O EUROPĂ SEDATĂ
IMPRESIILE LUI MICHEL HOUELLEBECQ
Houellebecq
e un scriitor care dă impresia unui pervertit. Și în realitate, dar și după
modul în care scrie. Dacă în realitate e, nu știm, dar personajele pe care și
le imaginează în cărțile lui sînt toate pervertite. Houellebecq extinde însă la
scară europeană decadența sexuală care caracterizează personajele cărților lui,
dînd de înțeles că însăși Europa a devenit ireversibil pervertită, așteptînd,
la fel ca și personajul principal din Sérotonine, o moarte lentă,
fără durere, după ce facultățile fizice care pot asigura plăcerile trupului
devin neputincioase.
Obsesia sexualității
De unde vine această obsesie a
personajelor lui Houellebecq cu sexualitatea, și, prin extensie, a întregului
continent și a generației prezente? Dintr-o minte focalizată pe plăcere,
hedonism, pornografie și lucruri similare care dau plăcere trupului.
În 2019 a fost publicată versiunea
engleză a cărți Sérotonine, unde
Houellebecq își imaginează viața unui funcționar de stat, angajat al
Ministerului Agriculturii, iar ocupația lui principală este să asigure
competitivitatea produselor agroindustriale franceze pe piața internațională.
Cu acest scop călătorește intens – în
Europa, America de Sud, Africa, Asia. Evită America de Nord, dînd de înțeles
că, pe lîngă vinuri și brînzeturi, Franța nu poate da mult Americii. Sarcina
lui, însă, e să contracareze prezența produselor americane pe piața
internațională, făcînd propagandă împotriva giganților agroindustriali
americani, inamicul numărul unu pentru el fiind Monsanto.
Ce are asta de a face cu personajul
principal al cărții lui Houellebecq? Numele lui e Florent. Florent reprezintă
angajatul tipic occidental care muncește într-o companie multinațională ori în
funcții influente în administrația de stat. Angajatul, asemenea lui Florent, e
singur la părinți. Nu e căsătorit. Nu are familie, nu întemeiază o familie, nu
se căsătorește niciodată. Cîștigă bine, slujba îi împlinește ambițiile
profesionale, și întreține relații cu diferite tinere de-a lungul vieții,
tinere din diferite grupuri etnice ori rasiale. Vacanțele sînt lungi, banii
trebuie cheltuiți. Pe plăcere și lucrurile care aduc plăcerea.
Cu timpul, însă, Florent își dă seama că
abilitățile fizice care îi dau plăcerea, inclusiv viața intimă, îi slăbesc.
Trupul îi slăbește, se îngreunează, femeile, mai ales cele tinere, îl găsesc
mai puțin atractiv, și pentru a-și satisface dorințele personale, Florent
încearcă să ademenească fete tinere din țări sărace. Impresia cititorului, de
fapt, e că lui Florent îi plac tinerele din Moldova mai mult ca oricare altele.
E frustrat, însă, că nu își găsește o prietenă adevărată.
O dată ce abilitățile fizice îi intră în
declin, depresia lui Florent se intensifică. Între timp, ambii părinți îi mor,
se sinucid împreună după ce sănătatea tatălui lui Florent se deteriorează
ireversibil. În consecință, tatăl alege să se sinucidă. La fel și mama. Florent
participă la înmormântarea părinților lui, catolici practicanți, și, pentru
prima dată după zeci de ani, aude o omilie de genul celor pe care nu le-a mai
auzit din copilărie. Găsește omilia preotului plictisitoare. Pentru o vreme.
Căci cuvintele preotului și imaginea trupurilor moarte ale părinților îl
urmăresc și îi cauzează neliniște.
Urmărirea e insistentă. Îl urmăresc
chiar și în momentele de intimitate și în locurile în care călătorește prin
lume. Intră într-o stare de depresie acută și, după ani de indecizie, își ia
inima în dinți și merge la un psiholog. I se prescrie Captorix, un medicament
antidepresiv care îl ajută să-și revină la normal. Pentru o vreme. E o vreme în
care își continuă viața hedonistă, trăind cu o japoneză, o spaniolă, o
adolescentă din Jamaica etc. Lista devine tot mai lungă, dar la fel și
depresia, iar Captorixul ajută tot mai puțin…
Houellebecq: libertățile individuale
duc la moarte spirituală
Ani mai tîrziu, Florent își ia din nou
inima în dinți și se reîntoarce la același psihiatru, care îi dă o doză mai
mare de Captorix și alte calmante puternice. Îi și recomandă, însă, să petreacă
timp cu prostituatele pentru a-și vindeca depresia și singurătatea. Ceea ce și
face, cheltuind o grămadă de bani.
Continuă însă să trăiască o viață
solitară, fără scop ultim. Pentru o vreme încearcă vânătoarea ca forma de
divertisment. Din cînd în cînd se întreabă dacă e fericit, dar preferă să nu
răspundă întrebării.
În final, Florent e tentat de suicid.
Ezită pentru o vreme, pentru că încă are 600.000 de euro economisiți în cont.
Ce să facă cu banii? – se întreabă el Să îi dea săracilor, printre ei chiar și „românilor”?
În final, decide să-și țină banii și să-i cheltuiască el. Scrie el: I wasn't about to hand over my cash to a
bunch of Romanians / „nu eram tocmai încântat să-mi dau banii unor români”.
Cu banii încă în cont își cumpără un apartament
într-o zonă mai selectă a Parisului, la ultimul etaj. La, calculează el, 100 de
metri înălțime. De ce la înălțime? Pentru a putea sări de la fereastră și a
muri instantaneu cînd se izbește de pavaj. După cîțiva ani de viață singuratică
în apartamentul de la ultimul etaj, Florent încă mai are 200.000 de euro în
cont.
Se tot gîndește ce să facă cu ei și rămîne
hotărît să nu-i dea săracilor. Nu e obișnuit să dea nimic nimănui, doar să
agonisească și să cheltuie totul pentru sine. Își va cumpăra, spune el, cele
mai selecte mîncăruri, brînzeturi și vinuri, pînă își va epuiza economiile.
Ceea ce și face.
Trupul i se îngreunează și mai mult, stă
închis în apartamentul de la ultimul etaj, vizionează pornografie, e singur,
toate rudeniile i-au murit. Nu mai are pe nimeni pe lângă el.
Finalul: cu sau fără Dumnezeu?
Economiile epuizate, Florent își
pregătește plecarea din lume. Planul făcut cu ani în urmă îi vine din nou în
minte. Deschide fereastra și își ia avânt, moment în care cititorul e lăsat în
suspans și poate să-și folosească intuiția proprie cu privire la ce se întîmplă,
ori nu se întâmplă, mai departe.
Relevante sînt însă ultimele două pagini
ale cărții, în care Florent, după ce deschide fereastra apartamentului,
meditează asupra celei mai importante dimensiuni ale existenței, dar una pe
care a ignorat-o toată viața: latura ei spirituală. Moartea e inevitabilă,
meditează Florent (death imposes itself
in the end / „moartea își impune voința în final”). Dar
Florent meditează și asupra morții spirituale. Ce duce la moartea spirituală? –
se întreabă el Individualismul și libertatea individuală.
Afirmațiile lui Florent sînt directe și
ușor de priceput: Did we yield to the
illusion of individual freedom, of an open life, of infinite possibilities?
It's possible; those ideas were part of the spirit of the age; we didn't
formalise them, we didn't have the taste to do that; we merely conformed and
allowed ourselves to be destroyed by them; and then, for a very long time, to
suffer as a result./ „Ne-am lăsat stăpîniți de iluzia libertății
individuale, a unei vieți fără limite, a unor posibilități infinite? E posibil;
aceste idei au făcut parte din spiritul vremii; nu le-am formalizat; nu am avut
dorința să le formalizăm; doar ne-am conformat lor și le-am îngăduit să ne
distrugă; și apoi, pentru o vreme îndelungată, să suferim din cauza lor” (pagina
309).
Florent se reîntoarce, în momentele
finale ale vieții, cu gîndurile la Dumnezeu, Cel pe Care L-a ignorat toată
viața. Dumnezeu, spune el, takes care of
us, he thinks of us every minute/ „Dumnezeu se îngrijește de noi, se gîndește
la noi în fiecare minut”.
Paragraful final al cărții e însă și mai
penetrant. Florent se gîndește la Hristos, Cel pe Care L-a ignorat toată viața,
dar Care, la fiecare pas pe care îl facem, este cu noi și ne dă semne clare că
ne însoțește: And today I understand
Christ's point of view and his repeated horror at the hardening of people's
hearts; all of these things are signs, and they didn't realise it. Must I
really, on top of everything, give my life for these wretches? Do I really have
to be explicit on that point? Apparently so./ „Azi înțeleg perspectiva lui
Hristos și întristarea Lui văzînd inimile împietrite ale oamenilor; toate
aceste lucruri sînt semne, și oamenii nu le pricep. Chiar trebuie, în final,
să-mi dau viața pentru nenorociții aceștia? Chiar trebuie să fiu explicit
privind lucrul acesta? S-ar părea că da”.
Întrețesută în întreaga carte a lui
Houellebecq e ideea că Florent e un Occident în miniatură. Modul în care el
gândește, viața pe care o trăiește, atitudinea nepăsătoare față de viața
spirituală și creștinism, hedonismul, căutarea plăcerii, toate sînt trăsăturile
Occidentului de azi.
Așa îi descrie Houellebecq pe
occidentali, luându-i la rînd: germani, scandinavi, britanici, spanioli,
olandezi etc. Pe toți îi numește pe nume și le descrie excesele păcătoase cu
lux de amănunte.
Moralitatea a dispărut, în Florent și în
occidentali. Fiecare occidental e un Florent, trăim pentru o vreme, mâncăm
bine, ne simțim bine, ne satisfacem trupurile și nu ne gîndim la suflet. Dar cînd
colapsul inevitabil și, mai ales, suicidul, devin iminente, lipsiți de nădejde,
ne amintim de generațiile trecute și de Dumnezeu, dar mai ales de Hristos, Cel Care
a murit pentru niște nenorociți ca noi. Sînt momentele în care ne întrebăm,
asemenea lui Florent, de ce nu L-am priceput pe Hristos mai devreme?
ALIANTȚA FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica 12, sector 4, București
Tel. 0741.103.025; Fax 0318.153.082
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire