Pagini

joi, ianuarie 30, 2020

AFR: MEMENTO ROGER SCRUTON


Am primit și dau mai departe…


MOȘTENIREA INTELECTUALĂ
A LUI SIR ROGER SCRUTON

Recent (12 ianuarie 2020) a trecut la cele veşnice Sir Roger Scruton, britanicul conservator a cărui personalitate transcende perioada de timp în care el a fost activ şi a inspirat o mulţime de intelectuali de dreapta prin doctrinele lui conservatoare, lucide şi inteligente. A fost unul dintre cei mai importanți gînditori ai epocii noastre și considerat cel mai marcant filosof conservator de la Edmund Burke încoace. Specializat în filosofia esteticii și în filosofie politică, a scris peste 50 de cărți, tratate și piese de teatru. Am găsit potrivit să publicăm astăzi un material special dedicat acestui bărbat influent, căruia nu i-a fost ruşine de conservatorism. Este vorba de un comentariu scris de el în 2007, privind impactul toxic pe care normalizarea homosexualităţii îl are asupra copiilor. A fost tradus de colegii noştri de la Pro Vita, pentru care le mulţumim.

Normalizarea homosexualităţii

Societățile occidentale au suferit, în ultimele decenii, o schimbare radicală a atitudinilor lor în ce privește homosexualitatea. Ceea ce a fost privit cîndva ca un viciu intolerabil este acum privit ca o „orientare”, cu o natură deloc diferită – deși diferită ca direcție – față de înclinațiile care îi determină pe bărbați la unirea cu femeile. Această schimbare radicală a început o dată cu dezincriminarea conduitei homosexuale și cu o dispoziție tot mai mare nu numai pentru a tolera homosexualitatea în privat, ci și pentru a vorbi despre ea în public. Am asistat la apariția „homosexualului public”, propagandistul flamboaiant al acelui „alt” stil de viață, iar un Quentin Crisp a încercat să ne convingă că gay este, pînă la urmă, denumirea corectă. A urmat apoi mișcarea pentru „mîndria homosexuală” și „ieșirea la rampă” unor persoane publice.
În cea mai mare parte, britanicii au trecut peste aceste schimbări. Este posibil să nu fie confortabili cu exprimările mai „demonstrative”, dar sînt pregătiți să tolereze modul de viață homosexual, cu condiția să se mențină în limitele decenței și să nu violeze normele fundamentale. Totuși, această atitudine nu îi satisface pe activiști. Căci a tolera înseamnă a dezaproba. Doar atunci cînd o anume conduită jignește trebuie să îți exerciţi toleranța, iar activiștii doresc ca oamenii să trateze homosexualitatea ca normalitate. Prin alunecoasele noțiuni de discriminare și drepturile omului, ei s-au folosit de lege pentru avansul agendei proprii. În prezent, homosexualitatea este tratată de lege ca fiind o tendință comparabilă aproape în orice mod cu heterosexualitatea, astfel încît orice încercare de a face distincția între oameni pe motive de „orientare” – fie că e vorba de solicitarea unui loc de muncă, fie de beneficiul oricărui alt privilegiu – este considerată „discriminare” nedreaptă, o eroare morală comparabilă cu discriminarea pe criteriu de rasă sau sex.
În general, am acceptat că ar putea fi necesare legi împotriva discriminării, pentru a-i proteja pe cei care au suferit în trecut de pe urma unor prejudecăți ostile. Din cînd în cînd, însă, ne trezim că, deși homosexualitatea a fost normalizată, totuși nu este normală. Acceptarea de către noi a stilului de viață homosexual, a cuplurilor de același sex și a comunității gay nu a eliminat sentimentul că acestea sînt alternative la ceva și că acel ceva este, de fapt, normalul. Nu este vorba despre dorința heterosexuală, concepută ca o „orientare”, ci despre unirea heterosexuală: alăturarea bărbatului și femeii într-un act care conduce, prin cursul natural al lucrurilor, nu doar la un angajament reciproc, ci și la purtarea copiilor, la întemeierea unei familii și la obișnuitul sacrificiu de sine de care, mai presus de orice, depinde viitorul societății. Propaganda care a încercat să rescrie heterosexualitatea ca „orientare” este doar o încercare de a ne convinge să trecem cu vederea adevărul despre uniunea sexuală: că, în forma sa normală, acesta este modul în care o generație succede celei anterioare.

Adopţiile homosexuale

Acest adevăr este recunoscut de toate marile religii și este susținut prin viziunea creștină a căsătoriei ca uniune creată de Dumnezeu. Acest lucru explică, într-o mare măsură, reticența oamenilor religioși de a susține căsătoria homosexuală, pe care ei o văd ca pe o încercare de a rescrie în termeni exclusiv omenești contractul etern al societății. Pentru a o spune într-un alt mod, ei văd căsătoria homosexuală ca pe profanarea unei taine. De aici, conflictul crescînd între agenda homosexuală și religia tradițională, conflict în care actuala dispută privind „dreptul la adopție” este cel mai recent capitol. În conformitate cu perspectiva creștină – una împărtășită, cred eu, și de musulmani și evrei –, adopția înseamnă a primi un copil ca membru al familiei, unul pentru care te dedici la fel cum un tată și o mamă se dedică propriilor copii. Este un act de sacrificiu, realizat în beneficiul copilului și în scopul de a oferi confortul normal al unui cămin. Scopul său nu este de a-i mulțumi pe părinți, ci de a îngriji copilul, făcîndu-l parte dintr-o familie. Pentru oamenii religioși, înseamnă a-i oferi copilului un tată și o mamă. Orice altceva ar fi o nedreptate făcută copilului și un abuz asupra inocenței sale. Prin urmare, nu există „dreptul la adopție”. Adopția înseamnă asumarea unei datorii, iar singurele drepturi pe care aceasta le implică sînt drepturile copilului.
Împotriva acestui argument, apelul la legile „anti-discriminare” este irelevant. Scopul adopției nu este de a gratifica părinții adoptivi, ci de a ajuta copilul. Și avînd în vedere că, din punct de vedere religios, singurul ajutor care poate fi oferit este aducerea lui într-o familie reală, nu este în nici un fel mai multă discriminare în a exclude cuplurile de homosexuali de la adopție decît în a exclude legăturile incestuoase sau comunitățile de swinger-i promiscui. Într-adevăr, implicația că adopția este în totalitate o problemă de „drepturi” ale potențialilor părinți arată inversiunea morală care infectează societatea modernă. În loc să considerăm familia ca modul prin care generația actuală se jertfește pentru cea următoare, ni se cere să creăm familii în care generația următoare să fie sacrificată pentru plăcerea celei actuale. Ni se cere să ignorăm tot ceea ce știm despre fragilitatea parteneriatelor homosexuale, despre nevoile psihologice ale copiilor și despre normele care încă mai predomină în școlile și comunitățile noastre, de dragul unei fantezii ideologice.
A te opune adopției de către homosexuali nu înseamnă că homosexualii nu ar trebui să aibă nici o relație cu copiii. De la Platon la Britten, homosexualii s-au distins ca profesori, adesea sublimîndu-și eros-ul, așa cum au făcut acești doi mari bărbați, prin hrănirea minții și sufletelor tinerilor. Dar Platon a fost cel care, în Legile, a subliniat că homosexualii, la fel ca heterosexualii, trebuie să învețe calea sacrificiului, că nu dorințele prezente sînt cele care trebuie să îi guverneze, ci interesele pe termen lung ale comunității. Și, cu siguranță, nu este neplauzibil ca acele interese pe termen lung să fie mai susceptibile de a fi protejate de religii decît de ideologiile politice care guvernează Partidul Laburist.

ALIANȚA FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, București
Tel. 0741.103.025; Fax 0318.153.082

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu