În loc de postfață*
PETRE ŢUŢEA – O CONSEMNARE
Scurtul text despre Petre Ţuţea regăsit deunăzi de prietenul
Lucian D. Popescu printre hîrtiile sale mai vechi este poate incomod în multe
privinţe. Înainte de a face cîteva observaţii pe marginea lui, îmi îngădui să-l
reproduc aici în întregime, ca document tîrziu al unei aventuri biografice şi
spirituale care s-a încrucişat de la sine cu fenomenul legionar şi care a
generat o legendă încă neistovită în orizontul paideic al dreptei româneşti [1]:
„Criza finală a slăbiciunii
trupeşti a lui Petre Ţuţea a debutat la sfîrşitul toamnei
lui 1991, însoţită de o acută criză de singurătate. Mari dureri de cap,
senzaţia sufocării şi o cumplită frică de a rămîne singur îl încercau din greu
pe «nea Petrache». «Îmi crapă capul de durere şi nu mai pot gîndi. Sînt un
deşeu bio-social!», decreta sacadat.
La mai multe zile după debutul
acestei simptomatologii, zile în care, de bine de rău, s-a găsit cîte cineva
care să-i vegheze singurătatea şi nesomnul, s-a reuşit încheierea
formalităţilor necesare internării. De mult timp, deplasările în spaţiu
deveniseră un chin pentru el, aşa că nu mai ieşise din casă de cîţiva ani. În
dimineaţa în care a fost dus la spital, Marcel Petrişor, fost coleg de temniţă
şi omul care l-a îngrijit amar de vreme, a observat: «Vezi, nea Petrache,
degeaba te-ai înscris la liberali, că tot pe braţe de legionari ajungi cînd dai
de greu!». Privind de-a dreapta şi de-a stînga sa, Petre Tuţea l-a aprobat.
Domnul Biloiu şi părintele Voicescu păreau să îşi onoreze fosta apartenenţă
politică aşa cum o făcuseră întotdeauna: creştineşte. E drept că acum dispăruse
cu totul primejdia teribilei acuzaţii de... «ajutor legionar». Dar, chiar şi
aşa, acum, la nevoie, nu se înghesuiau deloc cei care în anii ’70-’80 îi
sorbiseră cuvintele la Casa Scriitorilor sau la Athénée Palace, nici cei care
pînă deunăzi îl filmau, îl intervievau sau, cu cine ştie ce interese «de
imagine», îl curtau.
Găsesc că e de amintit aici că
puţini au fost înainte de «Revoluţie» cei care s-au încumetat să-l viziteze pe Socratele
Bucureştilor, mai puţini cei care l-au frecventat şi număraţi pe degetele unei
mîini cei care l-au sprijinit efectiv. În anii ’80 mulţi uitaseră că Petre
Ţuţea mai trăieşte. Filosofii,
literaţii, oamenii de cultură, cunoscuţii erau, poate, speriaţi de Securitate,
sau poate nu voiau să se expună. În 1982 avusese loc defecţiunea
transcendental-meditativă, iar «o anume parte» a intelighenţilor deveniseră
mult mai conştienţi de posibilele consecinţe ale faptelor lor.
În toamna lui ’91, Petre Tuţea a
căpătat învoire de internare la Filantropia... Acolo i s-a cercetat starea
trupească şi rezultatul analizelor a fost bun. Însă el a continuat să fie
chinuit de cefalee şi de groaza de singurătate. Şi trebuia ca în permanenţă să
stea cîte cineva lîngă el. Într-o seară am stat şi eu acolo şi, voind să-i fac
plăcere, m-am pus la dispoziţia sa, propunîndu-i să-mi dicteze. De vreo
cinci-şase ani scrisul îi devenise ilizibil din pricina tremurului mîinii. Doar
Marcel Petrişor s-a mai încumetat pînă la un moment dat să i-l descifreze, după
care tot el a acceptat cu bunăvoinţă slujba de «scrib al lui nea Petrache».
Ca în vremurile bune, Petre Ţuţea
a început să dicteze abrupt,
poruncitor, abia dîndu-mi răgazul să deschid cartea pe care o aveam cu mine (Roza
vînturilor a lui Nae Ionescu), din care îi citisem mai înainte şi pe ale cărei
ultime pagini am început să notez:
«Mişcarea Legionară a fost o
mişcare de tineret care a vrut să construiască un stat românesc pornind de la
imaginea ideală a poporului român.
Concentrarea de forţe imense în
spaţii limitate anulează ideea de mare putere. Adică, dacă la un popor mijlociu
există mijloace apocaliptice de distrugere ca expresie a geniului lui
ştiinţific şi tehnic, şefii acestui stat au pretenţie la egalitate de epolet cu
şefii marilor puteri. Concentrarea de energii imense în spaţii mici a
transformat ştiinţa şi tehnica în forţe suverane şi egalitare ale popoarelor
care au suflu de stăpîn.
Popoarele se definesc prin
înălţimea lor, nu prin înălţimea idealului, pentru că idealul e o proiecţie
presupus ultimă a omului. Ceea ce defineşte poziţia adevărată a omului în
Univers nu e numai idealul lui, care nu se poate detaşa de subiectivitate, ci
încercarea, prin rugăciune, de a coborî în om Absolutul.
În conştiinţa extremei drepte,
s-au mişcat contradictoriu limitele spaţiale şi demografice ale României cu
strălucirea imaginii unui Român Absolut.
Dreapta, din punct de vedere
economic, a fost liberală, iar politic, conservatoare. Astfel, forţele liberale
şi conservatoare s-au întîlnit organic în spaţiul dreptei româneşti.
Statul naţional ideal presupune
ca ştiinţa şi tehnicile existenţei să fie subordonate modului specific de a fi
român».
Sfîrşind fraza, Petre Ţuţea a spus că nu mai poate dicta
şi s-a cufundat într-un somn agitat. S-a trezit după zece minute cu mari dureri
de cap şi n-a mai putut continua.
Pentru cine ar putea fi mirat de
aceste cuvinte ale lui Petre Ţuţea, trebuie amintit că în
reeducarea din Aiud, în preajma Crăciunului 1963, crezînd că este reeducat,
directorul închisorii l-a pus pe deţinutul Petre Ţuţea să vorbească despre
legionarism. Ţuţea a acceptat şi a vorbit în
termeni elogioşi, zicînd, între altele, că legionarul este «un cavaler fără
reproş, rătăcind prin jungla vremii sale». Şi, ciudat sau nu, deşi auzea,
colonelul Crăciun nu l-a întrerupt...
Simion Ghinea, un prieten al lui
Petre Ţuţea, îşi amintea ceea ce i se
părea a fi fost «cel mai frumos compliment pe care Petre Ţuţea l-a făcut Mişcării Legionare»:
«Eram la Ocnele Mari, în 1953.
Principiile reeducării începuseră să fie aplicate şi acolo. Un nou Piteşti
părea să-şi împlinească blestemul cu carnea şi sufletul nostru. Nea Petrică
ajunsese în anticamera Iadului. Ne duseseră în celula vecină celei în care
Diavolul îşi făcea mendrele. Amestecate, urletele torţionarilor şi ale
victimelor adevereau ceea ce nu se putea da crezării. Brusc, mi-a spus: Sînt nemuritor!. Alarmat pentru o clipă, gîndind că a luat-o razna, m-am grăbit să-l
întreb: De ce crezi asta?. Iar răspunsul a venit prompt: Fiindcă Mișcarea este nemuritoare»...”.
E foarte greu să îl judeci pe
Petre Ţuţea de atunci, aşa cum e foarte
greu să îl judeci pe părintele Iustin Pârvu de mai tîrziu [2]. Fapt este că,
dincolo de toate abuzurile sau neîmplinirile ei (pe care perspectiva critică a
istoriei nu le poate trece cu vederea), aventura legionară a marcat adînc o
generaţie, inclusiv în vîrfurile ei culturale sau duhovniceşti. Fenomenul e de
cercetat nu atît pentru eventuala lui reînviere (nici o experienţă istorică nu
mai poate fi reiterată ca atare, în afara contextului care a generat-o), ci
pentru a se putea înţelege cît de cît ce forţă de fascinaţie a putut face
oameni de asemenea calibru să-şi asume şi să mărturisească pînă la moarte –
ieri cu riscul pierderii libertăţii, iar astăzi cu cel al deficitului de
imagine publică – un ideal mobilizator atît de controversat de-a lungul vremii.
E uşor să eviţi discuţia sau să
răspunzi în şabloane curente de gîndire (mai ales într-o vreme în care
paradigma naţionalistă este aproape sistematic diabolizată). Mult mai dificil
este să admiţi provocarea realităţii şi să încerci să-ţi explici fenomenul, cu tot
respectul cuvenit unor oameni care sînt departe de a se fi redus la el, ci au
multe alte însuşiri (spirituale, morale, culturale, civice, profesionale)
care-i definesc şi îi recomandă. Apropiaţi într‑o măsură
sau alta de legionarism, nici Petre Ţuţea nu e mai puţin genial, nici
părintele Iustin nu e mai puţin înduhovnicit. Adevărat fiind însă şi faptul că
nici geniul unuia, nici sfinţenia altuia nu pot anula anumite excese istorice,
de care nu ei personal sînt sau pot fi făcuţi responsabili. Trecerea omului
prin veac, cu bunele şi cu nebunele lui, e ceva complex şi irepetabil, care
sfidează judecăţile simpliste.
În cazul lui Petre Ţuţea, lucrurile se complică şi
printr-o seamă de necunoscute şi de paradoxuri: pornit, ideologiceşte, dinspre
stînga (ţărănismul socializant [3] şi comunismul romantic [4]), a virat spre
dreapta (pînă la legionarismul cel mai extremist) [5], dar de murit a murit ca
membru al partidului... liberal [6]. Curios este că, atunci cînd, după
„rebeliunea” din ianuarie 1941, Antonescu a rupt-o violent cu
legionarii (ucigîndu-i, dîndu-i afară din funcţiile publice, vîrîndu-i în
lagăre şi închisori sau trimiţîndu-i pe front în linia întîi), Petre Ţuţea – căruia i s-a atribuit sau şi-a
atribuit el însuşi legionarismul cu atîta obstinaţie – a rămas mersi bine în
postul său de funcţionar ministerial, fără nici o neplăcere majoră. Ba mai
mult: îl regăsim în post şi după căderea lui Antonescu, pe toată întinderea
regimului „capitulard” (antilegionar şi antiantonescian deopotrivă), abia Gh.
Gheorghiu-Dej (în 1948!) eliminîndu-l din aparatul ministerial (şi ulterior
vîrîndu-l în închisoare [7]). Sînt aspecte stranii şi obscure (şi nu sînt
singurele), atît în biografia ilustrului personaj, cît şi în mersul istoric al
vieţii noastre publice.
Să zicem că cele relatate mai sus
de un martor născut în 1967 (azi judecător şi teolog) pot fi puse, în parte, pe
seama neliniştilor confuze ale senectuţii lui Ţuţea. Dar cine l-a cunoscut mai dinainte
ştie bine că nu sînt lucruri pe care „nea Petrache“ să nu le mai fi spus, în
felurite contexte, în ultimele decenii de viaţă. A fost la el o pendulare,
deloc lesne analizabilă, între conservatorism şi liberalism, între
legionarismul ditirambic şi legionarismul dezabuzat, între exaltarea
principială a românismului şi critica stării lui de fapt. Impresia finală – şi
îndărătnic de vie – este aceea a unui om prea mare pentru o lume atît de mică,
incapabilă să răspundă viziunilor şi idealurilor sale (şi ale unei întregi
generaţii ispitite de măreţia utopică a unui alt „destin românesc”). Cineva a
încercat explicaţia că Petre Ţuţea „era prea deştept ca să se
înregimenteze cu adevărat sub un singur steag”, dar cel puţin la fel de
deştepţi au fost şi un Mircea Eliade sau un Constantin Noica, de pildă, care
totuşi s-au înregimentat, şi încă foarte vizibil, aşa că explicaţia mi se pare
insuficientă. Din cîte ştiu, nu există documente materiale care să probeze
apartenenţa efectivă a lui Petre Ţuţea la Legiune, certă rezultînd numai
simpatia lui faţă de legionarism (şi mai ales faţă de figura lui Codreanu [8]),
confirmată, oarecum testamentar, şi în consemnarea reprodusă aici.
Cazul Petre Ţuţea rămîne, iată, unul deschis.
Aşa cum deschisă rămîne şi năzuinţa unei „schimbări la faţă a României”,
pornind, vorba lui, pe o cale sau alta, „de la imaginea ideală a poporului român”,
în măsura în care acesta va reuşi, cu călăuzitori pricepuţi şi responsabili (pe
care nu-i are astăzi), să-şi învingă, în imediatul istoriei, „ilfovita” [9]...
Răzvan CODRESCU
* Postfața editorială a cărții
lui Marcel Petrișor Petre Țuțea: sacerdotul
fără parohie (Editura Christiana, București, 2019, pp. 121-132).
[1] Trei etichete de largă
circulaţie au încercat să circumscrie această statură legendară: „Socrate al
românilor”, „ţăranul imperial”, „românul absolut”.
[2] Mă refer la scandalul
mediatic declanşat în jurul său şi al Mănăstirii Petru-Vodă de postarea pe
internet, în 2011, a unei înregistrări video în care un grup de măicuţe îi
cîntau duhovnicului nonagenar, în cadru aniversar, „Sfîntă tinereţe legionară”.
Părintele Iustin a trecut la cele veșnice doi ani mai tîrziu.
[3] Debutul lui publicistic – 5
februarie 1928 – a fost, cu articolul „Aspecte politice”, în Chemarea
tinerimei române (organ săptămînal al P.N.Ţ.), unde a mai publicat şi alte
texte. Deşi s-a despărţit de timpuriu de ţărănism, i-a purtat toată viaţa o consideraţie
deosebită lui Maniu.
[4] În 1933-34, împreună cu Petre
Pandrea, a scos la Bucureşti săptămînalul marxist-leninist Stînga, în care a
folosit mai ales pseudonimul Petre Boteanu. „Mult am mai mîncat rahat!”, se
căina la bătrîneţe, amintindu-şi de stîngismul primei tinereţi (îmbrăţişat „din
generozitate”, zicea el). Repeta adesea, cu mici variații, desigur pro domo sua:
„Dacă pînă la 30 de ani nu eşti de stînga, înseamnă că n-ai inimă; dacă însă
după 30 de ani nu eşti de dreapta, înseamnă că n-ai minte, că eşti cretin”.
[5] Între 1938 şi 1940 a
colaborat la Cuvântul lui Nae Ionescu (ţinea rubrica economică, intitulată cam
caragialeşte: „Ieftenirea vieţii”), exaltînd linia legionară, dar semnînd
prudent cu iniţiale. Bătrîn, dezavua extremismele: „Extrema dreaptă, ca şi cea
stîngă, e falimentară...” (cf. 321 de vorbe memorabile ale lui Petre Ţuţea, Editura Humanitas,
Bucureşti, 1993, p. 48).
[6] Adeziunea i-a smuls-o Dan A.
Lăzărescu, deplasat anume la garsoniera din coasta Cişmigiului. Ca profesionist
al dreptului administrativ, Țuțea nu putea să nu fie receptiv la performanţele
politico-economice ale liberalismului clasic. În întreprinzător vedea, cu W.
Sombart, eroul civilizator al modernităţii. Dispreţuia în alte privinţe Statele
Unite, dar le dădea ca exemplu de performanţă economică: „După dumneavoastră,
care ar fi cea mai puternică cetate economică în ziua de azi? Vă spun eu:
liberala Americă! Din punctul acesta de vedere, europenii sînt, pardon de
cuvînt, nişte băşinoşi” (cf. Între Dumnezeu şi neamul meu, Fundaţia Anastasia
– Editura Arta Grafică, Bucureşti, 1992, p. 295 şi urm.). A se vedea şi Varujan
Vosganian, „Viziunea economică lui Petre Ţuţea”, în vol. colectiv În
căutarea rostului pierdut. 20 de călăuze în cultura naţională, Editura Timpul,
Iaşi, 2007, pp. 25-33.
[7] Petre Ţuţea a făcut în total 13 ani
de închisoare politică (oare „pentru un popor de idioți”?). Pentru amănunte
biografice, cf. mai ales Radu Sorescu, Petre Ţuţea. Viaţa şi opera,
Editura Scripta, Bucureşti, 1999; reed.: Editura Alma, Craiova, 2003, şi
Gabriel Gheorghe, Petre Ţuţea între legendă şi adevăr,
Editura Fundaţiei „Gândirea”, Bucureşti, 2001.
[8] Cf., de pildă, Între
Dumnezeu şi neamul meu, ed. cit., p. 286.
[9] „Ilfovita? Ce-i aia, d-le Ţuţea?”. „Păi... ilfovita e o
boală dîmboviţeană care se recunoaşte după trei simptome: cretinism, criminalitate şi voie bună”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu