dreaptă (de unde cunoscutele etichete stigmatizante, aplicate adesea destul de abrupt: “nazism”, “fascism”, la noi – “legionarism” etc.).
În genere, pe cînd stînga este judecată cît se poate de nuanţat (găsindu-se scuze chiar pentru crimele şi ororile fără precedent ale comunismului!), dreapta este judecată aproape exclusiv prin excesele ei şi considerată, în consecinţă, un fel de “sumă a tuturor răutăţilor”. Nu se explică niciodată de ce, în pofida extremismelor ei istorice, stînga are drept necontestat în cetate, pe cînd dreapta – ale cărei extremisme, deşi la fel de reprobabile, au avut consecinţe mult mai limitate în spaţiu şi timp – nu beneficiază de acelaşi drept principial. Sau de ce, dacă poate exista, fidelă principiilor ei, o stîngă neextremistă (astăzi dominantă pe mapamond), n-ar putea exista şi o dreaptă neextremistă şi la fel de fidelă principiilor proprii. Cu atît mai mult cu cît, la o cercetare istorică atentă şi onestă, se poate lesne observa că, încă de la originile ei, dreapta a dus o politică defensiv-conservatoare, în timp ce stînga a fost cea care s-a manifestat ofensiv-revoluţionar, încetăţenind în practica politică radicalismul şi violenţa (împinsă pînă la terorismul organizat). Dacă privim lucrurile prin prisma dialecticii provocare-răspuns, dreapta n-a făcut, în cele mai multe cazuri, decît să re-acţioneze la acţiunile provocatoare ale stîngii (în acest sens precis, nu-i greşit şi nici infamant să definim dreapta ca fiind “reacţionară”). Să luăm ca exemplu secolul XX: lăsînd la o parte cazul controversat al hitlerismului (deşi aşa-numita "istorie revizionistă", mergînd pînă la o autoritate ştiinţifică de talia lui David Irving, a adus în ultimele decenii numeroase probe că războiul mondial a fost mai dorit de viitorii aliaţi şi de cercurile sioniste decît de Hitler însuşi, care într-un fel a fost forţat să-l declanşeze), s-ar fi născut oare în România “reacţiunea” legionară în absenţa ameninţării bolşevice (cu privire la care istoria a dovedit că legionarii n-au exagerat deloc), sau în Spania “reacţiunea” franchistă în absenţa complotului cominternist (ce urmărea să asigure Sovietelor un cap de pod la cealaltă extremitate a Europei)?
Folosindu-ne de o noţiune supralicitată astăzi[2], “totalitarismul” de stînga (real sau doar potenţial) a generat prin retorsiune “totalitarismul” de dreapta. Putem cădea de acord că “totalitarismul” e reprobabil oricare i-ar fi culoarea, dar tocmai de aceea nu se înţelege de ce sînt judecate stînga cu o măsură, iar dreaptă cu altă măsură; de ce, păcătoase amîndouă, una are dreptul la clemenţă şi reabilitare, iar alta nu?!
În fine, dincolo de aceste paradoxuri, mai trebuie observat că noţiunea însăşi de “totalitarism”, utilizată parşiv, a contribuit hotărîtor la confuzia extremă între dreapta şi stînga, mutîndu-se accentul de pe deosebirile esenţiale pe asemănările fenomenale (accidentale). Or, parafrazînd vechiul dicton Non idem est si duo dicunt idem, am putea spune, la fel de legitim: “Nu-i acelaşi lucru cînd doi întrebuinţează aceleaşi mijloace”, diferenţa făcînd-o cauzele şi finalităţile, iar nu recuzita conjuncturală.
Chiar dacă supuse, mai mult sau mai puţin deliberat, atîtor confuzii şi relativizări, cred că noţiunile politice de “dreapta” şi “stînga” rămîn necesare şi perfect operante, cu condiţia de a fi corect redefinite (cum se întîmplă, periodic, cu multe noţiuni politice, filosofice sau culturale, mai ales într-o cultură de uzură mediatică, precum cea contemporană).
Rîndurile care urmează încearcă – fără pretenţii de exhaustivitate analitică – să pună temei unei posibile şi necesare redefiniri în paralel a celor două noţiuni, pe baza cîtorva note esenţiale, desprinse atît din materialul doctrinar, cît şi din cel factologic, şi raportate la reperele morale şi intelectuale ale tradiţiei creştine (în sînul căreia au şi căpătat contur).
Două perspective ireductibile
“Dreapta” şi “stînga” nu sînt doar două orientări strict politice, cum se crede îndeobşte, ci ele acoperă două moduri divergente de raportare a umanului la existenţă, două weltanschauungen în sensul cel mai larg al cuvîntului.
Astfel, dreapta este principial spiritualistă, raportînd ordinea imanentă la o ordine transcendentă; ea nu dispreţuieşte valorile materiale, dar nici nu le absolutizează, recunoscînd primatul valorilor spirituale şi, în consecinţă, primatul culturii asupra civilizaţiei. Stînga, dimpotrivă, este principial materialistă, în mod adeseori nedisimulat şi chiar ostentativ, ignorînd sau chiar dispreţuind spiritualitatea, promovînd o cultură laică şi chiar atee, în subsidiarul unei civilizaţii utilitariste. Omul de stînga, pretins “emancipat” şi “liber-cugetător”, există concurenţial faţă de Dumnezeu, idolatrizînd umanul, de unde suspiciunea, dacă nu chiar repulsia lui faţă de manifestările “mistico-religioase”, identificate abrupt cu “obscurantismul” şi “tolerate” pe alocuri numai din considerente democratice sau populiste. Omul de dreapta, fără a fi neapărat religios în toată puterea cuvîntului, are măcar o minimă deschidere metafizică, păstrează respectul faţă de Dumnezeu şi de ordinea religioasă, înţelege măcar funcţia socială şi etică a religiei (chiar şi cînd face greşeala de a o subsuma sferei generale a culturii[3]). De aceea, s-ar putea spune că este în firea dreptei să se altoiască pe o tradiţie moral-religioasă, la fel cum este în firea stîngii să substituie religiei imperativul ideologic sau chiar economic (“sacralizarea pieţei”, cum s-a spus) şi să facă din spirit o simplă “funcţie a materiei”. Nu întîmplător, în variantele lor extreme (ceea ce nu înseamnă neapărat: “extremiste”!), dreapta a putut ajunge pînă la misticismul istoric (cazul legionarismului), iar stînga pînă la “ateismul ştiinţific” (cazul bolşevismului); la un pol – exacerbarea spiritualului, la celălalt – materialismul cel mai cras[4].
În strînsă legătură cu spiritualismul stă sensibilitatea morală sau eticismul călăuzitor al dreptei autentice, moştenitoare, aşa cum am văzut, a unei întregi “fenomenologii a rectitudinii” (art. cit.). Desigur, nu este vorba aici atît de performanţa etică a fiecărui ins în parte, cît de recunoaşterea şi asumarea unei instanţe ideale, superioare tuturor cazurilor particulare şi din care derivă organic orice normă de comportament politic sau civic/social. Asemenea “cavalerului” de odinioară, omul de dreapta acceptă să se conformeze unui “cod al onoarei”, pe care se poate întîmpla să-l calce conjunctural, dar nu să-l conteste principial. Omul de stînga, vulgar machiavelic, cînd nu-i de-a dreptul imoral, cultivă mai degrabă o poziţie amorală, convins că morala nu are de-a face cu politica şi că interesul este mai presus de onoare (sub scuza formală a “pragmatismului”, împins nu o dată pînă la cinism). Mentalitatea stîngistă e cea care a legitimat în lumea modernă indiferentismul moral al actului politic (ce-a contaminat pe alocuri şi unele facţiuni degenerate ale dreptei). E adevărat că politica obligă uneori la compromis, dar în timp ce stînga e adepta maximului de compromis, dreapta se străduieşte în direcţia minimului de compromis. În fine, tocmai dintr-o superioară şi asumată responsabilitate morală, omul de dreapta dă întîietate “îndatoririlor” (fiind mai dispus la sacrificiul de sine, care-i o formă de “eroism” existenţial astăzi pe cale de dispariţie), pe cînd omul de stînga este preocupat mai ales de “drepturi” (propter imbecilitatem generis)[5].
Dreapta e tradiţionalistă sau conservatoare, în vreme ce stînga se vrea progresistă şi revoluţionară. Tradiţionalismul dreptei nu înseamnă, desigur, conservarea unor realităţi “primitive”, nici vreo formă de regresivism romantic ori de protocronism delirant; altfel spus, el nu înseamnă nici nostalgie, nici stagnare, ci o dinamică vie şi constructivă pe linia unei tradiţii istorice şi spirituale corect evaluate. Dreapta refuză scenariul unei societăţi amnezice: sîntem – fie inşi, fie neamuri – moştenitorii unui trecut de valori şi de experienţe care ne legitimează şi ne obligă; şi sîntem noi înşine numai cu acest trecut cu tot. Ni se cere înţelepciunea şi vrednicia de a valorifica în mod creator această tradiţie pe fondul actualităţii, continuînd fără complexe ceea ce este esenţial şi viabil, dar eradicînd cu toată fermitatea ceea ce este accidental şi perimat. Operaţiunea, desigur, nu-i nici uşoară, nici lipsită de riscuri, dar în funcţie de ea se definesc, la nivel etno-identitar, curajul şi demnitatea noastră existenţială, în ecumenicitatea unui europenism dezideologizat (“Europa naţiunilor”). Pentru a nu cădea – cum se întîmplă adesea – în cursa “tradiţionalismului” prost (a “apucăturilor” de tot felul), avem nevoie de “deosebirea duhurilor”, adică de un discernămînt de o maximă luciditate şi onestitate, bazat pe “căldura” iubirii, dar şi pe “răceala” cunoaşterii. Stînga ar voi să nu ne iubim şi să nu ne cunoaştem decît în sincronia unor interese conjuncturale şi în perspectiva unui viitor abstract; ea stă sub dogma ideologică a unui progresism mecanic şi uniform(izator), fără memorie şi fără transcendenţă, derivat speculativ din iluzia evoluţionistă şi din reformismul de tip masonic. Or, la răstimpuri, acest progres antecalculat se cere forţat pe cale revoluţionară, cu orice preţ şi cu orice mijloace. Dacă demersul eşuează sau “progresul” întîrzie să se producă, atunci de vină nu sînt niciodată viciile interne ale stîngii, ci forţele “reacţionare” ale societăţii, care trebuie re-moşită, într-un nou context de interese, de o altă formă de stîngism dizolvant! (Uneori limba e mai realistă decît noi: celor gata să exalte “revoluţia” şi să dezavueze “reacţiunea” li s-ar putea reaminti, în treacăt, că revolutio înseamnă “întoarcere înapoi”, în timp ce reactio este “facere din nou”, “schimbare”, “primenire”…) Omul de dreapta refuză “să-şi spele creierii”, să absolutizeze “momentul istoric” şi să adopte calea exclusivă a profitului politicianist: el se simte verigă într-un lanţ al generaţiilor, cu răspundere morală atît pentru trecut cît şi pentru viitor. Omul de stînga, dimpotrivă, pare să creadă – vorba lui Eminescu – că “ţara este jucăria şi proprietatea exclusivă generaţiei actuale”[6]. Stînga stă sub semnul scopului imediat (cel care, prin definiţie încetăţenită, “scuză mijloacele”…) şi mizează pe forţarea unui progres artificial, în vreme ce dreapta se vrea lucrătoare sub semnul datoriei eterne şi mizează pe stimularea unui progres organic – singurul cu adevărat real şi durabil, deşi poate mai puţin spectaculos.
Izvorîtă întotdeauna dintr-o tradiţie naţională şi erijîndu-se în apărătoare a ei, dreapta s-a definit, încă de la origini, dar cu deosebire în a doua jumătate a secolului al XIX-lea (“secolul naţionalităţilor”) şi prima jumătate a secolului XX (epoca marilor autoritarisme etnocentriste, înghesuite uneori abuziv sub eticheta de “fascism”), ca o direcţie politică naţionalistă, opusă programatic (nu doar politic, ci şi cultural) stîngii internaţionaliste sau cosmopolite. Naţionalismul dreptei autentice (D. Gusti îl numea, prudent, “patriotism naţional”) nu reprezintă altceva decît o formă firească de păstrare şi afirmare creatoare a fiinţei şi “geniului” naţional (recunoscîndu-se, în acest înţeles, dreptul la naţionalism tuturor neamurilor pămîntului); orice naţionalism rămîne legitim atîta vreme cît nu devine exclusivist şi narcisist. Naţionalismul adevărat (cu o contribuţie atît de însemnată şi în cîteva momente-cheie ale istoriei moderne româneşti: paradoxalul paşoptism, marea unire, rezistenţa anticomunistă) n-are nimic de-a face cu ceea ce se numeşte în mod curent “rasism”, “şovinism”, “xenofobie”, “provincialism”, “tribalism” sau altele asemenea. Astfel de devieri nefireşti ale firescului naţional nu ţin, politiceşte vorbind, nici de dreapta, nici de stînga, ci doar de alunecările extremiste ale acestora; ele se ivesc, de obicei, atunci cînd naţionalismul îşi pierde farurile moral-spirituale sau este folosit doar ca simplă unealtă demagogic-populistă (de regulă, în absenţa unor temeiuri transcendente, naţionalismele riscă să o ia razna, prefăcîndu-se în reprobabile forme de rasism, ca în cazul nazismului, adică biologizîndu-se în măsura în care se despiritualizează). Altminteri, îndreptăţirea naţionalismului e mai simplă decît pare. Dacă individului, spre a fi sănătos şi destoinic, se obişnuieşte să i se spună: “Cunoaşte-te pe tine însuţi!”, “Ai încredere în tine însuţi!” şi, mai ales, “Fii tu însuţi!”, de ce ar fi neindicat ca neamurilor să li se facă aceleaşi recomandări? Dacă “personalitatea”, “încrederea în sine” şi “conştiinţa de sine” sînt valori generale şi netăgăduit pozitive la nivelul umanităţii individuale (deşi în democraţiile occidentale există, de la o vreme, o anume tendinţă antipersonalistă de origine pur ideologică, manifestată mecanic şi-n amendarea constipată a oricărui discurs identitar, cu excepţia asumată a celui evreiesc), cum ar putea fi ele ceva negativ la nivelul umanităţii comunitare?! Aceasta ar da o imagine schizofrenică a umanului! Naţionalismul, în fond, atunci cînd se ridică de la starea de afect la starea de conştiinţă (devenind idee fără a înceta să fie sentiment), nu-i nimic altceva decît limpezirea şi stimularea personalităţii creatoare, a încrederii în propriile puteri şi a conştiinţei de sine a fiecărui neam. Pe de altă parte, naţiile sau neamurile (evit termenul de “naţiune”, puternic pervertit de ideologiile şi sociologiile de inspiraţie marxistă, precum şi termenul de “popor”, pe care-l resimt ca mai potrivit în sincronie decît în diacronie) nu sînt doar realităţi istorice, ci şi metafizice, făcînd parte din ordinea ontologică a lumii lui Dumnezeu (Care le-a creat – sau măcar le-a îngăduit, după “cădere”, conform unor teorii mai circumspecte – ca determinări fiinţiale ale umanului, inerente istoriei pînă la eshaton)[7]. Umanitatea abstractă este o marotă fictiv-idealistă a demagogiei cosmopolite; în realitate, umanul nu există nicăieri în afara unei determinări naţionale. Stînga, în genere, refuză să ţină seama de toate aceste aspecte, lucrînd sistematic, de două veacuri încoace, la dizolvarea conştiinţei naţionale, în numele unui uniformism interesat şi manipulatoriu (numit pînă mai ieri “cosmopolitism” sau “internaţionalism”, iar azi “globalizare” sau “mondializare”). Puseurile naţionaliste ale stîngii, la care m-am referit în treacăt mai sus, nu reprezintă decît nişte caricaturi narodniciste ale patosului naţional, fără organicitate şi fără transcendenţă (cum a fost, într-o privinţă, şi “naţionalismul masonic” al secolului al XIX-lea – armă conjuncturală a unor scopuri oculte, vizînd prăbuşirea succesivă a imperiilor tradiţionale[8]).
Între realism şi idealism
Se poate vorbi de realismul spiritual al dreptei, în opoziţie cu idealismul materialist al stîngii. Dreapta este realistă întrucît îşi propune, în general, să respecte ordinea firească a lumii lui Dumnezeu (“datul” Firii), iar nu s-o re-formeze după măsuri şi cu mijloace omeneşti. Ea năzuieşte, în particular, o adaptare lucidă a doctrinelor şi strategiilor politice la ansamblul realităţilor obiective ale unei naţiuni (“Realităţile dictează”). Stînga este idealistă prin excesul ei teoretizant, prin transformarea abuzivă a unei idei, a unui model mental, în grilă a realităţii. Omul de dreapta trăieşte în lumea lui este, recunoscîndu-L pe Dumnezeu ca garant absolut al Realităţii şi al Adevărului, în vreme ce omul de stînga trăieşte în lumea lui trebuie să fie, confundînd realul cu empiricul şi adevărul cu arbitrarul raţiunii omeneşti. Omul de dreapta nu va sfida realităţile de dragul ideilor, ci va căuta să modeleze realităţile date ţinînd seama de notele lor specifice; el nu va căuta “modéle” gata făcute, pe care să le aplice vieţii naţionale în mod mecanic şi imitativ (ce altceva sînt “formele fără fond”?), ci se va strădui să închege forme adecvate fondului concret de care dispune. În virtutea premiselor lor, stînga e procustiană şi imitativă, pe cînd dreapta încearcă să fie flexibilă şi creatoare. Stînga – posedată de universalismul abstract – poartă spre o lume globalizată şi uniformizată artificial (“noua ordine mondială”?), pe cînd dreapta se pune în slujba diversităţii naturale şi a simfoniei notelor specifice. Din păcate, mai toată istoria noastră modernă este victima idealismului de stînga: de la idealismul unui Stat liberal transplantat iresponsabil într-o lume abia ieşită din Evul Mediu, trecînd prin idealismul aşa-ziselor “alianţe istorice” (pe care istoria însăşi le-a ridiculizat la Yalta), apoi prin idealismul unei industrializări forţate (dublate de distrugerea potenţialului agrar), pînă la idealismul actual al unei “integrări europene” mimetice şi umilitoare, de un conformism aproape decerebrat. Rămînînd în cercul vicios al stîngii, noi riscăm să ducem la capăt linia sinuciderii naţionale (chiar dacă dictatura civilizată a “comunitarismului albastru”, de tip european, pe care sîntem gata s-o primim necondiţionat, e mult mai digerabilă în imediat decît dictatura sălbatică a “comunismului roşu”, de tip asiatic).
În virtutea realismului ei, dreapta apără ordinea ierarhică, în vreme ce stînga, în virtutea idealismului ei, este zgomotos egalitaristă. Creaţia lui Dumnezeu este structurată ierarhic pe toate nivelurile, de la lumea îngerilor pînă la regnul mineral. Inegalitatea naturală a oamenilor nu-i o chestiune de speculaţie filosofică, ci una de observaţie curentă. Democraţia nu poate face din neghiob geniu, dar îl sacrifică pe geniu neghiobului, înlocuind, în viaţa socială, criteriul calitativ cu cel cantitativ (“Proşti, dar mulţi!”), în numele unui “umanitarism” acefal. Stînga democratică tinde spre o uniformizare socială la nivelul de jos; în realitate, neputînd anula “vîrfurile” politice sau plutocratice, se mulţumeşte să le anuleze pe cele morale sau intelectuale, lăsînd deschisă calea imposturii socio-profesionale şi a lichelismului “orientat”. Confuzia valorilor şi a competenţelor este o afacere “sinistră” (în dublul sens etimologic al cuvîntului), cu consecinţe destructurante pe toate planurile vieţii publice. Chiar cel care “ajunge sus” într-o astfel de lume poartă aproape fără excepţie marca mediocrităţii; sfertodoctul şmecher devine lider conjunctural al unei societăţi decapitate, făcînd cel mult figura “chiorului în ţara orbilor”. Pe de altă parte, în plan concret, egalitatea – trîmbiţată cu atîta instrumentar demagogic – rămîne îndeobşte pentru “cîini”, nu pentru “căţei”. Pînă la urmă, performanţa oricărei propagande egalitariste nu este instaurarea “egalităţii” (care este pură utopie), ci mai degrabă subminarea ierarhiilor reale, marginalizarea elitelor adevărate, massificarea manipulatorie. Dreapta încearcă, atît cît mai este cu putinţă, promovarea unei ierarhii calitative, conjugarea armonică a inegalităţilor obiective într-un organism social funcţional şi viabil, în care fiecare element ocupă un loc precis şi îndeplineşte un rol potrivit statutului său real, precum şi transformarea democraţiei retorice într-o demofilie practică, într-o comunitate de tip ecumenic, omogenizată prin iubire şi prin dreptate, după modelul istoric al Bisericii (Ecclesia).
Se înţelege că dreapta nu poate fi altfel decît elitistă, nu din lipsă de consideraţie faţă de popor, ci tocmai din răspundere faţă de acesta. Unui popor îi va merge cu atît mai bine cu cît va fi condus/călăuzit de oameni luminaţi, morali şi competenţi, stimulaţi şi respectaţi ca atare. O elită naţională[9] este un dar pe care Dumnezeu îl face unui popor, iar poporul se înnobilează şi respiră prin ea ca Biserica prin sfinţi. În condiţiile sociale actuale, elita este chemată să îndeplinească – mutatis mutandis – funcţia vechii aristocraţii (etimologic: casta “celor mai buni”). Minoritatea calitativă, în sînul unui corp naţional, răscumpără şi transfigurează majoritatea “purtătoare de specie”, dă sens vieţii naţionale, punctează istoria. “Elită” şi “popor” îşi sînt reciproc necesare, asemenea capului şi membrelor într-un trup viu. Fără popor, elita nu are “obiect”; fără elită, poporul nu are “subiect”. Stînga, dimpotrivă, este ostentativ populistă, dar discursul ei demagogic şi lozincard trădează mai degrabă iresponsabilitatea civică decît consideraţia faţă de demos. Pentru stînga, poporul se preface în massă electorală sau în massă de manevră. Pe politicianul de stînga, observa Mircea Eliade într-un articol de tinereţe, nu-l interesează “nevoile masselor, ci opiniile acestor masse, […] nu ce se întîmplă cu massele, ci ce spun massele. Aceste cîteva reforme care s-au făcut, bune sau rele cum ar fi, nu s-au făcut pentru întărirea socială şi promovarea politică a masselor, ci pentru cucerirea opiniei lor, adică a voturilor” (Demagogie prerevoluţionară)[10]. Adevăratul om politic de dreapta îşi propune să se identifice moral cu poporul, ca slujitor loial, iar nu ca simplu beneficiar (profitor) de pe urma acestuia. Pentru el poporul este “sinea lărgită”, iar pentru popor el este “conştiinţa mai bună”. Din păcate, stînga (şi mai ales comunismul marxist) a încetăţenit în societăţile moderne divorţul orgolios dintre elite şi popor: pe de o parte fronda sau chiar ura “masselor populare” faţă de “domni” (“Noi muncim, nu gîndim!”), iar pe de altă parte înstrăinarea şi dispreţul acestora faţă de “turmă”. S-ar putea zice că stînga urmăreşte mai ales să în-cînte poporul, adică să-l amăgească în mod interesat, pe cînd dreapta îşi propune mai ales să-l des-cînte, adică să-l “exorcizeze” de reziduurile lui “malefice”. Că adeseori poporul se lasă mai degrabă amăgit decît exorcizat, aceasta e o altă discuţie.
Un ultim aspect pe care aş ţine să-l semnalez aici, strîns legat de cele anterioare, este faptul – atins deja în treacăt – că dreapta aduce o viziune personalistă, în contraponderea viziunii instigator individualiste a stîngii (mentalitatea stîngistă, mai mult decît teoriile filosofice sau curentele literar-artistice, a încetăţenit în lumea modernă postiluministă individualismul cel mai deşănţat, împins adeseori pînă la manifestări anarhice). Distincţia dintre persoană şi individ e bine precizată în teologie, filosofie şi psihologie, dar insuficient valorificată – iar adesea deliberat ocolită – de politologi şi sociologi. Într-o circumscriere foarte sumară, persoana este o realitate calitativă, liberă, creatoare şi “deschisă” (capabilă de transcenderea de sine, de “cuminecarea” cu celălalt), pe cînd individul rămîne o realitate cantitativă, aservită, imitativă şi “închisă” (în sinea sa egoistă, în “limita care limitează” a propriului eu). În termeni noicişti, individul stă sub semnul “devenirii întru devenire”, pe cînd persoana sub acela al “devenirii întru fiinţă”. Personalismul întruchipează o umanitate dinamică şi complexă, capabilă de spor lăuntric şi de integrare comunitară, adică de participare originală şi responsabilă la o realitate care o depăşeşte şi îi dă sens. Individualismul reflectă o umanitate statică şi elementară, paralizată sufleteşte şi non-participativă, înregimentabilă numai cantitativ, din mimetism sau din simplă instinctualitate gregară. Omul politic de dreapta preferă să aibă de-a face cu persoane, cel de stînga – cu indivizi (pioni acefali şi interşanjabili). Primul construieşte omul, celălalt îl manipulează. Primul se vrea înţeles, celălalt doar urmat. Primul simte naţiunea ca pe o forţă creatoare într-o unitate de destin, celălalt o tratează ca pe o turmă de consum într-o convergenţă conjuncturală. Desigur, pot exista şi un individualism superior (traducînd o formă de dezabuzare şi abandon civic sau chiar existenţial), şi un personalism patologic (un fel de exacerbare a propriei persoane, de ostentaţie posesivă, de grandomanie paranoidă), dar nu ele fac regula. În orice caz, individualismul – pe care stînga îl cultivă fără scrupule – are consecinţe profund negative, atît la nivel individual (egoism cinic, alienare, indiferentism, perversiune etc.), cît şi la nivel social (societăţi democratice “atomizate” sau societăţi nedemocratice de tip colectivist), ducînd, în genere, la disoluţia umanului şi la agonia naţiunilor.
Marele pariu al în-dreptării
Sper că de aici rezultă suficient de limpede că noţiunile de “dreapta” şi “stînga” pot avea – şi chiar au – un conţinut precis şi o pertinenţă mereu actuală, dincolo de orice confuzii sau contaminări conjuncturale. La o analiză atentă şi onestă, bazată pe însumarea tuturor trăsăturilor relevante de mai sus (care limpezesc problema fără s-o acopere complet), nimeni nu va risca, de pildă, să confunde cu dreapta naţionalismul populist al stîngii de extracţie comunistă (marea “cioară vopsită” a istoriei contemporane) sau neoliberalismul castrat şi făcut cadou avortonilor cosmetizaţi ai social-democraţiei, nici să vadă vreo deviere spre stînga în sensibilitatea socială sau în patosul comunitar al dreptei (cum i s-a întîmplat d-lui Alexandru George, autor cu mărturisită sensibilitate liberală şi masonică, care s-a şi străduit în ultimii ani, cu un zel demn de o cauză mai bună, să acrediteze enormitatea că legionarii – cărora altminteri li se pot aduce atîtea alte critici întemeiate – ar fi fost… “bolşevicii noştri”!). Pe de altă parte, se va putea mai lesne constata că pe scena politică românească a momentului de faţă dreapta e ca şi inexistentă (toate înjghebările politice de dreapta din perioada postcomunistă – nici multe, dar nici puţine – eşuînd în mod lamentabil, mai devreme sau mai tîrziu, din pricini pe care le-am analizat într-un alt context[11]), iar reconstrucţia ei nu va fi deloc uşoară, implicînd o întreagă “schimbare de paradigmă”, cu eventualul sacrificiu contextual al unei elite mobilizatoare, capabile să re-creeze o efectivă sensibilitate de dreapta într-o societate suprasaturată de un stîngism aproape cronicizat. Dreapta de mîine, în măsura în care va izbuti să se constituie în forme credibile şi viabile, nu va fi nicidecum o simplă reiterare a dreptei de ieri, chiar dacă va creşte din vechile rădăcini. Ea se va altoi pe noua problematică a lumii noastre, în care, dincolo de competenţele manageriale, dinamismul critic al “societăţii deschise” şi apropierea ecumenică a Bisericilor creştine vor avea probabil un rol însemnat, iar sensibilitatea apocaliptică va produce noi polarizări religioase, sub semnul tuturor celor trei monoteisme. În orice caz, dacă se pune problema unei opţiuni politice consecvent creştine, ea nu poate merge decît spre dreapta, stînga fiind, în toate formele ei posibile, însăşi negaţia tradiţiei şi ordinii creştine.
Dincolo de precarul context românesc, renaşterea unei drepte responsabile, ca alternativă primenitoare la actualul haos moral-spiritual, rămîne şi marele pariu (cu adevărat) european al începutului de mileniu: dacă el va fi pierdut, Europa se va preface, în doar cîteva zeci de ani, sub presiunea concurenţială a “modelului american” (care cu o mînă mîngîie şi cu alta sugrumă), într-un conglomerat uman fără identitate şi fără Dumnezeu, iar ruinei moral-spirituale îi va urma probabil colapsul unei economii artificial centralizate (comunitarismul bruxellez avînd toate şansele să repete cu timpul, în forme mai complexe, falimentul comunismului moscovit). Stînga (chiar şi neextremistă), prin suficienţa şi viciile ei structurale, este “limba pe care piere” inevitabil orice civilizaţie creatoare, mai devreme sau mai tîrziu. Mocirla călduţă a democraţiei – cum e aceasta înţeleasă azi (confundîndu-se politicul cu socialul, libertatea cu egalitatea, funcţia cu valoarea) – nu constituie decît un echilibru trecător şi mă tem că chiar în ea zac germenii metastazei viitoare.
Răzvan CODRESCU
[1] “Istoria plasează naşterea acestei stranii şi arbitrare diviziuni în septembrie 1789, cînd diferenţele de doctrină în Adunarea Naţională au fost pentru prima dată traduse în termeni topografici. O dată ce-şi ocupaseră locul la dreapta scaunului prezidenţial, conducătorii clerului şi marea nobilime au început să obstrucţioneze şi să conteste iniţiativele reformiste ale patrioţilor majoritari de la stînga podiumului” – Hans Rogger, Eugen Weber (eds.), The European Right. A historical Profile, University of California Press, Berkeley and Los Angeles, 1965; trad. rom.: Dreapta europeană. Profil istoric, Editura Minerva, Bucureşti, 1995 (pentru citatul reprodus aici, vezi p. 55). Acest sens “topografic” este avut în vedere şi de definiţiile mai noi: “Din Encyclopedia of World Politics a lui Walter Theimer aflăm că partidele de dreapta sînt partidele conservatoare şi naţionaliste, ai căror reprezentanţi parlamentari stau de obicei pe partea dreaptă, cum priveşti din fotoliul preşedintelui” (ibidem, p. 1). În al său Dicţionar de simboluri (trad. rom. cit., p. 136), H. Biedermann observă: “E neclară provenienţa denumirii partidelor politice (de dreapta: conservatoare; de stînga: progresiste) care a determinat aşezarea acestora în Parlament. Probabil că iniţial influentele partide ale nobililor, Tory, au revendicat partea «mai bună» (dreapta) pentru ei, lăsînd-o opoziţiei pe cea mai puţin respectată” (în toată tradiţia europeană, locul de onoare este cel din dreapta superiorului). În orice caz, e cel puţin o naivitate să crezi că această dispunere „topografică” ar fi fost întîmplătoare, sau că membrii Adunării Naţionale s-ar fi aşezat de fiecare dată cum se nimerea! Am arătat însă, în eseul meu “Simbolistica tradiţională a dreptei. Pentru o fenomenologie a rectitudinii” (inclus şi pe blogul de faţă), că, dincolo de acest aspect exterior şi conjunctural, există rădăcini mult mai vechi ale binomului respectiv, convergente, în linii mari, cu semantica politică modernă. Între simbolismul tradiţional şi simbolismul politic de dată mai recentă s-a produs din capul locului (sau, în orice caz, de foarte devreme) o osmoză greu de contestat, valorificată constant de filosofia politică, dincolo de ideologiile strict operative sau de cecitatea propagandei cotidiene.
[2] Cea de “totalitarism”, ce pare să fi fost utilizată în sensul actual pentru prima dată în 1923, de către Giovanni Amendola, politician liberal-democrat, adversar al lui Mussolini, în sintagma “spiritul totalitar al fascismului”, dar care s-a generalizat în limbajul politologic mai ales după ce Hannah Arendt şi-a publicat, în 1951, lucrarea intitulată Elemente und Ursprünge totalitärer Herrschaft (Elementele şi originile guvernărilor totalitare). Fapt este că experienţele totalitare ale secolului XX anulează în mare măsură pertinenţa dualismului libertate-autoritate (accentuat, de pildă, de un Norberto Bobbio: Dreapta şi stînga. Raţiuni şi semnificaţii ale unei diferenţieri politice, Editura Humanitas, Bucureşti, 1999) în definirea politică a dreptei şi stîngii.
[3] Care ţine de geniul natural al omului, avînd drept scop luminarea intelectuală şi creaţia, pe cînd religia ţine de o revelaţie supranaturală şi are drept scop iluminarea mistică şi mîntuirea (faţă de care “cultura” rămîne aleatorie). Cu privire la raportul religie-cultură, cu critica implicită a blagianismului, a se vedea, între altele, Nichifor Crainic, Nostalgia Paradisului, Editura “Cugetarea” – P. Georgescu-Delafras, Bucureşti, 1940 (ed. a II-a: 1942; reed. Editura Moldova, Iaşi, 1994), Partea întîi (mai ales cap. “Raportul genetic dintre religie şi cultură”).
[4] Este de reţinut, în acest sens, şi observaţia foarte pertinentă a unui Jean Jaélic (La Droite, cette innconue, Les Sept Couleurs, Paris, 1963, p. 13): Les mots “gauche” et “droite” prennent alors chacun, sur le plan social, un sens qui vient trancher sur leur confuse acception courante: la gauche, c’est comme une pente vers l’égalité matérielle, vers la quantité prise pour fin (c’est-à-dire, vers une pure possibilité d’échange, de substitution); la droite, c’est comme une pente vers l’aristocratie spirituelle, vers la qualité reine (c’est-à-dire, vers l’être intime des choses) [“Cuvintele «stînga» şi «dreapta» capătă fiecare, transpuse pe planul social, un sens care le scoate din indistincţia accepţiunii curente: stînga înclină spre egalitatea materială, spre cantitatea luată drept finalitate (adică spre o pură posibilitate de schimb sau de substituţie); dreapta înclină spre aristocraţia spirituală, spre domnia calităţii (adică spre starea intimă/esenţială a lucrurilor)”].
[5] Cînd, pe la jumătatea anilor ’80, în holul de la Athénée Palace, iscodit de un ziarist occidental cu privire la respectarea drepturilor omului în România, Petre Ţuţea răspunsese în stilul său inconfundabil: “Pentru noi, românii, drepturile omului nu există. Noi, românii, nu avem drepturi, avem numai îndatoriri! Şi ne sînt de ajuns!”, răspunsul nu era doar o ironie subţire şi prudentă în context, ci reflecta convingerea omului de dreapta că, aşa cum glosa cineva, “modul în care poţi onora propriu-zis condiţia ta de om este să-ţi trăieşti viaţa ştiindu-te dator: dator faţă de Dumnezeu, faţă de Neamul tău, faţă de familia ta, faţă de aproapele tău”.
[6] “Un remediu radical ar fi numai o mînă de fier, dreaptă şi conştie [conştientă] de ţelurile ei bine hotărîte, care să inspire tuturor partidelor convingerea că statul român moştenit de la zeci de generaţii, care-au luptat şi suferit pentru existenţa lui, formează moştenirea altor zeci de generaţii viitoare şi nu e jucăria şi proprietatea exclusivă a generaţiei actuale” (M. Eminescu, Opere, ed. I. Creţu, Editura “Cartea românească”, Bucureşti, 1939, vol. II, p. 353).
[7] Conform învăţăturii creştine, există o tainică solidaritate eschatologică între ins şi neamul căruia îi aparţine. Sf. Apostol Pavel, încredinţîndu-ne că toţi vom învia, ţine să precizeze: “Dar fiecare în rîndul cetei sale…” (I Corinteni 15, 23). Iar Sf. Ioan Teologul ne comunică această viziune a Ierusalimului ceresc: “Şi neamurile vor umbla în lumina ei [a cetăţii sfinte], iar împăraţii pămîntului vor aduce la ea mărirea lor […] Şi vor aduce în ea slava şi cinstea neamurilor” (Apocalipsa 21, 24 şi 26). Încă din vechime, evreii sugerau unitatea mistică în eternitate a insului cu spiţa lui, spunînd despre cel ce murea că “s-a adăugat la neamul său”. Biserica se roagă în mod curent, pentru cei răposaţi, să fie pomeniţi de Dumnezeu “cu tot neamul lor cel adormit”. Neamul este resimţit ca un fel de “sine lărgită” a fiecăruia dintre noi, avînd nu doar subzistenţă istorică, ci şi permanenţă transistorică. În textul intitulat “Neamul în Biserică”, din volumul meu Cartea îndreptărilor. O perspectivă creştină asupra politicului, este reluată şi adîncită această temă majoră pentru fundamentarea teologică a naţionalului.
[8] Am tratat mai pe larg acest aspect în textul intitulat “Naţionalismul românesc în context european. Ipostaze istorice şi provocări actuale”, din Cartea îndreptărilor.
[9] Am în vedere aici nu definiţia “altimetrică” a elitei, predominantă în politologia contemporană (şi supralicitată la noi de un Stelian Tănase, cu suficienţa cinică a “pragmatismului” stîngist), ci mai degrabă definiţia “meritocratică” (în care converg profesionalismul şi moralitatea). “Elitele” aşa-zise de facto (legitimate prin controlul puterii politice şi economice, sau, altfel spus, prin accesul conjunctural la decizia imediată) sînt cel mai adesea nişte false elite, rude bune cu nomenklatura regimurilor comuniste, chiar dacă au fost propulsate “la vîrf” prin pîrghiile democraţiei. Pentru circumscrierea actuală a problemei de pe o moderată poziţie de dreapta, cf. Varujan Vosganian, Mesajul Dreptei româneşti. Tradiţie şi modernitate, Editura Nemira, Bucureşti, 2001, subcap. “Rolul elitelor” (p. 375 şi urm.). Pentru diferitele abordări politologice ale problemei, ca şi pentru raportul (discutabil) dintre elite şi partidele politice, o echilibrată expunere sintetică e cea a lui Alexandru Boer, “Elitele şi partidele politice” (cf. Puncte cardinale, anul XII, nr. 1-2/133-134, ian.-febr. 2002, pp. 6-7).
[10] Articol apărut în Vremea, anul VIII, nr. 413, 10 noiembrie 1935, p. 3 (inclus în vol. 2 din culegerea Profetism românesc, Editura “Roza Vînturilor”, Bucureşti, 1990, pp. 133-135).
[11] Cf. inventarul manifestărilor postcomuniste de dreapta, atîtea cîte au fost, inclus mai întîi în vol. În căutarea Legiunii pierdute, Editura Vremea, Bucureşti, 2001, pp. 121-142 (pe cînd Uniunea Forţelor de Dreapta, cu începutul ei de consolidare ideologică şi organizatorică, mai era încă o promisiune) şi adus la zi în volumul Cartea îndreptărilor, ca anexă la textul intitulat “Uite dreapta, nu e dreapta! Pseudomorfozele contemporane ale dreptei”.
(Din volumul Cartea îndreptărilor, Editura Christiana, Bucureşti, 2004; aici cu mici modificări contextuale)
Foarte bun articol! L-am imprimat ca sa-l folosesc/glosez/comentez. Dreapa ca "spiritualista" mi se pare ca urmeaza prea mult dihotomia carteziana materie/spirit. De ce sa nu lucram cu persoane, cu intrupari?
RăspundețiȘtergereRazvan Codrescu a fost si este un ganditor remarcabil al dreptei. Textele sale pe teme conservatoare ar trebui sa cunoasca o circulatie mai larga.
Ma bucur de acest semn, mai ales ca eram dator sa va felicit, pe dvs. si pe d-l Hurduzeu, pentru "Manifestul la doua maini" care i-a produs probleme de "autolocalizare" d-lui Patapievici (de la care marturisesc ca m-as fi asteptat la o reactie mai inteligenta).
RăspundețiȘtergereSper sa aveti un an cat mai bun si sa nu lasati, pentru nimic in lume, garda jos. Eu am bajbait, toti anii astia, mai ales sub semnul trecutului. Dvs. aveti toata sansa viitorului.
Şevţov Oleg BASARABIA
RăspundețiȘtergereTLC !!!
Totul pentru Ţară !!!
foarte bun articolul,am observat respect pentru ambele tipuri de partide politice desi se pare ca simpatizati mai mult cu cele de dreapta;am observat,de asemenea,ca va axati si pe religie.Ea intr-adevar,are un anume rol in viata statului-politica sau sociala-insa parerea mea este ca nu ar trebui sa analizam marile evenimente ale lumii exclusiv din punct de vedere religios,deoarece s-ar pierde valoarea si importanta stiintei,deci unde inregistram evolutia? In plus,e aproape imposibil sa faci distinctie intre 2 partide politice in prezent,deoarece interesul urmarit este unul strict personal si deloc unul national.masinariile de conducere sunt aceleasi si in conducerea de dreapta,si in cea de stanga.e bine sa pastram traditia,dar trebuie si o oaresce tendinta de mai sus
RăspundețiȘtergereIn sfarsit am inteles bine care e diferenta, dar parerea mea ramane ca dreapta adevarata nu mai are sanse in lumea mizerabila si mincinoasa in care traim.
RăspundețiȘtergereNu stiu ce sanse are refacerea dreptei autentice in contextul istoric prezent. De fapt,nici nu cred ca ar trebui sa ne ostenim cu astfel de evaluari. Trebuie doar sa participam direct si complet la "dreapta" definita de dl. Codrescu in acest studiu.
RăspundețiȘtergere