Un cîştig colateral al Brexit-ului, dar nu mai puţin consistent
prin anvergura şi consistenţa lui, ar trebui să fie reluarea interogaţiei
privind identitatea europeană. Cine sîntem?
De unde venim? Încotro mergem?
Fără a fi deloc nouă, interogaţia despre valorile şi identitatea
Europei îşi confirmă pe diverse tonuri, oscilînd între depresie şi speranţă,
actualitatea. Însuşi actul de naştere a culturii continentului nostru anunţa
dezbateri şi provocări viitoare: creată din întîlnirea preabine cunoscută
dintre Atena, Ierusalim şi Roma, la care se pot adăuga Alexandria şi
Constantinopol, fiind aşadar beneficiara unei surprinzătoare şi fertile
dinamici de oameni şi idei, ea a devenit recognoscibilă tocmai prin ceea ce
doar aparent banal se poate numi unitatea
în diversitate. Marca identitară şi forţa Europei a stat aşadar în
capacitatea de a primi darurile celor din jur. Faptul că, printr-o unică
sinteză, aceste valori vor fi puse iarăşi în circulaţie, de data aceasta
dinspre noi spre alţii, va reprezenta adevărata noutate.
La capătul unui astfel de drum de individualizare prin
integrare, „ofertele” actuale au nevoie probabil de un nou ciclu istoric pentru
a deveni, transformîndu-le şi pe ele, în ale noastre. Pentru moment, unii
trăiesc spaime, întemeiate, neştiind dacă ce pare ameninţător poartă fructele
viitoare ale unei bogăţii. Temerile legate de dezintegrarea UE reprezintă tot
atîtea dovezi că nu am lucrat susţinut pentru integrarea ei substanţială, că am
abandonat pe drum resurse care, iată, acum se dovedesc cît de utile ar fi fost.
Îndoiala este întemeiată măcar şi pe faptul că în vreme ce noi nu mai avem
exerciţiul sintezei, pierzîndu-ne între timp factorul coagulant – credinţa creştină –, noii veniţi par
mult mai bine ancoraţi şi determinaţi în propriile credinţe. Este în fapt o
situaţie care ne arată dimensiunile reale ale propriei noastre transformări
negative, punct din care putem duce mai departe polemica dintre Erasmus şi
Luther dacă turcii vremii lor reprezentau o pedeapsă a lui Dumnezeu pentru
puţina credinţă sau un îndemn pentru redescoperirea acesteia. Sau amîndouă.
Temerile legate de dezintegrarea UE reprezintă tot atîtea dovezi
că nu am lucrat susţinut pentru integrarea ei substanţială, că am abandonat pe
drum resurse care, iată, acum se dovedesc cît de utile ar fi fost. Pe scurt,
Europa fără ethos îşi pierde coeziunea – pentru a face trimitere la motto-ul preşedinţiei româneşti a
Consiliului European –, autoreducîndu-se la suma reglementărilor organizatorice
(imperfecte), la credinţa feroce în raţiune (criminală), la forţa economică
(relativă) sau la cea militară (necoordonată).
Radu
PREDA
Recomand recent apărută în Franța, cartea lui Philippe de Villiers, "J'ai tiré sur le fil du mensonge et tout est venu". În traducere liberă ar fi "Am tras de firul minciunii și totul s-a destrămat ". O treime din carte publică documente recent desecretizate din arhive, la Stanford, Berlin, Moscova, etc. Este o revelație despre cum s-a creat Uniunea Europeană, din voința CIA, memoriile apocrife ale lui Jean Monnet, plătit de americani, campania de ocultare a trecutului, și multe acte de înaltă trădare. Mitul fondatorilor se prăbușește : lucrau pentru alte interese și știau ce făceau, doreau o Europă fără corp, fără cap și fără rădăcini. Este ceea ce vedem.
RăspundețiȘtergerePoate fi așa, dar trăim în prezent, nu în trecut, iar aici alternativa la Europa nu-i deloc vreuna îmbietoare, mai ales după nenorocirile istorice prin care am trecut și care ne-a distrus ca neam înainte de a o face Occidentul.
RăspundețiȘtergere