SIR ROGER
SCRUTON:
UN PORTRET
FILOSOFIC
Sir Roger Scruton a murit. Scriitor prolific, filozof
britanic din şcoala analitică, gînditor conservator şi critic social, Scruton
nu s-a bucurat niciodată de faima filozofilor francezi. Născut în 1944 într-o
familie disfuncţională, el şi-a găsit eliberarea din infernul domestic şi social
doar cu ajutorul cărţilor.
Elev de gimnaziu fiind, i-a citit pe faimosul John Bunyan
(1628–1688) cu al său Pilgrim’s Progress,
apoi pe Dante, Kierkegaard, Kafka, T. S. Eliot sau Ezra Pound. A studiat la
Cambridge (Jesus College) în contextual mişcărilor studenţeşti din mai 1968 —
moment în care înclinaţiile sale conservatoare s-au cristaliat fără regret şi fără
ezitare.
Aşa cum ne mărturiseşte în autobiografia Gentle Regrets, l-a admirat pe generalul
De Gaulle şi a dispreţuit încercarea unui Foucault sau Sartre de-a manipula
filozofic emoţiile străzii. Temele sale favorite de reflecţie au fost
arhitectura, muzica, estetica şi filozofia morală — toate situate la antipozii
jargoniadei propuse de Guattari, Deleuze sau Althusser. Deşi o paria pentru stîngişti,
Rogert Scruton n-a ezitat să critice intenţiile de legiferare excesivă propuse
de Margaret Thatcher în anii 1980.
O minte agilă şi educată a însoţit caracterul unui
veritabil pugilist, respins de majoritatea colegilor din spaţiul academic
anglo-saxon (Birbeck College, Universitatea din Londra). Scruton n-a uitat în
schimb drama celor aflaţi dincolo de Cortina de Fier şi a făcut cîteva vizite incognito prietenilor săi din Praga şi
Varşovia.
Cînd, la Paris sau New York, flirtul cu opera marxistă
garanta succesul profesional al conferenţiarilor universitari din domenii
precum filozofia ori ştiinţele sociale, scriitori de talia unui Leszek
Kołakowski sau Jan Patočka căutau izvoarele pure ale gîndirii.
Revenit acasă, Scruton şi-a dorit mereu ca societatea
civilă să aibă un rol mai important în şlefuirea spaţiului public decît Statul.
Finanţarea arbitrară de către autorităţile guvernamentale a unor proiecte
arhitectonice lipsit de gust şi ofensatoare la adresa bunului simţ al
populaţiei nu are nici o justificare, oricît de puternice ar fi argumentele
„experţilor”. De asemenea, pornografia și prozelitismul sexual în şcolile
publice, sub aparenţa „egalităţii de şanse”, nu face decît să desacralizeze
corpul uman.
Scruton a deplâns toate formele de alienare ale
subiectului modern, obligat să supravieţuiască într-o lume fără transcendenţă,
lipsită de reflexul reverenţei, incapabilă să perceapă darul fiinţei şi
latenţele ascunse ale vieţii comunitare.
Sentimentalismul este pentru Roger Scruton o boală a
lumii contemporane, lipsită de reflexul interiorităţii care odinioară se
impunea vulgului needucat prin simpla trecere a pragului unei biserici. O lume
fără simţul diferenţei între sacru şi profan se va rezuma la o sumă de relaţii
contractuale între oameni.
Scruton a fost marcat de spiritul misionar al
monseniorului Alfred Gilbey (1901-1998) – un „capelan arhetipal” pentru studenţii
din University of Cambridge. Pluralismul n-a fost decât un efect al
recunoaşterii demnităţii persoanei, în faţa presiunii colectiviste; totuşi,
pluralismul rămîne o premisă sociologică a dezbaterii democratice, dar nu şi
concluzia unui demers metafizic, asumat pe cont propriu.
Tolerarea mai multor expresii ale căutării adevărului nu
rezultă într-o relativizare epistemică a adevărului însuşi.
În relaţia faţă de creștinism, Scruton a lăsat mereu
impresia unui respect sincer şi solid, fără ca opţiunea sa individuală să fie
clarificată în termeni teologici. Între un panteism de tip spinozist şi o
genuină apreciere pentru figura lui Hristos, Scruton n-a ezitat să deplîngă
absorbţia marelui public în oceanul consumismului — substitut lamentabil al
vechilor rituri de trecere care marcau destinul oamenilor din emisfera
occidentală.
Familiile corupte de virusul adicţiei televizuale
manifestă trăsături deconcertante: incapacitatea unui dialog real între părinţi
şi copii; alternanţa între cinismul individualist şi sentimentalismul lipsit
virtute.
Roger Scruton şi-a rezumat opiniile privind condiţia
actuală a culturii occidentale într-un volum intitulat Culture Counts. Cartea este subintitulată: „Credinţă şi sentiment
într-o lume asediată” – cu referinţă implicită la nihilismul postmodern şi
Islamul radical (imposibil de identificat în comentariile lui Henry Corbin).
Spre deosebire de antropologii relativişti, Scruton disociază între sensul
comun al cuvîntului cultură (care poate fi asociat oricări genitiv: „cultura manelelor”,
„cultura gastronomică” etc.) şi conotaţia tradiţional-normativă, redată de
substantivul german Hochkultur.
Apetitul pentru cunoaştere, ştiinţa de carte, admiraţia pentru tradiţia înaintaşilor, respectul pentru lege, vigilenţa civică, sensibilitate artistică, scrisul expresiv şi gîndirea articulată, cunoaşterea regulilor elementare de inferenţă logică, auto-ironia şi reflexivitatea, eleganţa derivată dintr-o bună stăpânire a limbii natale şi a câtorva idiomuri străine – toate acestea fac parte, pentru Roger Scruton, din trusa indispensabilă a intelectualului clasic european. Sînt calităţi durabile care s-au născut în mediile cele mai propice dezvoltării armonioase a sufletului: şcolile socratice, mănăstirile Antichităţii tîrzii, universităţile medievale, bibliotecile şi laboratoarele de cercetare ale lumii moderne.
Aceste instituţii formate în jurul unor canoane literare deopotrivă fixe şi flexibile au fost supuse unor devastatoare atacuri venite dinăuntru (ideologiile egalitare ale sfîrşitului de secol XX) şi dinafară (jihadul islamic).
Apetitul pentru cunoaştere, ştiinţa de carte, admiraţia pentru tradiţia înaintaşilor, respectul pentru lege, vigilenţa civică, sensibilitate artistică, scrisul expresiv şi gîndirea articulată, cunoaşterea regulilor elementare de inferenţă logică, auto-ironia şi reflexivitatea, eleganţa derivată dintr-o bună stăpânire a limbii natale şi a câtorva idiomuri străine – toate acestea fac parte, pentru Roger Scruton, din trusa indispensabilă a intelectualului clasic european. Sînt calităţi durabile care s-au născut în mediile cele mai propice dezvoltării armonioase a sufletului: şcolile socratice, mănăstirile Antichităţii tîrzii, universităţile medievale, bibliotecile şi laboratoarele de cercetare ale lumii moderne.
Aceste instituţii formate în jurul unor canoane literare deopotrivă fixe şi flexibile au fost supuse unor devastatoare atacuri venite dinăuntru (ideologiile egalitare ale sfîrşitului de secol XX) şi dinafară (jihadul islamic).
Declinul creştinismului tradiţional a permis naşterea
„culturii de masă”, pentru care nu mai contează distincţiile între „nobil versus degradat” sau „esenţial versus derizoriu”. La nivelul elitei a
apărut complexul de vinovăţie relevat de ororilor celor două conflagraţii
mondiale şi de nedreptăţile produse de regimurile coloniale în ţările „lumii a
treia”.
Treptat, sub presiunea módelor străzii, Universităţile
occidentale au ajuns să găzduiască instrucţia superficială, înlocuind vechile
programe cu bricolajul aleatoriu şi populist. Un curs despre identitatea de gen
poate primi astăzi mai multe credite decît un curs introductiv în filozofia lui
Platon şi Aristotel. Politica uitării s-a instalat aşadar în chiar forul intim
al noilor centre educaţionale, fiind finanţate de la bugetul public de stat.
Dorinţa de-a se opune acestui amoralism l-a costat scump
pe Roger Scruton. Încercărilor sale de-a reforma standardele dezbaterilor
publice din Anglia ultimelor decade s-au izbit de prejudecata şi invidia
breslei. Scruton a obţinut însă o deplină recunoaştere în mediile conservatoare
din Statele Unite ale Americii şi, mai important, în cercurile anticomuniste
din Europa de Est (fiind actualmente autor de cărţi best-seller cu peste treizeci de titluri editate sau traduse în
numeroase limbi de circulaţie internaţională).
Deşi a trăit experienţa ostracizării instituţionale,
Scruton n-a obosit să-şi propage mesajul: „cultura contează” (Culture counts). Costul obţinerii
dreptului la interioritate a fost şi va rămîne scump. Scruton cunoaşte însă
prea bine trecutul totalitar al Europei răsăritene pentru a fi uitat cîte
milioane de oameni au plătit – cu ani de închisoare sau marginalizare – preţul
demnităţii.
Poziţia lui Scruton a coincis cu apologia făcută în anii
totalitarismului de către Constantin Noica: „Din civilizaţie iei cît vrei, din cultură iei cît poţi”.
Mihail NEAMȚU
Sir Roger Scruton în românește
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu